دانلود و خرید کتاب تاریخ یک انقلاب امیر طیرانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاریخ یک انقلاب اثر امیر طیرانی

کتاب تاریخ یک انقلاب

معرفی کتاب تاریخ یک انقلاب

کتاب تاریخ یک انقلاب را امیر طیرانی گردآوری کرده است. کتاب تاریخ یک انقلاب گزیده مقالات، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های عزت‌الله سحابی است. این کتاب را بنگاه نشر پارسه منتشر کرده است تا راهنمای نسل امروز باشد.

درباره کتاب تاریخ یک انقلاب

عزت‌الله سحابی در طول سال‌های زندگی سیاسی اجتماعی خود، به‌ویژه بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰ و نیز در سال‌های بعد از دوم خرداد ۱۳۷۶ علاوه بر فعالیت در عرصه سیاسی کشور درصحنه مطبوعاتی کشور نیز حضور داشت و در قالب مصاحبه، یادداشت، مقاله و... دیدگاه‌های خود را درباره مسائل مختلف جامعه مطرح کرد. البته این حضور جدای از انتشار نشریه «ایران فردا» در فاصله سال‌های ۱۳۷۱ تا اردیبهشت ۱۳۷۹ بود که سحابی در آن نظرات خود را با مخاطبانش در میان می‌گذاشت.

مقالات سحابی در نشریه «ایران فردا»، پیش از این جمع‌آوری و منتشر شده است. اما کتاب حاضر بخش نخست از مجموعهٔ شش‌قسمتی نوشته‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های عزت‌الله سحابی است که تحت‌عنوان مباحث تاریخی گردآوری شده است. مطالب این مجموعه در روزنامه‌ها و نشریات کشور به چاپ رسیده است.

مباحث این مجموعه شامل مقدمه‌ای درباره زندگی مهندس سحابی و چهارفصل می‌شود. در فصل اول این کتاب تحت‌عنوان نگاهی به جنبش اسلامی معاصر، سحابی به نقد و بررسی جنبش اسلامی معاصر ایران از زمان سید جمال‌الدین اسدآبادی به این‌سو پرداخته است. فصل دوم کتاب تحت‌عنوان تاریخ اسلام شامل دو رساله درباره نهضت امام حسین (ع) است. فصل سوم مصاحبه‌ای از مهندس سحابی درباره انقلاب مشروطیت را در بردارد. فصل چهارم شامل چند مقاله و مصاحبه درباره نهضت ملی شدن صنعت نفت، حکومت دکتر مصدق و کودتای ۲۸ مرداد است که در سه بخش مجزا ارائه شده است.

و سرانجام فصل پایانی کتاب که مفصل‌ترین بخش محسوب می‌شود شامل شانزده مصاحبه و مقاله درباره انقلاب اسلامی ایران و تحولات مرتبط با آن است.

خواندن کتاب تاریخ یک انقلاب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب تاریخ یک انقلاب

در همین دوران مهندس سحابی علاوه بر فعالیت درصحنه سیاسی و عضویت در نهضت آزادی به دعوت رئیس دانشکده پلی تکنیک به تدریس در آنجا مشغول شد که تا دستگیری‌اش در سال ۱۳۴۲ ادامه داشت.

با روی کار آمدن علی امینی در اردیبهشت ۱۳۴۰، نورالدین الموتی به وزارت دادگستری انتخاب شد و او نیز احمد صدر حاج سیدجوادی را به‌عنوان دادستان تهران منصوب کرد. در جریان برنامه مبارزه با فساد دولت امینی، حاج سید جوادی دستور بازداشت تعدادی از رجال لشگری و کشوری را به اتهام فساد صادر کرد. در این دوران سحابی به‌عنوان کارشناس دادگستری با دادستان همکاری داشت و تعدادی از پرونده‌های مطرح ازجمله پرونده ساختمان مجلس سنا، پرونده کابل‌کشی تهران؛ پروندهٔ کارخانه‌های بازرسی ارتش و... را رسیدگی کرد و تا سال ۴۲ به این کار ادامه داد. دراین‌باره وی گفته است: «من تا سال ۴۲ که دستگیر شدم به پرونده‌های بازرسی ارتش ازجمله پرونده کارخانه باتری‌سازی نیرو و تسلیحات ارتش رسیدگی می‌کردم ... روزی در میان جلسهٔ دادگاه، چک حق‌الزحمه را به من دادند... دو سه روز بعد که برادرم به بانک مراجعه می‌کند مسئولان بانک از ایشان سؤال می‌کنند که موضوع از چه قرار است و چرا این آقا که در حال محاکمه است از ارتش پول دریافت می‌کند.» (نیم‌قرن ـ ج ۱ ـ ص ۲۳۲)

همین موضوع همکاری نهضت آزادی با دولت امینی به دستاویزی برای حمله به نهضت تبدیل شد. این اتفاق در حالی افتاد که نهضت آزادی فقط در زمینهٔ مبارزه با فساد با دولت امینی همکاری می‌کرد.

دو ماه پس از روی کار آمدن دولت امینی در جریان برگزاری سالروز شهدای قیام ۳۰ تیر در «ابن‌بابویه» سحابی بار دیگر دستگیر شد، این بار به همراه آیت‌الله طالقانی و اعضای هیئت اجرایی نهضت آزادی و اعضای شورا و فعالان جبهه ملی. تعداد بازداشت‌شدگان به بیش از ۱۰۰ نفر بالغ می‌شد. سحابی و دیگر بازداشت‌شدگان به‌تدریج در طول دو ماه از زندان آزاد شدند. چند روز پس از آزادی زندانیان، کنگره نهضت آزادی تشکیل شد. در جریان کنگره، انتخابات هیئت اجراییه نهضت برگزار شد و مهندس بازرگان، رحیم عطایی، احمد صدر حاج سید جوادی، مهندس رضی، حسام‌الدین انتظاری، عباس شیبانی، عباس رادنیا، آسایش و مهندس سحابی به عضویت در هیئت اجراییه انتخاب شدند.

در فاصله این انتخاب تا حوادث خرداد سال ۴۲، تضاد درون حاکمیت و اختلاف‌نظر میان شاه و آمریکایی‌ها موجب شده بود تا به‌طور نسبی و محدود امکان فعالیت سیاسی برای نیروهای مخالف رژیم نظیر جبهه ملی و نهضت آزادی فراهم شود. به همین دلیل نهضت آزادی و اعضای آن‌که در مقایسه با جبهه ملی جوان‌تر و پرنفس‌تر می‌نمودند، حداکثر استفاده را از فضای مزبور کردند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۶۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۴۰ صفحه

حجم

۳۶۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۴۰ صفحه

قیمت:
۱۹۳,۰۰۰
تومان