دانلود کتاب صوتی بوف کور بهروز رضوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی بوف کور اثر صادق هدایت

دانلود و خرید کتاب صوتی بوف کور

نویسنده:صادق هدایت
گوینده:بهروز رضوی
انتشارات:واوخوان
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۵از ۴۲۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی بوف کور

کتاب صوتی بوف کور یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار صادق هدایت نویسنده سبک سورئال ایران است. این کتاب به سبک فراواقع نوشته شده و از زبان راوی اول شخص روایت می‌شود. فردی که دچار توهم شده و گاه هذیان می‌گوید. این شخص که به ظاهر دچار مشکلات روانی است تفکرات زائیده‌شده‌ی ذهن خویش را روایت می‌کند. نویسنده کتاب صادق هدایت، بوف کور را زمانی که در بمبئی بود نوشت اما تا سال ۱۳۱۵ به چاپ اصلی نرسید. در داستان بوف کور واقعیت و توهم و خیال و رویا درهم آمیخته شده و به سختی قابل تمیز دادن است. این ویژگی باعث سخت‌خوان و دیرفهم‌شدن کتاب و در عین حال منحصر‌به‌فرد شدن آن شده است. بوف کور بارها تجدید چاپ شده است.

این نسخه صوتی با صدای بهروز رضوی در نشر واوخوان منتشر و برای خرید و دانلود در طاقچه ارائه شده است.

درباره و خلاصه کتاب صوتی بوف کور

هشدار: این بخش می‌تواند پایان داستان را لو بدهد!

داستان کتاب صوتی بوف کور در خانه‌ای در بیرون خندق شهر ری روایت می‌شود. شخصی که در این خانه زندگی می‌کند در حرفه نقاشی روی قلمدان مشغول به کار است و همیشه طرح یکسانی از یک دختر با لباس سیاه که شاخه گل نیلوفر آبی در دست دارد و آن را به سمت پیرمردی که شبیه جوکیان هندی است و بر زیر درختی نشسته است دراز کرده و میان دختر و پیرمرد جوی آبی روان است، می‌کشد.

این راوی دیوانه روزی از سوراخ دیوار خانه‌اش منظره‌ای را که همیشه در نقاشی‌هایش می‌کشیده می‌بیند و حیران چشمان این دختر اثیری می‌شود. در هنگام غروب ناگهان این دختر روی قلمدان را در کنار خانه‌اش می‌یابد و پس از چندی این دختر در رختخواب نقاش که راوی داستان است جان می‌دهد. راوی پس از کشیدن چشم‌های دختر او را در گورستانی چال می‌کند. در حین خاک کردن تکه‌های دختر اثیری گلدانی می‌یابد که بر روی آن چشمانی همانند چشمان دختر داستان دارد. راوی داستان نقاشی اثر خویش و گلدان را جلوی چشمش می‌گذارد و برای رهایی از این درگیری ذهنی به شراب و افیون روی می‌آورد. با مصرف این مواد وارد خلسه شده و در توهمات خود به سده‌های قبل می‌رود.

در این دوران علی‌رغم جدید بودن مکان همه چیز را آشنا می‌بیند. داستان با توهمات راوی ادامه پیدا می‌کند. این داستان که در ظاهر نشات گرفته از ذهن روان‌پریش راوی داستان است به خفقان حاکم بر جامعه آن زمان اشاره می‌کند. در این کتاب تمام عناصر عینی و ملموس هستند از جمله شخصیت‌ها، اتفاقات و زمان وقوع داستان. داستانی که در آن مرز میان واقعیت و خیال از میان رفته و ترکیبی ماورایی را خلق کرده است. داستان کتاب صوتی بوف کور از نظر زمانی خواننده را گمراه می‌کند و فکر خواننده را مشوش می‌کند که زمان ثابت است یا در حال گذر. شخصیت زن در این کتاب که سه بار با سه نگاه متفاوت دیده می‌شود از نظر منتقدان به ایران زمان زندگی هدایت اشاره دارد، زمانی زیبا و فریبنده، گاه در جنگ و خونین و گاه در انتظار تولدی دوباره.

چرا باید این کتاب صوتی با صدای بهروز رضوی را بشنویم؟

یکی از دلایل اهمیت کتاب صوتی بوف کور به خاطر سبک نوشتاری آن است. همین سبک سورئال باعث شده است که اولین کتاب مدرنی باشد که به زبان انگلیسی ترجمه شده. این کتاب نه تنها از لحاظ سبک ارزشمند است، بلکه در قالب داستان انسان را به تفکری عمیق وا می‌دارد و باعث می‌شود هر کس برداشتی خاص از آن داشته باشد. این برداشت‌های متفاوت است که بوف کور را گاه تا حد یک اثر نازل و گاه یک شاهکار هنری ارتقا می‌دهد. شاید این کتاب از دیدگاه برخی از خوانندگان چنان که به نظر می‌آید ارزشمند نباشد، اما باید دانست که بوف کور در جایگاهی قرار دارد که هر خواننده برداشت شخصی متفاوتی از آن دارد.

شنیدن و دانلود کتاب صوتی بوف کور را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

صادق هدایت یکی از بزرگترین افراد بین سردمداران سبک مدرن و نوین داستان‌نویسی ایران است. اگر به سبک داستان‌های سورئال یا فراواقع‌گرایی علاقمند هستید و یا دوست دارید از این نویسنده بزرگ کتابی بخوانید این کتاب یکی از بهترینهاست، زیرا این اثر را از بهترین آثار هدایت دانسته‌اند.

درباره صادق هدایت

صادق هدایت فرزند هدایت قلی خان اعتضادالملک وزیر علوم دربار ناصرالدین‌شاه و مادرش زیورالملوک دختر حسینقلی مخبرالدوله بود. صادق که کوچکترین پسر خانواده بود در ۲۸ بهمن سال ۱۲۸۱ در تهران زاده شد. وی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه علمیه و دبیرستان را در دارالفنون خواند. هدایت در سال ۱۳۰۵ به همراه گروهی از دانش‌آموزان اعزامی به خارج راهی بلژیک شد و ریاضیات محض خواند. اما پس از تغییر رشته و مهاجرت به پاریس در نهایت تحصیل خود را رها کرد.

هدایت از دوران نوجوانی داستان‌هایی می‌نوشت و چاپ می‌کرد. وی در سال ۱۳۰۷ یک بار خودکشی کرد و خود را در رودخانه مرن فرانسه انداخت اما توسط سرنشینان قایقی نجات یافت. او در سال ۱۳۰۹ به تهران بازگشت و مدتی در بانک مرکزی کار کرد و از آنجا بیرون آمد. هدایت با داشتن مشکلات بسیار و مهاجرت‌های پی‌در‌پی دست از تلاش برای نوشتن و ترجمه بر نداشت. او پس از ۴۸ سال زندگی در ۱۹ فروردین ۱۳۳۰ در اقدامی دست به خودکشی زد. برخی منتقدین دلایل خودکشی هدایت را بحران‌های روحی و شکست‌های عاطفی می‌دانند اما دلیل قانع‌کننده‌ای گواه بر این ادعا وجود ندارد. هدایت یکی از نو‌آورترین نویسندگان قرن حاضر شناخته می‌شود. سبک نوشتاری وی به گونه‌ای است که برخی شیفته آن هستند و برخی از آن دوری می‌جویند.

چرا از بوف کور به‌عنوان یک کتاب ممنوعه یاد می‌شود؟

یک سال قبل از عزیمت صادق هدایت به هند یعنی در سال ۱۳۱۴ کتابی با عنوان وغ‌وغ ساهاب از هدایت منتشر شد. این کتاب که طنز خاص هدایت را در خود داشت و قواعد و دستور زبان به طور مشخصی در آن نامتعارف شده بود توسط علی اصغر حکمت وزیر معارف زمان مورد نقد قرار گرفت و از وی شکایت کرد. پس از مشکلاتی که برای هدایت پیش آمد از وی یک تعهد کتبی گرفته شد که دیگر در ایران چیزی چاپ نکند.

دلیل اصلی انتشار بوف کور در بمبئی همین تعهد کتبی بوده است؛ به گونه‌ای که هدایت بر روی اولین نسخه چاپی پلی کپی که ۵۰ نسخه بیشتر نبود نوشته است «چاپ در ایران ممنوع». این ممنوعیت چاپ تا زمان برکناری رضاشاه ادامه داشت و پس از آن کتاب‌های هدایت مجدد چاپ شدند. دلیل دیگری که می‌توان برای ممنوعیت آثار هدایت دانست بی‌پرده‌گویی در روابط انسانی است. هدایت به گفته برخی بدون رعایت مضامین اخلاقی در کتاب صوتی بوف کور درباره موضوعات جنسی صحبت می‌کند. این کتاب بارها در ایران سانسور شده است اما پس از گذشت سالیان دراز از چاپ نخستین آن همچنان تجدید چاپ می‌شود.

علت نامگذاری رمان به بوف کور

این نام را هدایت با الهام از یکی از رمان‌های فرانتس هلنس نویسنده هلندی- بلژیکی انتخاب کرده است. سرگیجه‌ای که هلنس در داستانش از آن همانند جغدی یاد می‌کند همانند سرگیجه‌ای است که هدایت نیز از آن استفاده می‌کند. این جغد شوم که بدنام و نحس است زندگی افراد را مغلوب کرده و آنها را به خاک سیاه می‌نشاند. در هر دوی این کتاب‌ها این جغد که به تعبیر هدایت بوف کور نامیده می‌شود نشان از همین نحسی دارد. به تعبیر دیگر از این کتاب، جغد نشانگر غریزه جنسی نیز هست که در بوف کور بالغ شدن راوی را در روز سیزده بدر نشان می‌دهد. به نوعی این نام به نگاه هدایت به این غریزه اشاره دارد. وی غریزه را کور می‌خواند که در هنگام بروز علائم جنسی انسان کور شده و اعمال کورکورانه انجام می‌دهد. در نگاه کل جغد نه می‌تواند آینده را ببیند و نه به آینده فکر کند و سرنوشت شومی برای انسان به ارمغان می‌آورد.

تحلیلی کوتاه بر رمان بوف کور

سبک نوشتاری این کتاب سورئالیسم است. در این سبک آثار با مطالب و وقایع روبرو می‌شویم که منشا توهمات یا واقعیت‌هاست. سورئالیسم نوشتن آزاد بدون در نظر گرفتن هیچ قید و بندی در حیطه زبان است. شخصیت‌ زن اثیری در کنار دیگر شخصیت‌های کتاب صوتی بوف کور شخصیتی رازآمیز و بحث‌برانگیز دارد. آندره برتون موسس جنبش فراواقع‌گرایی فرانسه بوف کور را شاهکار سده بیستم میلادی می‌داند. در عین حال هستند نویسندگانی که عمق معنای این اثر را درک نکرده و آن را پوچ و بی‌معنا می‌دانند.

بخشی از کتاب صوتی بوف کور

در زندگی زخم‌هایی هست که مثل خوره در انزوا روح را آهسته در انزوا می‌خورد و می‌تراشد. این دردها را نمی‌شود به کسی اظهار کرد، چون عموماً عادت دارند که این دردهای باورنکردنی را جزو اتفاقات و پیش آمدهای نادر و عجیب بشمارند و اگر کسی بگوید یا بنویسد، مردم بر سبیل عقاید جاری و عقاید خودشان سعی می‌کنند آنرا با لبخند شکاک و تمسخر آمیز تلقی بکنند - زیرا بشر هنوز چاره و دوائی برایش پیدا نکرده و تنها داروی آن فراموشی بتوسط شراب و خواب مصنوعی بوسیله افیون و مواد مخدره است - ولی افسوس که تأثیر این گونه داروها موقت است و بجای تسکین پس از مدتی بر شدت درد می‌افزاید.

آیا روزی به اسرار این اتفاقات ماوراء طبیعی، این انعکاس سایه‌ی روح که در حالت اغماء و برزخ بین خواب و بیداری جلوه می‌کند کسی پی خواهد برد؟ من فقط بشرح یکی از این پیش آمدها می‌پردازم که برای خودم اتفاق افتاده و به‌قدری مرا تکان داده که هرگز فراموش نخواهم کرد و نشان شوم آن تا زنده‌ام، از روز ازل تا ابد تا آنجا که خارج از فهم و ادراک بشر است زندگی مرا زهرآلود خواهد کرد زهرآلود نوشتم، ولی می‌خواستم بگویم...

معرفی نویسنده
عکس صادق هدایت
صادق هدایت
ایرانی | تولد ۱۲۸۱ - درگذشت ۱۳۳۰

صادق هدایت (۱۳۳۰- ۱۲۸۱)، نویسنده برجسته ایرانی است. هدایت از پیشگامان داستان‌نویسی نوین ایران است و بسیاری از محققان رمانِ «بوف کور» او را مشهورترین و درخشان‌ترین اثر ادبیات داستانی معاصر ایران می‌دانند. به گفته خود صادق هدایت اولین آشنایی‌اش با ادبیات جهان در مدرسه سن‌لویی، مدرسه فرانسوی‌ها، بود و به کشیش آن مدرسه درس فارسی می‌داد و کشیش هم او را با ادبیات جهان آشنا می‌کرد. دو سال پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه سن لویی در ۱۳۰۵ با اولین گروه دانش‌آموزان اعزامی به خارج، راهی بلژیک شد و در رشته ریاضیات محض به تحصیل پرداخت.

نظرات کاربران

کاربر ۱۹۰۶۸۳۸
۱۳۹۹/۱۱/۱۹

کتابی که سانسور بشه دیگه دلنشین نیست، کتابهای هدایت با همون کلمات بی پرده و رک دلنشینه.

Dark Warrior
۱۴۰۰/۰۳/۲۶

کتابی که سانسور شده به درد خوندن نمیخوره

Ariobarzin Mehrbod
۱۴۰۱/۰۴/۱۴

سانسور و سانسورچیان فقط و فقط با تبر ریشه فرهنگ و هنر این مرز و بوم را هدف گرفته و تنها برای تخریب تمام عیار فرهنگ و هویت ایران و ایرانی هستند.سانسور توهین به شعور من و شماست

vahid.moradi
۱۴۰۱/۰۶/۰۳

سانسور شده. توصیش نمیکنم

پریسا شمع
۱۴۰۱/۰۵/۱۱

راستش کتاباش واقعا ناامیدکننده اس و محتوای سیاهی داره ولی خب برای آشنا شدن با ادبیات و نوشتارهای نویسنده خوندن این کتاب توصیه میشه ولی برای افراد زیر ۱۸ سال و افرادی که احساس غم و افسردگی دارن به نظرم

- بیشتر
عـلـے
۱۴۰۱/۰۷/۱۷

همین ابتدا بگویم: این کتاب به هیچ وجه به افرادی که دچار افسردگی هستند، توصیه نمی‌شود. فضای کتاب سرشار از غم عمیقی است که برخاسته از روح آسیب‌دیدهٔ نویسنده است. صدای گوینده بسیار تأثیرگذار و کاملا متناسب با موضوع کتاب بود.

- بیشتر
ابراهیم محمدی
۱۳۹۹/۱۱/۱۹

درود و ضمن احترام به نظر دوستی دیگر مبنی بر کاهش حظ و لذت واقعی نثر صادق هدایت اما حتی اگر نصف کتاب هم سانسور بشه که شاید شده اما شنیدن اون با صدای جاودانه استاد بهروز رضوی شنیدن داره

- بیشتر
Hadi.H
۱۴۰۰/۰۷/۰۴

داستانی بسیار جالب و خواندنی با قلم فوق العاده صادق هدایت و گویندگیه عالی که شنونده رو غرق داستان کتاب می‌کند. البته برای افراد زیر ۱۸ سال اصلا خوب نیست

نگار یزدان پرست
۱۴۰۰/۰۷/۰۶

زیباتر از متن کتاب،صدای راوی بود و البته موسیقی متن

ارمیا
۱۴۰۰/۰۸/۲۹

یک داستان فوق العاده از نویسنده ی فوق العاده با یک گویندگی فوق العاده و موسیقی فوق العاده دیگه واقعا یک آدم از زندگی چی میخواد؟

زمان

۳ ساعت و ۱ دقیقه

حجم

۲۴۹٫۵ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۳ ساعت و ۱ دقیقه

حجم

۲۴۹٫۵ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۶۶,۰۰۰
۴۶,۲۰۰
۳۰%
تومان