دانلود و خرید کتاب تفکر محی الدین حائری شیرازی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تفکر اثر محی الدین حائری شیرازی

کتاب تفکر

انتشارات:نشر معارف
امتیاز:
۴.۴از ۴۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تفکر

کتاب تفکر نوشته محی‌الدین حائری شیرازی است. این کتاب مجموعه صحبت‌های این عالم بزرگوار در وصف تفکر و ویژگی‌های آن است. 

آیت ‌الله محمدصادق حائری شیرازی متولد ۱۲ بهمن ۱۳۱۵ در شیراز و درگذشته ۲۹ آذر ۱۳۹۶ در قم روحانی شیعه، عضو سابق مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سابق شیراز بود. ایشان سخنرانی‌های مشهوری دارند و این کتاب مجموعه‌ای از سخنان ایشان است.

خواندن کتاب تفکر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به علوم دینی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب تفکر

عبادتی مطلوب است که شالوده‌اش تفکر باشد و تفکری ارزشمند و مطلوب است که نتیجه‌اش خضوع و عبادت در مقابل نیروی هستی‌بخش باشد.

کسی که حرکتش با بصیرت باشد، انسانی متحرک است؛ ولی اگر موانع فکری برای ما حل نشود، درواقع بی‌حرکت و متوقف هستیم؛ یعنی اگرچه انسان در حال مطالعه و تلاش و کوشش باشد، چون یک مشکل اساسی برای او حل نشده است، تلاش او حرکت نیست.

اگر بخواهیم حرکات ما صحیح و با بصیرت باشد، انتقاد از خود و درک موضع خویش، از شرایطِ آن است. نباید شیفتهٔ مسائل خویش باشیم و بر سؤالات وجدان ایراد وارد کنیم.

حرّ به‌خاطر اینکه دربرابر واقعیت، انسانی باانصاف است، وقتی سخن امام‌حسین (ع) را می‌شنود، می‌گوید اگر کسی غیر از شما بود (یعنی مادرش کسی جز فاطمه (ع) بود)، نام مادرش را می‌بردم. این واقع‌بینی است و اولین مرحلهٔ نجات حرّ است.

عبادت هفتاد سال، یعنی عمل بدون فکر و این جمله برای فهم بیشتر مردم است، وگرنه اصلاً صحیح نیست که اصل را با فرع قیاس کنیم. هفتاد سال یعنی مدتی زیاد که عمر معمولی است و ساعت، حداقل واحد زمان است. اگر تعبد بر مبنای تعقل باشد، تعقل است.

ممکن است کسی سؤال کند شما می‌گویید اجنه نتوانستند هواپیما بسازند، خب شاید نیازی ندارند. قدرتی که اجنه در حمل‌ونقل و رفت‌وآمد دارند، دلیلِ این است که جن بهتر از انسان است و انسان چون قدرت ندارد، می‌رود و تحصیل قدرت می‌کند. اجنه چون قدرت دارد، برای تحصیل قدرت نمی‌رود.

در پاسخ باید گفت: ندیدید آفریقایی‌ها همه چیز را از درختان داشتند، اما وحشی ماندند ولی اروپایی‌ها هیچ چیز نداشتند، در نتیجه این‌طوری شدند؟ انگلیسی‌ها از همه طرف به دریا محدود بودند و سیادت دریایی پیدا کردند. او خیال می‌کند چون این نیازمند است نمی‌تواند، آن می‌گوید به دلیلی که نیازمند است توانا می‌شود. می‌گوید ازلحاظ توانایی نیاز است و من نیازمندش می‌کنم که مجبور باشد کار کند، تو بی‌نیاز و تنبل می‌شوی. دقیقاً به‌دلیل اینکه او نیاز به هواپیما نداشت نساخت. او حتی از فضاپیما هم جلو می‌زند؛ از این جهت آن‌ها فکر می‌کردند که (یُفْسِدُ فِیهَا وَ یَسْفِکُ الدِّمَاءَ).

ملائکه هم طور دیگری اعتراض کردند. شیطان گفت: من بهترم. اما ملائکه این را نگفتند و گفتند: این‌ها خون‌ریزی و فساد می‌کنند و ما نمی‌کنیم. گفت: بله شما نمی‌کنید؛ چون تعلق ندارید. انسان را من، متعلق می‌آفرینم و به‌خاطر تعلقش گناه می‌کند؛ اما چون تعلقش را به‌خاطر من رها می‌کند، به من تعلق پیدا می‌کند. وقتی عُلقه‌هایش را قربانی می‌کند به من نزدیک می‌شود. تو عُلقه نداری که برای من قربانی کُنی:

(لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّون)۹

ملائکه چیزی جز تسبیح خدا دوست نمی‌دارند؛ پس چه چیزی قربانی کنند؟ انسان چون همه چیز را دوست می‌دارد، می‌تواند همه نوع قربانی فی‌الله بکند و همه نوع تعلق هم می‌تواند پیدا کند و همه نوع گناه هم از او می‌تواند سر بزند.

استعمار هم به همین روش جلوی تفکر را می گیرد. استعمار می‌خواهد اصلاً تو «نیازی» به فکر نداشته باشی.


نظرات کاربران

علیرضام
۱۴۰۰/۰۵/۰۶

یکی از بهترین کتاب هایی که خوندم شاید لازم باشه سالی 2 بار کتاب رو خواند فکر میکنم هدف کتاب تمیز دادن تفکر از چیزهاییه که توهم داریم که فکر و اندیشه است

Alireza
۱۴۰۰/۰۶/۱۸

«یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت» اما ای کاش زودتر متوجه می شدیم که بیشتر فکر ما تنها خیال بوده و هست... خوندن این کتاب کمک میکنه حداقل با مبانی فکری خوب و ایده آل و همچنین زندگی توام با

- بیشتر
علی صلواتی
۱۴۰۰/۰۶/۲۷

خیلی کتاب خوبی واقعا فکر به کار میندازه

M.M
۱۴۰۰/۰۹/۱۸

این کتاب حول تفکر حرف زده و نکته و فایده و کارکرد و جایگاه دینی گفته ولی دو مشکل ۱.عناوین نظم خاصی ندارن و ربط منطقی رعایت نشده ۲.فصلی که جاش واقعا خالیه سیر تفکر اسلامیه؛ که باشه باید فکر کنیم ولی

- بیشتر
کاربر ۳۵۹۱۶۵۹
۱۴۰۰/۰۹/۱۳

همیشه تعریف کتاب‌های ایشان رو شنیده بودم، این اولین کتابی بود از ایشون که خوندم و واقعا نظرم رو جلب کرد

.
۱۴۰۰/۱۲/۱۳

باسلام، مثل کتابهای دیگشون عمیق و جذاب، حتما از جملاتشون یادداشت برداری کنید واقعا به درد زندگیتون میخوره،من که لذت بردم، خداوند با اولیا محشورشون کنه

hamid
۱۴۰۱/۰۱/۰۸

کتابی است که باید متفکرانه مطالعه شود...

کاربر ۵۲۴۵۱۸۵
۱۴۰۱/۰۸/۱۶

موضوعی عالی با بیانی شیرین🙂👌

سپهر
۱۴۰۱/۰۳/۱۶

قشنگ بود واقعا ارزش خوندن داشت

تا همیشه سلام
۱۴۰۲/۰۹/۲۴

بیش از یک بار ارزش خواندن دارد...

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۳۸)
«مَنْ عَمِلَ بِمَا یَعْلَمُ عَلَّمَهُ اللَّهُ مَا لَمْ یَعْلَم.» هرکس به آنچه داشت و دانست عمل کرد، به او می‌آموزند آنچه نمی‌داند.
°•. MaryaM .•°
کافی است یک روز انسان نمازش را اول وقت نخواند، با علم به اینکه وقت نماز شده است نخواند؛ دلش می‌میرد.
°•. MaryaM .•°
تمام انبیای الهی قبل از آنکه از وجود خدا حرف بزنند مردم را به تعقل می‌خواندند و خودشان هم به عقل استناد می‌کردند و برهان عقلی اقامه می‌نمودند
°•. MaryaM .•°
روایت امام‌باقر (ع) را ببینید: «مَنْ عَمِلَ بِمَا یَعْلَمُ عَلَّمَهُ اللَّهُ مَا لَمْ یَعْلَم.» هرکس به آنچه داشت و دانست عمل کرد، به او می‌آموزند آنچه نمی‌داند.
سپهر
وقتی کسی را خدا تربیت‌پذیر دید، با مصیبت و بلا تربیتش می‌کند؛ چون دیده است که تربیت‌پذیر است و این آدم دیگر برایش فرق می‌کند. وقتی به او تذکر می‌دهند حالی‌اش می‌شود. با یک ابتلا بیدارش می‌کند. حالا اگر صبر کرد، به او «إصطفاه»؛ یعنی صفا می‌دهد و او را بالا می‌برد، اگر از صبر بالاتر کرد و رضا داشت «إجتباهُ»؛ یعنی بین خوبان انتخابش می‌کند.
دلتنگِ ماه
«تَفَکُّرُ سَاعَة خَیرٌ مِن عِبَادَة سَبعینَ سَنَه»(یک ساعت تفکر از عبادت هفتاد سال برتر است)، ساعت به‌معنی شصت دقیقه نیست و لحظه مدنظر است؛ یعنی گاهی یک لحظه، برابر عمر متوسط یک انسان کارساز خواهد بود.
°•. MaryaM .•°
کافی است یک روز انسان نمازش را اول وقت نخواند، با علم به اینکه وقت نماز شده است نخواند؛ دلش می‌میرد.
عبدالحســــــین
در دروس ریاضی کسانی که هندسه می‌خوانند، نمره‌ای که می‌خواهند به آن‌ها بدهند، معمولاً ۱۰ نمره می‌گذارند برای قضیه، ۱۰ نمره هم می‌گذارند برای مسئله. بچه‌هایی که حافظه‌شان خوب است، روی ۱۰ نمرهٔ قضیه حساب می‌کنند. ۱۰ نمرهٔ مسئله را می‌گذارند تا ببینند چند مورد آن را می‌توانند جواب دهند. آن‌هایی که استعدادشان خوب است، روی ۱۰ نمرهٔ مسئله حساب می‌کنند؛ مسئله را باید حل کنند. اجانب مسائل کشورهای استعمارزده را از حالت مسئله به‌صورت قضیه درمی‌آورند؛ یعنی کاری می‌کنند که همه نمرهٔ قضیه را بگیرند، نه نمرهٔ مسئله را. نمرهٔ قضیه را بگیرند، یعنی اینکه مسئله را مثل یک درس، معلم برای این‌ها اثبات کند و این‌ها آن را فرابگیرند و جواب بدهند؛ ازاین‌جهت، علم در کشور ما به‌صورت قضایاست، نه به‌صورت مسائل. در تمام دانش‌ها، ما همین مصیبت را داریم.
آسمان
روایت امام‌باقر (ع) را ببینید: «مَنْ عَمِلَ بِمَا یَعْلَمُ عَلَّمَهُ اللَّهُ مَا لَمْ یَعْلَم.» هرکس به آنچه داشت و دانست عمل کرد، به او می‌آموزند آنچه نمی‌داند. عملِ به علم، ادبِ دریافت علم است. علمی را به انسان می‌دهند، اگر انسان عمل کرد، چیزی را هم که نمی‌داند به او می‌دهند. مرتباً این فرد علم را به عمل می‌آورد و مرتباً عمل به علم، کلید علوم جدید می‌شود. کلید فتح قفل‌های علم، عمل به علم‌هاست. آن‌هایی که به علمشان بیشتر عمل کردند، قفل‌های علوم برای آن‌ها باز شد، ولو در دوسالگی. در آن سن هم خداوند به او علم داد. بچه است، اما می‌فهمد خیانت بد است، نمی‌کند؛ می‌فهمد مال غیر را بی‌اجازه تصرف نباید بکند، نمی‌کند. بعد در عین خردسالی، حرف‌های حکیمانه می‌زند.
M.jafari
طفولیت، نوجوانی، جوانی و کهولت. کهولت زمستان عمر است و قبل از کهولت هم کمال است. چهار فصل هم داریم برای شبانه‌روز: از اول طلوع فجر تا قبل از ظهر بهار است؛ پیش از ظهر تا ساعاتی از بعد از ظهر تابستان است؛ از آن موقع تا مقداری از شب پاییز است؛ از آن طرف تا آخر شب زمستان است. همان‌طوری که بهار بهترین است، این اول روز هم بهترین است.
°•. MaryaM .•°

حجم

۹۰٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

حجم

۹۰٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

قیمت:
۲۱,۶۰۰
تومان