دانلود و خرید کتاب اقتصاد سیاسی حقوق حیوانات باب تورس ترجمه گلناز ملک
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اقتصاد سیاسی حقوق حیوانات اثر باب تورس

کتاب اقتصاد سیاسی حقوق حیوانات

نویسنده:باب تورس
انتشارات:نشر مرکز
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب اقتصاد سیاسی حقوق حیوانات

کتاب اقتصاد سیاسی حقوق حیوانات نوشتهٔ باب تورس و ترجمهٔ گلناز ملک است که نشر مرکز آن را منتشر و روانهٔ بازار کرده است.

دربارهٔ کتاب اقتصاد سیاسی حقوق حیوانات

باب تورس در این کتاب می‌کوشد به این سؤال پاسخ دهد: ماجرای برخورد دوگانهٔ ما در رفتارمان با حیوانات خانگی و سایر گونه‌های حیوانی به‌خصوص حیواناتی که به مصرف ما می‌رسند چیست؟

او در تلاش است تا علیه بهره‌کشی از حیوانات بجنگد؛ اما رویکرد او نه رویکرد حامیان و کمپین‌های حمایت از حقوق حیوانات، بلکه رویکرد اقتصاد سیاسی است.

تورس موضع مخالف خود را با آنارشیسم فردگرایانه سبک زندگی و همچنین آنارشیسم پاپ - پانک اعلام می‌کند و خود را یک سوسیال‌آنارشیست معرفی می‌کند.

سوسیال آنارشیسم جریانی است که به‌ظاهر از مد افتاده اما میلی همیشگی‌ آن را زنده نگه می‌دارد و آن، میل به ترویج آزادی و ایستادن در‌برابر سلسله‌مراتب، سلطه و ستم است.

باب تورس در کتاب اقتصاد سیاسی حقوق حیوانات نقدهای بسیاری که به جنبش حمایت از حقوق حیوانات وارد کرده است. او همچنین در تلاش است تا دام‌پروری و صنایع مربوطی را که از بهره‌کشی حیوانات سود می‌برند، در قالب بزرگ‌تر و پویای بهره‌کشی در نظام سرمایه‌داری قرار دهد.

او در سراسر صفحات مقوله‌های مهمی را مورد بررسی قرار می‌دهد:

١) به بررسی نقادانهٔ سرمایه‌داری و نسبت آن با بهره‌کشی از حیوانات می‌پردازد.

٢) مشارکت انسان‌ها را در یکی از فراگیرترین و ریشه‌دارترین اشکال سلطه در فرهنگ معاصر به چالش می‌کشد.

٣) نشان می‌دهد چگونه کشتار سازمان‌یافتهٔ حیوانات و بهره‌کشی از آن‌ها به برکت قانون و سلطه انجام می‌شود و بهره‌کشی از حیوانات را تبدیل به پدیده‌ای کرده که بخشی از نظام‌های اقتصادی و ایدئولوژیک ماست.

۴) پیشنهاد می‌دهد به‌جای اینکه خشونت را در سطح میان‌فردی ببینیم و بدین‌ترتیب وجدان معذبمان را آرام کنیم، خشونت را به‌صورت ساختاری ببینیم که در شکل‌گیری و حفظ سلسله‌مراتب اجتماعی و اقتصادی رخ می‌دهد.

۵) به کاوش دربارهٔ نظامی تولیدی می‌پردازد که بر بسیاری از محصولات غذایی روزانهٔ ما حاکم است.

۶) با کمک آرای هم‌فکرانش می‌کوشد بفهمد چطور سلطهٔ ما بر حیوانات و گونه‌پرستی انسان‌ها در دو سطح ایدئولوژیک و مادی رخ می‌دهد.

٧) چگونه سرمایه‌داری استثمار حیوانات را در جامعهٔ معاصر درونی کرده و آن را گسترش داده و حفظ می‌کند.

٨) نشان می‌دهد چطور دست‌کاری‌های ایدئولوژیک قانعمان می‌کنند که این نظم ظالمانهٔ طبیعی، مطلوب و به سود همگان است.

خواندن کتاب اقتصاد سیاسی حقوق حیوانات را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به علاقه‌مندان به فلسفهٔ حقوق حیوانات پیشنهاد می‌کنیم.

دربارهٔ باب تورس

باب تورس استادیار جامعه شناسی دانشگاه سنت لارنس در کانتون، نیویورک بود. او به همراه همسرش جینا تورس دست به تألیف کتاب‌های مرتبط با با خام-گیاه‌خواری و حقوق حیوانات زدند. تورس معتقد است که تغییر نگرش انسان‌ها نسبت به حیوانات برای تغییر دیگر روابط سلطه که در بیشتر جوامع وجود دارد، ضروری است.

بخشی از کتاب اقتصاد سیاسی حقوق حیوانات

«عجیب آن‌که این «مراکز سبک زندگی» مقصد مصرف‌کنندگانی‌اند که به‌نظر می‌آید از حال‌وهوای صمیمی اجتماعی که برای آن‌ها فراهم شده لذت می‌برند. اما به‌نظر من شبیه سفر به یکی از شهرهای کوچک آمریکا در دوران گذشته بود که با الهام از دیزنی‌لند ساخته شده بود، البته شاید سازندهٔ آن چندان با نمونهٔ اصلی آشنا نبوده. این در اصل چیزی نبود جز بازآفرینی حال‌وهوای خرید در مرکز شهر که درست همین فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجود در مرکز سبک زندگی در گذشته به‌دنبال ویران‌کردنش بودند. بله، شرکت‌های بزرگ آمریکا هم خواهان داشتن سبک زندگی صمیمی و مناطق خرید کوچک در مرکز شهر هستند، اما آن‌طور که خودشان می‌خواهند. چرا خود را با صنایع کوچک و محلی جورواجور و مزاحم به دردسر بیندازید وقتی می‌توانید قهوه موکای استارباکس را دقیقاً با همان کیفیتی که هر گوشهٔ دنیا پیدا می‌شود بنوشید؟ چرا خودتان را با خرده‌فروشی‌های ریز و درشت به‌زحمت بیندازید وقتی می‌توانید سلطهٔ شرکت‌های بزرگ را با یک لبخند داشته باشید، البته به‌علاوهٔ ۲۰۰ امتیاز تشویقی روی کارت تخفیف‌تان.

نکتهٔ مهم این است که ما جامعه‌ای شیفتهٔ مصرفیم. البته باید برای این مصرف‌گرایی بهایی پرداخت کنیم. بهای بلافصلی که باید برای این مراکز سبک زندگی و ساخته شدن حومه‌های شهر در آمریکا پرداخت می‌کردیم از دست رفتن کامل مراکز خرید اجتماع محلی بود. آنچه به‌تدریج شکل گرفته چیزی نیست جز تجلی انضمامی پویایی اقتصادی و سیاسی آمریکای وابسته به شرکت‌های بزرگ، انتخاب آگاهانه جهت ترویج توسعهٔ ماشینی و میل به اجتناب از زحمت ناهمگونی انتخاب مصرف‌کننده. بنابراین مصرف‌گرایی و نظام تولید ما وجوه و پیامدهای مادی دارد. شاید هنگام مصرفِ کالاهای مورد نظرمان به این پیامدها نمی‌اندیشیم، اما این پیامدها بر جای خود هستند و تأثیرات بسیار عمیقی بر زندگی عدهٔ زیادی از مردم به‌جا می‌گذارند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۴۹٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

حجم

۲۴۹٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان