دانلود و خرید کتاب بازی بخت لئونارد ملودینو ترجمه محمدابراهیم محجوب
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بازی بخت اثر لئونارد ملودینو

کتاب بازی بخت

معرفی کتاب بازی بخت


کتاب بازی بخت نوشتهٔ لئونارد ملودینو و ترجمهٔ محمدابراهیم محجوب است و انتشارات آریانا قلم آن را منتشر کرده است. با خواندن این کتاب متوجه می‌شوید چگونه بختانگی بر زندگی ما فرمان می‌راند.

درباره کتاب بازی بخت

لئونارد ملودینو در کتاب بازی بخت می‌کوشد مفاهیم مرتبط با تصادفی بودن و احتمال را چنان هنرمندانه با داستان‌گویی بیامیزد که خواننده بتواند راحت‌تر به این موضوع نزدیک شود و آن را درک کند.

عنوان کتاب در زبان انگلیسی، که شاید بشود آن را «گام‌زنی مستانه» ترجمه کرد، برای کسانی که در ریاضیات و فیزیک تحصیل کرده‌اند، ناآشنا نیست. این اصطلاح به حرکت بی‌قاعدهٔ مولکول‌ها و ذرات ریز اشاره می‌کند، حرکتی که لحظه‌به‌لحظهٔ آن با تصادف شکل می‌گیرد و مسائل ریاضی متعددی هم با الهام از آن تعریف شده است؛ ازجمله اینکه اگر کسی در فاصله‌ای دور از خانه ایستاده باشد و در هر مرحله به‌تصادف گامی به جلو یا عقب بردارد، چقدر طول می‌کشد تا به خانه‌اش برسد؟ یا به عبارت دقیق‌تر، چقدر احتمال دارد در بازهٔ زمانی مشخصی خانه‌اش را پیدا کند؟

این عنوان، برای چنین کتابی، پیشاپیش پیام نویسنده را آشکار می‌کند. او بر این باور است که ما بازیگر بازی بخت هستیم و با وجود تمام داستان‌هایی که از مسیر گذشته و رؤیاهایی که از اهداف آینده می‌سازیم، درنهایت برخوردهای تصادفی و ضربه‌های ناخواسته و پیش‌بینی‌نشده‌ای که ما را به این‌سو و آن‌سو می‌رانند، سهم بزرگی از آینده‌مان را می‌سازند.

البته ملودینو در این کتاب مسیرش را از کسانی که به بهانهٔ رویدادهای تصادفی، تلاش و برنامه‌ریزی را نفی می‌کنند جدا کرده و تأکید می‌کند مهم‌ترین روش برای تسلط بر زمین بازی بخت، کوشش بیشتر و کسب تجربه است.

کتاب بازی بخت از آن دست کتاب‌های مهارت‌آموز نیست که فردای مطالعه‌شان دستاوردی ملموس در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهند و خواننده‌شان می‌تواند ادعا کند هنر یا فنی را بهتر از دیروز می‌داند و آموخته است. این کتاب چشم ما را به روی دنیایمان بازتر می‌کند تا آنچه را در اطرافمان روی داده و می‌دهد، بهتر ببینیم. 

خواندن کتاب بازی بخت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که می‌خواهند دیدگاهی تازه نسبت به شانس و موفقیت پیدا کنند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب بازی بخت

«چندی پیش روزی پسرم از مدرسه به خانه آمد و نمرهٔ انشایش را نشانم داد. ۹۳ از صد گرفته بود. در موارد عادی من برای گرفتن نمرهٔ الف در چنین درسی به او تبریک می‌گفتم. و چون الفش الف پایینی بود و من می‌دانم که او توانایی بیشتری دارد، بعد از تبریک اضافه می‌کردم این نمره نشان می‌دهد با کمی تلاش بیشتر دفعهٔ بعد می‌تواند نمرهٔ بهتری بگیرد. ولی این بار وضع عادی نبود و از نظر من نمرهٔ ۹۳ نشان از آن داشت که کیفیت انشا به‌صورت وحشتناکی دست‌کم گرفته شده بود. در اینجا شاید پیش خودتان فکر کنید چیزی که تا اینجا نوشتم بیشتر دربارهٔ خودم صدق می‌کند تا دربارهٔ پسرم. اگر این‌طور است درست فکر می‌کنید. واقعیت این است که این داستان سراسر به من مربوط است چون انشای الکسی را من نوشته بودم.

بسیار خوب، شرم‌آور است. اما در دفاع از خودم باید یادآوری کنم من معمولاً فقط در مواقعی که او باید در کلاس کونگ‌فو حضور پیدا کند مرتکب این خطا می‌شوم. اما الکسی از من خواسته بود نوشته‌اش را نقد کنم و طبق معمول کارش را در آخرین ساعات شبی که فردایش باید آن را تحویل می‌داد نزد من آورد. پذیرفتم و گفتم خبرش می‌کنم. انشای او را آوردم روی صفحهٔ کامپیوترم. ابتدا چند نکتهٔ کوچک را اصلاح کردم. هیچ خطایی هم که نیاز به حاشیه‌نویسی داشته باشد در آن ندیدم. اما ازآنجاکه در ویرایش عادت دارم مو را از ماست بکشم، کم‌کم به درون انشای پسرم لیز خوردم؛ اینجا را اصلاح کردم، آنجا را از نو نوشتم... خلاصه تا کار تمام شد، نه‌فقط خواب بر پسرم چیره شده بود بلکه عملاً انشا را به قلم خودم نوشته بودم. صبح روز بعد هم خواب‌آلوده نزد پسرم اعتراف کردم یادم رفته بود نسخهٔ اصلی نوشتهٔ او را ذخیره کنم. ازاین‌رو گفتم همان نوشتهٔ مرا به مدرسه ببرد.»

نظرات کاربران

محسن حرمی
۱۴۰۲/۰۵/۲۳

بسیار کتاب جذاب و خوندنیه. خیلی شما رو از توهم موفقیت فردی در میاره. چون مسیرهای موفقیت رو شفاف تر نشون میده. مخصوصا بخش" بخت " یا همون شانس موفقیت ها رو. دم آریاناقلم گرم

Gom Nam
۱۴۰۲/۱۱/۰۱

کتاب جالبی از نظر من نبود با اینکه رشتم ریاضی بود قسمتهایی که کتاب تحلیل ریاضی میده خیلی زیاد و خسته کننده بود و من دنبال این تحلیلها نبودم. بعضی قسمت ها رو هم من نتونستم با کتاب همراهی کنم.

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۷)
نردبانی با پله‌های بختی و پیامدهای ناخواسته ابزار موفقیت خیلی‌ها بوده است، نه‌فقط در شغل و حرفه، بلکه در زندگی عشقی، سرگرمی، و روابط دوستانه با دیگران. درواقع این شیوه بیشتر قاعده است تا استثنا.
shahram naseri
ولی ما در تمامی عرصه‌های زندگی این زنجیره‌ها و دیگر الگوهای خاص موفقیت و شکست را می‌بینیم. گاهی روی دور شکستیم، گاهی روی دور موفقیت. در هر دو حالت، مهم این است که در زندگی شخص خودمان همواره درازمدت را در نظر داشته باشیم و این را درک کنیم که زنجیره‌ها و سایر الگوهای مشابه که بختی به نظر نمی‌آیند درحقیقت ممکن است حاصل بخت محض باشند. هنگام ارزیابی وضعیت دیگران نیز مهم است یادمان باشد که در میان گروه‌های بزرگ مردم اگر یکی از ایشان زنجیرهٔ بلندی از موفقیت یا شکست را تجربه نکند باید تعجب کنیم نه برعکس.
shahram naseri
من معتقدم برنامه ریختن مهم است، به شرط اینکه با چشم باز صورت بگیرد. اما از این مهم‌تر، تجربهٔ مادرم به من آموخته که ما باید بخت خوبی را که داریم تشخیص بدهیم و قدرش را بدانیم و آن دسته از رویدادهای بختی را که در موفقیت ما نقش دارند بشناسیم. همچنین به من آموخته که آن دسته از رویدادهای اتفاقی را که ممکن است برای ما رنج‌آور باشند بپذیریم. از همه مهم‌تر، به من یاد داده که جای خالی بخت بد را قدر بدانم، جای خالی رویدادهایی را که می‌توانسته‌اند ما را زمین بزنند، جای خالی بیماری، جنگ، قحطی، و جای خالی رویدادهایی را که رخ نداده‌اند، یا هنوز رخ نداده‌اند.
shahram naseri
از همه بالاتر، آموخته‌ام همچنان پیش بروم زیرا بهترین خبر این است که چون پای شانس در میان است یک عامل مهم موفقیت در اختیار ماست و آن‌هم تعداد دفعاتی است که توپ می‌زنیم، دفعاتی که شانس را می‌آزماییم، و دفعاتی که فرصتی را شکار می‌کنیم. حتی قاپ باردار بدنشین هم گاهی اوقات خوش می‌نشیند. یا به قول توماس واتسون پیش‌کسوت آی‌بی‌ام: «اگر دنبال موفقیتی، دفعات شکست خودت را دوبرابر کن.»
shahram naseri
ما از اثر شانس در زندگی غافل می‌شویم زیرا وقتی جهان را ارزیابی می‌کنیم مایلیم چیزی را ببینیم که انتظارش را داریم. درواقع ما میزان موفقیت افراد را معیار داوری دربارهٔ میزان استعداد آنها می‌گیریم و سپس از روی این رابطه، که درحقیقت فقط یک هم‌بستگی است، حسی را در خودمان تقویت می‌کنیم که درحقیقت نه از جنس رابطهٔ هم‌بستگی بلکه از جنس رابطهٔ علت‌ومعلولی است میان استعداد و موفقیت. به همین دلیل است که گاهی به دو نفر که از نظر توانمندی چندان تفاوتی ندارند اما یکی از آنها از دیگری خیلی موفق‌تر است به دیدی کاملاً متفاوت می‌نگریم.
shahram naseri
ما از اثر شانس در زندگی غافل می‌شویم زیرا وقتی جهان را ارزیابی می‌کنیم مایلیم چیزی را ببینیم که انتظارش را داریم. درواقع ما میزان موفقیت افراد را معیار داوری دربارهٔ میزان استعداد آنها می‌گیریم و سپس از روی این رابطه، که درحقیقت فقط یک هم‌بستگی است، حسی را در خودمان تقویت می‌کنیم که درحقیقت نه از جنس رابطهٔ هم‌بستگی بلکه از جنس رابطهٔ علت‌ومعلولی است میان استعداد و موفقیت. به همین دلیل است که گاهی به دو نفر که از نظر توانمندی چندان تفاوتی ندارند اما یکی از آنها از دیگری خیلی موفق‌تر است به دیدی کاملاً متفاوت می‌نگریم.
shahram naseri
لرنر با درک این نکته که «اگر کسی باور کند ارتباط میان تلاش و پاداش شانسی است کمتر خودش را درگیر فعالیت بلندمدت می‌کند»(۱۵) نتیجه گرفت مردم «برای اجتناب از پریشان‌خاطری خودشان هم که شده» دوست دارند، بیش از میزان واقعی، بپذیرند موفقیت حاصل توانمندی است. (۱۶) این یعنی ما میل داریم استعداد ستارگان سینما را بیش از استعداد کسانی بدانیم که مشتاق‌اند ستاره بشوند؛ و دوست داریم فکر کنیم ثروتمندترین مردم در جهان باید باهوش‌ترین آنها هم باشند.
shahram naseri
آشکار است که نباید تیزهوشی را با ثروت متناسب بپنداریم. ما ظرفیت کسی را نمی‌توانیم ببینیم بلکه فقط نتایج آن را می‌توانیم مشاهده کنیم. درنتیجه اغلب با این تصور که نتیجه باید بازتابی از خود شخص باشد، به دام داوری نادرست می‌افتیم. نظریهٔ رخداد نرمال در عرصهٔ زندگی نشان می‌دهد ارتباط میان عمل و پاداش بختی است اما اهمیت تأثیرات بختی کمتر از اهمیت کیفیات و اعمال نیست.
shahram naseri
وقتی گذشتهٔ خودمان را هم زیر ذره‌بین می‌گذاریم متوجه می‌شویم بسیاری از رویدادهای مهم زندگی‌مان، ازجمله مثلاً انتخاب شریک زندگی، یا شغل و حرفهٔ ما، می‌توانسته براثر رویدادهای خیلی جزئی مانند ملاقات اتفاقی با این شخص یا آن شخص، یا پیش آمدن فرصت‌های شغلی به‌صورت کاملاً اتفاقی از بیخ و بن به شکل دیگری رقم بخورد.
shahram naseri
مورخان که کارشان مطالعهٔ گذشته است به اندازهٔ دانشمندان به این نکته توجه دارند که وقوع رویدادهای گذشته بر بستر زمان چنان است که گویی قابل پیش‌بینی بوده‌اند. واقعیت این است که توهم حتمیت رویدادها در مطالعات تاریخی با چنان پیامدهای سنگینی همراه بوده که موجب شده است این مطلب به‌صورت یکی از معدود موضوعاتی درآید که به یک نسبت مورد قبول مورخان محافظه‌کار و سوسیالیست است.
shahram naseri

حجم

۸۶۲٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

حجم

۸۶۲٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

قیمت:
۷۶,۰۰۰
تومان