دانلود و خرید کتاب درس هایی برای دنیای پساکرونا فرید زکریا ترجمه محمدعلی شفیعی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب درس هایی برای دنیای پساکرونا اثر فرید زکریا

کتاب درس هایی برای دنیای پساکرونا

معرفی کتاب درس هایی برای دنیای پساکرونا

کتاب درس هایی برای دنیای پساکرونا نوشته فرید زکریا و محمدعلی شفیعی است. کتاب درس هایی برای دنیای پساکرونا را انتشارات معرفت برای دنیای پس از همه‌گیری منتشر کرده است.

درباره کتاب درس هایی برای دنیای پساکرونا

این کتاب نه به همه‌گیری، که به دنیایی می‌پردازد که در نتیجۀ همه‌گیری و از همه مهمتر، دنیایی که در نتیجۀ عکس‌العمل‌های ما به آن در حال شکلگیری است. هر شوک بزرگی اثرات متفاوتی خواهد داشت. این اثرات به موقعیت جهان در زمان بروز آن و شیوهٔ عکس‌العمل انسان‌ها بستگی دارد، عکس‌العملی که ممکن است به‌صورت ترس، انکار یا تطبیق‌پذیری بروز پیدا کند. اثر ویروس جدید کرونا تحت تأثیر این واقعیت‌ها خواهد بود که اولاً همهٔ دنیا عمیقاً به یکدیگر وابسته‌اند، ثانیاً اکثر کشورها برای مقابله با همه‌گیری آمادگی ندارند و ثالثاً در لحظهٔ ظهور آن، بیشتر کشورها، ازجمله ثروتمندترین کشورهای جهان، جامعه و اقتصاد خود را به‌طور بی‌سابقه‌ای در تاریخ بشر تعطیل کردند.

این کتاب دربارۀ دنیای پَساکرونا نوشته شده است، نه به این دلیل که کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم، بلکه به این دلیل که از یک آستانهٔ حیاتی گذر کرده‌ایم. تقریباً همهٔ افرادِ در قید حیات از تجربۀ طاعون جان سالم به در برده‌اند. اما اکنون می‌دانیم که همه‌گیری چگونه است و از مشکلات و هزینه‌های مقابله با آن باخبریم. همه‌گیری کووید۱۹ ممکن است ادامه پیدا کند، اما حتی اگر از بین برود، ظهور بیماری‌های دیگر در آینده تقریباً قطعی است. با این آگاهی و تجربه، اکنون در عصری جدید زندگی می‌کنیم: عصر پساهمه‌گیری. 

زندگی پساکرونایی برای کشورها، شرکت‌ها و به‌ویژه افراد متفاوت خواهد بود. حتی اگر اقتصاد و سیاست به رویۀ معمول خود بازگردد، انسان‌ها به آن روزها باز نخواهند گشت. آن‌ها آزمایشی سخت و غیرعادی را پشت سر گذاشته‌اند و احساس می‌کنند فرصت جدیدی را، آن‌هم به‌سختی، به دست آورده‌اند. این کتاب سعی دارد این دنیا را بررسی کند. 

خواندن کتاب درس هایی برای دنیای پساکرونا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به همه پیشنهاد می‌کنیم زیرا تصویری دقیق از حال همه مردم است.

بخشی از کتاب درس هایی برای دنیای پساکرونا

پس از جنگ سرد، نظام بین‌المللی جدیدی بر جهان حاکم شد که سه مشخصه داشت: ژئوپولیتیک، اقتصادی و تکنولوژیک بودن، که در آمریکا با قدرت، بازار آزاد و انقلاب اطلاعات شناخته می‌شود. به نظر می‌رسید همهٔ این‌ها در یک راستا حرکت می‌کنند تا جهانی آزادتر و سعادتمندتر به وجود بیاورند. اما جهان همچنان مملو از بحران‌ها بود، بحران‌هایی که برخی از آن‌ها انگار از کنترل خارج شده‌بودند: جنگ‌های بالکان، فروپاشی اقتصادی آسیا، حمله‌های یازده سپتامبر، بحران مالی جهانی و امروز کووید۱۹. این بحران‌ها، با وجود تفاوت‌هایشان، در موضوع بسیار مهمی باهم اشتراک دارند. همهٔ آن‌ها شوک‌های نامتقارنی هستند؛ آغازی کوچک دارند، اما درنهایت امواج مخربشان همهٔ دنیا را فرامی‌گیرد. این موضوع مشخصاً در سه واقعه‌ای که به‌عنوان ماندگارترین بحران‌ها از آن‌ها یاد می‌شود درست و دقیق است: یازده سپتامبر، بحران مالی ۲۰۰۸ و ویروس کرونا.

حملات یازده سپتامبر جهان را شوکه کرد و توجه‌ها به این نوع واکنش خاص و شدید به دنیای جدید معطوف شد، موضوعی که غرب تا پیش از آن نادیده‌اش می‌گرفت. این حملات خشم موجود در اسلام رادیکال، تنش‌های خاورمیانه، و روابط پیچیدهٔ غرب با هردوِ این موضوعات را به مرکز توجه آورد. بعد از آن، ایالات متحده عکس‌العملی وحشیانه‌نشان داد و گرچه امنیت داخلی خود را توسعه داد و تشدید کرد، اما به افغانستان و عراق هم اعلام جنگ کرد و دست به عملیات‌هایی در نقاط دیگر زد و با یک تخمین ساده، ۵.۴میلیارد دلار در «جنگ با ترور» هزینه کرد. مجموعهٔ این کارها منجر به ریختن خون‌های بسیار، انقلاب، سرکوب، بحران مهاجران، تلفات میلیونی و پیامدهایی شد که تا به امروز ادامه دارد. 

نظرات کاربران

کاربر ۱۴۰۶۲۸۱
۱۴۰۰/۰۵/۲۹

به نظرم انقدر این کتاب ارزشمند هست که نسخه فیزیکیش رو تهیه کنیم. سیاستمداران و نخبگان علوم انسانی و مخصوصا علوم سیاسی و روابط بین الملل حتما باید دیدگاه های فرید زکریا درباره فضای پسا پاندمی رو بخونن.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۱)
ویروس جدید کرونا تقریباً به‌اندازهٔ یک‌ده‌هزارم نقطه‌ای است که در پایان این جمله قرار دارد.
محمدحسین
رؤیای آمریکایی! اگر یک ایدهٔ نمادین در قلب کشور وجود داشته باشد، آن است که آمریکا جایی است که هرکسی می‌تواند در آن موفق شود، جایی است که بچه‌های آن درحالی رشد می‌کنند که از آن‌ها انتظار می‌رود عملکردی بهتر از والدینشان داشته باشند، جایی که یک نفر با هر پیش‌زمینه‌ای می‌تواند رئیس‌جمهور یا حتی بالاتر از آن، میلیاردر شود. آمریکا همچنان مثال‌های درخشانی از چنین موفقیت‌هایی دارد، از باراک اوباما گرفته تا استیو جابز. اما این‌ها فقط استثناهایی درخشان هستند، نه نمایانگر سرنوشت بیشترِ آمریکایی‌ها.
محمدحسین
هیچ وقت اوضاع گل‌وبلبل نبوده است و دوره‌ای که مردم با حس نوستالژیک آن را به یاد دارند بسیار سخت‌تر از چیزی بوده است که در خاطرشان مانده.
محمدحسین
در آمریکا، چهل‌وسه درصد از کسانی که به سؤالات نظرسنجی گالوپ در مۀ ۲۰۱۹ پاسخ داده بودند، موافق «نوعی سوسیالیسم» برای ادارهٔ کشور بودند، اما در سال ۱۹۴۲، فقط بیست‌وپنج درصد موافق چنین ایده‌ای بودند. به نظر می‌رسد انقلابی بی‌سروصدا در جریان است. کشوری که خود را مدافع سرسخت سرمایه‌داری تعریف می‌کرد گویا اکنون بیش از پیش درحال افتادن در دامن ایدئولوژی‌ای است که بیشترِ قرن بیستم را به مبارزه با آن گذرانده است.
محمدحسین
آمریکا تبدیل به چیزی شده است که فرانسیس فوکویاما آن را وتوکراسی می‌نامید. نظام توازن قوا، که در همهٔ سطوح حکومت تکثیر شده، نظامی به وجود آورده است که باعث می‌شود هر عمل مثبتی بالاخره در سطحی با ممانعت کسی روبه‌رو شود. آمریکایی‌ها به ملت نه‌گو و مخالف تبدیل شده‌اند.
محمدحسین
جاشوا لدربرگ در سخنرانی خود هنگام دریافت جایزهٔ نوبل گفت طبیعت معمولاً به‌دنبال برقراری تعادلی است که درنهایت، هم ویروس و هم میزبان زنده بمانند. اگر انسان از بین برود، انگل نیز نابود خواهد شد. نوع بشر و جوامع ما به‌طرز شگفت‌آوری خلاق و خوش‌فکرند. این سیاره به‌طور حیرت‌آوری انعطاف‌پذیر است.
محمدحسین
در نظر من ترور بیولوژیک همیشه مهمترین خطریست که دست‌کم گرفته می‌شود.
محمدحسین
عجیب است که ما آمریکایی‌ها هنوز نفهمیده‌ایم توسعهٔ شتاب‌زده و بی‌برنامه می‌تواند منجر به عکس‌العمل شدید طبیعت شود.
محمدحسین
کووید۱۹ مثالی واقعی از اثر پروانه‌ای است که می‌گوید بال زدن یک پروانه ممکن است الگوهای آب‌وهوایی را در آن‌سوی دنیا تحت تأثیر قرار دهد.
محمدحسین
لنین در جایی گفته بود: «تا دهه‌ها هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، و ناگهان طی چند هفته، اتفاقاتی به‌اندازهٔ چند دهه رخ می‌دهد.»
محمدحسین

حجم

۳۱۸٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۵۲ صفحه

حجم

۳۱۸٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۵۲ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان