دانلود و خرید کتاب اسطوره، ادبیات و هنر ابوالقاسم اسماعیل‌پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اسطوره، ادبیات و هنر اثر ابوالقاسم اسماعیل‌پور

کتاب اسطوره، ادبیات و هنر

معرفی کتاب اسطوره، ادبیات و هنر

اسطوره، ادبیات و هنر کتابی نوشته ابوالقاسم اسماعیل‌پور، اسطوره‌شناس، استاد دانشگاه شهید بهشتی و اندیشمند معاصر ایرانی درباره ارتباط بین اسطوره، هنر و ادبیات است.

اسطوره، ادبیات و هنر بی‌گمان پیوندی تنگاتنگ با یکدیگر دارند به طوری که می‌توان اسطوره را ژانری ادبی یا هنری دانست. اسطوره در طول تاریخ و فرهنگ، در هر سرزمین و در ناخودآگاه جمعی هر قومی ریشه دوانده و چه‌بسا از اقلیمی به اقلیمی دیگر سفر کرده است. اگرچه حماسهٔ گیلگمش کهن‌ترین حماسهٔ بشر است، از سویی کهن‌ترین اسطوره هم به شمار می‌رود که به نوشتار درآمده است. اسطوره خود می‌تواند یک نوعِ ادبی باشد و با هنر پیوندی دیرینه دارد. اسطوره بهره‌مند از اندیشه، خیال، نماد و تصویرسازی‌های درونی است و پیداست که ذات ادبیات و هنر نیز چنین است.

درباره کتاب اسطوره، ادبیات و هنر

این کتاب به سه بخش تقسیم شده است. بخش نخست دربردارندهٔ گفتارهایی چون اسطوره و اسطوره‌شناسی، چشم‌اندازهای نقد اسطوره‌شناختی، افسانهٔ اسطوره، تبیین معانی افسانه و اسطوره و تفاوت آن‌ها، اسطورهٔ آداپا، نخستین انسان، در اساطیر بین‌النهرین، اسطورهٔ دمتر ـ پرسفونه و اسطورهٔ تولد بوداست.

بخش دوم شامل مباحثی فراگیرتر در پیوند اسطوره، حماسه و ادبیات است. چند گفتار نخست دربارهٔ شخصیت‌های اساطیری شاهنامه و ریشه‌های هندوایرانی آن‌هاست، مانند فریدون ـ ثرَئتَئونَه، کی‌کاووس ـ کاویه‌اوشَنَس، رستم و ایندرا، یا بررسی تطبیقی برخی شخصیت‌های اساطیری ـ حماسی با همتای یونانی آن‌ها مانند آشیل ـ اسفندیار و هکتور ـ رستم است. جستاری دربارهٔ کی‌خسرو نیز مکمل بررسی شخصیت‌های اساطیری شاهنامه است که تأثیری شایان بر ادب حماسی گذارده است.

بخش سوم کتاب در پیوند اسطوره و هنر است. نخست ابعاد و زوایای گوناگون رابطهٔ درونی و ژرف اسطوره و هنر مطرح شده و نقد اسطوره‌شناختی هنر ــ که در شمار دیدگاه‌های نقد جدید است ــ به عنوان شاخصی برای تحلیل آثار هنری با بُن‌مایه‌های اساطیری کاویده شده است. آن‌گاه درآمدی بر هنر مانوی، اسطورهٔ ماه در نگاره‌های مانوی، به‌ویژه بازسازی ارژنگ مانی، که همواره دغدغهٔ نگارنده بوده است و نمونهٔ آشکار گره‌خوردگی اسطوره و نگارگری در هنر نژادهٔ ایرانی است، مکمل این بخش است. واپسین گفتار دربارهٔ درهم‌آمیزی زمان‌ومکان و اسطوره‌سازی در هنر یکی از هنرمندان معاصر است.

 خواندن کتاب اسطوره، ادبیات و هنر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

همه پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزه‌های ادبیات، هنر و اسطوره‌شناسی

 بخشی از کتاب اسطوره، ادبیات و هنر

اسطوره امروز، چه در فرهنگ غرب و چه در فرهنگ ایران، با دو معنی متضاد به کار می‌رود: اسطوره به معنی یک امر، چیز یا شخصیتی خیالی یا غیرواقعی. مثلاً می‌گویند فلان چیز یا فلان شخص اسطوره شده، یعنی از واقعیت خود دور شده است. در معنی دوم اسطوره یک امر، چیز یا شخصیتی حقیقی را به ذهن متبادر می‌کند. مثلاً اسطورهٔ آفرینش، خدایان، ایزدان و فرشتگان. در نزد باورمندان اسطوره امری حقیقی است و بدان اعتقاد دارند.

اسطوره در دیدگاه‌های اسطوره‌شناختی تعریف‌های گوناگون دارد. مثلاً اسطوره در دیدگاه پدیدارشناسی روایتگرِ آفرینش، سرگذشت ایزدان، کیهان‌شناخت و فرجام‌شناسیِ یک ملت، قوم یا قبیله است. مطابق این دیدگاه، اسطوره تاریخِ مینوی و مقدسِ کیهان را رقم می‌زند. از این‌رو رازآمیز می‌نماید. بینشِ اساطیری بینشی شهودی است، با استدلال منطقی و ریاضی بیگانه است و استدلالی تمثیلی و نمادین دارد. آفرینندگانِ اسطوره‌ها هنرمندانی چیره‌دست، اما گمنام‌اند که در زمان‌های دور آثار اسطوره‌ای را به طور دسته‌جمعی آفریدند؛ آثار نوشتاری و تصویری که نسل‌به‌نسل گشت، چه‌بسا دگرگون شد و کمال یافت. اسطوره‌پردازان طی روزگاران دراز، به گونه‌ای شهودی و بی‌واسطه، تصاویر و بُن‌مایه‌های شگرف اسطوره‌ای را آفریدند که هنوز هم ارزشمند و قابل‌تجزیه‌وتحلیل‌اند. به گمان مالینوسکی۱، اسطوره در جامعهٔ بدوی، یعنی به صورت آغازین و زندهٔ خود فقط قصهٔ نقل‌شده نیست، بلکه واقعیتی زیسته و تجربه‌شده است. اسطوره به گونهٔ آفرینش‌هایی که در رمان‌های امروزی می‌خوانیم نیست، بلکه حقیقتی زنده است که گویا در زمان‌های آغازین رخ داده و از آن پس بر جهان و سرنوشت آدمیان اثرگذار بوده است. بنابراین روایت‌های اساطیری روایاتی «تجربه‌مند» ند و فقط در کلام نمی‌گنجند، بلکه در آثار تصویری، موسیقایی و حتی در رقص بدوی‌ها دیده می‌شوند.

آیین‌ها و نمایش‌های اسطوره‌ای جلوه‌گاه اساطیرند. به سخن دیگر، آیین‌ها و مراسم مقدس جنبهٔ عملی، کاربردی و نمایشیِ اساطیر هر سرزمین به شمار می‌روند.




نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۳)
هنر نوین نقاشی غرب مُلهَم از درون‌مایه‌های شرقی، افریقایی و آسیایی است. پیکاسو تحت‌تأثیر هنر افریقاست. ماتیس، شاگال و کاندینسکی نیز تحت‌تأثیر هنر خاورزمین بوده‌اند، به‌ویژه ماتیس که تحت‌تأثیر هنر ایرانی و هندی قرار داشت
همچنان خواهم خواند...
بوف کور مکان و زمانی اسطوره‌ای دارد. نقد اسطوره‌ای بوف کور باید براساس دیدگاه روان‌کاوی اسطوره باشد. فرشتهٔ اثیری، زنی با چشمان جادویی و اندام اثیری مه‌آلود، رمز آنیما یا مادینهٔ جان است. بوف کور در واقع روایت مسخ و دگردیسی دختر اثیریِ شبیه مادر راوی است که راوی شیفته‌اش است و چون فرشته‌ای او را می‌پرستد، اما وقتی این فرشته هبوط می‌کند، راوی او را می‌کُشد و تکه‌تکه‌اش می‌کند.
همچنان خواهم خواند...
این باور کلی وجود دارد که اسطوره‌ها مربوط به پیش از اسلام است و چنین برداشت می‌شود که اسطوره‌های ایرانی را باید در سرگذشت زُروان یا تیشتَر، میترا و غیره یافت. درحالی‌که ما در دورهٔ اسلامی به متون اساطیری بسیار نیرومند و جذاب برمی‌خوریم که باید به آن اهمیت داد. مثلاً برخی داستان‌های منطق الطیر و داستان سیمرغ یا رسالة الطیرها شامل مجموعهٔ رساله‌های رمزی، تمثیلی و اسطوره‌ای هستند و ابن سینا، احمد غزالی، خاقانی و دیگران بدان‌ها پرداخته‌اند. همچنین آثار رمزی در رسایل فارسی شیخ شهاب سهروردی مانند عقل سرخ، آواز پَر جبرییل و غیره از همین دسته‌اند.
همچنان خواهم خواند...
نخستین اثر مستقل و گران‌سنگ دربارهٔ اسطوره‌های ایرانی کتابی است با عنوان اساطیر ایران اثر مهرداد بهار، که ۱۳۵۱ منتشر شد.
همچنان خواهم خواند...
شاهنامه اسطوره نیست، بلکه اثری حماسی است.
هانیه
در اساطیر ایران نیز گیومرد نخستین انسان به شمار می‌رود که پیکریچهارگوش، مینویی و شگفت‌آور دارد. از پیکرش کوه‌ها و از خونش رودخانه‌ها پدید می‌آیند و از نطفه‌اش که روی زمین ریخته شده، نخستین زوج انسانی آفریده می‌شوند.
همچنان خواهم خواند...
کار تازه‌ای که در زمینهٔ نقد اسطوره‌شناختی دورهٔ اسلامی می‌توان انجام داد، سامان دادن یک بررسی تطبیقی و تحلیلی از داراب‌نامهٔ طرسوسی با اُدیسهٔ هومر است. همانندی‌های بسیاری میان دو اثر می‌توان یافت. سفر اولیس به دریاها و سرزمین‌های شگفت‌آور را به شکلی در داراب‌نامه نیز می‌توان مشاهده کرد که بسی زیباتر از اُدیسه است.
همچنان خواهم خواند...
عبداللطیف طسوجی (وفات بین ۱۳۰۶ ـ ۱۲۹۴ هـ ق) پیش‌گام حوزهٔ افسانه‌شناسیِ ایرانی است. او در ۱۲۵۹ قمری با برگردان افسانه‌های هزار و یک شب گامی مهم در این راستا برداشت و کوشش او برای فارسی‌زبانان نقطهٔ عطفی برای افسانه‌شناسی در ایران معاصر است.
همچنان خواهم خواند...
اسطوره‌های ایرانی هنوز پایگاه والا و علمی خود را در جهان نیافته است، درحالی‌که یکی از پایه‌های اساطیر و فرهنگ غنی هندواروپایی و هندوایرانی است و در نتیجه از پایه‌های فرهنگی جهان به شمار می‌رود.
همچنان خواهم خواند...
بنابراین درون‌مایهٔ اسطوره بیش‌تر ایزدی و فراطبیعی و درون‌مایهٔ حماسه پهلوانی، شهریاری و زمینی است.
هانیه

حجم

۹٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۹۵ صفحه

حجم

۹٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۹۵ صفحه

قیمت:
۴۸,۵۰۰
۲۴,۲۵۰
۵۰%
تومان