دانلود و خرید کتاب زندگی پنهان ذهن ماریانو سیگمان ترجمه ماندانا فرهادیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زندگی پنهان ذهن اثر ماریانو سیگمان

کتاب زندگی پنهان ذهن

انتشارات:نشر نو
امتیاز:
۳.۹از ۳۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب زندگی پنهان ذهن

زندگی پنهان ذهن کتابی از ماریانو سیگمان با ترجمه ماندانا فرهادیان است. این کتاب با شما درباره مرزهای نامشخص ذهن و راز و رمزهای آن سخن می‌گوید.

درباره کتاب زندگی پنهان ذهن

این کتاب به شما کمک می‌کند تا زوایای پنهان ذهن خود را بیشتر بشناسید. شما همراه نویسنده در این کتاب سفری را آغاز می‌کنید برای کشف گوشه‌های پنهان و تاریک ذهن.

در فصل اول به دوران کودکی می‌رویم. زمانی که اولین ادراک از پیرامون در ما شکل گرفت. به مغز پیش از این که لب به سخن بگشاید و زبان بیاموزد نگاهی می‌کنیم خواهیم دید از همان اول به این تصور شکل می‌دهیم که چه چیزی خوب و چه چیزی درست و منصفانه است و سپس به نظری دربارهٔ همکاری و رقابت می‌رسیم که بعدها بر روش ارتباط ما با خودمان و با دیگران تأثیر می‌گذارد. این تفکر شهودی و شمّی ابتدایی بر شیوهٔ استدلال و تصمیم‌گیری ما اثرهایی ماندگار به جا می‌گذارد.

 فصل دوم کتاب به تصمیم‌گیری اختصاص دارد. جایی که خطی محو و ظریف می‌کشد بین آن چیزی که می‌خواهیم انجام دهیم و آن چیزی که انجام می‌دهیم. تصمصم‌هایی که وجود ما را می‌سازند و عقل و احساسمان را با هم هماهنگ می‌کنند. چیزی که باعث می‌شود به اطرافیان و دریافت‌های خود اعتماد کنیم. درمی‌یابیم که اختلاف‌های ناچیز در مدارهای تصمیم‌گیرنده مغز شیوه تصمیم‌گیری ما را به شدت متاثر می‌کنند.

در بخش سوم و چهارم کتاب سفری شگفت‌انگیز به رازآلودترین جنبه ذهن داریم. یعنی آگاهی. به ملاقات فروید می‌رویم و آخرین تحولات علم اعصاب را مرور می‌کنیم. می‌خوانیم که ناآگاه چیست و چطور ما را کنرل می‌کند. می‌بینیم که حتی قادریم افکار بیمارانی را که هیچ فعالیتی ندارند  و راهی برای بیان خود نیز ندارند از طریق بازخوانی الگوی فعالیت مغز بخوانیم و رمزگشایی کنیم. اولین طرح‌ها از شیوه ثبت و ضبط رویاها و تجسم آرا را در نوعی از افلاک‌نمای خواب‌بینی می‌بینیم و حالت‌های گوناگون اگاهی را بررسی می‌کنیم.

 دو فصل آخر کتاب زندگی پنهان ذهن به پرسش‌هایی ردباره مغز می‌پردازند. پرسش‌هایی در این باره که مغز در شرایط مختلف، از زندگی روزمره تا تحصیلات رسمی چگونه یاد می‌گیرد و مثلا آیا درست است که یادگیری  زیان جدید برای بزرگسالان از کودکان دشوارتر است؟

پس از آن به تاریخ یادگیری سفری می‌کنیم و نگاهی به تلاش‌ها و توانایی‌ها و دگرگونی‌های شدیدی که فراگیری خواندن در ذهن ما ایجاد می‌کند می‌اندازیم.

 در نهایت در تمامی صفحات این کتاب مغز را از دور مشاهده می‌کنیم. به جایی می‌رویم که افکار در آنجا شکل می‌گیرند، جایی که روان‌شناسی و علم اعصاب به هم می‌رسند. آنجا اقیانوسی است که بسیاری افراد از رشته‌های مختلف در آن دست و پا زده‌اند: زیست‌شناسان، فیزیکدانان، ریاضیدانان، روان‌شناسان، مردم‌شناسان، زبان‌شناسان، فیلسوفان، و پزشکان. همچنین سرآشپزان، جادوگران، موسیقیدانان، استادان شطرنج، نویسندگان، هنرمندان. زندگی پنهان ذهن برآیند چنین ترکیبی است.

 خواندن کتاب زندگی پنهان ذهن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 همه علاقه‌مندان به شماخت ذهن و عملکرد مغز چه متخصصان و چه مردم عادی مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب زندگی پنهان ذهن

هر دو آرمیده بودند. پدر داشت با صدایی آهسته و یکنواخت قصه‌ای برایش می‌گفت که هزار بار گفته بود. هوایی بیرون می‌داد که باعث می‌شد تارهای صوتی‌اش به نوسان در آیند. زبان، لب‌ها، و کامش صدا را پرداخت می‌کرد. ظرف کمتر از یک‌هزارم ثانیه، فشار آن موج صوتی به گوش دخترش می‌رسد. این صوت نیز حرکاتی در پردهٔ گوش دختر پدید می‌آورد. این حرکت بعضی از گیرنده‌های مکانیکی را در نوک سلول‌های مویی فعال می‌کند، همان قطعه‌های باشکوه از سازوکار زیست‌شناختی که نوسانات هوا را به پالس‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند. هر تکان و نوسان این سلول‌ها کانال‌هایی میکروسکوپی در غشاها باز می‌کند که یون‌ها از طریق آنها به داخل می‌سرند و جریانی ایجاد می‌کنند که در سرتاسر قشر شنیداری پخش می‌شود، و این فعالیت نورونی کلماتی را رمزگذاری می‌کند که دختر همیشه به‌زمزمه تکرار می‌کند. وقتی دختر داستانی را می‌شنود که پیشتر هزار بار شنیده است، همان کلماتی که از صدای بم و یکنواخت پدرش با نوسان‌های صدایی ظریف به گوش می‌رسد، اکنون در روایتی حیات می‌یابند که او در ذهنش می‌سازد.

حالا نفس‌هایش سنگین‌تر می‌شود، خمیازه می‌کشد، بدنش لختی می‌لرزد. به خواب می‌رود. پدر داستان را ادامه می‌دهد، بی‌آنکه ریتم یا آهنگ یا کم‌وزیادی صدایش را تغییر دهد. صداها مثل سابق پخش می‌شوند و به پردهٔ گوش دختر می‌رسند و سلول‌های مویی‌اش را تکان می‌دهند و باعث می‌شوند جریان‌های یونی نورون‌های قشر شنیداری‌اش را فعال کنند. همه چیز مثل سابق است، اما دختر دیگر داستان را در ذهنش خلق نمی‌کند. دیگر کلمات را به‌زمزمه تکرار نمی‌کند. یا اینکه می‌کند؟ کلماتی که در خواب می‌شنویم کجا می‌روند؟

تریستان بکین‌اشتاین تصمیم گرفت با این پرسش دست و پنجه نرم کند. او آزمایشی ساده، کسل‌کننده، و معمولی خلق کرد که برای به خواب رفتن عالی است. نام بردنِ چیزها. بازی دوران کودکی. این کار شبیه تصور متعارفی نیست که از آزمایش در آزمایشگاه داریم؛ درواقع در تختخواب انجام می‌شود، موقعی که شخص به صدایی یکنواخت و خواب‌آور گوش می‌دهد: فیل، صندلی، میز، سنجاب، شترمرغ... شخص باید هر بار که نام حیوانی را می‌شنود دست راستش را بلند کند، و اگر قطعه‌ای از مبلمان باشد دست چپش را. کاری راحت و خواب‌آور. واکنش‌ها خیلی زود یکی‌درمیان می‌شوند. گاهی بی‌اندازه کند می‌شوند و بالأخره هم از بین می‌روند. تنفس شخص عمیق‌تر می‌شود و نوار مغزی حالتی همگام را نشان می‌دهد که معنی‌اش این است که شخص به خواب رفته است. کلمات،‌ انگار از روی جبر، ادامه می‌یابند، درست مثل داستان پدر که فرض می‌کرد دخترش در خواب نیز کماکان گوش می‌کند.

تریستان با مشاهدهٔ نشانه‌ای که صداها در گذار به خواب بر جا می‌گذاشتند کشف کرد که این صداها در مغز خوابیده به کلمات تبدیل می‌شوند، و آن کلمات معنا کسب می‌کنند. به علاوه مغز همان بازی را ادامه می‌دهد؛ منطقهٔ مغزی که دست راست را کنترل می‌کند با اسم هر حیوانی فعال می‌شود، و منطقه‌ای که دست چپ را کنترل می‌کند با اسم هر تکه‌ای از مبلمان فعال می‌شود، درست طبق قواعد بازی.

آگاهی کلید روشن/خاموش دارد. این کلید، و در نتیجه آگاهی، در موقع خواب و یا حالت کما و یا وقت بیهوشی خاموش می‌شود. بعضی موارد شدید و ناگهانی‌اند و آگاهی یک‌ضرب خاموش می‌شود. در مواقعی دیگر، مثلاً در حال به خواب رفتن، آگاهی رفته‌رفته و به‌تدریج محو می‌شود. وقتی کلید روشن می‌شود، فعالیت مغزیِ وابسته به حالت‌های آگاهی شکل‌های مختلفی به خود می‌گیرد؛ مثلاً می‌بینیم که آگاهی بچه‌های خیلی کوچک بر اساس مقیاس زمانی متفاوتی عمل می‌کند، و آگاهی افراد اسکیزوفرنیک نمی‌تواند تشخیص دهد که صاحب صداهای داخل سر خود است و در نتیجه روایت را تحریف می‌کند.

نظرات کاربران

kaveh
۱۴۰۰/۰۶/۱۴

پس از مدتها انتظار نسخه الکترونیکی وارد طاقچه شد .... خیلی هیجان داشتم این کتاب رو بخونم، همونطور که از عنوانش مشخصه مربوط به ذهن و مغز و کارکرد اون از بدو تولد هست ... شاید کمی متن تخصصی بنظر

- بیشتر
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
۱۴۰۰/۰۹/۲۵

کتاب زندگی پنهان ذهن در قالب یک سفرنامه نوشته‌شده، اما نه سفرنامه یک شخص که با سفرش در آفاق به یک جهانگرد بدل می‌شود، بلکه این کتاب، داستان سفری است به پنهانی‌ترین زوایای مغز و افکار انسان. هدف کتاب این

- بیشتر
امیرهادی
۱۴۰۱/۰۴/۲۶

قیمتاتون خیلی بالاست

afrz
۱۴۰۱/۰۵/۰۶

با اختلاف، بهترین کتابی که در ماه‌های گذشته از ابتدای سال خواندم. سفر به اعماق ذهن و مغز از طریق آزمایش های علمی و مبتنی بر اصول نوروساینس. به هر کسی که علاقه داره بدونه چرا یک چنین کارهایی رو

- بیشتر
rahman1467
۱۴۰۰/۰۸/۱۷

مدت زیادی انتظار کشیدم تا نسخه الکترونیکش اومد، دم برو بچ طاقچه گرم، کتاب بسیار بسیار خوبیه و توصیه میکنم حتما حتما بخونین

احسان
۱۴۰۱/۱۱/۰۲

نویسنده که خود پژوهشگر عصب‌شناسی با تجربه‌ای است، توانسته یافته ها و فهم خود از این دانش را به زبانی روان و ساده در اختیار علاقه‌مندان غیر متخصص قرار دهد. کتاب تا جایی که به یافته های محض در خصوص

- بیشتر
Houshyaran
۱۴۰۲/۱۲/۰۶

خوب البته کتاب خوبی هست، ولی استدلال‌هاش خیلی اوقات یا گُنگه یا ترجمه نارساست! بعضی قسمتها یا جملات و یا فصل‌ها را بایستی چندین بار بخونی!! می‌تواند کتاب بسیار مفید باشد برای آنهایی که دغدغه‌های ناشی از گرایش به ماوراءالطبیعه و

- بیشتر
Mohsen
۱۴۰۲/۰۳/۱۵

قیمت هاتون بالاست همین کتاب در فیدیبو ۴۶ هزار تومنه

Hossein haghighat
۱۴۰۲/۰۸/۲۰

درود کتاب فوق العاده ای هست اما اصلا روان ترجمه نشده و باید خیلی از جملات رو چندین بار مطالعه کرد و خودت بتونی یک متن روانی بسازی تا درک بشه،

hamideh50
۱۴۰۱/۰۸/۲۹

سلام من نخوندم اما از تکه هایی که دوستان گذاشتن خیلی دوستداشتم کاش صوتی هم میگذاشتید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۰)
وقتی انتخاب می‌کنیم خصمانه و تهاجمی عمل کنیم، تمایل داریم که دیگران را هم فاسد ببینیم. به این سیاق، همهٔ سگ‌ها هار هستند.
آرمین
آیمارائی موقع صحبت از آینده دست‌هایش را رو به عقب و در اشاره به گذشته رو به جلو می‌گیرد. با اینکه این امر در ظاهر شاید عجیب به نظر برسد، اما وقتی آن را توضیح می‌دهند به‌قدری معقول به نظر می‌رسد که هوس می‌کنید شیوهٔ تجسم خودتان را از گذشته و آینده تغییر دهید؛ آنها می‌گویند گذشته تنها چیزی است که می‌دانیم؛ چیزی که چشمانمان می‌بیند و بنابراین پیش روی ما قرار دارد. آینده نامعلوم است؛ چیزی است که چشمانمان نمی‌بیند و بنابراین پشت سرمان قرار دارد. خط زمان در نظر آیمارای رو به عقب حرکت می‌کند. به این ترتیب، آیندهٔ ناشناختهٔ نامعلوم پشت سر است که رفته‌رفته به دید می‌آید و به گذشته تبدیل می‌شود.
احسان رضاپور
حالا باید اسطورهٔ دیگری را هم باطل کنیم. آنچه به استعداد تعبیر می‌کنیم، ودیعه‌ای ذاتی نیست، بلکه، تقریباً همیشه، ثمره‌ای است که از کار و تلاش سخت به دست می‌آید.
Amir
مشکل ما در اینکه آنها را همان‌طوری که هستند ببینیم حکم استعاره‌ای مورفولوژیکی برای درکِ چیزی را دارد که در حوزهٔ شناختی پی بردن به آن بسیار دشوار است: بچه‌ها کوچک‌شدهٔ بزرگسال‌ها نیستند.
احسان رضاپور
نوزادان فکر و تصوری از ریاضیات، زبان، اخلاق، و حتی استدلال‌های علمی و اجتماعی دارند
mary
اولین فصل سفری است به سرزمین کودکی. خواهیم دید مغز خیلی پیش از آنکه شروع به صحبت کنیم آمادهٔ یادگیری زبان است، که دوزبانی به ما در تفکر کمک می‌کند.
mary
از قابلیت‌های علم یکی هم این است که می‌تواند بر اساس داده‌هایی معدود و مبهم نظریه بسازد.
Houshyaran
از روزی که به دنیا می‌آییم، قادریم بازنمودهایی انتزاعی و پیچیده شکل دهیم
mary
هدف این کتاب این است که ذهنمان را کشف کنیم تا به درک عمیق‌تری از خودمان، تا خردترین کنج‌های نهانی که ما را می‌سازند، برسیم. ن
mary
دنیا در همین ۳۰۰۰ سال پیش بوستانی آکنده از اسکیزوفرنیک‌ها بود؛ که آگاهی، آن‌گونه که ما امروزه ادراکش می‌کنیم، اینکه احساس می‌کنیم موجودیت خودمان را هدایت می‌کنیم، فقط همین اواخر، همراه با فرهنگ، در تاریخ بشریت پدیدار گشته است.
Houshyaran

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۲۷ صفحه

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۲۷ صفحه

قیمت:
۱۱۸,۰۰۰
تومان