دانلود و خرید کتاب زمستان ترس بهاء طاهر ترجمه رحیم فروغی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زمستان ترس اثر بهاء طاهر

کتاب زمستان ترس

نویسنده:بهاء طاهر
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب زمستان ترس

کتاب زمستان ترس نوشتهٔ بها طاهر و ترجمهٔ رحیم فروغی است. انتشارات ناهید این رمان و این مجموعه داستان کوتاه، معاصر و مصری را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب زمستان ترس

کتاب زمستان ترس حاوی یک رمان و چهار داستان کوتاه و معاصر و مصری است. رمان، «خاله صفیه‌ام و دیر» نام دارد و عنوان داستان‌ها عبارت است از  «خواستگاری»، «دیشب خوابت را دیدم»، «ساکنان قصر» و «زمستان ترس». این داستان‌ها را نشانگر تجربه‌های پربار بها طاهر در زندگی و نگرش او به جهان از دیدگاه‌هایی مختلف دانسته‌اند. دنیای داستانی بهاء طاهر بازتاب تجربه‌های پر افت‌وخیز زندگی او است. این نویسندهٔ مصری فراخور موقعیت گوناگونی که در عمرش در آن‌ها قرار گرفته است، از منظرهای متفاوت به جهان نگریسته و با نوشتن که به‌گفتهٔ خودش، در جوانی می‌پنداشته جهان را تغییر می‌دهد، ما را نیز در این منظرها می‌نشاند. «زمستان ترس» سومین کتابی است که از بهاء طاهر به زبان فارسی منتشر می‌شود. رمان‌های «واحهٔ غروب» و «عشق در تبعید» پیش‌تر به همین قلم ترجمه و منتشر شده است. آن دو رمان‌های مستقلی بودند، اما این مجموعه به‌نوعی گزیده‌ای از آثار این نویسنده است که در دوره‌های مختلف کاری‌اش نوشته شده است. نگاهی به تاریخ انتشار داستان‌های این مجموعه، هدف رحیم فروغی از این گزینش و ترجمه را روشن می‌کند.

می‌دانیم که داستان کوتاه به داستان‌هایی گفته می‌شود که کوتاه‌تر از داستان‌های بلند باشند. داستان کوتاه دریچه‌ای است که به روی زندگی شخصیت یا شخصیت‌هایی و برای مدت کوتاهی باز می‌شود و به خواننده امکان می‌دهد که از این دریچه‌ها به اتفاقاتی که در حال وقوع هستند، نگاه کند. شخصیت در داستان کوتاه فقط خود را نشان می‌دهد و کمتر گسترش و تحول می‌یابد. گفته می‌شود که داستان کوتاه باید کوتاه باشد، اما این کوتاهی حد مشخص ندارد. نخستین داستان‌های کوتاه اوایل قرن نوزدهم میلادی خلق شدند، اما پیش از آن نیز ردّپایی از این گونهٔ داستانی در برخی نوشته‌ها وجود داشته است. در اوایل قرن نوزدهم «ادگار آلن پو» در آمریکا و «نیکلای گوگول» در روسیه گونه‌ای از روایت و داستان را بنیاد نهادند که اکنون داستان کوتاه نامیده می‌شود. از عناصر داستان کوتاه می‌توان به موضوع، درون‌مایه، زمینه، طرح، شخصیت، زمان، مکان و زاویه‌دید اشاره کرد. تعدادی از بزرگان داستان کوتاه در جهان «آنتوان چخوف»، «نیکلای گوگول»، «ارنست همینگوی»، «خورخه لوئیس بورخس» و «جروم دیوید سالینجر» و تعدادی از بزرگان داستان کوتاه در ایران نیز «غلامحسین ساعدی»، «هوشنگ گلشیری»، «صادق چوبک»، «بهرام صادقی»، «صادق هدایت» و «سیمین دانشور» هستند.

خواندن کتاب زمستان ترس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران ادبیات داستانی معاصر مصر و قالب داستان کوتاه پیشنهاد می‌کنیم.

درباره بها طاهر

بها طاهر (بهاء طاهر) در سال ۱۹۳۵ در قاهر به دنیا آمد. او نویسنده و نمایشنامه‌نویسی مصری است. پدر و مادرش از اهالی جنوب مصر بودند. در سال ۱۹۵۶ از گروه تاریخ دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه قاهره فارغ‌التحصیل شد و در ۱۹۷۳ از همان دانشگاه، دیپلم پژوهش‌های عالی در روزنامه‌نگاری و نیز دیپلم پژوهش‌های عالی تاریخ معاصر را دریافت کرد. تا سال ۱۹۷۵ در شبکهٔ دوم رادیوی مصر که خود از بنیان‌گذاران آن بود، به کار ترجمه و کارگردانی نمایش و گویندگی پرداخت. در سال ۱۹۷۵ در مصر ممنوع‌القلم شد و ناچار کشورش را ترک کرد و تا سال ۱۹۸۱ به‌عنوان مترجم در کشورهای مختلف آسیایی و آفریقایی در رفت‌وآمد بود. از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۵ در ژنو به‌عنوان مترجم برای سازمان ملل متحد کار کرد. سال ۱۹۹۵ به مصر بازگشت. رمان‌های «واحهٔ غروب» و «عشق در تبعید» و کتاب «زمستان ترس» (انتشارات ناهید) حاوی یک رمان و چهار داستان کوتاه به قلم او است.

بخشی از کتاب زمستان ترس

«در همان شب گفتگوی دیگری هم میان نگهبان‌ها جریان داشت... طبیعی است که نگهبان‌ها هم مثل بقیهٔ مردم شادی‌ها و غم‌های خودشان را دارند. درست است که آنها با غریبه‌ها برخوردهای شدیدی می‌کنند اما خودشان با همدیگر مهربانند. بیشتر وقت‌شان را جایی که کار می‌کنند می‌گذرانند و راز هیچکدام از دیگری پوشیده نمی‌ماند. در آن لحظه کنار دیوار جمع شده بودند و داشتند با دقت به یکی از همکارانشان گوش می‌کردند که داشت چیزی را برایشان شرح می‌داد. او «جابر» بود، قدیمی‌ترینشان در کار که از نظر سنی هم از همه‌شان بزرگ‌تربود.

جابر داشت می‌گفت که سال‌هاست از بواسیر رنج می‌برد. دو بار هم عمل جراحی کرده اما با این حال نه خونریزی‌اش متوقف شده و نه دردش. همیشه نشستن ــ با عرض پوزش ــ برای او زجر و شکنجه بود. مدت‌های طولانی خودش را به‌دست دکترها سپرد و همهٔ پمادها و شیاف‌ها و حتی نسخه‌های عطارها و ضمادهای گیاهی را هم تجربه کرد، اما هیچکدام فایده‌ای نداشته‌اند.

خلاصه اینکه دوست صالحی دارد که استاد دانشکدهٔ مهندسی است. به اندازه‌ای صالح است که انگار یکی از اولیای خداست. شنیده بود که واقعاً کراماتی دارد. این دوست مشکل او را می‌دانست و پیشنهادی می‌کند که تا حالا مثلش را نشنیده است. پیشنهاد می‌کند ارواح، یک عمل جراحی برای او انجام دهند و برای همیشه از شر بواسیر راحتش کنند. گفت کسانی که این عمل‌های دقیق جراحی را انجام می‌دهند از پزشکان نخبه و پرهیزکار هستند که به آن دنیا رفته‌اند. کارشان را از آن دنیا با شیوه‌های روحی و فقط برای اینکه کار خیری کرده باشند انجام می‌دهند. اگرچه این کار ناچار باید یک واسطهٔ زمینی داشته باشد. ناچار باید یکی از انسان‌های صالح رابطه‌ای با آنها برقرار کند و شرایط بیمار را توضیح دهد و از آنها بخواهد که این عمل جراحی را انجام دهند. دوست دانشگاهی‌اش آنها را در جراحی‌هایی را که خیلی هم از بواسیر سخت‌تر بوده‌اند امتحان کرده و صددرصد هم موفق بوده‌اند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۶۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۱۶۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۳۳,۰۰۰
تومان