دانلود کتاب صوتی خداحافظ گاری کوپر با صدای مجتبی مسافری‌نژاد + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی خداحافظ گاری کوپر اثر رومن  گاری

دانلود و خرید کتاب صوتی خداحافظ گاری کوپر

معرفی کتاب صوتی خداحافظ گاری کوپر

کتاب صوتی خداحافظ گاری کوپر اثر رومن گاری روایت‌گر داستان نسلی است که جنگ و زشتی‌های آن را تجربه کرده‌اند. جوانی که از دل کشتار و خون‌ریزی می‌گریزد و کشور خود را ترک می‌کند. او که «آزادی از هر تعلقی» را شعار زندگی خود قرار داده‌ است، به خاطر ترس از شرکت در جنگ، به کوه‌های سوئیس پناه می‌برد.

این رمان دورن‌مایه فلسفی-سیاسی دارد و اثر رومن کاتسف، نویسنده فرانسوی، است. کاتسف که تعدادی از آثار خود را با نام‌های مستعار فوسکو سینی‌بالدی و امیل آژار منتشر کرده بود، بعدها نام رومن گاری را برای خود برگزید.

نسخه صوتی این اثر با ترجمه‌ی محمود بهفروزی و صدای مجتبی مسافری‌نژاد توسط انتشارات آوانامه منتشر و برای خرید و دانلود در طاقچه ارائه شده است.

درباره کتاب صوتی خداحافظ گاری کوپر

کتاب صوتی خداحافظ گاری کوپر از آن دسته کتاب‌هایی است که، با یک بار مطالعه، برای همیشه در ذهن می‌مانند. شخصیت‌پردازی این کتاب به قدری استادانه و عمیق است که نقش اول آن، لنی، تنها مدت کمی پس از انتشار به یکی از شخصیت‌های موردعلاقه قشر جوان تبدیل شد.

رومن گاری در این کتاب، نه فقط چهره جنگ بلکه پلیدی‌های دنیای انسان‌ها و ریاکاری افراد جامعه آن زمان را نیز به تصویر کشیده است. لنی تنها از خون‌ریزی و کشتار نمی‌گریزد؛ ترس از اسارت در بند دنیای مدرن و زندگی امروزی است که او را فراری می‌دهد. این پسر همیشه تنهایی خود را به حضور در کنار دیگران ترجیح می‌دهد؛ با این حال، گاهی مجبور است آن‌ها را ببیند. بیان افکاری که در این لحظات ذهن لنی را به خود مشغول کرده‌اند، یکی از جذابیت‌های این داستان هستند.

«خداحافظ گاری کوپر» در سال ۱۹۶۵ میلادی نوشته و در سال ۱۹۶۹ میلادی منتشر شد. رومن گاری در این اثر نفرت از جنگ، فرار از وابستگی، رهایی و عشق را با زبانی طنز به تصویر کشیده است. پسر جوان ۲۱ساله‌ای که نمی‌خواهد در جنگ با ویتنام شرکت کند، از زادگاه خود، آمریکا می‌گریزد و به کوه‌های آلپ سوئیس پناه می‌برد.

این داستان را دو راوی بازگو می‌کنند. قسمتی از زبان نویسنده و به شکل دانای کل بیان می‌شود. بخش دیگر را نیز فردی روایت می‌کند که هویت ناشناس دارد. گاری با زبانی تند به انتقاد از جنگ و سیاست می‌پردازد و یک کمدی سیاه را به تصویر می‌کشد. این اثر سرشار از نشانه و نماد است و به عنوان بهترین اثر رومن گاری شناخته می‌شود.

شنیدن و دانلود کتاب صوتی خداحافظ گاری کوپر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

افراد علاقه‌مند به داستان‌های فلسفی و سیاسی از شنیدن این کتاب صوتی لذت خواهند برد.

کسانی که به دنبال پیدا کردن راهکارهایی برای مقابله با موانع و مشکلات موجود در مسیر موفقیت هستند، می‌توانند آموزه‌های مفیدی را از این رمان دریافت کنند.

چرا باید این کتاب صوتی را بشنویم؟

رومن گاری در کتاب صوتی خداحافظ گاری کوپر شخصیتی آفریده است که در قید و بند کلیشه‌ها و سنت‌های جامعه نیست. او در زندگی از قوانین خود پیروی می‌کند و اهمیتی به قضاوت‌های دیگران نمی‌دهد. او که متعلق به یک کشور درگیر جنگ است، هنوز هم به آمدن روزهای بهتر امیدوار است.

شرایطی که ممکن است هر یک از ما نیز با آن مواجه شویم؛ پس چه بهتر که خود را برای مقابله با آن آماده کنیم.

خلاصه کتاب خداحافظ گاری کوپر

لنی یک جوان ۲۱ ساله و جذاب آمریکایی است که عقاید به‌خصوصی دارد. او از احساس تعلق فرار می‌کند و از وابستگی متنفر است. به همین دلیل، قوانین و چارچوب‌هایی را برای خود تعیین کرده است تا هیچ‌وقت در این دام گرفتار نشود.

لنی عاشق اسکی است و برای فرار از زندگی و روزمرگی به کوه‌های پر از برف پناه می‌برد. او رویای رهایی و آزادی در سر دارد و در قیدوبند هیچ‌چیز نیست. قوانین زندگی فقط در ارتفاع بالای ۲ هزار متر است که برای این جوان سرکش معنی پیدا می‌کنند.

او باید برای شرکت در جنگ آماده شود؛ آمریکا و ویتنام درگیر یک نبرد خونین با یکدیگر هستند. اما لنی که به زادگاه خود نیز تعلق خاطر ندارد، آن را ترک می‌کند و به سوئیس می‌رود. به ارتفاعات آلپ می‌رسد و در خانه دوست خود، باگ مورن، پناه می‌گیرد.

خانه باگ مورن نه تنها مخفیگاه لنی، بلکه پناهگاه جوانانی از ملیت‌های مختلف بود که یک باور مشترک داشتند. همه از زشتی‌ها و پلیدی‌های دنیای مدرن فرار کرده بودند و فقط اسکی کردن در کوه‌های آلپ به آن‌ها تسکین‌ می‌بخشید. تمام افراد این خانه برف و بلندی کوه را مقدس می‌دانند؛ آن‌ها معتقد هستند در این مکان، اجازه ارتکاب هیچ اشتباهی ندارند.

با وجود اینکه لنی و دوستانش برای گریز از شلوغی و لذت از تنهایی به خانه باگ رفته‌اند، به خوبی می‌دانند که باید برای گذران زندگی کار کنند. همین موضوع گاهی آن‌ها را به حضور یافتن در میان مردم مجبور می‌کند. لنی بعضی وقت‌ها اسکی آموزش می‌دهد و به محض به دست آوردن پول، به خانه باز می‌گردد.

در نظر او ازدواج یک کابوس وحشتناک است و حتی از تصور آن هم می‌ترسد. لنی که از هر تعلقی آزاد است، به زودی با احساسی تازه و دلگرم‌کننده آشنا می‌شود. حس شیرینی که زنگ‌های خطر را به صدا در می‌آورد؛ عقاید و باورهای لنی در خطر هستند.

ترس از وابستگی دوباره به سراغ او می‌آید و تصمیم می‌گیرد همه چیز را رها کند و به کوه‌های آلپ بازگردد. اما این تصمیم زمان زیادی دوام نمی‌آورد...

درباره رومن گاری

رومن کاتسف متولد ۱۴ می ۱۹۱۴ در شهر ویلنا، واقع در کشور لیتوانی است. پدر او، روس و مادرش لیتوانی تبار بودند و هردو از دین یهود پیروی می‌کردند. رومن تنها ۱۱ سال داشت که پدرش آن‌ها را ترک و با زن دیگری ازدواج کرد.

او و مادرش مدتی را در ورشوی لهستان سپری کردند و پس از آن به فرانسه رفتند. رومن در فرانسه به تحصیل رشته حقوق پرداخت. او بعد از فارغ‌التحصیلی، در دوره خلبانی شرکت کرد و در جنگ جهانی دوم به نیروهای آزاد فرانسه ملحق شد؛ این حزب تحت فرماندهی ژنرال شارل دو گل بود.

در طول جنگ، رومن شجاعت‌های زیادی به خرج داد و همین موضوع باعث شد، ژنرال نشان لژیون دونور را خود به وی اعطا کند. او پس از پیروزی متفقین، به کار کردن در سمت‌های سیاسی از جمله سرکنسولگری فرانسه در لس‌آنجلس پرداخت.

نخستین اثر این نویسنده با عنوان «تربیت اروپایی»‌ منتشر شد و در سال ۱۹۴۵ مورد توجه زیادی قرار گرفت. او که نوشتن را در فرانسه آغاز کرده بود، عقیده داشت نام خانوادگی کاتسف بیش از حد روسی است؛ از همین رو آن را به گاری تغییر داد. دلیل انتخاب این اسم، علاقه بسیار او به گاری کوپر، بازیگر آمریکایی بود.

رومن گاری، در طول زندگی خود، بیش از ۳۰ رمان، مقاله و یادداشت به رشته تحریر درآورد که در این میان، چند اثر با نام‌های مستعار «فوسکو سینی بالدی» و «امیل آژار» منتشر شدند. هدف گاری از انجام این کار، تجربه نوشتن به سبک‌های مختلف بود. همین موضوع نیز سبب شد، او تنها نویسنده‌ای باشد که دو بار جایزه ادبی گنکور را دریافت کرده است.

لسلی بلانش، نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی، نخستین همسر رومن بود و این رابطه در نهایت به طلاق ختم شد. مدتی بعد، او با جین دوروتی سیبرگ ازدواج کرد که ثمره آن یک فرزند پسر بود.

رومن گاری در سال ۱۹۷۰ میلادی از سیبرگ نیز جدا شد و در ۱۹۸۰ میلادی، تنها یک سال پس از مرگ جین، به زندگی خود پایان داد. او پیش از آنکه گلوله‌ای به خود شلیک کند، نوشت: به خاطر همسرم نبود، دیگر کاری نداشتم... .

بهترین ترجمه فارسی خداحافظ گاری کوپر

کتاب خداحافظ گاری کوپر یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های قرن بیستم است و در ایران نیز استقبال خوبی از آن شد. این اثر توسط چند مترجم‌ ایرانی به فارسی برگردانده شده‌ است و انتشارات مختلفی آن را منتشر کرده‌اند.

سروش حبیبی، محمد قاضی و محمود بهفروزی از جمله افرادی هستند که این کتاب را به خوبی ترجمه کرده‌اند. نخستین نسخه فارسی «خداحافظ گاری کوپر»، در سال ۱۳۵۱ شمسی، به همت سروش حبیبی و توسط انتشارات امیرکبیر وارد بازار شد. در سال ۱۳۸۰ شمسی، این اثر مورد بازبینی قرار گرفت و پس از ویرایش، توسط انتشارات نیلوفر به چاپ رسید.

با وجود این‌که سال‌ها از ترجمه سروش حبیبی می‌گذرد، هنوز هم پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین نسخه برگردان این کتاب است. در این مدت مترجم‌های زیادی اثر رومن گاری را به فارسی باز گردانده‌اند؛ اما اعتماد مخاطب‌ها به هنر و مهارت سروش حبیبی و تجربه خوبی که از مطالعه آثار او به دست می‌آورند، سبب ماندگاری این ترجمه شده است.

نقد کوتاه کتاب

کتاب صوتی خداحافظ گاری کوپر را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. رومن گاری، ابتدا شخصیت اصلی داستان خود را معرفی می‌کند و مخاطب در همین بخش با ویژگی‌های او آشنا می‌شود. جوانی که فلسفه زندگی خود را دوری از وابستگی و تعلقات می‌داند و برای پایبندی به این اصل، از انجام هیچ ‌کاری دریغ نمی‌کند.

در بخش دوم، دختری وارد داستان می‌شود و زندگی پسرک جوان را دگرگون می‌سازد. این پسر با افکار و احساسات تازه‌ای روبرو می‌شود که همه باورهایش را به چالش می‌کشند. باورهایی که در نهایت تغییر می‌کنند و همین امر، فرصت کسب تجربیات جدید را فراهم می‌سازد.

این اثر، زندگی انسان معاصر را با زبانی طنز و هنرمندانه به تصویر می‌کشد و به انتقاد از سیاست، جنگ و شرایط حاکم می‌پردازد.

اقتباس‌ها از رمان

رمان خداحافظ گاری کوپر منبع الهام یک آلبوم موسیقی با همین نام است. در سال ۲۰۰۹ نیز فیلم فرانسوی Adieu Gary با اقتباس از همین اثر ساخته شد.

نظرات کاربران

امید
۱۳۹۹/۱۱/۲۱

خیلی طول کشید به صدای گوینده عادت کنم!

s.h
۱۳۹۹/۱۱/۲۹

به اندازه شاه سلیمان و زندگی در پیش رو خوب نبود ولی بدم نبود. برای یک بار خوب بود

زمان

۱۰ ساعت و ۱۵ دقیقه

حجم

۵۶۵٫۰ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۱۰ ساعت و ۱۵ دقیقه

حجم

۵۶۵٫۰ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۸۷,۰۰۰
تومان