دانلود و خرید کتاب دیگردوستی موثر پیتر سینگر ترجمه آرمین نیاکان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دیگردوستی موثر اثر پیتر سینگر

کتاب دیگردوستی موثر

نویسنده:پیتر سینگر
انتشارات:نشر نی
امتیاز:
۴.۴از ۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب دیگردوستی موثر

کتاب دیگردوستی موثر نوشتهٔ پیتر سینگر و ترجمهٔ آرمین نیاکان است و نشر نی آن را منتشر کرده است. این کتاب به این پرسش پاسخ می‌دهد که رساندن بیشترین خیر چگونه فهم ما را از زندگی اخلاقی تغییر می‌دهد؟

درباره کتاب دیگردوستی موثر

جنبش دیگردوستی مؤثر جنبشی بسیار ارجمند، برکت‌خیز و مهم است که می‌توان گفت با آغاز ربع چهارم قرن بیستم و عمدتاً، بر اثر مساعی فکری پیتر سینگر، فیلسوف اخلاق و انسان‌دوست استرالیایی‌تبار (زادهٔ ۱۹۴۶)، پدیدار شد و خوشبختانه، با کوشش‌های نظری و مخصوصاً عملی بسیاری از نیک‌خواهان بشریت، در سرتاسر جهان، در حال‌ توسعه و تعمیق است. 

دیگردوستی مؤثر هم یک ایده است، هم سبکی از زندگی که در حال رایج شدن در سراسر دنیاست. گاهی اوقات می‌پنداریم هیچ قدرتی نداریم، اما این‌طور نیست. حقیقتاً می‌توانیم دنیا را تغییر دهیم، گرچه دنیا دفعتاً در حد مطلوب ما تغییر نخواهد کرد. بر خیری که شخصاً می‌توانید برسانید تمرکز کنید، نه بر مسائلی که باقی می‌مانند یا حلشان دست شما نیست. کاهش‌دادن رنج، چه در انسان و چه در حیوانات، مطلوب است، حتی اگر ازبین‌بردن برخی رنج‌ها فعلاً ممکن نباشد. سعی کنید با بهره‌گیری از روش‌هایی که در کتاب دیگردوستی موثر معرفی شده است بیشترین خیر ممکن را برسانید، تغییری در دنیا حاصل کنید و به بقیه‌ٔ فعالانِ عرصه‌ٔ دیگردوستی مؤثر بپیوندید. رفتار و ارزش‌های مطلوبِ فعالان جنبش دیگردوستی مؤثر در هماهنگی با یکدیگرند. این هماهنگی سبب شده است زندگی پربارتر و کامیاب‌تری داشته باشند.

دیگردوستی مؤثر امروز دیگر از یک ایده فراتر رفته و به جنبشی تبدیل شده است که در همین سال‌های آغازینش ده‌ها هزار حامی جذب کرده، به تولد چندین نهاد و سازمان انجامیده است و انجمن‌های حامی آن در بسیاری از دانشگاه‌ها و شهرهای جهان فعال شده‌اند. ایده‌های این کتاب حتما برای‌تان جذاب خواهد بود و شما را به این باور می‌‌رساند (حتی اگر در اخلاق هنجاری، فایده‌گرا نیستید) که وظیفه داریم یا لااقل بهتر است بیشتر خیررسانی کنیم و کمک‌هایمان را هم صرف اهدافی کنیم که بیشترین خیر ممکن را به مؤثرترین شکل به دیگران می‌رسانند.

اساس دیگردوستی مؤثر ایده‌ای بسیار ساده است: باید بیشترین کار نیکی را که می‌توانیم انجام دهیم. پیروی از قواعد معمول مانند دزدی‌نکردن، خیانت‌نکردن، آسیب‌نرساندن، و نکشتن کافی نیست؛ یا کلا کافی نیست یا لااقل برای آن‌ها که زندگی مادی راحتی دارند و می‌توانند تغذیه و مسکن و پوشاک خود و خانواده‌شان را فراهم کنند و درنهایت پول و وقت اضافی خواهند داشت کافی نیست. زندگی‌ای که حداقل‌های اخلاقی را رعایت می‌کند مستلزم استفاده از قسمت بزرگی از منابع اضافه برای خلق دنیایی بهتر است. اخلاقی‌ترین نوع زندگی مستلزم انجام‌دادن بیشترین نیکی ممکن است.

گرچه اکثر فعالان عرصه جنبش دیگردوستی مؤثر جوانان هستند، فیلسوفان مسن‌تر، به بحث درباره دیگردوستی مؤثر، از زمانی که هنوز نامی نداشت و تبدیل به جنبش نشده بود، مشغول بوده‌اند. شاخه‌ای از فلسفه که به اخلاق عملی شهرت دارد در گسترش دیگردوستی مؤثر نقشی مهم داشته است. درعوض، دیگردوستی مؤثر هم از اهمیت فلسفه دفاع کرده و نشان داده است که فلسفه زندگی کسانی را تغییر می‌دهد که به مطالعه آن می‌پردازند.

خواندن کتاب دیگردوستی موثر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که می‌خواهند به روش اصولی و صحیح به دیگران یاری برسانند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب دیگردوستی موثر

«نخستین ملاقاتم با مَت وِیج در کلاس اخلاق عملی‌ام بود. وقتی مباحث مربوط به فقر جهانی و وظایف ما در قبالش را مطالعه می‌کردیم، مت محاسبه‌ای جالب انجام داد؛ هزینه نجات جان یکی از میلیون‌ها کودکی را که سالانه در اثر ابتلا به بیماری‌های قابل‌پیش‌گیری یا قابل‌درمان می‌میرند تخمین زد. این محاسبه مت را به کشف تعداد انسان‌هایی واداشت که در طول زندگی خودش می‌تواند نجات دهد. با این فرض که درامدی متوسط داشته باشد و ۱۰ درصد از آن را به یک خیریه بسیار مؤثر و پُربازده ببخشد، مثلا، خیریه‌ای که برای خانواده‌ها بستر و تخت‌خواب فراهم می‌کند تا از مالاریا، که از قاتلان اصلی کودکان است، در امان باشند. مت دریافت که با آن سطح از درامد می‌تواند جانِ ۱۰۰ نفر را در طول عمرش نجات دهد. با خود گفت: «تصور کن خانه‌ای در آتش است و تو داخل می‌شوی، شعله‌ها را پشت‌سر می‌گذاری و دری را باز می‌کنی و درنتیجه آن جان ۱۰۰ نفر را نجات می‌دهی! این لحظه بهترین لحظه زندگی‌ات خواهد بود! این محاسبات نشان می‌دهد که دقیقاً می‌توانی همین کار را بکنی!»

دو سال بعد، مت فارغ‌التحصیل شد و تِزش جایزه دانشکده فلسفه را برای بهترین تز سال برد. بعد هم در دانشگاه آکسفورد برای دوره مطالعات پسادکتری پذیرفته شد. بسیاری از دانشجویان فلسفه آرزوی داشتن چنین موقعیت مطالعاتی‌ای را دارند ـــ من هم خودم چنین آرزویی در سر داشتم ـــ اما مت درباره این‌که چه حرفه‌ای بیشترین خیر را می‌رساند بسیار فکر کرده بود و با دیگران هم بحث‌هایی داشت. از پس ِ تفکرات خودش و مشورت‌ها به نتیجه‌ای بسیار متفاوت رسیده بود: کاری در وال استریت برای خودش جُفت‌وجور کرد! شروع به کار در شرکتی کرد که کارش خرید و فروش فیلم بود. با داشتن درامدی بیشتر می‌توانست بسیار بیشتر از ۱۰ درصد درامد استادی دانشگاه به خیریه کمک کند. یک سال بعد از فارغ‌التحصیلی، نیمی از درامدش را به خیریه‌های بسیار مؤثر می‌بخشید. همان ۱۰۰ نفر را نجات می‌داد، نه در طول زندگی‌اش بلکه در طول هر سال کاری.»

گریزی از شکست نیست
جو موران
صلح با خویشتن
تیچ نات هان
اطلس دل
برنه براون
صدای پنهان ذهن
ایتن کراس
محکم بایست
سوند برینکمن
ذهن توسعه یافته
آنی مورفی پال
انگیزه های پنهان در رفتارهای آشکار
کوین سیملر
تفکر سیاه و سفید
کوین دوتون
قدرت پشیمانی
دنیل اچ. پینک
روزنگار رواقی گری
رایان هالیدی
در جستجوی خوشبختی
سیسلا باک
روانشناسی ملال
جیمز دانکرت
من کی ام؟ و اگه این طوره، چندتا؟
ریشارد داویت پرشت
تغییر چگونه اتفاق می افتد؟
کس آر. سانستین
روان شناسی باور
نانسی اس. کیم
کتاب راهنمای زندگی
جولیان باگینی
فیلسوف و پزشک قرن
پردراگ چیچوواتسکی
بازداشتگاه صورتی
آدام آلتر
وراجی
ایتن کراس
تغییر روایت
هانس هانسن
درباره معنی زندگی
ویل دورانت
مغالطه‌های پرکاربرد، ۴۴ ترفند کثیف برای برنده شدن در بحث‌ها
ریچارد پل
مسئله‌ی اسپینوزا
اروین د. یالوم
تسلی بخشی‌های فلسفه
آلن دوباتن
توتالیتاریسم
هانا آرنت
جستارهایی در باب عشق
آلن دوباتن
اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟
نیکلاس کار
مفهوم‌ها و ابزارهای تفکر نقادانه
ریچارد پل
درباره‌ی معنی زندگی
ویل دورانت
واژه نامه حزن های ناشناخته
جان کونیگ
وابی سابی
بث کمپتن
فلسفه تنهایی
لارس اسوندسن
پادزهر
الیور برکمن
نقشه ‌هایی برای گم شدن
ربکا سولنیت
چهار میثاق
دون میگوئل روئیز
نظم زمان
کارلو روولی
چنین گفت زرتشت: کتابی برای همه کس و هیچ کس
فردریش نیچه
زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش
افسانه نجم‌آبادی
معنای زندگی
آلن دوباتن
فلسفه ترس
لارس اسوندسن

نظرات کاربران

همایون
۱۴۰۱/۱۱/۰۷

این کتاب جنبشی را معرفی می‌‌کند که اگر فراگیر شود، راهی قطعی برای حاکمیت اخلاق و از بین بردن بزرگترین منبع رنج بشر ارائه می‌گردد. دیگر دوستی موثر، از جنس توصیه‌های اخلاقی‌ای نیست که به ما بذل و بخشش به دیگران

- بیشتر
m.yoosef
۱۴۰۳/۰۲/۰۴

این کتاب به صورت خیلی کوتاه توضیح می‌دهد چرا باید دیگر دوست باشیم و چطور می‌توانیم به بهترین نحو دیگر دوستی خود را در عمل به‌کار ببندیم. نویسنده یکی از معروف‌ترین فیلسوفان اخلاق معاصر جهان است که در این کتاب با

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲)
«نیازی نیست مردم ازخودگذشتگی‌هایی کنند که اذیت شوند و زندگی‌شان تاریک شود. به آدم‌هایی نیاز داریم که می‌توانند شادمانه در جهان قدم بزنند یا دست‌کم بهترین کاری را که می‌توانند انجام دهند».
علی ناصری مقدم
فعالیت برای بهترکردن وضع هر جامعه‌ای به افزایش احتمال بهترشدن وضع همه جوامع دیگر می‌انجامد.
محمد
مطالعات تجربی معتبر و متعددی نشان داده است که فعالیت‌های دیگردوستانه مؤثر، زندگی نیکوکاران را رضایتمندانه‌تر و معنادارتر هم می‌کند، چرا که یکی از مؤثرترین راه‌های شادکام‌شدن، شادکام‌کردن دیگران است. به تعبیر سعدی: «لئیمان از طعام لذت برند و کریمان از اطعام».
sh.tavakoli
کمی بعد از انتخاب اوباما به‌عنوان ریاست‌جمهوری ایالات متحده، او نامه‌ای از دختر جوانی دریافت کرد که توصیه کرده بود جنگ‌های غیرلازم ممنوع شود. در جواب به دختر جوان گفت: «اگر معنی همدلی را نمی‌دانی، از تو می‌خواهم معنی‌اش را در فرهنگ لغت بیابی. گمان می‌کنم به مقدار کافی در دنیای امروز همدلی نداریم و پرورش همدلی به نسل تو بستگی دارد».
علی ناصری مقدم
بسیاری از دیگردوستانِ مؤثرِ برجسته، یا پیش‌زمینه‌ای در یکی از حوزه‌هایی که محتاج تفکر انتزاعی است، مثل ریاضیات و کامپیوتر، دارند یا این‌که در آن قوی‌اند.
علی ناصری مقدم
اگر وقتی نیکوکاران را تشویق می‌کنیم که به‌جای کمک به جایی که تمایلی اولیه برای آن دارند به جایی کمک کنند که بیشترین خیر را می‌رساند باعث شود که عملا به‌میزان کمتری کمک کنند، نتیجه همچنان می‌تواند بهتر باشد. ممکن است کمک‌دهنده‌ای کمکش را مثلا نصف کند، اما خیریه می‌تواند با هر دلار دریافتی ۱۰۰ برابر بیشتر نیکی کند. پس راضی‌کردن کمک‌دهنده به کمک به خیریه مؤثرتر سبب سودمندی ۵۰ برابر بیشتر در قیاس با رها کردن کمک‌دهنده برای دنبال‌کردن عقاید شخصی اولیه‌اش می‌شود.
علی ناصری مقدم
عشق‌ورزیدن به فرزند خودمان به این معنا نیست که لازم است آن‌قدر غرق در این عشق باشیم که از درک این موضوع که زندگی کودکانِ دیگر هم همان‌قدر اهمیت دارد عاجز شویم
علی ناصری مقدم
اگر دنیا را با نگرش سخت‌گیرانه فکری ببینید، کودکی در پاکستان یا زامبیا همان‌قدر ارزشمند است که کودک خودتان. اما انسان‌های زیادی نیستند که این‌طور فکر کنند. آدم‌های زیادی نداریم که زندگی انتزاعی‌ای را که با آمار درک می‌شود به‌اندازه کودکی واقعی که غذا می‌دهیم، بغل می‌کنیم، پرورش می‌دهیم، و با او بازی می‌کنیم ارزشمند بدانند».
علی ناصری مقدم
شاید این عشق (یعنی محبت بی‌دلیل) نیست که به دیگردوستی مؤثر انگیزه کافی می‌بخشد، بلکه همدلی است؛ همدلی به معنی خود را جای دیگری گذاشتن و احساسات و عواطف دیگری را درک کردن.
علی ناصری مقدم
تستی که روان‌شناسان برای ارزیابی همدلی به نام «فهرست واکنش‌گری بِیناشخصی» استفاده می‌کنند، چهار مشخصه متمایز را اندازه می‌گیرد: ۱. دغدغه همدلانه: تمایل به تجربه گرما، شفقت، و دغدغه دیگری را داشتن؛ ۲. پریشانی شخصی: احساسات شخصی از دشواری و ناراحتی در مواجهه با عواطف دیگری؛ ۳. لحاظ‌کردن و پذیرفتن جنبه‌های فکری دیگری؛ ۴. خیال‌پردازی: تمایل به تصور خودی که احساسات دیگری را تجربه می‌کند و اعمال فردی تخیلی را انجام می‌دهد.
علی ناصری مقدم

حجم

۲۶۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۴۵ صفحه

حجم

۲۶۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۴۵ صفحه

قیمت:
۸۶,۰۰۰
تومان