دانلود و خرید کتاب چیستی تکامل ارنست مایر ترجمه مهدی صادقی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چیستی تکامل اثر ارنست مایر

کتاب چیستی تکامل

نویسنده:ارنست مایر
انتشارات:نشر نی
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب چیستی تکامل

کتاب چیستی تکامل اثر ارنست مایر زیست‌شناس نام‌دار آمریکایی-آلمانی است. مایر که داروین قرن بیستم خوانده شده، در این کتاب به نظریه‌ی تکامل پرداخته، تا جای ممکن به جزئیات و به گستره‌ی متنوعی از مباحث ورود کرده، اما مطالب را به‌دور از پیچیدگی و قابل‌فهم برای عموم بیان کرده است. مایر کوشیده به سوالاتی که طیف‌های مختلف مردم، از خوانندگان عمومی تا پژهشگران و از طرفداران نظریه‌ی تکامل تا برآشفتگان از آن در ذهن دارند، پاسخی مستدل ارائه دهد.

نشر نی این کتاب را با ترجمه مهدی صادقی منتشر کرده است.

درباره کتاب چیستی تکامل اثر ارنست مایر

کتاب چیستی تکامل نوشته‌ی ارنست مایر، دانشمند شهیر آلمانی است. مایر این کتاب را با طرحی منسجم و در عین‌حال با زبانی ساده نوشته است. او در واقع کتابی عمومی تألیف کرده، بااین‌وجود اثر او قوی، خواندنی و قابل‌استناد است. جمع این ویژگی‌ها که در ظاهر دور از هم‌اند، از ذهن و قلم کم‌تر کسی برمی‌‌آید؛ مسئله‌ای که نشان از جایگاه ویژه‌ی ارنست مایر در دنیای علم زیست‌شناسی تکاملی دارد.

نظریه‌ی تکامل یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی بشر و شاید گران‌سنگ‌ترین آن‌هاست. از میانه‌های قرن نوزدهم و انتشار کتاب منشأ انواع اثر داروین تا امروز، بحث‌ها و کشمکش‌های بسیاری حول این نظریه‌ ارائه شده است. لرزه‌ای که تکامل بر بنیان‌های قدیم علم و نظریات فلسفی و عقاید کهن‌سال انداخت، بالطبع نمی‌توانست با واکنش‌های تند مواجه نشود. این مجادلات البته به‌تدریج و با حصول نتایج تحقیقاتی که یکی از پس دیگری انجام شد، به‌نفع نظریه‌ی تکامل تغییر جهت داد. اما هنوز هم پذیرش این نظریه برای بسیاری سخت و ناممکن نموده است. کسانی که اتفاقا یک دسته از مخاطبان مایر، در کتاب چیستی تکامل هستند. مایر از مخالفان تکامل هم خواسته برای مخالفت با این نظریه بیشتر با آن آشنا شوند و کوشیده این آشنایی را با زبانی ساده و روان برای آن‌ها نیز میسر کند.

نظریه‌ی تکامل محصول علم و مولد مشاهده و استنتاج است. هر آنچه از این مجموعه حاصل شود، طبیعتا با گذشت زمان با چالش مواجه می‌شود؛ آن‌هم از سوی چالش‌جویانی که از همین ابزار استفاده می‌کنند. تکامل از این قاعده مستثنا نبوده است. سعی مایر برای روشن‌تر شدن ابهامات در رابطه با این نظریه به‌دور از تقلیل‌گرایی بوده و استقبال علم‌دوستان و محققان از اثر او، بر موفقیتش در این زمینه صحه می‌گذارد. کتاب چیستی تکامل را مهدی صادقی به فارسی برگردانده و نشر نی آن را به انتشار رسانده است.

خواندن و خرید کتاب چیستی تکامل را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

کتاب چیستی تکامل برای طیف گسترده‌ای از خوانندگان مفید و جذاب است. از مخاطبان عمومی که علاقه‌مندند درک بهتری از نظریه‌ی تکامل داشته باشند تا پژوهشگرانی که نگاهی حرفه‌ای به این نظریه دارند.

چرا باید چیستی تکامل با ترجمه مهدی صادقی را بخوانیم؟

جایگاه تکامل به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نظریه‌های تاریخ علم، روشن و غیرقابل‌بحث است. اما خواندن کتابی در این زمینه از یکی از مهم‌ترین دانشمندان تکاملی، که درک دقیق از این نظریه داشته و خود دستاوردهای برزگی در حوزه‌ی زیست‌شناسی تکاملی در کارنامه دارد، تجربه‌ای متفاوت و بسیار جذاب است.

درباره ارنست مایر

ارنست والتر مایر یکی از بزرگ‌ترین زیست‌شناسان سده‌ی بیستم میلادی است. او در پنجم ژوئن ۱۹۰۴ در کمپتن ایم آلتگاو آلمان به دنیا آمد. پدرش حقوق‌دان بود اما آن‌چنان شیفته‌ی علم، که پای ارنست را هم به این وادی کشاند. مایر پدرش را در سیزده‌سالگی از دست داد. او از ابتدایی تا دبیرستان را در شهر درسدن گذراند. برای تحصیلات عالیه ابتدا به دانشگاه گرایفسوالد و پس از آن هومبولت برلین رفت. برای دریافت مدرک دکترایش خیلی صبر نکرد و در سال ۱۹۲۶ و در ۲۱سالگی در رشته‌ی پرنده‌شناسی و زیر نظر کارل زیمر به این درجه رسید. او در سال ۱۹۳۱ به ایالات متحده مهاجرت کرد تا سرپرستی موزه‌ی تاریخ طبیعی آمریکا را به‌عهده بگیرد.

کارنامه‌ی علمی و پژوهشی ارنست مایر پر از کشف و دستاورد جدید است. او طی سفرهای علمی مهمی که داشت چندین گونه‌ی جانوری و گیاهی جدید را کشف کرد. مایر در ساحت نظریه‌پردازی نیز نقشی کم‌نظیر ایفا کرده است. تعریف جدیدش از گونه یکی از نقاط عطف حرکت روبه‌جلوی علم زیست‌شناسی بوده است. مجموع این امتیازات باعث شد، لقب داروین قرن بیستم به ارنست مایر داده شود. ارنست مایر که متولد ابتدای سده‌ی بیشتم بود تا سال‌های ابتدایی سده‌ی ۲۱ زندگی کرد و در ۱۰۰سالگی در ماساچوست آمریکا درگذشت.

فصل‌های کتاب چیستی تکامل

کتاب چیستی تکامل آن‌چنان که مایر خود نیز عنوان کرده، براساس طرحی منسجم و حساب‌شده نوشته شده است. مایر کتاب را در چهار بخش و ۱۲ فصل نوشته است. هر فصل نیز خود از بخش‌ها و عناوین متفاوتی تشکیل شده است. این طراحی پرجزئیات به مایر کمک کرده هیچ نکته‌ای را جا نگذارد. چهار بخش اصلی کتاب به‌ترتیب تکامل چیست؟، چگونه می‌توان تغییر تکاملی و تطابق را تبیین کرد؟، منشاء و تکامل گوناگونی و تکامل انسان عنوان دارند.

مایر ابتدا به مفهوم تکامل پرداخته و جهانی را که از دریچه‌ی تکامل دیده می‌شود تصویر کرده است. او شواهد تکامل بر روی زمین را برشمرده و به فراخور طبع جست‌وجوگر خود، به چرایی و چگونگی تکامل پرداخته است. مباحث مهم و بنیادین تکاملی از قبیل تکامل تنوع‌بنیاد، انتخاب طبیعی، تطابق، مفهوم گونه، گونه‌زایی و تکامل کلان برخی دیگر از سرفصل‌هایی هستند که مایر در کتاب چیستی تکامل به آن‌ها پرداخته است. او بخش یازدهم کتاب را به‌طور جداگانه و مفصل به تکامل انسان اختصاص داده است. مایر در فصل آخر کتاب خود، از مرزهای زیست‌شناسی تکاملی سخن به میان آورده است. در پایان، دو پیوست جذاب نیز به فصل‌های کتاب اضافه شده است. در پیوست اول انتقادات واردشده به نظریه‌ی تکامل مطرح شده و پیوست دوم شامل پاسخ‌های کوتاه مایر به پرسش‌های متداول درباره‌ی تکامل است.

درباره ترجمه فارسی چیستی تکامل

کتاب چیستی تکامل را مهدی صادقی ترجمه کرده و نشر نی حاصل کارش را چاپ کرده است. این ترجمه‌ خوش‌خوان روان است و مترجم وفادارانه مقصود نویسنده را به مخاطبان فارسی‌زبان منتقل کرده است. وقتی نگاهی به کارنامه‌ی مترجم کتاب بیندازیم، راز این ترجمه‌ی درست و دل‌نشین آشکار می‌شود. دکتر مهدی صادقی تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی در رشته‌ی سلولی مولکولی و در ارشد و دکترا در رشته‌ی بیوفیزیک گذرانده است. او دانشجوی برتر دانشگاه تهران در دوره‌ی کارشناسی بوده و در سال ۱۳۹۰ به‌عنوان پژوهشگر برتر پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری انتخاب شده است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۴۲۸ صفحه

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۴۲۸ صفحه

قیمت:
۱۲۸,۰۰۰
تومان