دانلود و خرید کتاب آشنایی با تفکر تحلیلگرانه لیندا الدر ترجمه پیام یزدانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آشنایی با تفکر تحلیلگرانه اثر لیندا الدر

کتاب آشنایی با تفکر تحلیلگرانه

معرفی کتاب آشنایی با تفکر تحلیلگرانه

کتاب الکترونیکی «آشنایی با تفکر تحلیلگرانه» نوشتهٔ لیندا الدر و ریچارد پل با ترجمهٔ پیام یزدانی در انتشارات اختران چاپ شده است. مجموعهٔ تفکر نقاد طرحی است برای بهبود کیفیت روابط، یادگیری، و زندگی. برای اخلاقی زیستن. برای آزادی.

درباره کتاب آشنایی با تفکر تحلیلگرانه

کیفیت زندگی ما مستقیماً تابع کیفیت تفکر ماست. اغلب آدم‌ها تصور مغشوشی دارند از اینکه این فرایندهای فکری، یعنی تحلیلگری و ارزیابی را چطور باید پیش برد. تفکر نقاد اندیشیدن دربارهٔ خود تفکر را به ما می‌آموزد.

کتاب آشنایی با تفکر تحلیلگرانه راهنمایی است برای درک بهتر فرایند تفکر به کمک تحلیلگری و ارزیابی آن به شیوه‌ای واضح و عینی. مهارت‌های فکری‌ای که در این اثر بر آن‌ها تأکید شده لازمهٔ تعقل و استدلال درمورد همهٔ تصمیم‌گیری‌ها در جنبه‌های مختلف زندگی ماست.

کتاب آشنایی با تفکر تحلیلگرانه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این اثر به علاقه‌مندان به موضوعات مربوط به تفکر نقادانه و تحلیلی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب آشنایی با تفکر تحلیلگرانه

«ما از همان لحظه‌ای که از خواب برمی‌خیزیم شروع به استدلال می‌کنیم. وقتی تصمیم می‌گیریم صبحانه چی بخوریم، چی بپوشیم، فلان چیز را بخریم یا نخریم، یا با این یا آن دوستمان ناهار بخوریم یا نخوریم داریم استدلال می‌کنیم. داریم استدلال می‌کنیم وقتی هنگام رانندگی حرکت ماشین‌هایی را که از روبه‌رو می‌آیند در ذهنمان تفسیر می‌کنیم، به رفتار راننده‌های دیگر واکنش نشان می‌دهیم، و سرعتمان را کم یا زیاد می‌کنیم. بنابراین درمورد هر واقعه‌ای، یا درواقع درمورد هر چیزی، می‌شود به استنتاجی رسید: درمورد شعر، درمورد میکروب‌ها، آدم‌ها، اعداد، وقایع تاریخی، شرایط اجتماعی، وضعیت‌های روانی، ویژگی‌های شخصیتی، یا گذشته و حال و آینده.

پس مقصود ما از استدلال کردن این است که در ذهنمان به چیزی معنا بدهیم و به این ترتیب آن چیز را بفهمیم. فکر کردن، به هر شکلی که باشد، بخشی از این روند معنابخشی و فهمیدن است. مثلاً از پشت در صدای چنگ کشیدن می‌شنویم و فکر می‌کنیم «گربه است». در آسمان ابرهای تیره‌ای می‌بینیم و فکر می‌کنیم «می‌خواهد باران بیاید.» بخشی از این روند در سطح ناخودآگاه اتفاق می‌افتد. مثلاً ذهن ما به هر چیزی که دوروبرمان می‌بینیم و می‌شنویم معنایی اختصاص می‌دهد بی‌آنکه مشخصاً متوجه چنین روندی باشیم. بخش اعظم استدلال‌های ما ناخودآگاه است. معمولاً فقط موقعی متوجه استدلالمان می‌شویم که کسی در آن تردید کند و ما ناچار بشویم از آن دفاع کنیم («چرا می‌گویی جک لوس است؟ به نظر من که آدم بامزه‌ای است»). ما اهداف و مقاصدی برای خودمان تعیین می‌کنیم و بعد تصمیم می‌گیریم که چطور باید به آن‌ها رسید. آنچه باعث می‌شود بتوانیم براساس پنداشت‌ها و دانسته‌هایمان به این تصمیم‌گیری‌ها برسیم استدلال است.

استدلال درظاهر چیز ساده‌ای می‌نماید و به نظر نمی‌رسد که اجزای تشکیل‌دهنده‌ای هم داشته باشد. اما اگر دقیق‌تر بنگریم، متوجه خواهیم شد که استدلال کردن مجموعه‌ای از فرایندهای به‌هم‌پیوستهٔ فکری است. در این کتاب ما بیش‌تر می‌خواهیم به روشن کردن همین فرایندهای فکری بپردازیم تا شما بهتر بفهمید که هنگام استدلال کردن در پس ذهنتان چه اتفاقاتی می‌افتد.

هنگامی که ما براساس دلایل به نتیجه‌ای می‌رسیم استدلال کرده‌ایم. با درک فرایندهای فکری نهفته در استدلال می‌توان کیفیت آن را اعتلا داد.

برای تحلیل تفکر باید نحوهٔ تشخیص و بررسی مؤلفه‌های آن را بیاموزیم.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
این ماهیت انسان است که جهان را، در وهلهٔ نخست، از چارچوب خودمحورانه و جامعه‌محورانه ببیند. بیش‌تر مردم علاقه‌ای ندارند که ذهن خود را گسترش دهند؛ می‌خواهند همین باورها و ارزش‌هایی که اکنون دارند ستایش و تأیید شوند. آن‌ها به هواداران تیم‌های فوتبال شبیهند؛ دوست دارند تیم‌شان ببرد و بعد جشن بگیرند و به برد تیم‌شان افتخار کنند. اگر ببازند، مایلند به آن‌ها گفته شود که آن بازی مهم نبوده است، یا تیم حریف ناجوانمردانه بازی کرده است، یا داوران به نفع تیم حریف داوری کرده‌اند.
ShayanShady

حجم

۷۳۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۸۰ صفحه

حجم

۷۳۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۸۰ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان