دانلود و خرید کتاب جامعه شناسی استیو بروس ترجمه بهرنگ صدیقی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جامعه شناسی اثر استیو بروس

کتاب جامعه شناسی

نویسنده:استیو بروس
انتشارات:نشر ماهی
امتیاز:
۱.۸از ۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب جامعه شناسی

کتاب جامعه شناسی نوشتهٔ استیو بروس و ترجمهٔ بهرنگ صدیقی است. نشر ماهی این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر جلد هفتم از مجموعهٔ «مختصر مفید» است.

درباره کتاب جامعه شناسی

گفته شده است که رشته‌های دانشگاهیِ سابقه‌دارتر از یک‌سو جامعه‌شناسی را مسخره می‌کنند و آن را تازه‌واردی دست‌وپاچلفتی می‌دانند و از سوی دیگر دیدگاه‌هایش را به عاریت می‌گیرند. مردم عادی از یک‌سو کسانی را که این رشته را به‌طور حرفه‌ای دنبال می‌کنند، به باد استهزا می‌گیرند و از سوی دیگر برخی از مفروضاتش را بی‌بروبرگرد قبول دارند. حکومت‌ها از یک‌سو آن را به سست‌کردن پایه‌های انضباط اخلاقی و اجتماعی جامعه متهم می‌کنند و از سوی دیگر جامعه‌شناسان را برای ارزیابی سیاست‌هایشان به خدمت می‌گیرند. استیو بروس کتاب جامعه شناسی را سال ۱۹۹۹ میلادی، برابر با ۱۳۷۸ نوشت. این کتاب یکی از بیش از ۴۰۰ جلد کتابی است که دانشگاه آکسفورد تحت‌عنوان «a very short introduction» منتشر کرده است. انتشار این مجموعه کتاب‌ها در سال ۱۹۹۵ آغاز شد و هر جلد آن درآمدی بر یک موضوع است. این کتاب‌ها برای ارائه‎ٔ مفاهیم دانشگاهی به مخاطب عام نوشته شده‌اند. نویسندگان آن‌ها اغلب استادان برجستهٔ آن رشته هستند.

کتاب حاضر، یک کتاب جامعه‌شناسیِ کامل که این علم را از زوایای مختلف شرح دهد نیست؛ بلکه مقدمه‌ای است که موقعیت و کاربرد این دانش را توضیح داده است. نویسنده در این کتاب تلاش کرده است وظایف اصلی جامعه‌شناسی را بیان و حدومرزهای این رشته را مشخص کند. استیو بروس کتاب جامعه‌شناسی را با پیشگفتاری آغاز کرده است که در آن دربارهٔ قدرت و نفوذ جامعه‌شناسی سخن گفته و به دلایل خود برای نگارش کتاب اشاره کرده است. او پس از آن درون‌مایهٔ اصلی کتاب را در ۵ فصل نوشته است. پس از این ۵ فصل، فصلی تحت‌عنوان نتیجه‌گیری آمده است. استیو بروس در این بخش عقاید خود را دربارهٔ جامعه‌شناسی بیان کرده است. در پایان کتاب بخشی تحت‌عنوان «برای مطالعهٔ بیشتر» آمده است که در آن استیو بروس بسیاری از کتاب‌های مهم این رشته را معرفی کرده و درباره‌ٔ هر کدام توضیحات مختصری ارائه کرده است. این فهرست هم برای غیردانشگاهیانِ علاقه‌مندی که می‌خواهند بیشتر بدانند، فهرست خوبی است و هم دانشجویان و پژوهشگران جامعه‌شناسی می‌توانند از منابع موجود در این فهرست برای تحقیقات جامع و دقیق استفاده کنند. عناوین فصل‌های کتاب «جامعه‌شناسی» به شرح زیر است:

فصل اول: موقعیت جامعه‌شناسی

فصل دوم: برساخته‌های اجتماعی

فصل سوم: علت‌ها و پیامدها

فصل چهارم: دنیای مدرن

فصل پنجم: شیادان

خواندن کتاب جامعه شناسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران جامعه‌شناسی و کسانی که در ابتدای آشنایی با این علم هستند، پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب جامعه شناسی

«در میان بسیاری از منتقدان جامعه‌شناسی و حتی برخی از جامعه‌شناسان این برداشت رایج است که وظیفهٔ این رشته کمک به مردم است، یا باید باشد. این برداشتْ طبیعی، اما نادرست است. طبیعی است چون انگیزهٔ بسیاری از کسانی که اولین بار به مطالعات جامعه‌شناختی رو آوردند تغییر جهان بود. برای نمونه کارل مارکس در اصل فردی انقلابی بود که می‌خواست ساختار اقتصادی و سیاسی انسانی‌تری را جانشین نظام ناعادلانه و ظالمانهٔ سرمایه‌داری کند. بنیادگذارانِ سنت پژوهش‌های اجتماعی تجربی در انگلستان، افرادی چون سیبوم راونتری و چارلز بوت، نیز به قصد تحریک و تهییج حکومت به تلاش در جهت رفع فقر به ثبت وضبط این پدیده پرداختند. در کل، جامعه‌شناسی در انگلستان بسیار مدیون دانشگاه اقتصاد لندن است؛ نهادی که رابطهٔ نزدیکش با افرادی چون بی‌یتریس وب و سیدنی وب (بنیادگذاران انجمن فابیوسیان و از افراد تأثیرگذار در حزب کارگر در سال‌های اول فعالیت) موجب شد عمدهٔ فعالیت‌های آن رنگ وبویی اصلاح‌طلبانه پیدا کند. برخی از بنیادگذاران دانشکدهٔ جامعه‌شناسی دانشگاه شیکاگو نیز در خانواده‌های روحانی پروتستان‌مذهب بزرگ شده بودند، و اگرچه به‌هیچ‌وجه نمی‌شود آنان را مارکسیست خواند، همچون مارکس مقصود از مطالعهٔ جهان را تغییر آن می‌دانستند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۴۵٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۴ صفحه

حجم

۱۴۵٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۴ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان