دانلود و خرید کتاب زیباترین روح پرستنده، امام سجاد علی شریعتی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زیباترین روح پرستنده، امام سجاد اثر علی شریعتی

کتاب زیباترین روح پرستنده، امام سجاد

نویسنده:علی شریعتی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۶از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب زیباترین روح پرستنده، امام سجاد

کتاب زیباترین روح پرستنده، امام سجاد(ع) اثری از دکتر علی شریعتی، نو اندیش دینی است که در انتشارات سپیده باوران چاپ شده است.

درباره کتاب زیباترین روح پرستنده، امام سجاد(ع)

این کتاب، حاصل سخنرانی دکتر علی شریعتی با عنوان «زیباترین روح پرستنده» است که در ۲۲ شهریور ۱۳۵۱ در حسینیهٔ ارشاد ایراد شده است. این سخنرانی دربارهٔ امام سجاد (ع) است.

کتاب زیباترین روح پرستنده، امام سجاد(ع) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به افرادی که مایل هستند دربارهٔ زندگی امام سجاد (ع) اطلاعات بیشتری کسب کنند، پیشنهاد می‌شود.

درباره علی شریعتی

دکتر علی شریعتی در ۲ آذر ۱۳۱۲ در روستای کاهک در سبزوار به دنیا آمد. او یک روشنفکر دینی معاصر بود که در سال ۱۳۳۴ به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه مشهد وارد شد و رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی را برگزید. او در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۳۷ با «پوران شریعت‌رضوی» همکلاسی‌اش ازدواج کرد.

شریعتی تحصیلات دانشگاهی خود را در مشهد گذراند و پس از دریافت لیسانس در رشتهٔ ادبیات فارسی، برای ادامهٔ تحصیل به فرانسه رفت تا تحصیلات عالی خود را در مقطع دکتری در دانشگاه سوربن فرانسه و در رشتهٔ ادبیات ادامه دهد. او در سال ۱۹۶۳ تز دکترایش را به زبان فرانسه و با عنوان «فضائل بلخ» ارائه کرد.

شریعتی در سال ۱۳۴۳ به ایران بازگشت. او در مرز دستگیر شد. حکم دستگیری وی از سوی ساواک و متعلق به ۳ سال پیش یعنی در هنگام خروج از ایران بود. پس از بازداشت به زندان قزل‌قلعه در تهران منتقل شد. اوایل شهریور همان سال، پس از آزادی، به مشهد بازگشت.

در سال ۱۳۴۴ مدتی پس از بیکاری، ادارهٔ فرهنگ مشهد، او را به‌عنوان دبیر انشای کلاس چهارم دبستان در یکی از روستاهای مشهد استخدام می‌کند و سپس در دبیرستان به تدریس می‌پردازد و بالاخره به‌عنوان استادیار تاریخ وارد دانشگاه مشهد می‌شود. او در سال ۱۳۴۸ به «حسینیهٔ ارشاد» در تهران دعوت می‌شود. در سال ۱۳۵۲ رژیم پهلوی حسینیهٔ ارشاد را تعطیل و شریعتی را به‌مدت ۱۸ ماه روانهٔ زندان کمیتهٔ شهربانی می‌کند. اسارت درازمدت در سلول، او را از نظر روحی بسیار افسرده کرد؛ همچنین پس از آزادی ساواک او را شدیداً تحت‌نظر داشت و روز‌به‌روز حلقهٔ این محدودیت‌ها تنگ‌تر هم می‌شد.

دکتر علی شریعتی پس از ۲ سال، خسته از وضعیتش تصمیم به هجرت می‌گیرد. ممنوع‌الخروج‌بودن مانع بزرگی برای مهاجرت او به خارج از کشور بود، اما او با گرفتن گذرنامه با اسم فامیلی «مزینانی» توانست از کشور خارج شده و تهران را به مقصد بروکسل ترک کند. شریعتی پس از چند روز اقامت در بروکسل آنجا را به مقصد ساوت‌همپتون انگلیس ترک کرد. او طی مهاجرتش در ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ درحالی‌که ۳ هفته از سفرش به انگلستان می‌گذشت، در ساوت‌همپتون به شکل مشکوکی درگذشت.

از این روشنفکر معاصر ایرانی کتاب‌های مشهوری باقی مانده است که از میان آنها می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد:

زن (فاطمه فاطمه است)، هبوط، دوست‌داشتن از عشق برتر است، علی (ع)، درباره روحانیت، مذهب علیه مذهب، تحلیلی از مناسک حج، حسین وارث آدم، بازشناسی هویت ایرانی اسلامی و کتاب اسلام‌شناسی (درس‌های دانشگاه مشهد).

بخشی از کتاب زیباترین روح پرستنده، امام سجاد(ع)

«وقتی از اول به مردم، به جوان، به کودک، بگوییم انجام این اعمال از نظر مذهبی موجب می‌شود که این چیزها را به تو بدهند، از اول به او و به بینش او و به عمق شعور او فرو کرده‌ایم که نفْسِ این اعمال مذهبی، روی تو که عاملش هستی، ارزش مثبتی ندارد؛ بلکه اینها اوامری است که از طرف خداوند صادر شده و موجب رضایت اوست و بنابراین تو باید عمل کنی به عنوان یک تحکم، به عنوان یک تعبد، به عنوان یک امر، تا به ازای این عمل و این ریاضت که مرتکب می‌شوی و انجام می‌دهی، جبرانی به صورت پاداش به تو بدهند که اسمش ثواب است. وقتی می‌گویند: اگر زیارت وارث را پنج مرتبه بخوانی، فلان چیز را به تو می‌دهند (مثلاً عسل به تو می‌دهند یا... ) این[ مطلب ]به این معنی است که ما قایل بدان نیستیم که نفس خواندن زیارت وارث، برای خواننده‌اش، دارای سود و ارزش است. بلکه این[ زیارت ]را وسیله‌ای معرفی کرده‌ایم که خواننده را در راه به‌دست آوردن مایه‌های لذتی یاری می‌کند که اساسا به این زیارت مربوط نیست و از جنس آن نیست و خارج از آن است؛ یعنی مجموعه اعمال و احکامی است که از اول در مفهوم فعلی و تلقی‌ای که الآن از ثواب داریم، انجام می‌شود و یا وادار به انجام می‌شود. ثواب را به این معنی[ یعنی به مفهوم و تلقی فعلی‌اش ]گفتم، و الاّ اصطلاح ثواب که یک اصطلاح اصیل و اسلامی است بی‌نهایت عمیق و درست است. ثوابی که می‌گویم اصیل و اسلامی است9، به معنای نتیجه منطقی و دنباله طبیعی و عکس‌العمل عقلی و ضروری یک عمل عبادی یا مذهبی می‌باشد. ثواب به این معنی یک اصل بی‌نهایت منطقی، بی‌نهایت عقلی، بی‌نهایت علمی و بی‌نهایت درست است.

دو نوع عمل است: یک وقت است به کسی می‌گوییم: این خشت‌ها را از اینجا به آنجا ببر. وی خودش اصلاً خشت لازم ندارد، اصلاً یک جور دیگری زندگی می‌کند و به خشت و ساختمان کار ندارد. دارد از جایی رد می‌شود، کاری دارد، به او می‌گویند: آقا این خشت‌ها را از اینجا بردار و ببر آنجا، بابت هر خشتی یک قران به تو می‌دهیم. او یک قران را برای کار دیگری لازم دارد، می‌آید و این خشت‌ها را می‌برد آنجا و برمی‌گردد و به هر حال ده تومان می‌گیرد. این ده تومنی که گرفته، ثوابش است، پاداشش است؛ چه، اصولاً این عمل هیچ اثری رویش نگذاشته و اصلاً به دردش نمی‌خورده و در مسیر نیازش و در مسیر هدفش نبوده‌است، برای هدف کس دیگری بوده، دیگری به این کار احتیاج داشته و او این عمل را انجام داده و ده تومان گرفته‌است. او به ده تومان احتیاج دارد.»

نظرات کاربران

S
۱۳۹۵/۰۹/۲۵

از متن کتاب : امام وقتی صحبت از ذلت و از آلودگی و عجز و خواری وامثال این حالاتِ دعا کننده است می گوید:اَنَا (من) گاهی هست که چیزی را مثل نجات و فلاح یا خیرو توفیق به نعمت می خواهد می

- بیشتر
سمیه جنگی
۱۴۰۱/۰۳/۳۰

خیلی خیلی خوب بود ، مفاهیم جالبی یاد گرفتم

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۸)
باید خودمان را در حمایت قدرتی بالاتر از اراده خودمان قرار دهیم. یکی از کارهای نیایش همین است.
مادربزرگ علی💝
به قول کارل: «دوست داشتن را هر کس بفهمد خدا را به آسانیِ استشمام بوی گل می‌فهمد، اما کسی که فقط فهمیدن عقلی را می‌فهمد، خدا برایش مجهولی است دست نایافتنی. »
Sajjad Nikmoradi
اما وقتی آن ضربه رسالت، وحی، به درون اندیشه‌ات بخورد و تو را به یادت بیاورد: که حتی با کی قوم و خویشی، کدام روح در توست، کدام امانت بر پشت توست و شاگرد چه آموزش و کدام آموزگار هستی، یک‌مرتبه متوجه می‌شوی که چه گوهر بزرگ و نابی داری، اما در لجن می‌لولی و مثل زاغ لجن‌خوار شده‌ای و به چه شعفی! آن وقت است که بیرون می‌آیی، با یک ضربه انقلابی، زندان چهارم را می‌شکنی: زندان خویش را.
S
هر چیزی را که خداوند باید به او می‌داده، داده‌است، در درونش و سرشتش گذاشته، خود خداوند در سرشت آدم نشسته‌است. او[ پیامبر ]آمده که فقط به یاد بیاورد. توی زندگی روزمره این درگیری‌ها، دشمنی‌ها، کینه‌ها، خواست‌ها، این لذت‌های پوچ و پست و پایین (دنیا) بی‌معنی، دائما و روزمره تو را به قدری مشغول کرده‌است که فراموش می‌کنی. بعد وقتی نگاه می‌کنی، می‌بینی که یک هفته است، راجع به چیزی مشغولی و رنجش را می‌بری و حسرتش را داری و لذتش را می‌بری که اصلاً به اندازه یک[ عطسه ]گوسفند و به اندازه آب بینی یک بز (به قول علی علیه‌السلام) ارزش ندارد ولی متوجه‌اش نیستی، یادت می‌رود.
S
«هیچ ملتی در تاریخ و هیچ تمدنی در گذشته به زوال قطعی فرو نرفت، مگر آنکه پیش از آن، سنت نیایش در میان آن قوم ضعیف شده بود».
نون صات
«نیایش، بلندترین قله تعبیر را در شب ظلمانی عقل در پرواز عشق می‌یابد، آنگاه که کمیت عقل می‌لنگد».
نون صات
غیر از این گونه[ صفات ]، صفات و اسامی و اصطلاحاتی هم هستند که اصیل‌اند و از صدر اسلام وجود دارند و ما هم آنها را به کار می‌بریم، اما نوع تلقی ما و مفهومی که از آنها احساس می‌کنیم، کاملاً با آنچه که اول بوده، فرق دارد. این اصطلاح «زین‌العابدین» را به طور معمول که به کار می‌بریم، هیچ احساسی از آن نداریم، هیچ فضیلتی و هیچ صفت مشخصی در این کلمه و در این لقب احساس نمی‌کنیم، در صورتی که اگر در محتوای دقیق و لطیف این معنی تجدید نظر کنیم و با یک نگاه تازه بدان بنگریم، می‌بینیم که چه صفت عالی و زیبایی است: زیباترین روح پرستنده، زیور و زینت پرستندگان.
neda
خودت را نفی کن تا به اثبات برسی
نون صات
بعد می‌گوید: «هیچ دری را نیایش نمی‌زند، مگر این‌که به رویش گشوده می‌شود» و «نیایش، بلندترین قله تعبیر را در شب ظلمانی عقل در پرواز عشق می‌یابد، آنگاه که کمیت عقل می‌لنگد».
neda
عشق چیست؟ صدها تعریف در باره عشق کرده‌اند و می‌شود کرد، اما آنچه به نظر من بهترین و عمیق‌ترین تعریف از عشق است، این است که عشق زاییده تنهایی است و تنهایی نیز زاییده عشق است. تنهایی، به معنای این نیست که یک فرد بی‌کس باشد، کسی در پیرامونش نباشد. اگر کسی پیوندی، کششی، انتظاری و نیاز پیوستگی و اتصالی در درونش نداشته باشد، نسبت به هر چیزی، نسبت به هر کسی، اگر منفرد و تک هم باشد، تنها نیست. برعکس، کسی که نیاز چنین اتصال و پیوست و خویشاوندی‌ای در درونش حس می‌کند و بعد احساس می‌کند که از او جدا افتاده، بریده شده و تنها مانده‌است، در انبوه جمعیت نیز تنهاست. چنین روحی که ممکن است در آتش یک عشق زمینی و یا در آتش یک عشق ماورایی، بسوزد و بگدازد، پرستش را و در عالی‌ترین شکلش نوعی از دعا و یا نیایش را به وجود می‌آورد که به قول کارل، نیایشی است که زاییده عشق است.

حجم

۴۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۸۰ صفحه

حجم

۴۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۸۰ صفحه

قیمت:
۸,۰۰۰
تومان