دانلود و خرید کتاب باد هر جا بخواهد می وزد بابک احمدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب باد هر جا بخواهد می وزد اثر بابک احمدی

کتاب باد هر جا بخواهد می وزد

نویسنده:بابک احمدی
انتشارات:نشر مرکز
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب باد هر جا بخواهد می وزد

کتاب باد هر‌جا بخواهد می‌وزد نوشتهٔ بابک احمدی در نشر مرکز چاپ شده است. این کتاب دربارهٔ اندیشه‌ها و فیلم‌های روبر برسون کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس فرانسوی است. او نقش بسزایی در ایجاد هنر فیلم‌سازی ایفا کرد و تأثیر بزرگی بر موج نوی فرانسه گذاشت.

درباره کتاب باد هر جا بخواهد می وزد

روبر برسون در طول ۴۰ سال فعالیت آفریننده‌اش در سینما کوشید تا روش بیان شخصی خود را تبدیل به دستور زبان هنر تازه‌ای کند که از «تئاتر فیلم‌شده» و تأثیرهای ادبی برکنار و مستقل باشد. در این کتاب از این کوشش قهرمانانه‌ٔ او بحث شده است. اما حتی مهم‌تر از این، کار بزرگ او ۱۳ فیلمی است که ساخت. ۱۳ شاهکار مسلم سینمایی. از بزرگ‌ترین دستاوردهای هنر سده‌ٔ بیستم. کتاب «باد هر‌جا بخواهد می‌وزد» تأویل‌هایی تازه از این آثار دربردارد.

نظریات برسون در مورد هنر فیلم نوآورانه، جسورانه و در نگاه نخست شگفت‌آورند. برسون کوشید تا به دردهای درونی و معنوی انسان بپردازد و از ایمان، تنهایی، گناه، و تعهدهای اخلاقی یاد کرد. روش کار برسون گوهری یکسان با متن آثارش داشت. فیلم‌هایش گونه‌ای منش ابتدایی و شگفت‌آور دارند: خشن، ساده و مرموزند.

کتاب باد هر جا بخواهد می وزد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه مندان به هنر سینما پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب باد هر جا بخواهد می وزد

«برسون در مورد گذشتهٔ سینماتوگراف کم سخن گفته است. در کتابش یادداشت‌هایی دربارهٔ سینماتوگراف تنها از یک سینماگر نام برده است: کارل تئودور درایر. در گفت‌وگوهایش با نشریه‌های گوناگون او به سینماگری جز درایر اشاره نکرده است. او می‌گوید که به تماشای فیلم‌های دیگران نمی‌رود، و هرگز از تأثیری که از دیگران گرفته است سخنی به میان نمی‌آورد. بعضی از آشنایان برسون گاه به دل‌بستگی‌های او به فیلم‌های دیگران اشاره کرده‌اند. خود او هم یک بار، از هفت فیلم مورد علاقه‌اش نام برده است. در شمارهٔ دوازدهم کایه‌دوسینما این فیلم‌ها را چنین فهرست کرده است: ۱) جویندگان طلا چارلز چاپلین ۲) روشنایی‌های شهر چاپلین ۳) رزمناو پوتمکین سرگی آیزنشتاین ۴) برخورد کوتاه دیوید لین ۵) دزدان دوچرخه ویتوریو دسیکا ۶) مردی از آران رابرت فلاهرتی ۷) داستان لوئیزیانا فلاهرتی. لیونس هانری بورل فیلم‌بردار خاطرات کشیش روستا در گفت‌وگویی خاطرهٔ آشنایی خود با برسون را چنین تعریف کرده: «مرا به تماشای مرد سوم کارول رید برد، و گفت که مایل است فیلم‌برداری خاطرات به این شیوه باشد». در یادداشت‌هایی دربارهٔ سینماتوگراف برسون اشاره‌ای به «فیلمی قدیمی» به نام سی ثانیه بر فراز توکیو کرد، که در یک نمای سی ثانیه‌ای پرواز یک هواپیمای شکاری آمریکایی را در سال‌های جنگ جهانی دوم بر فراز پایتخت ژاپن نشان می‌داد: «در این سی ثانیهٔ ستودنی هیچ چیز رخ نمی‌دهد اما به راستی همه چیز اتفاق می‌افتد. سینماتوگراف هنر همراه با تصاویر است که بیان‌گر نیست». از سوی دیگر، می‌توان به یاری شباهت‌هایی میان آثار برسون و دیگر سینماگران متوجه تأثیری که او از دیگران گرفته است شد. به عنوان مثال نماهای جیب‌بری در جیب‌بر با نماهای جیب‌بری در فیلم ساموئل فولر جیب‌بری در خیابان جنوبی (۱۹۵۳) تا حدودی شباهت دارد. در آثار برسون تنها دو اشاره به سینمای دیگران یافتنی است. هر دو در زن نازنین: زن و شوهر به سینما رفته‌اند، لحظاتی از فیلم بنژامن اثر میشل دوویل را می‌بینیم. در عنوان‌بندی فیلم هم دوربین شبانه از خیابان‌های پاریس می‌گذرد. از برابر سینمایی می‌گذرد و دیوارکوب فیلم رومئو و ژولیت زفیرلی دیده می‌شود.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۰۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۹۶ صفحه

حجم

۷۰۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۹۶ صفحه

قیمت:
۷۴,۰۰۰
تومان