دانلود و خرید کتاب امر اخلاقی امر متعالی؛ جستارهای فلسفی سروش دباغ
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب امر اخلاقی امر متعالی؛ جستارهای فلسفی اثر سروش دباغ

کتاب امر اخلاقی امر متعالی؛ جستارهای فلسفی

معرفی کتاب امر اخلاقی امر متعالی؛ جستارهای فلسفی

جستارهای فلسفی «امر اخلاقی، امر متعالی»، تأملات فلسفی سروش دباغ (۱۳۵۳-) پژوهشگر دین و فلسفه در دو حوزه دین و اخلاق، طی سالیان اخیر است. از آثار دیگر دباغ می توان به «آیین در آیینه»، «عام و خاص در اخلاق»، «درس‌گفتارهایی در فلسفه اخلاق» و «فکر نازک و غمناک» اشاره کرد. نخستین مقاله کتاب «کانت، ویتگنشتاین متقدم و نقد اخلاق تجربی»به بحث از اخلاق در فلسفه کانت و ویتگنشتاین می‌پردازد و ربط و نسبت میان این‌دو را می‌کاود. دومین و سومین مقاله متعلق به حوزه اخلاق کاربردی است. در «بررسی مادری جایگزین از منظر فایده‌گرایی عمل‌محور» یکی از مسائل مهم اخلاق پزشکی مورد بحث قرار گرفته است. در «بررسی اتانازی داوطلبانه غیرفعال از منظر اخلاق راس» نیز یکی از اقسام شش‌گانه اتانازی، که بهتر است در زبان فارسی معادل کشتن مشفقانه یا کشتن از روی ترحم بنامیم، با عطف نظر به دستگاه اخلاقی راس، مورد بحث قرار گرفته است. در «مبانی اخلاقی دموکراسی»، که صورت تنقیح‌یافته یک سخنرانی است، مفهوم دموکراسی از منظر اخلاقی مورد بحث قرار گرفته و مؤلفه‌های اخلاقی دخیل در تکوین دموکراسی و ساز و کار دموکراتیک نشان داده شده‌اند. «اندر باب اخلاق و سیاست» گفت‌وگویی است درباره ربط و نسبت میان سیاست و اخلاق، به‌مثابه دو رشته هنجارمحور.مقاله «ویتگنشتاین و نگریستن از وجه ابدی» به مؤلفه‌های امر هنری و نسبت آن با امر اخلاقی در فلسفه ویتگنشتاین متقدم می‌پردازد. پس از جستارهای اخلاقی، نوبت به مقولات دینی و عرفانی می‌رسد. مقاله «تعبد و مدرن‌بودن» به نقد و بررسی آرای مصطفی ملکیان، روشنفکر معاصر، در باب نسبت میان دین و مدرنیته می‌پردازد. «عرفان و روشنفکری دینی» به بحث درباره منزلت عرفان در منظومه معرفتی روشنفکری دینی می‌پردازد. «تطور امر متعالی در منظومه سپهری»، که صورت منقح‌شده یک سخنرانی است، دو تلقی از مواجهه با امر متعالی در هشت کتاب سهراب سپهری، شاعر و نقاش معاصر، را مورد بحث قرار می‌دهد. «ایمان شورمندانه ـ ایمان آرزومندانه»، که صورت تنقیح‌یافته یک سخنرانی است، ربط میان دو تلقی از ایمان، موسوم به ایمان شورمندانه و ایمان آرزومندانه، را می‌کاود و از نسبت میان آن‌ها سراغ می‌گیرد. «واقعیت غایی و کثرت‌گرایی دینی» مصاحبه‌ای است که با جان هیک انجام شده. در این گفت‌وگو، علاوه‌بر کثرت‌گرایی دینی، موضوعاتی نظیر واقع‌گرایی دینی و تجربه دینی نیز به بحث گذاشته شده و آرای هیک در این حوزه‌ها کاویده شده است. «کدام واقعیت؟» گفت‌وگویی است درباره زبان دین و واقع‌گرایی دینی، در این گفت‌وگو مسائلی نظیر رابطه علم و دین، تجربه دینی، واقع‌گرایی دینی، ناواقع‌گرایی دینی و ... مورد بحث قرار گرفته‌اند.
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
باید به‌نحوی رفتار کنیم که احترام خود و اشخاص متعقل دیگر مخدوش نشود
Harmony
فیلسوف دینی نظیر هیک تبدل شخصیت از خود محوری به حقیقت‌محوری را رکن رکین تدین می‌داند و بر این باور است که هرجا بتوان چنین تبدل شخصیتی را سراغ گرفت، دین‌ورزی در آن‌جا محقق شده است.
Harmony
ما وقتی‌که از علم سخن می‌گوییم، قاعدتاً معطوف به آن چیزی هستیم که علم مدرن یا علم جدید نامیده می‌شود و به تعبیری، آنچه در بحث علم و دین طرف مقایسه با دین قرار می‌گیرد، علم تجربی است؛ علمی که معیار داوری در آن تجربه فاقد عناصر غیرتجربی است. هیچ فلسفه علم نخوانده‌ای نمی‌تواند بپذیرد که علم صرفاً تجربی است، بلکه تنها در مقام داوری یا در مقام اثبات یا حداقل ابطال است که معیار تجربه به معنای دقیق کلمه مطرح می‌شود. هیچ تجربه‌ای خالی از تعبیر نیست و، در مقام گردآوری، ممکن است نظریه‌های علمی را از زمینه‌های مختلفی فراهم بکنیم. از این جهت، من تعریف علم جدید را خیلی کوتاه و ابتدایی عرض می‌کنم تا فرق بین بحث ما با بحث کسانی که علم را به معنای اعم می‌گیرند، مشخص شود.
esrafil aslani
مفهوم قانون، نمایندگی، اعتبارکردن و این‌که کسی به‌جای من تصمیم بگیرد، به معنای فلسفی کلمه، دقیقاً از همین‌جا و با حضور عنصر رغبت و اختیار انسان به‌وجود آمد. بنابر رأی این فیلسوفان، وقتی ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم و شهروند آن جامعه به‌شمار می‌آییم، چه بدانیم و چه ندانیم، چه آگاهانه و چه غیرآگاهانه، دوران بدوی فرضی را از سر گذرانده‌ایم و از بدویت به مدنیت عبور کرده‌ایم. آگاهانه یا ناآگاهانه وارد جامعه مدنی شده‌ایم و چون می‌خواهیم در جامعه زندگی کنیم و به مقتضیات شهروندی هم عمل کنیم، آن قرارداد نانوشته را خواهی نخواهی امضا کرده‌ایم، پس باید به مقتضیات آن هم ملتزم باشیم. این قانونمندی، به معنای فلسفی کلمه، رکن رکین دموکراسی است.
esrafil aslani
دومین نکته در دستگاه اخلاقی راس این است که بین این وظایف متعدد سلسله مراتبی برقرار نیست؛ بدین معنا که چنین نیست که نیکوکاری بر اصلاح نفس همواره تقدم داشته باشد یا وفاداری بر عدم اضرار به غیر برتری نداشته باشد. استدلال راس برای این مدعا مبتنی بر شهودهای اخلاقی عرفی ماست. مطابق با رأی وی، شهودهای اخلاقی ما فتوا نمی‌دهند که همیشه وفاداری برنیکوکاری یا عدم اضرار به غیر بر عدالت پیشی می‌گیرند و تفوق می‌یابند، بلکه بسته به موقعیت اخلاقی‌ای که در آن قرار داریم، برخی از اوقات وفاداری بر نیکوکاری پیشی می‌گیرد و اوقاتی دیگر نیکوکاری بر وفاداری. لذا، هنگامی‌که با تعارضات اخلاقی مواجه می‌شویم، به‌نحو پیشینی نمی‌توان از برتری یکی از وظایف در نظر اول بر دیگری خبر داد، بلکه باید تمامی جوانب و اقتضائات سیاق اخلاقی مورد نظر را به دقت کاوید و سپس رأی صادر کرد.
zbabaxni

حجم

۲۳۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۲۳۲ صفحه

حجم

۲۳۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۲۳۲ صفحه

قیمت:
۱۱۰,۰۰۰
تومان