دانلود و خرید کتاب مشعل حافظه جان راسکین ترجمه مرضیه خسروی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مشعل حافظه اثر جان  راسکین

کتاب مشعل حافظه

نویسنده:جان راسکین
انتشارات:نشر روزگار نو
امتیاز:
۴.۸از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مشعل حافظه

«مشعل حافظه» نوشته جان راسکین(۱۹۰۰-۱۸۱۹)، فیلسوف، منتقد هنری و نویسنده انگلیسی است. در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: او در این اثر، نظر خود را درباره هنر عرضه می‌دارد و ارزش نقاشی و به‌طور کلی، ارزش هنر را در آن می‌داند که اندیشه‌های عالی فراوانی را به ذهن القا کند. راسکین سپس اندیشه‌های قدرت، تقلید، واقعیت و زیبایی را از هم مشخص می‌سازد، از ارتباطشان با یک‌دیگر سخن می‌گوید و هر یک از بخش‌های کتاب را به یکی از این اندیشه‌ها اختصاص می‌دهد. به عقیده راسکین، هنر از نظر شکل و قالب باید چنان باشد که قسمت‌های کوچک و بزرگ آن، یک‌دیگر را کامل کند و هماهنگی خاصی را که برای تکاملْ ضروری است پدید آوَرَد. از نظر معنوی، هنر والا آن است که از طرفی به عالم بشری و از طرف دیگر به عالم الهی ارتباط یابد. از این رو، ادراک زیبایی راسکین، پیوسته با مبانی مذهبی و اخلاقی آمیخته است. با این حالْ این کتاب مورد حمله نقادان هنری واقع شد و نقاشانْ آن را به سردی پذیرفتند. راسکین در کتاب دیگرش با عنوان هفت چراغ معماری، هنر معماری را مبین عقاید مذهبی و اخلاقی و خواست‌های ملی و عادات اجتماعی یک ملت می‌داند و هفت قانونی را که هنرمند باید از آنها پیروی کند، هفت چراغ می‌نامد. راسکین پس از آن که از نویسندگی درباره هنر دست کشید، بقیه عمر را به بیان اصول عقاید خود درباره مسائل اجتماعی، تربیتی، اخلاقی و مذهبی پرداخت و اصطلاحات اساسی تعلیم و تربیت را به وسیله یک سلسله سخنرانی، نامه، مقاله و رساله عرضه کرد که در حدود سی جلد از پنجاه جلد آثار او را در برگرفت. راسکین در کتابِ تا آخرین دم، ثروت را جدا از بشر و ارزش‌های معنوی نمی‌داند.

نظرات کاربران

چڪاوڪ
۱۳۹۷/۰۸/۲۸

جان راسکین به شدت گرایش به معنویات و اخلاقیات دارد. وی با گرایشی که نسبت به موضوع معنویات در هنر دارد به خوبی متوجه از هم گسیختگی فرهنگ هنری زمانه می شود و آن را در وضعیت اجتماعی – اقتصادی که هنر

- بیشتر
کاوه
۱۳۹۵/۱۱/۰۴

مقالاتی از استاد بزرگ هنر معماری درباره هنر،زیبایی و معماری.عالیه.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶۰)
هیچ ملتی گرفتار معصیت یا ضعف نمی‌شود مگر آن که آن را در قالب هنر یا ذوق هنری آشکارا و مستمر عرضه دارد؛ و هیچ فضیلت ملی اعم از کوچک و بزرگ وجود ندارد مگر آن که در قالب هنر آشکارا بیان شده و تحت شرایطی مردم را نیز به تقلید از آن فضلیت هدایت می‌کند.
چڪاوڪ
هنگامی که دست به ساخت بنایی می‌زنیم باید تصور کنیم که آن را برای ابدیت می‌سازیم. نباید این بنا صرفاً برای شادمانی فعلی و استفاده اکنون باشد
چڪاوڪ
اکثر انسان‌ها در صحنه زندگی نقش چندانی برای حکمت مرگ و حیات قائل نیستند و تنها معدودی بدان‌ها توجه می‌نمایند.
چڪاوڪ
معماری خوب، کار مردان خوب و با ایمان است اعم از این که این بنا به کلیسا ارتباطی داشته یا نداشته باشد.
چڪاوڪ
هنگامی که انسان‌ها در مسیر درستی فعالیت می‌کنند، تفریحات‌شان خارج از حوزه کاری‌شان رشد می‌کند، همان طور که شکوفه‌های رنگی از درختان پرثمر رشد می‌کنند.
چڪاوڪ
حتی چیزهای خوب نیز صبرشان حد و اندازه‌ای ‌دارد و هرگز در زیر ستم شرارت‌ها باقی نمی‌مانند.
چڪاوڪ
آن چه ما دوست داریم مبین چیستی ما و نشانه‌ای ‌بر آن است
چڪاوڪ
اگر بتوانید برخی دستورات ساده و درست حیات را رعایت کنید؛ اگر راه آماده حکمت، که همانا راه سعادت است، را در پیش گرفته و از مسیر مستقیم آن که همانا صلح است، به بیراهه نروید؛ و در نهایت ثروت خویش را در جهت "رفاه عمومی" به کار بگیرید، در آن صورت هنر، ادبیات، فعالیت‌های روزانه، امور داخلی و وظایف شهروندی‌مان به یکدیگر پیوسته و از نظمی باشکوه برخودار خواهد شد. در چنان زمانی شما خواهید دانست که چگونه بنا کنید، هر چند با سنگ‌ها، ساختمانی زیبا خواهید ساخت اما با انسان‌ها ساختمانی به مراتب بهتر بنا خواهید نمود.
چڪاوڪ
ذوق تنها جزء یا زیرمجموعه‌ای ‌از اخلاق نیست، بلکه تمام اخلاق است.
چڪاوڪ
راسکین در کتاب دیگرش با عنوان هفت چراغ معماری، هنر معماری را مبین عقاید مذهبی و اخلاقی و خواست‌های ملی و عادات اجتماعی یک ملت می‌داند و هفت قانونی را که هنرمند باید از آنها پیروی کند، هفت چراغ می‌نامد.
چڪاوڪ

حجم

۹۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

حجم

۹۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان