دانلود و خرید کتاب تسخیر نان پیتر کروپتکین ترجمه رضا اسکندری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب تسخیر نان

کتاب تسخیر نان (رساله در دفاع علمی از اتوپیای آنارشیستی) نوشته پیتر کروپتکین - جغرافیا‌دان، زیست‌شناس، مردم‌شناس، فیلسوف و انقلابی روس - دومین کتاب از «مجموعه متون کلاسیک آنارشیسم» و اولین جلد از مجموعه چهار جلدی آثار کروپتکین در نشر افکار است که با ترجمه رضا اسکندری منتشر شده است.

درباره کتاب تسخیر نان

تسخیر نان کروپتکین، مفصل‌ترین شرح بر کمونیسم آنارشیستی (آنارکوکمونیسم) است. جایگاه این کتاب در کانون اندیشه کروپتکین را می‌توان از تعداد دفعات بازنگری او در متن کتاب در طول سالیان فهمید. نوشتارهای این کتاب در اصل مجموعه‌ای از مقالات بودند که در سال‌های دهه ۱۸۸۰ در روزنامه‌های آنارشیستی به چاپ رسیدند و در ۱۸۹۲ به‌صورت یک کتاب به زبان فرانسوی منتشر شدند.

تسخیر نان ، رساله اساسی از چهره برجسته جنبش آنارشیسم در اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم است؛ کتابی که می‌توان آن را به‌عنوان متنی مهم در ادبیات آنارشیسم و میراث تاریخ اندیشه فلسفی، اجتماعی و سیاسی مورد بازخوانی قرار داد. همچنان‌که گزینش مترجم از میان ویراست‌های مختلف کتاب، نسخه منتشره در مجموعه کتاب‌های کمبریج در تاریخ اندیشه سیاسی بوده که در ۱۹۹۵ منتشر شده و این مجموعه را در نسبت با متون مشابه تاریخ اندیشه را مورد توجه قرار داده است.

خواندن کتاب تسخیر نان به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

تسخیر نان کتابی کلاسیک برای دانشجویان و پژوهشگران فلسفه، علوم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی؛ کنشگران و پژوهشگران اندیشه‌های عدالت و آزادی؛ و کنشگران نهادهای مستقل اجتماعی و تشکل‌های غیردولتی مردم‌نهاد است.

بخشی از کتاب تسخیر نان

مبادلات روشنفکرانه میان روسیه و غرب در سده نوزدهم میلادی، بیشتر از غرب به سوی شرق بوده است. برای مثال، مارکسیسم روسی، تنها یکی از مجموعه گسترده نظام‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بود که از اروپای غربی وارد شد و خود را با تغییراتی چشمگیر که لازمه چنین فرآیندی است، با شرایط روسیه مطابق ساخت. اما یک استثنای قابل توجه که موجب تغییر توازن به‌اصطلاح ترازنامه اندیشه روسی شد، «آنارشیسم» بود. به‌یقین آنارشیسم هم ریشه‌هایی غربی، و به‌ویژه در آرای ویلیام گودوین و پی‌یر-ژوزف پرودون، داشت، اما به‌مدت نیم‌قرن، این تفکر بخش عمده حیات خود را، چه در مقام نظریه‌ای اجتماعی و چه در مقام جنبشی انقلابی، مدیون تلاش‌های دو متفکر روس بود: میخائیل باکونین و پیتر کروپتکین (هرچند که یک روس دیگر، لئو تالستوی، شکل دیگری از آنارشیسم مذهبی را بنیان نهاد).

اما به هر روی، هم باکونین و هم کروپتکین سال‌های طولانی از عمرشان را به‌هیئت پناهندگانی در غرب گذراندند و در اروپای غربی بود که ایدئولوژی آنارشیستی خود را صورت‌بندی کردند. تعاملات مولفه‌های روسی و غربی، به‌ویژه درباره اندیشه کروپتکین، خصلتی پیچیده یافته بود، زیرا او، برخلاف باکونین، پیش از پناهندگی در غرب مشارکت فعالی در انقلاب روسیه داشت، سال‌های بیشتری را در اروپا گذراند و سرانجام در واپسین سال‌های عمر خود به روسیه بازگشت. بدین‌ترتیب، آنارشیسم کروپتکین فرآورده‌ای بود از یک عمر هم‌جوشی میان تجربیات روسی و اروپایی.

نظرات کاربران

yazdaan
۱۳۹۹/۰۶/۰۱

حالا تاریخ باید قضاوت کند که بین کمونیسم و انارشیسم کدامیک سعادت بشری را رقم میزند!

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۸۵)
او انسانی شورشی و طغیان‌گر است که نمی‌تواند تمام عمرش را به یک میز کار سنجاق شود تا برای کارفرمایش هزارگونه لذت فراهم آورد، در حالی که می‌داند هوش کمتری نسبت به او ندارد و تنها گناهش این است که به‌جای یک قصر در کلبه‌ای محقر به دنیا آمده است.
yazdaan
هر کتاب در دسترسش را می‌بلعید
yazdaan
ما کوچک‌ترین جزئیات زندگی یک شاه یا رویدادهای یک پارلمان را می‌دانیم. تمام سخنرانی‌های خوب یا بدی که سیاست‌مداران ارائه کرده‌اند، حفظ شده و در دسترس است:
yazdaan
سوسیالیسم دولتی به‌طور قطع پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است.
yazdaan
پیامبرانی که همواره آماده‌اند تا شجاعت، درک بالا و هوشمندی دیگران را زیر سؤال ببرند و باور دارند خودشان تنها کسانی هستند که می‌توانند با چوب‌دست قدرتشان جامعه را هدایت کنند.
☆Nostalgia☆
در فرانسه یکی از طرفداران فوریه، کونسیدران، مانیفست درخشان خود را منتشر کرد که دربرگیرندهٔ ملاحظات نظری بسط‌یافته‌ای دربارهٔ رشد سرمایه‌داری بود. نگاهی که امروز «سوسیالیسم علمی» نامیده می‌شود. پرودون دیدگاه‌های خود را دربارهٔ آنارشیسم و همزیستی، بدون مداخلهٔ دولتی، پیش می‌برد. لویی بلان کتاب خود، سازمان‌دهی کار را منتشر کرد که بعدها به برنامهٔ لاسال مبدل شد. ویدال در فرانسه و لورنتس اشتاین در آلمان، در دو اثر درخشان ] بازتولید ثروت یا عدالت توزیعی در اقتصاد اجتماعی [و] سوسیالیسم و کمونیسم در فرانسه کنونی[ که در به‌ترتیب در سال‌های ۱۸۴۶ و ۱۸۴۷ منتشر ساختند، مفهوم‌پردازی‌های نظری کونسیدران را بیش از پیش بسط دادند و سرانجام ویدال، و بیش از او پِکور، نظامی از اشتراک‌گرایی را با جزئیات کامل به تصویر کشیدند و ویدال کوشید با جلب رأی «شورای ملی» سال ۱۸۴۸، آن را به‌صورت قانون درآورد.
yazdaan
بی‌تردید در جهان امروز، جایی که صدها و هزاران نفر از نوع بشر به نان، زغال، پوشاک و سرپناه نیازمندند، تجمل‌گرایی یک جرم است.
yazdaan
جامعه‌ای مبتنی بر نظام مزدی و استثمار توده‌ها به‌دست سرمایه‌دارها، نمود سیاسی خود را در پارلمانتاریسم می‌یابد.
yazdaan
آن‌چه ما خواهان آنیم، حق «رفاه» است: حق رفاه برای همه!
yazdaan
البته آنارشیسم کروپتکین در داعیهٔ علمی بودن، با مارکسیسم همداستان است. هر دو ایدئولوژی از اعتماد عصر روشنگری ریشه می‌گرفتند که باور داشت عقلانیت و رشد آگاهی انسانی، مشکلات جامعهٔ بشری را حل و فصل خواهد کرد
yazdaan

حجم

۴۳۶٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۶۲ صفحه

حجم

۴۳۶٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۶۲ صفحه

قیمت:
۸۲,۰۰۰
تومان