دانلود و خرید کتاب پیکان سرنوشت ما مهدی خیامی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پیکان سرنوشت ما اثر مهدی خیامی

کتاب پیکان سرنوشت ما

نویسنده:مهدی خیامی
انتشارات:نشر نی
امتیاز:
۴.۳از ۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب پیکان سرنوشت ما

کتاب پیکان سرنوشت ما نوشتهٔ مهدی خیامی در نشر نی چاپ شده است. این کتاب با بهره‌گیری از نوشته‌ها و خاطرات احمد خیامی، از بنیانگذاران شرکت کارخانجات ایران‌ناسیونال و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش، نگاشته شده است.

درباره کتاب پیکان سرنوشت ما

کتاب پیکان سرنوشت ما که براساس نوشته‌ها و خاطرات احمد خیامی، از بنیانگذاران شرکت کارخانجات ایران‌ناسیونال و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش، نوشته شده، از جهات بسیاری خواندنی و باارزش است. نخست اینکه بسیاری از روایت‌های این کتاب به‌طور کلی دربردارنده‌ٔ دروس و آموزه‌های فراوانی برای علاقه‌مندان به کارآفرینی بومی است. دوم اینکه برخی اصول مهم اخلاق تجاری و رفتار صنعتی و همچنین چگونگی رعایت آن‌ها را توضیح داده است.

روایت‌های احمد خیامی گوشه‌های ثبت‌نشده در تاریخ توسعه‌ٔ صنعتی ایران را روشن می‌کند؛ نتیجه‌ٔ تحقیقات زیادی را زیر سؤال برده و به چالش می‌کشد و سؤالات و موضوعات متعددی را مطرح می‌کند. بی‌شک روایت‌های این کتاب زمینه‌ٔ مطالعات بیشتری را به‌ویژه در مورد صنعت خودروسازی در دهه‌ٔ ۱۳۴۰ شمسی، که دوره‌ٔ طلایی اقتصاد ایران در آن رقم خورده است، فراهم می‌کند.

خاطرات احمد خیامی، روایت‌های کارآفرینی است که به‌همراه برادرش یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی بخش خصوصی را با تمام فرازونشیب‌های موجود در زمینه‌ٔ اقتصادی و سیاسی توسعه داده‌اند. این خاطرات دربردارنده‌ٔ نکاتی ارزنده برای محققان است. این کتاب موضوعات زیادی را که در مورد شرکت کارخانجات ایران‌ناسیونال مبهم باقی مانده بود روشن‌ می‌کند و مباحث جدیدی را در صنعت خودروسازی و تاریخ اقتصادی و اجتماعی ایران به میان خواهد آورد.

کتاب پیکان سرنوشت ما را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به دوستداران مطالعهٔ زندگی‌نامهٔ افراد موفق و کارآفرین‌ها پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب پیکان سرنوشت ما

«بر کسی پوشیده نیست که احمد و محمود خیامی از جمله معدود کارآفرینان صنعتی در ایران بودند که کارشان را با کارگری ساده در گاراژ پدرشان در شهر مشهد شروع کردند. آن‌ها از گریس‌کاری گرفته تا شست‌وشوی ماشین (زیرشویی، توشویی و روشویی) و تا حدی مکانیکی را خود انجام می‌دادند. همین پیشینهٔ کارگری بعدها که کارخانهٔ ایران‌ناسیونال را تأسیس کردند باعث نزدیکی بیشتری بین آن‌ها و کارگران می‌شد. آن‌ها واقعاً اعتقاد داشتند کارگر ایرانی لایق و مستعد است و در فرایند ساخت اتومبیل در ایران و تبدیل مونتاژ قطعات به تولید داخلی قطعات خودرو، به انتقال مهارت به کارگران ایرانی معتقد بودند. هرگاه تعدادی از کارگران را برای طی دوره‌های کارآموزی به خارج اعزام می‌کردند شاهد پیشرفت آن‌ها بودند. متخصصان و مهندسان خارجی نیز بر استعداد کارگران ایرانی در مقایسه با کارگران خودشان صحه می‌گذاشتند. به‌تدریج که شرکت توسعه یافت، محیط شرکت به‌مثابهٔ یک هنرستان صنعتی برای کارگران بود. این دو برادر به رفاه کارگران نیز اهمیت می‌دادند. درنتیجه برنامه‌های رفاهی مختلفی در شرکت ایران‌ناسیونال به اجرا درمی‌آمد. یکی از این برنامه‌ها ساخت پیکان‌شهر بود که به مسکن کارگران ایران‌ناسیونال اختصاص داشت. رفتار برادران خیامی با کارگران به‌نحوی بود که نوعی یکسان‌سازی منافع بین آن‌ها با کارگران ایجاد شده بود تا کارگران شرکت را از آن خود بدانند. رفتار آن‌ها با کارگران به‌نحوی بود که آن‌ها به ایران‌ناسیونال وفادار بودند چون کسب منافع خود را در حفظ و رشد منافع شرکت می‌دیدند. این مسئله برای توسعهٔ تولیدات شرکت اساسی بود.»

نظرات کاربران

کورش
۱۴۰۲/۰۳/۱۳

خواندن تلاش های فردی که با اراده ای استوار ، موقعیت شناسی و خلاقیت های فوق العاده پایه گذار نخستین کارخانه خودروسازی کشور بوده است برای هر فعال اقتصادی حاوی درس های فراوانی است. داستان احمد خیامی ، روش ها

- بیشتر
قنبری
۱۴۰۲/۰۷/۰۴

فقط یک ایرانی اصیل میتونه حد فاصل آن شکوه و این سقوط رو درک کنه. این کتاب رو به کسانی توصیه می کنم که هنوز خون ایرانی در رگهاشون جریان داره.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
چند روز پس از ارسال نامه‌ام، نصرت‌الله معینیان، رئیس‌دفتر مخصوص، تلفن کرد و گفت شاهنشاه فرمودند من نمی‌خواهم پایه‌های سلطنت خود را روی خون مردم کشورم بنا کنم و صلاح تو هم در این است که برای معالجه به انگلستان بروی.
قنبری
بیش از صد میلیون تومان کالا در آن فروشگاه انبار شده بود. همه‌جا را آتش زده بودند و همه‌چیز با خاک یکسان شده بود. می‌دانستم این کار بازاریان است. بازاریان که ما و صاحبان صنایع را مانع بزرگی در کارها و پیشبرد منافع خود می‌دانستند انقلابیون را تشویق به آتش‌زدن فروشگاه‌ها می‌کردند. به همین دلیل، فروشگاه کوروش میدان ژاله نیز به آتش کشیده شد و بعد از انقلاب هم چادری را که در داخل انبار مرکزی به‌مساحت بیش از دوهزار متر مربع وجود داشت و مملو از لباس‌های دوخت خارج بود به آتش کشیدند.
قنبری
هرکس که فکر می‌کند همه‌چیز را دربارهٔ کار خود می‌داند کاملاً در اشتباه است. من هربار که در زندگی در کاری موفق نشدم دلیل آن فکرنکردن به جوانب مسئله و توجه‌نکردن به مشکلات آن کار بوده است. لذا به تمام جوانانی که می‌خواهند وارد کار و تجارت بشوند توصیه می‌کنم ابتدا با دقت دربارهٔ آن کار اطلاعات لازم را به دست بیاورند و تا جایی که می‌توانند در رفع مشکلاتی که ممکن است در میانهٔ راه با آن‌ها روبه‌رو شوند بکوشند و موقعی‌که تصمیم به اجرای کار گرفتند، با قدرت پیگیری‌اش کنند و از هیچ مشکلی نهراسند. اعتمادبه‌نفس در انجام کارها نیز یکی از شرایط مهم موفقیت در زندگی است؛
قنبری
هربار عده‌ای از این دانشجویان را به اتاق صنایع و بازرگانی دعوت می‌کردم و برای رفع مشکلات آن‌ها در ادارات دولتی سعی خود را می‌کردم. ضمناً باید عذر بخواهم از آن عده‌ای که زندگی خوبی در اروپا یا امریکا داشتند و من آن‌ها را به ایران آوردم و به کار گماردم. نمی‌دانستم چند سال بعد کشور دچار انقلاب می‌شود، زیرا ایران را در آن دوران از باثبات‌ترین کشورهای جهان می‌شناختند. این افراد اگر گرفتار شده‌اند حق دارند سرزنشم کنند. از آن‌ها عذرخواهی کنم. در جریان امر باید به آن‌ها ثابت شده باشد که جز خوشبختی‌شان و کمک به مملکت عزیزمان نیت دیگری نداشتم.
قنبری
از اروپا که برگشتیم، هرچه به او مراجعه کردم تا قول‌هایی را که به من داده بود عملی کند، اعتنایی نمی‌کرد. هرگز حرفی را فراموش نمی‌کنم که شبی به من زد: موقعی‌که از این بدقولی او گله می‌کردم، نمی‌دانم چطور شد که شوخی یا جدی گفت داداش، خوابت کردم! هنوز سخنان آن‌شبش آتش به جانم می‌اندازد.
قنبری

حجم

۸۳۶٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۴۶ صفحه

حجم

۸۳۶٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۴۶ صفحه

قیمت:
۸۷,۰۰۰
۶۹,۶۰۰
۲۰%
تومان