دانلود کتاب صوتی شاهنامه فردوسی به نثر با صدای احمد گنجی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی شاهنامه فردوسی به نثر اثر سید محمد دبیر سیاقی

دانلود و خرید کتاب صوتی شاهنامه فردوسی به نثر

گوینده:احمد گنجی
انتشارات:آوانامه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۰از ۹۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی شاهنامه فردوسی به نثر

کتاب صوتی شاهنامه فردوسی به نثر بازنویسی دکتر محمد دبیر سیاقی از ماندگارترین اثر ادب ایران، شاهنامه‌ است. شاهنامه‌ی ابوالقاسم فردوسی شاهکاری بی‌بدیل است که مرزهای زمان و جغرافیا را زیر پا گذاشته و گنجی جهانی به شمار می‌رود. این اثر داستان‌ها، حماسه‌ها، افسانه‌ها، اساطیر و تاریخ ایران را دربرمی‌گیرد و نه‌تنها برای ایرانی‌ها، بلکه برای همه‌ی علاقه‌مندان به ادب، نامی آشناست. دکتر سیاقی در این کتاب به‌صورت کامل و همراه با جزئیات، شاهنامه را به نثر برگردانده است.

انتشارات آوانامه این اثر را با صدای احمد گنجی منتشر کرده است. این کتاب صوتی برای خرید و دانلود در طاقچه ارائه شده است.

درباره کتاب صوتی شاهنامه فردوسی به نثر

شاهنامه‌ی فردوسی روایت رویدادها و حوادث ایران از ابتدا تا حمله‌ی اعراب در قرن هفتم است. بخش اول کتاب بخش اساطیری است، بخش دوم حماسی و بخش سوم تاریخی. در واقع می‌شود شاهنامه را گنجی تمام‌عیار از گذشته‌ی ایران دانست. ما در این کتاب با ۵۰ پادشاه ایران، بیشتر از ۲۵۰ شخصیت، ۶۳ داستان، ۱۹۲ نامه، ۲۰۱ جنگ و بسیاری ماجرا همراه می‌شویم و در حدود ۶۰هزار بیت، به گذشته‌ی ایران و جهان حیرت‌انگیز فردوسی می‌کنیم. فردوسی ۳۰ سال از عمر گرانقدرش را برای نوشتن شاهنامه صرف کرد و اثری بر جای گذاشت که هرگز نمی‌میرد و هرگز جایگاهش را به اثر دیگری نمی‌دهد.

محبوبیت شاهنامه بر همه روشن است. می‌شود گفت ایرانی‌ای وجود ندارد که نام این اثر را نشنیده باشد و حتی کسانی که به دنیای ادبیات علاقه‌مند نیستند، مشتاق‌اند شاهنامه را بخوانند. بااین‌وجود بی‌شک مطالعه‌ی شاهنامه برای همه ساده نیست. کتاب متعلق به قرن‌ها پیش است و زبان خاص خود را دارد که به سادگی قابل لمس و درک نیست. لایه‌های مختلف شعرها، اشاره‌های تاریخی، اسطوره‌ها و پهلوان‌ها، همگی و همگی نیاز به تفسیر و توضیح دارند. این مسئله به‌عنوان یک مانع بین خواننده‌های معمولی و شاهنامه وجود داشت تااین‌که دکتر سید محمد دبیر سیاقی، نویسنده، شاعر و پژوهشگر ایرانی، تصمیم گرفت شاهنامه‌ را واو به واو به نثر برگرداند تا دسترسی به جان این سرمایه‌ی ایرانی را ساده‌تر سازد. او ضمن حفظ ارزش‌های شاهنامه و با رعایت تمام جزئیات، اثر را برای خوانندگان غیرمتخصص با زبانی روشن و ساده بازنویسی کرد. بعد از دبیرسیاقی نویسنده‌های مختلفی دست به بازنویسی شاهنامه زدند، ولی کتاب صوتی شاهنامه فردوسی به نثر هنوز جزو بهترین بازنویسی‌ها از خورشید آسمان ادبیات ایران است.

اثر فردوسی در طول حیات نویسنده‌اش مورد توجه قرار نگرفت؛ با بی‌مهری سلطان محمود غزنوی مواجه شد و مهجور ماند. بعد از مرگ شاعر بود که شاهنامه رونق بیشتری گرفت و شهرت و محبوبیت پیدا کرد. فردوسی وقتی شاهنامه را نوشت که زبان فارسی در خطر بود و زبان عربی داشت جایگزین می‌شد. این فردوسی بود که با نوشتن اثرش جان دوباره‌ای به زبان اصیل فارسی داد تا از سنگلاخ‌ها عبور کند و به امروز برسد و هنوز مردم این سرزمین از آن استفاده کنند. شاهنامه از لحاظ مضمون و پرداخت به‌قدری غنی است که هنوز خوراک حوزه‌های مختلف هنری می‌شود؛ این اثر بارها و بارها تبدیل به نمایش شده، آثار بسیار زیادی در تحلیل و تفسیرش نوشته‌اند، پادکست‌های مختلفی بر اساس آن ساخته شده و همچنین ترجمه‌های زیادی از این اثر صورت گرفته است. اهمیت شاهنامه به‌قدری است که بزرگانی مثل گوته و ویکتور هوگو از آن یاد کرده‌اند. میرجلال‌الدین کزازی در مراسم روز بزرگداشت فردوسی در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران گفت: «اگر بخواهید بی چون و چرا داوری کنید که چه کسی از میان ایرانیان، ایرانی‌تر است، باید سنجید که تا چه پایه با فردوسی و شاهنامه آشنایی دارد.»

شنیدن کتاب صوتی شاهنامه فردوسی به نثر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

شنیدن کتاب صوتی شاهنامه فردوسی به نثر برای هر کسی یک فرصت است. چه برای آن‌ها که شاهنامه را از بر کرده‌اند و می‌خواهند چهره‌ی تازه‌ای از آن را ببینند و چه برای کسانی که تاکنون فرصت نکرده‌اند یا نتوانسته‌اند شاهنامه‌ را بخوانند. در ضمن این کتاب صوتی با صدای دلنشین احمد گنجی ضبط شده که خود بر گیرایی اثر می‌افزاید و می‌تواند از زمان‌های خالی یا مرده‌ی شما، زمان‌هایی طلایی بسازد.

چرا باید این کتاب صوتی با صدای احمد گنجی را بشنویم؟

اهمیت مطالعه‌ی شاهنامه بر هیچکس پنهان نیست. ما برای ساختن حال و آینده به تاریخ احتیاج داریم؛ به اینکه بدانیم نیاکانمان از چه مسیرهایی عبور کرده‌اند و چه تجربه‌هایی را از سر گذرانده‌اند. در ضمن شاهنامه فرای ارزش تاریخی‌اش، یک اثر ادبی کامل است. اثری که لذت داستان و حماسه را به مخاطبش هدیه می‌دهد و او را غرق در ماجراهای جذاب می‌کند. کتاب صوتی شاهنامه فردوسی به نثر که چهره‌های ساده‌تر و روشن‌تر شاهنامه است، می‌تواند تمامی مفاهیم و داستان‌های این اثر را به سادگی در اختیار ما قرار دهد. در این کتاب می‌توانیم اثر فردوسی را از نگاه یک شاهنامه‌پژوه حرفه‌ای و بی‌نظیر ببینیم و به شکل عمیق و درستی با سرمایه‌ی ادبیات کشورمان آشنا شویم.

کتاب صوتی شاهنامه فردوسی به نثر یک تیر و چند نشان است؛ از طرفی می‌توانیم اطلاعات دست‌اول و یگانه‌ای از گذشته‌ی کشور کسب کنیم و از طرفی دیگر می‌توانیم از کشف منظور نویسنده‌ای که قرن‌ها پیش از ما زیسته، لذت ببریم.

درباره حکیم ابوالقاسم فردوسی

حکیم ابوالقاسم فردوسی سال ۳۲۹ هجری قمری در طوس پا به دنیا گذاشت. او خانواده‌ی مرفهی داشت و از کودکی تحت آموزش قرار گرفت. فردوسی بین مردم زمانه‌اش شاعر محبوبی بود، ولی با سرودن شاهنامه به اوج رسید و برای همیشه ماندگار شد. فردوسی سرودن شاهنامه را حوالی ۳۸سالگی‌اش شروع کرد و ۳۰ سال برایش رنج کشید و زمان گذاشت. او در طول نوشتن شاهنامه اموالش را از دست داد و سختی‌های بسیاری را تجربه کرد. بعد از رفتن ساسانیان که علاقه‌ی زیادی به ادب و فرهنگ داشتند، غزنویان روی کار آمدند و حمایت‌ها از فردوسی را متوقف کردند. بااین‌حال فردوسی عاشق ایران بود و تمام زندگی‌اش را گذاشت تا شاهنامه را به پایان برساند و در آن بخشی از ایران را برای همیشه زنده نگه دارد. فردوسی برای نوشتن شاهنامه در حد توانش تنها از زبان فارسی بهره گرفت و کتابش تنها حدود ۹۶۵ واژه‌ی عربی دارد.

در تقویم ایران روز ۲۵ اردیبهشت به شاعر توس اختصاص یافته و مراسم‌ها و مسابقه‌های مختلفی برای یادبود این شاعر برگزار می‌شود. مزار فردوسی در توس همواره میزبان علاقه‌مندان اوست و عاشقان ادبیات از سرتاسر دنیا کماکان به تحسین او می‌پردازند.

درباره سید محمد دبیر سیاقی

سید محمد دبیرسیاقی سال ۱۲۹۸ در قزوین متولد شد. او یکی از مهم‌ترین چهره‌های فرهنگی ایران است؛ سال‌ها در دانشگاه‌های داخل و خارج ادبیات تدریس کرده و در کنار دهخدا یکی از بزرگ‌ترین لغت‌شناسان ایرانی به شمار می‌رود. در زمینه‌ی شاهنامه‌پژوهی هنوز کسی به گرد پای دبیرسیاقی نرسیده و کسی چون او نتوانسته به جان اثر فردوسی دست ببرد و از آن نسخه‌ی ساده‌تری بیرون بکشد که برای همگان قابل لمس باشد و مانع‌ها را از بین مردم و این اثر گرانبها کنار بزند. دبیرسیاقی در سال ۱۳۸۰ برگردان روایت‌گونه‌ی شاهنامه فردوسی به نثر را منتشر کرد و تمام این کتاب را در حدود ۴۵۰ صفحه در اختیار خواننده قرار گذاشت. در تاریخ ادبیات معاصر ایران، کمتر چهره‌ای به اندازه‌ی دبیرسیاقی سعی کرده آثار کهن را زنده کند و پلی بین مردم و آن‌ها بزند. بنابراین بازنویسی این فرد از شاهنامه، یکی از معتبرترین و قابل‌استنادترین بازنویسی‌هاست.

نظرات کاربران

طلا در مس
۱۴۰۱/۰۲/۲۵

عالی کار تمیزیه. ولی بیت های الحاقی به داستان ها نمیاد . بابا رستم و تهمینه عاقد نیاوردن سه نصف شب چرا اسلامیش میکنید قضیه رو

Alivi
۱۴۰۱/۰۳/۰۷

یک ماهه منتظر بودم گردونه بیاد کد بگیرم اینو بخرم 😅 الان میگه نشر آوانامه کد بالا 50 قبول نمیکنه. ولی خیلی بیشتر از 40 یا همون 80 هزار تومن ارزشش هست این کتاب. برای هدیه دادن هم کتاب مناسبی هست.

ARMITI
۱۴۰۱/۱۲/۲۲

اگر میپندارید شاهنامه داستان است،روایت است، شعرپردازی است،اساطیر است،مدح شاه یا پهلوان است،و از این دست، اصلا شاهنامه را نخوانید، به کتاب میگفتند نامه،شاه هم یعنی گران در ردیف خود ژرف گر بنگرید ۳۰ سال فقط برای یک کتاب که روزی نهایتا۵ بیت سورده شده،قطعا

- بیشتر
کاربر ۴۱۸۴۸۶۹
۱۴۰۱/۰۳/۰۱

بسیار روان و بدون حاشیه رفتن .صرفا اصل داستان رو جناب نویسنده اورده با خلاصه گویی.البته نقل به مضمون است و کسانیکه دنبال نثرشده تمام ابیات هستنند رو شاید راضی نکنه.یعنی راوی فردوسی نیست بلکه جنای سیاقی هستند

حسین فاضلی
۱۴۰۱/۰۸/۱۳

متن روان با گویندگی عالی واقعا لذت بردم مرسی طاقچه😊 حتما پیشنهاد میکنم

ZAGROS
۱۴۰۲/۰۹/۰۳

ضمن عرض سلام و خسته نباشید.جدا این کتاب که هویت ایرانی رو نشون میده و هر ایرانی باید مضمون اون رو بدونه نباید با این هزینه ارائه بشه.برای تشویق باید حتی رایگان باشه.تا همه از تاریخ غنی ادبیات و فرهنگ

- بیشتر
@english4us.ir
۱۴۰۲/۰۸/۲۵

تا شاهنامه به این قشنگی هست 😍😍😍 ارباب حلقه ها و ویچر و هری پاتر و گیم آو ترونس چرا ...؟!!!! صدا گذاری و روایت روای و نثر ادبی این اثر یکی از شاهکارهای ایرانیه 😍😍😍

کاربر ۵۲۴۱۲۲۳
۱۴۰۲/۰۱/۲۷

هر اثری برای زنده نگهداشتن زبان فرهنگ و تمدن ایرانی آریایی ارزشمند است و قابل تقدیر . دست تمام کسانی که این زحمات را میکشند با تمام وجودم میبوسم. اثار خانوم دکتر میترا مهرآبادی هم عالی و فوق‌العاده هست پیشنهاد میکنم.

مریم
۱۴۰۱/۰۸/۱۳

نثر شاهنامه برای کسانی که سخت است ابیات شاهنامه خیلی خوبه من هم نثر رو هم خود شاهنامه رو نصب کردم خیلی برام راحت شده خوندن اشعار شاهنامه

سیامک
۱۴۰۲/۰۶/۲۲

این دیگه تعریف نداره هر ایرانی باید این کتاب و بخونه

زمان

۳۳ ساعت و ۷ دقیقه

حجم

۲ گیگابایت, ۶۸۵٫۷ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۳۳ ساعت و ۷ دقیقه

حجم

۲ گیگابایت, ۶۸۵٫۷ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۱۹۷,۰۰۰
۱۳۷,۹۰۰
۳۰%
تومان