دانلود و خرید کتاب ایکاروس توماس برنهارد ترجمه علی عبداللهی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ایکاروس اثر توماس برنهارد

کتاب ایکاروس

معرفی کتاب ایکاروس

کتاب ایکاروس نوشتهٔ توماس برنهارد، الفریده یه لی نک و هاینریش بل و ترجمهٔ علی عبداللهی است. انتشارات دوستان این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر از مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه نویسندگان آلمانی تشکیل شده است.

درباره کتاب ایکاروس

کتاب ایکاروس مجموعه‌ای است از داستان‌های کوتاه که بیش از ۱۳۰ قصه به قلم بیش از ۳۰ نویسنده را به‌صورت منتخب در بر دارد. در این میان از معروف‌ترین نویسندگانی که آثارشان در این مجموعه آمده می‌توان به توماس برنهارد، الفریده یه لی نک و هاینریش بل اشاره کرد. آنچه امروزه به‌عنوان داستان کوتاه در ادبیات آلمان شناخته می‌شود، فرمی ادبی است که عمدهٔ تأثیر آن به قرن ۲۰ میلادی برمی‌گردد. این ابزار قدرتمند ادبی که در خدمت بیان دغدغه‌های فلسفی و اجتماعی بود، در ابتدا از نمونه‌های آمریکایی الهام می‌گرفت، اما نمی‌توان نقش فرم‌های بومی و کهن را در شکل‌گیری آن انکار کرد. مجموعهٔ ایکاروس علاوه بر تأکیدی که بر ادبیات مدرن دارد، از خاستگاه داستان‌های کوتاه در قرن ۱۸ تا قرن ۲۰ کشورهای اتریش، سوئیس و آلمان نیز نمونه‌هایی در خود دارد. این مجموعه بر اساس تاریخ تولد نویسندگان تدوین شده است و روایت‌های آن درون‌مایه‌هایی روان‌شناختی، سیاسی، اجتماعی و شاعرانه دارند.

می‌دانیم که داستان کوتاه به داستان‌هایی گفته می‌شود که کوتاه‌تر از داستان‌های بلند باشند. داستان کوتاه دریچه‌ای است که به روی زندگی شخصیت یا شخصیت‌هایی و برای مدت کوتاهی باز می‌شود و به خواننده امکان می‌دهد که از این دریچه‌ها به اتفاقاتی که در حال وقوع هستند، نگاه کند. شخصیت در داستان کوتاه فقط خود را نشان می‌دهد و کمتر گسترش و تحول می‌یابد. گفته می‌شود که داستان کوتاه باید کوتاه باشد، اما این کوتاهی حد مشخص ندارد. نخستین داستان‌های کوتاه اوایل قرن نوزدهم میلادی خلق شدند، اما پیش از آن نیز ردّپایی از این گونهٔ داستانی در برخی نوشته‌ها وجود داشته است. در اوایل قرن نوزدهم «ادگار آلن پو» در آمریکا و «نیکلای گوگول» در روسیه گونه‌ای از روایت و داستان را بنیاد نهادند که اکنون داستان کوتاه نامیده می‌شود. از عناصر داستان کوتاه می‌توان به موضوع، درون‌مایه، زمینه، طرح، شخصیت، زمان، مکان و زاویه‌دید اشاره کرد. تعدادی از بزرگان داستان کوتاه در جهان «آنتوان چخوف»، «نیکلای گوگول»، «ارنست همینگوی»، «خورخه لوئیس بورخس» و «جروم دیوید سالینجر» و تعدادی از بزرگان داستان کوتاه در ایران نیز «غلامحسین ساعدی»، «هوشنگ گلشیری»، «صادق چوبک»، «بهرام صادقی»، «صادق هدایت» و «سیمین دانشور» هستند.

خواندن کتاب ایکاروس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران داستان کوتاه آلمانی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب ایکاروس

«در این زندگی که من دارم، یک آدم هست که نمی‌توانم رفتارش را بخوانم. او بی‌استثنا در گرگ‌ومیش شروع تاریکی، خودش را نشان می‌دهد، حتی تابستان‌ها هم یک پالتوی گشاد تنش است، و از پنجره‌ام به بیرون که نگاه می‌کنم، قیافه‌اش طوری است که انگار یا راه‌رفتن بلد نیست و یادش رفته، یا هنوز دارد تمرین راه‌رفتن می‌کند. او از سمت چپ یا راست راه نمی‌رود، آمدنش را خبر نمی‌دهد، بلکه ناگهان آنجا سبز می‌شود، ناگهان جلوی چراغ برق خیابان پیدایش می‌شود، توقف می‌کند و طوری که انگار وزش بادی به او خورده، به سمت تیر چراغ برق می‌افتد، تا آنجا که چراغ بنا می‌کند به لرزیدن. و تازه زمانی می‌توانم درست‌وحسابی ببینمش، که چراغ برق بنا می‌کند به لرزیدن، قبل از آن او هنوز بخشی از سایه است یا بخشی از خیابان، و به هر حال تازه زمانی یک شخص درست‌ودرمان می‌شود که اریب به چراغ برق تکیه می‌دهد. گاهی‌وقت‌ها که بعد از یک روز تمام مشاهده و تفسیر، به آستانه رؤیاهایم رسیده‌ام و در آنجا لنگر انداخته‌ام، همین لرزش لطیف و نرم روشنایی، ناگهان تکانم می‌دهد و از خواب و خیال می‌پراندم. آن وقت او را آنجا ایستاده می‌بینم، آن هیکل غرق در شوربختی تام‌وتمام را، به‌سختی نفس‌کشان، که پالتوی گشادش، در اصل یک ردا می‌شود یا یک ارخالق بی‌آستین یا شاید یک تالار به سبکی دستخوش تموج، چون علی‌الظاهر چنان‌که باید و شاید، این بوتیمار ناکام و غمزده دم و بازدم طبیعی ندارد، بلکه حرکاتی رعشه‌وار می‌کند، چنان‌که گویی مجبور است با تقلایی هرچه تمام‌تر، پیکر درهم‌شکسته‌اش را به حرکت دربیاورد. گاهی‌وقت‌ها روی موهای ژولیده و نامنظم‌اش یک کلاه باسکی می‌گذارد، که گوش‌هایش را هم می‌پوشاند، حتی در تابستان‌ها، چیزی که البته نمود چهره‌اش را بهتر نمی‌کند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۹۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۵۶۸ صفحه

حجم

۵۹۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۵۶۸ صفحه

قیمت:
۱۹۰,۰۰۰
تومان