دانلود کتاب صوتی دلایل خوب برای احساس های بد با صدای شهره روحی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی دلایل خوب برای احساس های بد اثر راندولف ام نسه

دانلود و خرید کتاب صوتی دلایل خوب برای احساس های بد

معرفی کتاب صوتی دلایل خوب برای احساس های بد

کتاب صوتی دلایل خوب برای احساس های بد نوشتهٔ راندولف ام نسه و ترجمهٔ بنفشه شریفی‌خو و با صدای شهره روحی است و پندار تابان (جیحون) آن را منتشر کرده است. این کتاب صوتی با کمک دیدگاه جدیدی در روان‌شناسی که روان‌شناسی تکاملی نامیده می‌شود، به این پرسش‌ پاسخ می‌دهد: چرا اضطراب، افسردگی، پرخوری، بی‌حوصلگی و ... وجود دارند؟

درباره کتاب صوتی دلایل خوب برای احساس های بد

 زیست‌شناسیِ تکاملی می‌تواند تفسیرهای جدیدی از اختلالات روانی به دست دهد. اما سؤالی که ابتدا باید به آن پاسخ داده شود این است: «چرا بدن انسان در مقابل بیماری‌ها آسیب‌پذیر است؟» هدف کتاب صوتی دلایل خوب برای احساس های بد دو گزینه است: کمک به بیمارانی که از اختلالات روانی رنج می‌برند و نزدیک‌کردن هرچه بیشتر زیست‌شناسی تکاملی و علم پزشکی؛ دو رسالتی که ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند.

چرا بیمار این علائم را نشان می‌دهد؟ چه روش درمانی‌ای بهترین نتیجه را به دست خواهد داد؟ اصولاً اختلالات روانی به چه دلیل وجود دارند؟ و چرا چنین پرشمارند؟ چرا ابتلا به این اختلالات تا به این حد شایع است؟ اختلالاتی مانند اضطراب، افسردگی، اعتیاد، کم‌اشتهایی (انورکسیا) و همین‌طور ژن‌هایی که باعث بروز اختلالاتی مانند اوتیسم، اسکیزوفرنی (روان‌گسیختگی) و اختلالات دوقطبی می‌شوند می‌توانستند در چرخهٔ تکامل و به واسطه‌ٔ انتخاب طبیعی از میان بروند، اما نرفتند. چرا؟ اینها پرسش‌هایی خوب و به‌جا هستند. هدف اصلی کتاب حاضر این است که نشان دهد طرح این پرسش که چرا روند انتخاب طبیعی، انسان را ضعیف و آسیب‌پذیر به جا گذاشته است می‌تواند به درک بیماری‌های روانی و ارائه‌ٔ درمان‌های مؤثرتر کمک کند.

پاسخ‌های احتمالی‌ای که در این کتاب صوتی ارائه شده، تنها حکم مثال و نمونه دارد، نه نتیجه‌گیری قطعی. ممکن است عدم صحت بعضی از آنها بعدها به اثبات برسد. 

اختلاف‌نظرهای دنباله‌دار و پیشرفت آهسته‌ٔ علم روان‌شناسی باعث شده همواره نیاز به رویکردهای نوین برای توضیح اختلالات روانی احساس شود. زیست‌شناسی تکاملی یک رشته‌ٔ جدید نیست؛ این رشته بنیاد علمی معتبری است برای شناخت رفتار طبیعی. اما امکان بهره‌گیری از آن برای توضیح ناهنجاری‌های رفتاری به تازگی موردتوجه قرار گرفته است. پزشکی تکاملی پاسخ‌های جدیدی به این پرسش ارائه می‌دهد که چرا بدن ما در مقابل بیماری‌ها آسیب‌پذیر است و در حال حاضر رویکرد مشابهی برای توضیح اختلالات روانی در پیش گرفته شده است. به نظر می‌رسد وقت آن فرا رسیده که قدم در راه کشف و شناخت حیطه‌ٔ روان‌پزشکی تکاملی بگذاریم.

کتاب صوتی دلایل خوب برای احساس های بد را می‌توان این‌گونه هم معرفی کرد: «استفاده از اصول زیست‌شناسی تکاملی برای بهبود درک ما از اختلالات روانی و ارائه‌ٔ روش‌های درمانی بهتر در حوزه‌های روان‌پزشکی، روان‌شناسی بالینی، خدمات اجتماعی، پرستاری و سایر حرفه‌ها.» کتاب حاضر گزارشی است از حیطه‌ٔ روان‌پزشکی تکاملی با دیدی جامع.

اختلالات روانی چنان مانند طاعون به جان نوع بشر افتاده است که همه‌ٔ ما هرچه سریع‌تر خواهان رسیدن به پاسخ و راه‌حل هستیم. درحال‌حاضر روان‌پزشکیِ تکاملی فواید عملی چندی به دست می‌دهد، اما بازده نهایی زمانی خواهد بود که محققان، متخصصان بالینی و بیماران، پاسخ‌هایی مناسب برای سؤالاتی بیابند که این زاویه‌ٔ دیدِ جدید پیش روی آن‌ها قرار داده است. در همین حال، روان‌پزشکی تکاملی دربردارنده‌ٔ بینش‌هایی فلسفی نیز هست. این سؤال به ذهن اکثر ما خطور کرده است که چرا زندگی بشر آکنده از رنج و آلام است. بخشی از پاسخ این سؤال این است که احساساتی مانند اضطراب، بی‌حوصلگی و رنج در روندِ انتخاب طبیعی شکل گرفته‌اند، چون سودمند هستند. بخش دیگر پاسخ در این واقعیت نهفته است که ژن‌های ما از این آلام سود می‌برند. گاهی احساسات آزاردهندهْ طبیعی اما غیرضروری هستند، چون نداشتن این احساسات می‌تواند برایمان به شدت گران تمام شود. همچنین دلایل تکاملی خوبی وجود دارد که توضیح می‌دهد چرا ما تمایلاتی داریم که قادر به برآورده کردنشان نیستیم، یا تکانه‌هایی که قادر به کنترل کردنشان نیستیم و همین‌طور اینکه چرا روابطی داریم که سرشار از مشکلات مختلف هستند. اما از همه‌ٔ این‌ها مهم‌تر و اساسی‌تر این است که تکامل می‌تواند ریشه‌های ظرفیت خارق‌العاده‌ٔ ما برای عشق و محبت و نیکی را توضیح دهد و همین‌طور به این پرسش پاسخ دهد که چرا بهای این احساسات ارزشمند رنج، احساس گناه و اهمیت‌دادن به این نکته است که دیگران درباره‌ٔ ما چگونه فکر می‌کنند.

شنیدن کتاب صوتی دلایل خوب برای احساس های بد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

شنیدن کتاب دلایل خوب برای احساس‌ های بد را به تمام کسانی پیشنهاد می‌کنیم که از مطالعات روان‌شناسی لذت می‌برند و به دنبال پاسخی جدید برای پرسش‌هایشان در زمینهٔ علوم روان‌شناختی هستند.

بخشی از کتاب صوتی دلایل خوب برای احساس های بد

«یک راهنمای تشخیصی جدید به کمک روان‌پزشکان می‌آید

متخصصان روان‌پزشکی، که مذبوحانه خواهان پیوستن به جریان‌های اصلی رشته‌ی پزشکی بودند، به این امر پی بردند که سیستم تشخیصی این رشته به شدت ناکارآمد است. به‌عنوان مثال در سال ۱۹۶۸ در دومین چاپ راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی (دی‌اس‌ام-۲) افسردگی روان‌رنجوری به این شکل تعریف شده بود: «عکس‌العمل افراطی به شکل افسردگی که از تضادهای درونی فرد و یا از حادثه‌ی بیرونی خاص ناشی شده باشد، مانند از دست دادن فرد یا مایملکی که بیمار به آن علاقه‌ی خاصی داشته است.» سؤال اینجاست که آیا افسردگیِ نه چندان حاد یک هفته پس از مرگ گربه‌ی موردعلاقه‌ی بیمار عکس‌العمل افراطی محسوب می‌شود؟ نظر یک متخصص تشخیصی ممکن است این باشد: «به هیچ وجه! مردم به گربه‌هاشون خیلی علاقه دارن!» و متخصص دیگری ممکن است بگوید: «شکی نیست که بعد از یک هفته این عکس‌العمل افراطی محسوب می‌شه.» چنین اختلاف نظرهایی بود که آرمان‌های علمی رشته‌ی روان‌پزشکی را مضحک جلوه می‌داد.

چاره‌ی کار یک بازبینی اساسی بود، یعنی همان ویراست سوم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی (دی‌اس‌ام-۳) که در سال ۱۹۸۰ به چاپ رسید. این راهنما، که توسط کارگروهی متشکل از متخصصان عضو جامعه‌ی روان‌پزشکی آمریکا و تحت سرپرستی پژوهش‌گر روان‌پزشکی رابرت اسپیتزر به رشته‌ی تحریر در آمده بود، جنبه‌های روانکاوانه موجود در دی‌اس‌ام-۲ را به کلی حذف کرده و ۱۳۴ صفحه دریافت بالینی را که در آن ۱۸۲ اختلال شرح داده شده بود، با ۴۹۴ صفحه چک‌لیست علائم جایگزین کرد که ۲۶۵ اختلال را تعریف می‌کردند. اختلال افسردگی روان‌رنجوری نیز به کلی از فهرست اختلال‌ها حذف شد. در تعریف اختلال جدیدی به نام اختلال افسردگی ماژور نیز هیچ اشاره‌ای به تضادهای درونی نشده بود. برای تشخیص مثبت این اختلال در بیمار، کافی بود فرد ۵ علامت از مجموع ۹ علامت را به مدت حداقل دو هفته دارا باشد. حالا دیگر تمام اختلال‌ها با چک‌لیستی از علائم لازم و کافی تعریف می‌شدند.

دی‌اس‌ام-۳ رشته‌ی روان‌پزشکی را به کلی دگرگون کرد. این روش جدید، استانداردسازی جلسات معاینه و تشخیص طبی را ممکن می‌ساخت و به متخصصین اپیدمولوژی این امکان را می‌داد که میزان شیوع اختلال‌هایی خاص را ارزیابی کنند. همچنین متخصصین نوروبیولوژی می‌توانستند در بافت‌های عصبی به دنبال ناهنجاری‌های خاص برای توضیح اختلال‌های مشخص باشند. محققین بالینی نیز امکان مقایسه‌ی نتایج روش‌های درمانی مختلف را پیدا می‌کردند و می‌توانستند اطلاعات لازم برای ایجاد توصیه‌های درمانی را از این طریق فراهم کنند. ارگان‌های نظارتی و مدیریتی، شرکت‌های بیمه، نهادهای تأمین سرمایه، ... همگی به‌زودی ارائه‌ی تشخیص طبی بر اساس دی‌اس‌ام-۳ را اجباری کردند. بالاخره روان‌پزشکان نیز می‌توانستند مانند متخصصان سایر رشته‌های پزشکی اختلال‌های خاص را تشخیص بدهند. در نتیجه‌ی بحران تشخیص طبی که این رشته در دهه‌ی ۷۰ با آن روبه‌رو بود، دی‌اس‌ام-۳ با موفقیتی غیرمنتظره روبه‌رو شد.»


نظرات کاربران

فرهاد
۱۴۰۱/۰۹/۱۱

این کتاب بر اساس مکتب روانشناسی تکاملی هست. و به زبانی ساده و فنی و جامع ، دلایل بسیاری از مشکلات ذهنی و روانی انسان رو توضیح داده. تا به امروز، بهترین کتابی هست که در حوزه روانشناسی خوندم. البته

- بیشتر
آتنا
۱۴۰۲/۰۵/۲۵

کتاب در مورد روانشناسی تکاملی روانپزشکی در حال توضیح‌احساسات و دلایل انها با مثال و تجربیاتش از کیس هایی ک بهش مراجعه کردن ... برای منکه کتاب های روانشناسی زیاد خوندم کتابی متفاوت و جذاب بود صدای گوینده هم خیلی خوب بود

زمان

۱۶ ساعت و ۳۱ دقیقه

حجم

۴۷۸٫۱ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

زمان

۱۶ ساعت و ۳۱ دقیقه

حجم

۴۷۸٫۱ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

قیمت:
۹۷,۵۰۰
تومان