دانلود و خرید کتاب شخم در مزرعه محسن حسام مظاهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شخم در مزرعه اثر محسن حسام مظاهری

کتاب شخم در مزرعه

انتشارات:نشر آرما
امتیاز:
۳.۸از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب شخم در مزرعه

«شخم در مزرعه (نقدهایی بر روایت رسمی از جنگ)» به قلم محسن‌حسام مظاهری (-۱۳۶۱)، اثر برگزیده پانزدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس است که به واکاوی پدیده جنگ تحمیلی از منظر علوم اجتماعی و ادبیات می‌پردازد. نویسنده با اشاره به کمبود کتاب‌های جامعه‌شناسی جنگ در ایران در مقایسه با دیگر کشور ها می‌گوید: «باید اعتراف کرد که پژوهشگران و اساتید و دانشجویان رشته‌های مختلف علوم اجتماعی (جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، ارتباط‌شناسی، مطالعات فرهنگی و...) لااقل تا کنون نسبت به چنین واقعه‌ی پُراهمیتی حساسیت و توجه لازم را نداشته و آشکارا مرتکب قصور و کوتاهی شده‌اند... این‌که جنگ تحمیلی تاکنون برای علوم اجتماعی دانشگاهی و غیردانشگاهی ما «مسأله» نبوده را باید در رویکرد و نحوه‌ی عمل نهادها و بنیادهای رسمی متولی امر حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس جست و سیطره‌ی گفتمانی که در کتاب حاضر از آن به «دفاع مقدس دولتی» تعبیر شده‌است».

این کتاب جنگ را از دو منظر بررسی می‌کند: از منظر علوم اجتماعی، که کوشیده است تا پیرامون یک پدیده‌ی اجتماعی مهم معاصر خود و روایت‌های رسمی و غیررسمی از آن نقادانه تأملاتی نظری را طرح کند و به اندیشیدن درباره‌ی آن‌ها فراخواند و دیگری از بعد فرهنگی و در عرصه ادبیات موسوم به دفاع مقدس.

در بخشی از کتاب این‌گونه می‌خوانیم:

سال‌های آغازین دهه‌ی هفتاد که هنوز مناطق جنگی کمابیش بکر و دست اول مانده بود و تبدیل به موزه نشده بود و هنوز تب بازدید از آنان بالا نگرفته بود و به یک عادت و سنت بدل نگشته بود، بودند گروه‌هایی از جوانان انقلابی مشتاق که به‌صورت خودجوش و با هزینه‌ی شخصی راهی آن دیار می‌شدند و معمولاً یک رزمنده‌ی آشنا _ از اقوام یا همولایتی‌ها _ همراهی‌شان می‌کرد و به هر منطقه که می‌رفتند از خاطرات و مشاهدات و تجارب خود برای‌شان می‌گفت و طبعاً به تناسب مسئولیتی که در جنگ عهده‌دار بوده و میزان سابقه‌ی حضورش و نیز واحد نظامی‌ای که در آن عضویت داشته و عملیات‌هایی که شرکت داشته و حتا شهر محل زندگی و اعزامش، این روایت‌ها واجد زاویه‌دیدهای خاص و منحصربه‌فردی بودند.

اما حالا سال‌هاست وقتی به مناطق می‌روی، از آن روایت‌های ناب و منحصربه‌فرد کم‌تر به گوشَت می‌رسد و دیگر نمی‌توانی سراغی از آن رزمنده‌های دیروز و شهروندان امروز بیابی...

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
وقتی از دین‌داری عالمانه سخن می‌گوییم البته بدان معنا نیست که همه‌ی عالمان به چنین مدلی پابند باشند. کماآن‌که به گواه تاریخ، همیشه دسته‌ی فربهی از علما از ورود به جبهه‌ی انتقاد از عوام حذر کرده‌اند و با علم به خصوصیات دین‌داری عامه و سلاح بُرنده و محافظ آن یعنی تعصب، بر سری که البته درد می‌کرد دستمال نبسته‌اند و مصلحت وقت در آن دیده‌اند که به مجادله‌ی عوام ورود نکنند. هر یک البته به دلیلی؛ از عافیت‌طلبی و بیمِ خلوت‌شدن دور و برشان و لاغرشدن خیل مریدان‌شان گرفته تا علم به بی‌حاصلی اقدامات مصلحانه و تا مصلحت‌اندیشی و مراعات انسجام ملت شیعه و «حفظ بیضه‌ی اسلام» و حتا تا نظر مثبت و علقه‌ی شخصی _ اعتقادی به دین‌داری عامه و مظاهر آن. این دسته از علما بعضاً حتا به همدلی با عوام پرداخته و بر اقدامات ایشان صحه گذارده‌اند و برای رسوم و ابتکارات ایشان مبنا و منشأیی دینی درست کرده‌اند.
1258580
دفاع مقدس دولتی گفتمانی را شامل می‌شود ناظر بر روایت‌هایی از دوران جنگ هشت‌ساله که مطلوب دولت (در معنای عام آن) است. در مقابل، و در «دفاع مقدس مردمی»، راویان نه دولت وآن‌ها که او انتخاب می‌کند و خوش می‌دارد، بلکه مردم معمولی‌اند. یعنی بازی‌گران اصلی متن جنگ. مردمی که سطر سطر تاریخ جنگ را، نه چون تاریخ‌نگاران دولتی در نهادها و پشتِ میزها و طبق سیاست‌ها و استراتژی‌ها، بلکه در متن واقعیت جبهه‌ها به نگارش درآوردند؛ بی‌کم‌وکاست، با همه‌ی جوانب زیبا و نازیبایش. به‌عبارت دیگر دفاع مقدس مردمی، روایت واقعی و عینی جنگی است که «بود»؛ حال‌آن‌که دفاع مقدس دولتی روایتی است از جنگی که «بهتر است بوده باشد»؛ و معیار این بهتر را هم مصلحت و اقتضای زمانه است که تعیین می‌کند.
1258580

حجم

۱۳۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

حجم

۱۳۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان