دانلود و خرید کتاب رفتار رابرت ام. ساپولسکی ترجمه عرفان شیرمحمدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب رفتار

کتاب رفتار نوشتهٔ رابرت ام. ساپولسکی و ترجمهٔ عرفان شیرمحمدی و ویراستهٔ محمدعلی امام هادی و مریم قیاسوند است و نشر نوین آن را منتشر کرده است. این کتاب به بررسی زیست‌شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان می‌پردازد.

درباره کتاب رفتار

ما در مواجهه با پدیده‌‌های پیچیده و چندوجهی معمولاً تلاش می‌کنیم تا جنبه‌‌های جداگانه را در قالب دسته‌بندی‌ها و توضیحات گوناگون ساده کنیم. اما هدف این کتاب پرهیز از چنین تفکرات دسته‌بندی‌شده‌ای است.

کتاب رفتار پژوهشی برجسته از رابرت ام ساپولسکی، عصب‌زیست‌شناس و نخستی‌شناس معروف، پیرامون رفتار انسان است. او در ابتدای این کتاب بر عواملی تمرکز می‌کند که بر واکنش فرد در لحظۀ بروز یک رفتار تأثیر می‌گذارند و سپس، در گذرگاه زمان، از لحظۀ انجام‌دادن کار مرحله‌به‌مرحله به عقب می‌رود تا درنهایت، به تاریخ بسیار دور گونۀ ما و میراث تکاملی آن می‌رسد.

او در این کتاب تلاش می‌کند تا به برخی از عمیق‌ترین و حتی احمقانه‌ترین پرسش‌های ما در مورد قبیله‌گرایی و بیگانه‌هراسی، سلسله‌مراتب و رقابت، اخلاق و ارادۀ آزاد، و همچنین جنگ و صلح پاسخ دهد.

کتاب رفتار ترکیبی خواندنی از تحقیقات پیشرفته در علوم و رشته‌های مختلف است و دیدگاهی بسیار دقیق در مورد چرایی و چگونگی انجام‌دادن رفتارهای خوب و بد انسان ارائه می‌کند.

خواندن کتاب رفتار را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران کتاب‌های توسعهٔ فردی و خودیاری پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب رفتار

«ما راهبرد خود را داریم. رفتاری رخ داده است که سزاوار سرزنش یا مایهٔ شگفتی یا وضعیتی مبهم در میان این دو است. یک ثانیهٔ قبل از آن، چه اتفاقی باعث برانگیختن این رفتار شد؟ اینجا قلمرو سیستم عصبی است. در ثانیه‌ها یا دقایق قبل، چه اتفاقی در سیستم عصبی باعث بروز این رفتار شد؟ اینجا جهانِ محرک‌های حسی است که اکثراً به صورت ناخودآگاه احساس می‌شوند. در ساعات و روزهای قبل، چه اتفاقاتی منجر شد به اینکه حساسیت سیستم عصبی به چنین محرک‌هایی تغییر کند؟ عملکرد حاد هورمون‌ها. به‌همین‌ترتیب، ما به سمت فشارهای تکاملی طی میلیون‌ها سالِ گذشته و همان جایی بازخواهیم گشت که ماجرا شروع شد.

خب ما آماده‌ایم. البته با این تفاوت که هنگام مواجهه با آشفتگی گستردهٔ یک چنین موضوعی، ابتدا باید کلیدواژه‌های مهم خود را تعریف کنیم که البته چشم‌انداز ناخوشایندی است.

چند کلمه وجود دارد که در این مبحث از کتاب اهمیت قابل‌توجهی دارند: پرخاشگری، خشونت، شفقت، همدلی، همدردی، رقابت، همکاری، نوع‌دوستی، غبطه، خوشحالی ناشی از بدحالی دیگران (شادن‌فرویده)، کینه، بخشش، آشتی، انتقام، عمل متقابل و البته (چرا این را نگوییم؟) عشق. این کلمات ما را در باتلاق‌های اجتناب‌ناپذیری خواهند انداخت.

چرا این‌قدر کار را سخت می‌کنیم؟ همان‌طور که در مقدمه تأکید شد، یکی از دلایل این است که بسیاری از این کلمات محل مناقشه‌های عقیدتی بر سر تصاحب و تحریف مفاهیم آن‌هاست. کلمات قدرت زیادی دارند و این تعاریف سرشار از ارزش‌هایی است که اغلب معانی عجیب‌وغریبی دارند. یک مثال می‌زنم: شیوه‌های مختلفی که من در مورد کلمهٔ "رقابت" فکر می‌کنم: (الف) "رقابت". گروه آزمایشگاهی شما، برای کشف موضوعی، با گروه کمبریج مسابقه می‌دهد (اعتراف هیجان‌انگیز، اما شرم‌آور)، (ب) "رقابت". بازی فوتبال (خوب است، به این شرط که در صورت اختلاف گل زیاد، محل بازی بهترین بازیکن خود را تغییر دهد)، (ج) "رقابت". معلم فرزند شما برای کشیدن بهترین بوقلمونِ روز شکرگزاری به وسیلهٔ نقاشی با دست جایزه‌ای اعلام می‌کند (احمقانه و شاید هشداردهنده، اما اگر همچنان ادامه پیدا کند، شاید به مدیر مدرسه شکایت کنید.)، (د) "رقابت". کشتن برای کدام خدا ارزش بیشتری دارد؟ (سعی کنید از این بحث اجتناب کنید).»

نظرات کاربران

عباس اعرابی
۱۴۰۲/۰۶/۳۱

ساپولسکی را می‌توان یکی از بزرگترین دانشمندان در حوزه نوروساینس و روان‌شناسی تکاملی دانست که تحقیقاتش بر روی پریمات‌ها و خصوصا بابون‌ها زبانزد است. کتاب رفتار شاهکاری است در این حوزه که نمونه مشابه ندارد. ساپولسکی پیش از این با

- بیشتر
shahram naseri
۱۴۰۳/۰۱/۱۷

کامل و جامع،ازبهترین کتابهایی که خوندم پیش زمینه ای از آناتومی مغز داشته باشید درکش راحت تره! هرچند در پیوست توضیح داده شدهمجموع اطلاعاتی که در کتابهای دیگه هست همه رو داره.باید خوند و چند بار هم موند وبا حوصله

شهاب‌الدین آدینه عراقی
۱۴۰۳/۰۱/۱۱

کتابی فوق‌العاده؛ البته نه برای همه کس! کتاب محتوا و ترجمه‌ی خوبی داره اما فهم محتواش نیازمند کمی دانش نوروبیولوژیه چرا که رفتار رو بیش‌تر در سطح زیست شناسی مطالعه میکنه. ولی به کسانی که زیست شناسی مغز و اعصاب

- بیشتر
imanshahbeigi
۱۴۰۲/۱۲/۰۵

یکی از دیگر از کتابهای درخشانی که توسط یک مترجم تابلد غیرقابل خواندن شده‌.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱۵)
ما در این کتاب زیست‌شناسی خشونت، پرخاشگری و رقابت را بررسی می‌کنیم و به رفتارها و انگیزه‌های انجام دادنشان، اعمالِ افراد و گروه‌ها و حالت‌ها و زمان‌هایی می‌پردازیم که این رفتارها اتفاقاتی بد یا خوب تلقی می‌شوند. کتاب حاضر کتابی است دربارهٔ راه‌هایی که انسان‌ها به یکدیگر آسیب می‌رسانند، اما درعین‌حال، در مورد حالت متضاد همین قضیه در انسان‌ها و کمک به همنوع نیز صحبت می‌شود.
ShayanShady
سهل گرفتن به خودمان همچنین نشان‌دهندهٔ یک واقعیت شناختی کلیدی است: ما خودمان را بر اساس انگیزه‌های درونی‌مان و دیگران را با اعمال بیرونی‌شان قضاوت می‌کنیم.
shahram naseri
ناملایمات دوران کودکی می‌توانند باعث افت عملکرد هیپوکامپ و قشر پیشانی شوند، اما در آمیگدال برعکس است؛ زمانی که مشکلات زیادی وجود دارد، آمیگدال بزرگ‌تر و فعال‌تر می‌شود. یکی از پیامدهای این امر افزایش خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی است. این موضوع هنگامی که با رشد ضعیف بخش جلویی قشر پیشانی همراه باشد، مشکلات مربوط به تنظیم احساسات و رفتار، به ویژه کنترل تکانه، را توضیح می‌دهد.
shahram naseri
پشت جغرافیای سیاسی پیچیدهٔ ایران چه مسئله‌ای وجود دارد؛ بیزاری هزاران‌سالهٔ ایرانیان نسبت به بین‌النهرینی‌های همسایه، درگیری‌های چندصدسالهٔ شیعیان با سنی‌ها یا نفرت چنددهه‌ای اسلامی از شیطان بزرگ، غرب؟
shahram naseri
در طول تابستان، شهرها به ازای هر سه درجه افزایش دما، ۴ درصد افزایش خشونت بین‌فردی و ۱۴ درصد افزایش در خشونت گروهی را شاهدند.
shahram naseri
فرهنگ‌ها (که با والدین شروع می‌شوند) کودکان را به گونه‌ای تربیت می‌کنند که در بزرگسالی به روش‌های ارزش‌گذاری‌شده توسط آن فرهنگ رفتار کنند؛
shahram naseri
چه عاملی عمدتاً زندگی مجرمانه را پیش‌بینی می‌کند؟ به دنیا آمدن فرزند توسط مادری که اگر می‌توانست، انتخاب می‌کرد که کودکش زاده نشود. اساسی‌ترین خواستهٔ فرزند از مادر چیست؟ دانستن اینکه او از وجود شما خوشحال است.
shahram naseri
در طول استرس پایدار، آمیگدال اطلاعات حسی عاطفی را با سرعت بیشتر و دقت کمتری پردازش می‌کند که بر عملکرد هیپوکامپ مسلط شده و عملکرد بخش جلویی قشر پیشانی را مختل می‌کند. ما در این حالت بیشتر می‌ترسیم، تفکرمان به هم می‌ریزد، خطرات را کمتر ارزیابی می‌کنیم و به جای استفاده از اطلاعات جدید، تکانشی و از روی عادت عمل می‌کنیم.
shahram naseri
ما هم، مانند برخی گونه‌های دیگر، به صورت خودکار دوگانگی‌هایی بین "ما-آن‌ها" ایجاد می‌کنیم و طرفدار اولی هستیم، اگرچه فقط ما انسان‌ها این گرایش را با طرز تفکر خود تفسیر می‌کنیم. ما نیز، همانند بسیاری از گونه‌های دیگر، به طور ضمنی سلسله‌مراتبی هستیم، اگرچه فقط ما انسان‌ها شکاف بین داشته‌ها و نداشته‌ها را به عنوان یک برنامهٔ الهی می‌بینیم.
shahram naseri
مطالعات جدید نشان می‌دهند که بدترین وضع جسمانی ناشی از استرس زیاد برای مدیران میانی اتفاق می‌افتد که در ترکیبی طاقت‌فرسا از مطالبات کاری بالا با استقلال کاری بسیار کم هستند؛ مسئولیت بالا، کنترل کم.
shahram naseri

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۷۸۴ صفحه

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۷۸۴ صفحه

قیمت:
۱۴۹,۰۰۰
تومان