دانلود و خرید کتاب ذهن فریبکار شما استیون نوولا ترجمه اکبر سلطانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب ذهن فریبکار شما

کتاب ذهن فریبکار شما اثر استیون نوولا از مجموعه تفکر نقاد، راهنمای علمی برای آموختن مهارت‌های تفکر نقاد است. فرض بنیادین مجموعهٔ تفکر نقاد این است: ما چیزی جز تفکر خود نیستیم. «احساسات» ما (خشم، ترس، اندوه، محبت)، آرمان‌هایمان، تصمیم‌ها و اعمال‌مان، همه محصول فرایندی است که نامش را فکر کردن گذاشته‌ایم. کیفیت زندگی ما مستقیماً تابع کیفیت تفکر ماست. اگر تفکر ما نامتفکرانه و ناآگاهانه باشد، اگر سازوکارش را نفهمیم، نمی‌توانیم تشخیص بدهیم کجایش معیوب است تا اصلاحش کنیم. تفکر نقاد اندیشیدن دربارهٔ خود تفکر را به ما می‌آموزد. یاد می‌گیریم این ماشین ذهن چطور کار می‌کند، و می‌آموزیم که چطور با در اختیار گرفتن تفکرمان، فرمان اعمال خود، فرمان احساسات خود، فرمان نفس خود و مسئولیت زندگی‌مان را بر عهده بگیریم.

مجموعهٔ تفکر نقاد طرحی است برای بهبود کیفیت روابط، یادگیری، و زندگی. برای اخلاقی زیستن. برای آزادی.

 درباره کتاب ذهن فریبکار شما

بیشتر چیزهایی که به یاد می‌آوریم و باور داریم، یا مخدوش است یا کاملاً اشتباه. به نظر می‌رسد مغز ما پیوسته در حال تولید مشاهده‌ها، خاطره‌ها و باورهای گمراه‌کننده است؛ با وجود این ما همچنان تمایل داریم درستی تجربیات خود را مسلم فرض کنیم. شما در این کتاب با ترفندهای مغز برای گمراه کردن و سوق دادن ما به سمت نتیجه‌گیری‌هایی آشنا می‌شوید که ارتباط چندانی با واقعیت ندارند. همچنین راهبردهایی به شما معرفی می‌شوند که می‌توان از آن‌ها برای مبارزه با فریب‌های ذهن بهره برد. در واقع در این کتاب به بررسی «فراشناخت» می‌پردازد؛ یعنی اندیشیدن دربارهٔ خود تفکر.

در اولین بخش این دوره، شیوهٔ ادراک جهان پیرامون خود را بررسی می‌کنیم. هر چیزی که فکر می‌کنیم می‌بینیم، می‌شنویم و تجربه می‌کنیم، نه ثبت مستقیم جهان خارج که برساخته و تفسیری از جهان است. در این دوره، مغالطه‌های منطقی و سوگیری‌های شناختی را به‌دقت بررسی می‌کنیم و با نحوهٔ تأثیرگذاری نامحسوس آن‌ها بر تفکر آشنا می‌شویم. همچنین با قواعد تجربی و اکتشافی نیز آشنا خواهیم شد؛ میان‌برهایی ذهنی که ما به هنگام تفکر از آن‌ها استفاده می‌کنیم. این میان‌برها هرچند در بسیاری موقعیت‌ها کارآمد هستند ولی ممکن است باعث گمراهی ما هم بشوند.

پس از بررسی این موضوع که مغز ما چگونه واقعیت را تحریف می‌کند، به این مسئله می‌پردازیم که چگونه می‌توان با استفاده از مهارت‌ها و ابزارهای تفکر نقاد با فریب‌های ذهن مقابله کرد.

در بخش دوم به تاریخ علم می‌پردازیم و به این‌که چگونه می‌توان تفاوت بین علم خوب، علم بد و شبه‌علم را تشخیص داد. در این بخش، نمونه‌های متعددی از شبه‌علم مطرح شده که در آن‌ها تلاش‌های متعدد برای رسیدن به اکتشافات جدید به بیراهه رفته است. همچنین اشتباه‌های بزرگ علمی را بررسی می‌کنیم و درس‌هایی را که باید از این اشتباه‌ها فراگرفت.

در بخش پایانی این دوره یاد می‌گیریم که چگونه تفکر نقاد، دانش علمی و دانش سازوکارهای خودفریبی را در زندگی روزمره به‌کار ببندیم. همچنین، با نقش علم و تفکر نقاد در دموکراسی، ضرورت آموزش علم و چگونگی رویکرد شکاکانه به رسانه‌ها آشنا می‌شویم. این بخش از دوره در واقع راهنمایی برای جلوگیری از فریب خوردن و کلاه‌برداری است.

هدف این است که در پایان کتاب به درک جامعی از تفکر نقاد، مؤلفه‌های آن و همچنین ضرورت فراگیری این تفکر برسیم. اگر به صورتی آگاهانه در روند تفکر دخالت نکنیم ـ چیزی که روان‌شناسان آن را حالت پیش‌فرض تفکر انسان می‌نامند ـ تحت تأثیر بازی‌های ادراک و حافظه قرار می‌گیریم و اسیرِ نیازهای هیجانی و سوگیری‌های خود می‌شویم.

 خواندن کتاب ذهن فریبکار شما را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

همه علاقه‌مندان به کتاب‌های روان‌شناسی و شناخت ذهن مخاطبان این کتاب‌اند.

درباره استیون نوولا

پروفسور استیون نوولا، نورولوژیست و استاد دانشکدهٔ پزشکی ییل، در زمینه‌های مختلف آموزش پزشکی فعالیت می‌کند: درمان بیماران، آموزش‌های عمومی، تدریس برای دانشجویان و نیز آموزش‌های تکمیلی برای متخصصان حرفهٔ پزشکی. او همچنین در تحقیقات بالینی در زمینهٔ تخصصی خود فعال بوده و نوشته‌های متعددی دربارهٔ بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، میاستنی گراو و نوروپاتی به چاپ رسانده است.

پروفسور نوولا مدرک دکترای خود را از دانشگاه جرج‌تاون اخذ کرد و برای تکمیل دورهٔ رزیدنتی خود در زمینهٔ مغز و اعصاب به دانشکدهٔ پزشکی ییل رفت. وی همچنین دارای بورد تخصصی در زمینهٔ اختلال‌های عصبی عضلانی است که بخش مهمی از فعالیت‌های وی را شامل می‌شود. کار درمانی دکتر نوولا همهٔ انواع اختلال‌های عصبی را شامل می‌شود، اما بیش‌تر به سردردها و بیماری‌های اعصاب و عضلات می‌پردازد.

دکتر نوولا، رئیس و یکی از مؤسسان انجمن شک‌اندیشی نیوانگلند است که یک موسسهٔ آموزشی غیرانتفاعی با هدف ارتقای درک عمومی از علم است. او همچنین مجری و تهیه‌کنندهٔ برنامهٔ محبوب و هفتگی راهنمای جهان برای شکاکان است. این برنامهٔ تلویزیونی علمی تاکنون برندهٔ جوایزی همچون جایزهٔ پادکست منتخب مردم در سال ۲۰۰۹ در زمینهٔ آموزش و در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ در زمینهٔ علم شده است و به بررسی آخرین اکتشاف‌های علمی، بازنمود علم در رسانه‌های پرمخاطب، درک عمومی از علم و گرایش‌های مختلف نسبت به علم، فلسفهٔ علم و تفکر نقاد می‌پردازد. دکتر نوولا همچنین برنامهٔ افسانه‌های پزشکی، دروغ‌ها و شبه‌حقیقت‌ها: آنچه فکر می‌کنیم می‌دانیم ممکن است به ما صدمه بزند را با همکاری مجموعهٔ «دوره‌های بزرگ» ضبط کرده است.

دکتر نوولا در سال ۲۰۰۹ به عضویت کمیتهٔ Skeptical Inquiry درآمد که سازمانی بین‌المللی با هدف ارتقای علم و منطق است. وی به‌طور منظم مقالات خود را در ستون ثابتی در نشریهٔ این سازمان منتشر می‌کند. وی همچنین در سال ۲۰۱۱ به مقام عضو ارشد بنیاد آموزشی جیمز رندی۳ و مدیر پروژهٔ پزشکی علم‌بنیاد منصوب شده است. دکتر نوولا وب‌لاگی شخصی به نام «نورولوژیکا بلاگ» دارد که یکی از مهم‌ترین وب‌لاگ‌های علم عصب‌شناسی محسوب می‌شود. او در این وب‌لاگ بیشتر به مباحث مربوط به عصب‌شناسی می‌پردازد ولی دربارهٔ علم، شک‌ورزی علمی، فلسفهٔ علم، تفکر نقاد و برهم‌کنش علم با جامعه و رسانه نیز مطالبی نوشته است.

دکتر نوولا بنیان‌گذار و ویراستار ارشد «پزشکی علم‌بنیاد» است که وب‌لاگی گروهی با همکاری تعدادی از پزشکان و دانشمندان است و به مسائل سلامت و پزشکی می‌پردازد. هدف این وب‌لاگ، ارتقای استانداردهای علوم پایه و بالینی درحرفهٔ پزشکی است. این وب‌لاگ که مطالب آن برای پزشکان متخصص و همچنین مخاطبان عام نوشته می‌شود، یکی از برترین سایت‌ها در زمینهٔ سلامت است و تأثیر روزافزونی بر بحث نقش علم در پزشکی گذاشته است.

 بخشی از کتاب ذهن فریبکار شما

 از تفکر نقاد برای بررسی نحوهٔ ادارهٔ جامعه هم استفاده می‌کنیم. جمعیت زمین از مرز هفت میلیارد نفر گذشته و باید بتوانیم به‌نحوی تعادل منابع و جمعیت را حفظ کنیم. ناچاریم فرآورده‌های بهداشتی و دارویی را بخریم و تصمیم بگیریم چه غذایی بخوریم و چه تغییراتی در سبک زندگی خود بدهیم تا سالم بمانیم. این ادعاها، مبتنی بر منطق و شواهد هستند. در نتیجه به تفکر نقاد نیاز داریم تا بتوانیم آن‌ها را به‌درستی ارزیابی کنیم.

- یکی از پیش‌فرض‌های این دوره این است که انسان چیزی جز مغز خود نیست. مغز اندامی است که توانایی تفکر دارد و خودآگاه است. مغز انسان نه تنها پیچیده‌ترین اندام بلکه به احتمال زیاد پیچیده‌ترین چیز در جهانی است که می‌شناسیم. به خاطر سپردن، احساس‌کردن، باور، محاسبه، استنتاج، استنباط، قیاس و همهٔ فعالیت‌هایی که به عنوان تفکر می‌شناسیم با مغز انجام می‌شود.

- مغز، ابزاری همگانی و بزرگ‌ترین نقطهٔ قوت ماست. بیشتر مردم معتقدند هوش ما بزرگ‌ترین امتیاز و برتری ما نسبت به سایر موجودات این سیاره است. در عین حال، مغز به طرز عجیبی گمراه‌کننده و منشأ بسیاری از خطاها و نقاط ضعف ما هم هست.

- در این دوره، سرشت انسانی را هم بررسی می‌کنیم. انسان‌ها واجد منطق هستند ولی ما ذاتاً موجوداتی منطقی نیستیم. ما علاوه بر منطقی بودن، موجوداتی هستیم به‌شدت هیجانی و عاطفی، و اغلب تابع هیجان‌های تکامل‌یافته و منطق‌تراشی‌های خود هستیم. افکار ما معمولاً راحت‌ترین مسیر ممکن را در پیش می‌گیرد؛ مسیری که همواره مطلوب نیست.

- منطق و تفکر نقاد مهارت‌هایی آموختنی هستند. ما هر چند درکی ذاتی از منطق داریم، موجوداتی به‌شدت هیجانی هستیم. ظرفیت استفاده از منطق در ما وجود دارد ولی تفکر نقاد و منطق، مهارت‌هایی هستند که باید آموخت. هیچ‌کس متفکر نقاد به دنیا نمی‌آید ـ همچنان که هیچ‌کس ویولن‌نواز متولد نمی‌شود. هم تفکر نقاد و هم نواختن ویولن، مهارت‌هایی هستند که باید سال‌ها برای رسیدن به آن تمرین کرد و ممارست داشت.

نظرات کاربران

ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

بیشتر چیزهایی که ما به یاد می‌آوریم و باور داریم یا مخدوش است یا کاملاً اشتباه. به نظر می‌رسد مغز ما پیوسته در حال تولید مشاهده‌ها، خاطره‌ها و باورهای گمراه‌کننده است. باوجوداین، ما همچنان تمایل داریم درستی تجربیات خود را

- بیشتر
صدف
۱۴۰۱/۰۳/۲۲

سلام لطفا داخل طاقچه ی بی نهایت بزارینش

کاپوچایو
۱۴۰۱/۱۰/۱۱

لطفا در طاقچه بی نهایت قرارش بدید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷۱)
منکران نظریهٔ تکامل هم از راهبرد مشابهی استفاده می‌کنند: منکرِ علم بودنِ هر نوع علم تاریخی می‌شوند. استدلال آن‌ها این است که چون در زمان پیدایش حیات هیچ‌کس نبوده تا شاهد وقوع آن باشد، پس ما نمی‌توانیم بدانیم واقعاً چه اتفاقی افتاده. یا چون نمی‌توانیم تکامل را در شرایط آزمایشگاهی بازتولید بکنیم، پس علم تکامل نمی‌تواند یک علم واقعی باشد. در حالی که با چنین رویکردی باید تمام علوم تاریخی از جمله زمین‌شناسی، ستاره‌شناسی و پزشکی قانونی را انکار کنیم
محمد طاهر پسران افشاریان
بسیار به‌ندرت اتفاق می‌افتد که کسی در مواجهه با اطلاعات ناسازگار با عقایدش، باوری را که از نظرش ارزشمند است به‌سادگی کنار بگذارد. در واقع پژوهش‌های روان‌شناسی اخیر نشان می‌دهد افراد، در مواجهه با چنین اطلاعاتی، با شدت بیش‌تری به باورهای اشتباه خود چنگ می‌زنند. - بنابراین بهتر است به جای تشکیک در باورهای آن‌ها، با ارائهٔ مثال‌ها یا قیاس‌هایی آن‌ها را ترغیب کنیم خودشان در جنبه‌های مختلف باورهایشان تردید کنند. بذر تفکر نقاد را بکارید و بعد به مرور زمان به رویش آن کمک کنید.
Sajjad
دانشمندان و متفکران بزرگ بیش‌تر مستعد خودفریبی هستند زیرا فروتنی خود را از دست می‌دهند. آخرین درسی که از عصب‌شناسی و روان‌شناسی انسان می‌آموزیم این است که فارغ از وسعت و عمق دانش خود، فروتن باشیم.
Sajjad
- رکن دیگر تفکر نقاد، آگاهی از انگیزه‌ها است. ما وقتی یک میل یا آرزو، انگیزه‌بخشِ باورمان به نتیجه‌ای خاص باشد، در توجیه باورهای خود فوق‌العاده مهارت داریم. درک این انگیزه‌ها به شما برای شکستن ساختار این روند کمک می‌کند و این مهارت را به شما می‌دهد تا به نتایجی برسید که احتمال درستی آن‌ها بیش‌تر است، نه نتایجی که فقط دوست دارید درست باشند.
وحید محمدی
مثلاً، به دلیل پرسش جهت‌دار یک نفر برساخته شده‌اند. مثل این‌که کسی از شما بپرسد «موقع تصادف با اتومبیل مقابل چه‌قدر سرعت داشتید؟»؛ سؤالی که به صورت ضمنی سرعت زیاد شما در هنگام تصادف را القا می‌کند.
وحید محمدی
آگهی‌های تبلیغاتی و پیام‌های بازاریابی اغلب سعی در گمراه کردن ما و سوءاستفاده از خصوصیات روان‌شناختی انسان دارند.
Sajjad
- تحقیقات نشان می‌دهد افراد به هنگام مواجهه با فردی که شخصیتی کاریزماتیک دارد ـ به ویژه اگر این فرد به اصطلاح «خودی» و جزو گروهی باشد که ما به آن تعلق داریم ـ تفکر نقاد خود را خاموش می‌کنند و در واقع ارادهٔ خود را به فرد کاریزماتیک واگذار می‌کنند. به همین ترتیب ممکن است یک فرد کاریزماتیک با خاموش کردن تفکر نقاد یک جمعیت، آن‌ها را هیپنوتیزم و مستعد تلقین‌پذیری کند.
Sajjad
در آموزش به کودکان هم باید به روند علم توجه کنیم نه این‌که پاسخ‌هایی رسمی و تأییدشده به آن‌ها بدهیم و از آن‌ها بخواهیم این پاسخ‌ها را حفظ کنند.
Sajjad
پتانسیل انسان برای خودفریبی آن چنان زیاد است که حتی افراد مجهز به مهارت‌های تفکر نقاد هم ممکن است دچار خودفریبی شوند. - این پتانسیل انسان برای خودفریبی اغلب، حتی نزد شک‌گرایان، به طرز فاحشی دست‌کم گرفته می‌شود. همهٔ ما تمایل داریم خودمان را موجوداتی منطقی بدانیم و همین، بزرگ‌ترین خودفریبی است. اگر تصورتان این باشد که سوگیری ندارید یا ممکن نیست مرتکب توجیه یک باور کاملاً اشتباه بشوید، همین سوگیری ممکن است همهٔ تلاش‌هایتان برای تفکر نقاد را به باد بدهد.
Sajjad
افراد معتقد به روندهای شبه‌علمی تصور می‌کنند که در حال انجام کاری علمی هستند ولی همگی نقطه ضعف مشترکی دارند: فاقد رویکرد شک‌گرایانه نسبت به ادعاهای خود هستند. آن‌ها مبهوت چیزی هستند که تصور می‌کنند کشف کرده‌اند و به جای تلاش برای اثبات نادرستی ایده‌هایشان، عزم خود را جزم می‌کنند تا درستی این ایده‌ها را ثابت کنند.
Sajjad

حجم

۲۷۳٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۰۰ صفحه

حجم

۲۷۳٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۰۰ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان