دانلود و خرید کتاب فرهنگ سوگ شیعی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب فرهنگ سوگ شیعی

کتاب فرهنگ سوگ شیعی را محسن حسام مظاهری پدید آورده و سرویراستاری آن را انجام داده است. نشر آرما این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر که به قلم و پژوهش گروهی از پژوهشگران تهیه شده، یک دانشنامه در حوزهٔ سوگواری در میان شیعیان، آیین‌ها و آداب آن است.

درباره کتاب فرهنگ سوگ شیعی

کتاب فرهنگ سوگ شیعی یک دانش‌نامه است. این دانش‌نامه ۱۰ گروه موضوعی را در بر گرفته است.

ابتدا مفاهیم و کلیاتی مانند اسطوره، اشک و شفاعت آورده شده و سپس به آثار مکتوبی مانند «لهوف» و «روضة‌الشهدا» پرداخته شده است. بخش سوم دربارهٔ شخصیت‌هایی همچون بزرگان دینی (امام‌ها)، عالمان و روحانیون، روضه‌خوان‌ها و مداح‌ها، وعاظ، پژوهشگران، شاعران، مقتل‌نویسان و... است. بخش چهارم دربارهٔ آیین‌ها، آداب و رسومی مانند «قمه‌زنی» و «نخل‌گردانی» است. بخش پنجم درمورد واحدهای جغرافیایی مانند شهر کربلاست و بخش ششم به موضوع مکان‌های مرتبطی همچون حسینیه‌ها پرداخته است. بخش هفتم تا دهم نیز به‌ترتیب به موضوع اشیا ( مانند عَلَم)، زمان‌ها (مانند عاشورا)، سازمان‌ها (مانند «هیئت رزمندگان اسلام») و دوره‌های تاریخی و دولت‌ها (مانند صفویه و قاجار) پرداخته است.

خواندن کتاب فرهنگ سوگ شیعی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دانشجوها و طلبه‌های علوم دینی و نیز به دوستداران مطالعه پیرامون مذهب شیعه و آیین‌های آن پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب فرهنگ سوگ شیعی

«آیین‌های سوگواری مذهبی شیعیان، بی‌تردید از مهم‌ترین و گسترده‌ترین آیین‌های مذهبی در جهان اسلام محسوب می‌شود. تلفیق و امتزاج باورها و روایت‌های شیعی (به‌ویژه درباره‌ی عاشورا) با فرهنگ و آداب و رسوم ملل و اقوام مختلف در طول تاریخ، منجر به ظهور طیف گسترده و متنوعی از آیین‌های عزاداری در کشورها و مناطق مختلف شیعه‌نشین جهان شده است. جایگاه این آیین‌ها در فرهنگ شیعی به‌اندازه‌ای است که بدون فهم صحیح و شناخت دقیق آنها، به شناخت شیعه و شیعیان نمی‌توان دست یافت.

تاکنون پژوهشگران مسلمان و غیرمسلمانِ بسیاری برای شناخت و معرفی این آیین‌ها تلاش‌ کرده‌اند؛ کتاب‌ها و مقالات بسیاری در این موضوع نوشته شده و از ابزارهای مختلف (مانند عکس و فیلم) برای مستندسازی آنها بهره گرفته شده است. با وجود این به‌نظر می‌رسد عواملی ازجمله پراکندگی و عدم تجمیع نظام‌مند اطلاعات و اسناد، تکثر و تنوع بسیار تعاریف و صورت‌های برگزاری آیین‌ها در مناطق و کشورهای مختلف، محدودیت تحقیقات میدانی و کم‌توجهی به روش‌شناسی علمی در مستندسازی‌ها، مانع از شکل‌گیری تصویری دقیق، شفاف و جامع از این آیین‌ها شده است.

پروژه‌ی «فرهنگ سوگ شیعی» با هدف رفع آشفتگیِ مفهومی ـ نظری موجود در مطالعات آیین‌های عزاداری طراحی شده است. این پروژه تلاشی میان‌رشته‌ای و گروهی در راستای شناخت و معرفی روش‌مند و علمیِ آیین‌ها و رسوم عزاداری و مقولات مرتبط با آنها با روش دانشنامه‌ای است.

از روز ۱۶ آذر ۱۳۸۹ (اول محرم ۱۴۳۲ق) این پروژه آغاز شده و تاکنون قریب به شش سال استمرار یافته است. در طول این مدت، بیش از ۵۰ از صاحبنظران، پژوهشگران و نویسندگان جوان از حوزه‌های مطالعات تاریخی، مردم‌شناسی، ادبی، دینی و هنری در قالب‌های مختلف از مشاوره‌های تخصصی تا نگارش مقاله با این پروژه همکاری کرده‌‌اند. برای بسیاری از این افراد، مطالعات آیین‌های عزاداری، حوزه‌ی اصلی یا یکی از حوزه‌های مطالعاتی و پژوهشی بوده است. به‌همین‌دلیل، به‌ویژه در نگارش مقالات مربوط به آیین‌ها و آداب و رسوم، نویسندگان علاوه بر مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای، از تجربیات زیسته، مشاهدات شخصی و پژوهش‌های میدانی خود نیز بهره‌ برده‌اند.

تمرکز اصلی این دانشنامه، بر مقوله‌ی عزاداری مذهبی شیعیان در کشورهای مختلف (با تأکید ویژه بر ایران) است و موضوعاتی که مستقیم یا با واسطه به این مقوله مرتبط می‌شوند. به‌تبع این رویکرد، مداخل این دانشنامه، ۱۰ گروه موضوعی را شامل می‌شود.»

نظرات کاربران

علیرضا
۱۳۹۹/۱۰/۱۷

خیلی خیلی گران است لطفا تخفیف ویژه ای قائل شوید

کاربر ۲۸۰۲۷۸۹
۱۳۹۹/۱۲/۱۸

لطفا ارزان تر کنید این کتاب را ممنون از طاقچه که خیلی کمک میکنه به ما❤❤❤

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۶۷۱ صفحه

حجم

۱۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۶۷۱ صفحه

قیمت:
۱۵۰,۰۰۰
تومان