دانلود و خرید کتاب درآمدی بر ادبیات معاصر ایران محمود عبادیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب درآمدی بر ادبیات معاصر ایران اثر محمود عبادیان

کتاب درآمدی بر ادبیات معاصر ایران

دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۷از ۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب درآمدی بر ادبیات معاصر ایران

محمود عبادیان ( ۱۳۹۲- ۱۳۰۷)، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی است. وی بیش از ۳۰ عنوان کتاب فلسفی و ادبی را ترجمه یا تألیف کرده است. « درآمدی بر ادبیات معاصر ایران» به بررسی ماهیت ادبیات معاصر ایران و دستاوردهای آن در عرصه‌ شکل و محتوا و نیز دگرگونی و تکوین ادبیات ایران در دوقرن اخیر پرداخته است. در دوقرن اخیر که صحنه تاریخ جهان و ایران دستخوش دگرگونی‌های دوران‌ساز بوده است، ادبیات ایران چگونه شکل گرفته، تکوین یافته و رو به کدام سو دارد؟ ماهیت ادبیات معاصر ایران چیست و دستاوردهای آن در عرصه شکل و محتوا کدام است؟ مجموعه‌ حاضر، متضمن اطلاعاتی است در باب زندگی و آثار شخصیت‌های برجسته‌ی ادبی، شاعران، دانشمندان و نویسندگان عرصه‌ زبان و ادبیات فارسی ازبکستان و نیز وضعیت ادبی ازبکستان در قرن بیستم. همچنین کتاب حاوی مطالبی است درباره‌ کسانی که خارج از ازبکستان به دنیا آمده، ولی در این سرزمین زندگی و کار کرده‌اند و نیز محققان و مترجمانی که در تحقیق و پژوهش و معرفی ادبیات فارسی نقش داشته‌اند. ضمن آن که مطالبی نیز در خصوص محافل ادبی، تذکره‌ها، نشریه‌ها، مراکز و بنیادها و جنگ‌ها (نشریه‌های ادبی) فراهم آمده است. گفتنی است عناوین کتاب به ترتیب حروف الفباست که با مدخل « آتون آی عثمان آوا» آغاز می‌شود و با نام «یوسفعلی گل‌اف» پایان می‌یابد.

نظرات کاربران

Hemmat
۱۳۹۵/۰۲/۲۴

کتاب مناسبی است. در مورد ادبیات معاصر چه نظم و چه نثر کتاب های زیادی نوشته شده و تحیقات فراوانی انجام گرفته است. این کتاب با توجه به جایگاه استاد عبادیان در فلسفه و إشنایی ایشان با ادبیات کتاب بسیار

- بیشتر
مصیب نوروزی
۱۳۹۴/۰۸/۲۴

واقعا انسان را با تغییر و تحولات مربوط به ادبیات معاصر آشنا می‌کند، آنهم به گونه ای شیوا و جذاب که خواننده را پای متن می‌نشاند… خیلی خوب

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
ادبیات گزارش صِرف واقعیتهای زندگی آدمی نیست، توصیف و تصویر آرمانی و یا اعتقادی آن، یعنی بازتاب ایدئولوژیکی (عقیدتی) زندگی است. اثر ادبی وقتی دارای این خصیصه می‌شود و واقعیت را عقیدتی افاده می‌کند که از ذهن هنرمندانه شاعر یا نویسنده گذشته و به تار و پود شعور اجتماعی ـ فردی او درآمیزد و واقعیت را فشرده، بارز و آرمانی تصویر کند و این امر وقتی تحقق می‌پذیرد که هنرمند مستقیما از واقعیتهای زندگی، که آن را با حس و عقل خود به جای می‌آورد، الهام و مایه گیرد و آن را در قالب شکل و طرز بیانی افاده کند که با فرهنگ روزگار مناسبت داشته و برای مخاطب هنر فهمیدنی باشد.
Ahmad
موقعیت جغرافیایی و ساختار قومی جامعه ایران چنان بود که غالبا هیئت حاکمه‌ای بر آن حکومت می‌کرد که نه تنها نماینده قشرهای پیشرو اجتماع نبود، بلکه غالبا از آنان واپس مانده‌تر نیز بود.
غریو دیو توفان
تجربه تاریخ نشان می‌دهد که وقتی کشوری درگیر رکود و واپس ماندگی سیاسی و اقتصادی است، فرهنگ و ادب، عهده‌دار برانگیزندگی نیروها و قابلیتها در راستای فعالیتهای اجتماعی می‌شود.
غریو دیو توفان
قرائن نشان می‌دهد که مبتکران «بازگشت ادبی» هوادار قطعی احیای سنتهای شعر و نثر کلاسیک فارسی نبودند؛ در واقع خواسته آنان رساندن ادبیات ایران به عظمت دوران شکوفای قرن‌های پنجم تا هشتم بود. اما از آن جا که اهرمهای اجتماعی و سیاسیِ به وجود آورنده چنان هنری را در دسترس نداشتند، به ناگزیر به تقلید از نمایندگان برجسته آن دست یازیدند. و این همانا سبب عدم موفقیت و انحطاط این دسته از شاعران بود. چه، احیای شرایطی که در آن فردوسی، فرخی و سعدی شعر می‌سرودند، یکبار برای همیشه سپری شده بود. در این دوره نه تکاپوی قرنهای نخستین هجری در راه رستاخیز فرهنگ و زبان ملی دیده می‌شد و نه دربار محمد یا فتحعلی‌شاه قاجار شباهتی به دربار سامانیان و غزنویان داشت. آنچه بود، ایرانی بود واپس مانده در اثر جنگها و دخالتهای بیگانگان و فساد و بی‌عرضگی زمامداران.
Ahmad

حجم

۸۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۱۰۵ صفحه

حجم

۸۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۱۰۵ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
۴۸,۰۰۰
۲۰%
تومان