دانلود و خرید کتاب عجایب نامه محمدابن محمود همدانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب عجایب نامه اثر محمدابن محمود همدانی

کتاب عجایب نامه

معرفی کتاب عجایب نامه

کتاب عجایب نامه نوشتهٔ محمدابن محمود همدانی و حاصل ویرایش جعفر مدرس صادقی است. نشر مرکز این کتاب را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب عجایب نامه

کتاب عجایب نامه یک قرن پیش از «عجائب المخلوقات» اثر زکریای قزوینی نوشته شد، اما شهرت عالم‌گیر کتاب قزوینی کتاب همدانی را در هالهٔ گم‌نامی فرو برد. محمدابن محمود همدانی این کتاب غریب را در نیمهٔ دوم قرن ششم هجری قمری نوشت. نثر او همچون نثر بسیاری از معاصرانش هنوز ساده و بی‌تکلف بود. نویسنده، این کتاب را «جام گیتی‌نمای» نامید و آن را آینه‌ای دانست که همهٔ عجایب عالم را به خواننده نشان می‌دهد. «عجائب‌المخلوقات و غرائب‌الموجودات» یا «عجایب‌نامه» را آینه‌ای دانسته‌اند که اسکندر رومی به‌دست ما می‌دهد و همان جام گیتی‌نمای جمشید و کی‌خسرو است که ما را از احوال عالَم آگاه می‌کند.

این کتاب، یکی از جلدهای مجموعهٔ «بازخوانی متون» در نشر مرکز است. این مجموعه دربردارندهٔ ویرایش‌های جدید از برجسته‌ترین متن‌هایی است که در ادبیات فارسی اهمیت دارند. کوشش بر آن بوده است که این متون بدون آنکه در اساس آن‌ها تصرفی صورت پذیرد، عرضه شوند؛ ازاین‌رو تمامیت اثر و سبک متن دست‌نخورده باقی می‌ماند و تنها با پیراستن برخی فرعیات و فصل‌بندی و تدوین دوباره و پاراگراف‌بندی و نقطه‌گذاری و به‌کاربردن رسم‌الخطی یکدست، متن به هیئتی تازه در می‌آید؛ تا نه‌فقط برای پژوهندگان و کارشناسان، بلکه برای همهٔ ادب‌دوستان مفید و خواندنی باشد.

خواندن کتاب عجایب نامه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران تاریخ و ادبیات کهن ایران پیشنهاد می‌کنیم.

درباره محمدابن محمود همدانی

محمدابن محمود همدانی از نویسندگان ایرانی سدهٔ ششم هجری است. کتاب «عجایب‌نامه» به قلم او در زمینهٔ کیهان‌نگاری مشهور است. همدانی این کتاب را به واپسین پادشاه سلجوقی عراق تقدیم کرد. او کتاب عجایب‌نامه را که نام اصلی آن «عجائب‌المخلوقات» است، در میان سال‌های ۵۷۱ تا ۵۹۰ نوشت. موضوع این کتاب کیهان‌نگاری و شگفتی‌های آفرینش و جهان است. کتاب عجائب‌المخلوقات و غرائب‌الموجودات به قلم زکریا قزوینی که یک سده بعد از آن و به عربی نوشته شد، برداشتی از همین کتاب بوده است.

درباره جعفر مدرس صادقی

جعفر مدرس صادقی در سال ۱۳۳۳ در اصفهان به دنیا آمد. او نویسنده، مترجم و ویراستار ایرانی است که تحصیلات دبیرستانی‌اش را در اصفهان به پایان رساند و سال ۱۳۵۱ برای ادامهٔ تحصیل به تهران رفت. مدرس صادقی از ٢٣سالگی وارد مطبوعات شد و کارش را با گزارش‌نویسی در روزنامهٔ اطلاعات آغاز کرد. او سپس از سال ١٣۵٣ به «آیندگان» رفت و در سرویس فرهنگی به کار ترجمه، معرفی و نقد کتاب پرداخت. این نویسندهٔ ایرانی با انتشار رمان «گاوخونی» به شهرت رسید. این رمان سال ۱۹۹۶ به انگلیسی ترجمه و در آمریکا منتشر شد؛ همچنین به زبان‌های عربی و کردی نیز ترجمه شده است. بهروز افخمی نیز سال ١٣٨٣ فیلمی بر اساس آن ساخت که یک سال بعد در بخش «۲ هفته با کارگردانان» جشنوارهٔ فیلم کن به نمایش درآمد. از رمان‌های دیگر مدرس صادقی که به انگلیسی ترجمه شده «کلهٔ اسب» است. داستان «بالون مهتا» یکی دیگر از آثار مکتوب اوست. او رساله‌ای هم به نام «اندر آداب نوشتار» را هم نوشته است.

جعفر مدرس صادقی سال ١٣٩٣ در گفت‌وگویی از سانسور گلایه کرد و گفت که سانسور باید به‌طور کامل برداشته شود؛ چه پیش از چاپ چه پس از چاپ و نویسنده خودش باید پاسخگوی آن چیزی باشد که به چاپ می‌رساند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۶۰۶ صفحه

حجم

۴٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۶۰۶ صفحه

قیمت:
۱۱۲,۰۰۰
تومان