دانلود و خرید کتاب تعلق محی الدین حائری شیرازی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تعلق اثر محی الدین حائری شیرازی

کتاب تعلق

انتشارات:نشر معارف
امتیاز:
۴.۹از ۴۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تعلق

کتاب تعلق نوشته آیت‌اللّه محی‌الدین حائری شیرازی به موضوع تحول انسان و محورهای مهم آن می پردازد.

 درباره کتاب تعلق

وقتی من متعلق به حد محدودی باشم، از آگاهی‌ام به‌عنوان مانعی بر سر راهم عبور می‌کنم؛ یعنی از روی آگاهی‌ام می‌پَرم و به آن چیزی که به آن تعلق دارم می‌رسم؛ آگاهی‌ام را می‌پوشانم تا مزاحم من نباشد؛ با آگاهی‌ام می‌جنگم برای اینکه به آن آرزوی خودم برسم؛ سعی می‌کنم ندانم و نشنوم و نفهمم؛ سعی می‌کنم در جاهایی که ممکن است چیز تازه‌ای یاد بگیرم، قدم نگذارم تا در راه آن آرزو و تعلق، برای خودم مانعی درست نکرده باشم.

خب، اگر به جای پستی متعلق شدم، دیگر آگاهی من کاری نمی‌کند و به‌عکس، اگر به مقام منیعی متعلق شدم، اما به راه رسیدن به آن آگاهی نداشتم، در اینجا تعلق من مرا به کسب آگاهی وادار می‌کند. تعلقم به آن مطلب عالی و مسئلهٔ اعلا، به من هشدار می‌دهد که بروم وسایل این حرکت را آماده کنم و راهش را بشناسم.

آیت‌اللّه محی‌الدین حائری شیرازی در این کتاب به موضوع تعلقات دنیوی انسان و نقش بازدارنده آنها را در تحول روحی و رشد و کمال انسانی برشمرده و تشریح کرده است.

کتاب در ده جلسه تنظیم شده که جلسه یا فصل دهم آن شامل پرسش و پاسخ‌هایی در این زمینه است.

خواندن کتاب تعلق را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به مباحث اخلاق اسلامی مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب تعلق

ویژگی انتخاب صحیح

در حدیثی از علی (ع) نقل شد که اولیا نظر به باطن دارند؛ یعنی انتخابشان انتخابی است مقرون به صحت و انتخاب درست؛ یعنی انتخابی که با انسان تناسب داشته باشد. پس کسی که می‌خواهد برای خودش آرزو کند، اول باید خودش را بشناسد تا بتواند آرزوی متناسب با خودش را انتخاب کند. آرزوی متناسب با انسان یعنی آرزویی که با عمل انسان و با امتداد هستی انسان تناسب داشته باشد. چرا؟ چون این آرزو، قلب معنوی انسان است. هروقت که این آرزو باشد، انسان از قِبَلِ آن آرزو کسب روحیه و کسب قدرت و نشاط می‌کند.

همان‌طوری که قلب با ضربان خودش خون را در میلی‌متر به میلی‌متر بدن انسان، در کل حجم انسان، از لابه‌لای استخوان‌ها گرفته تا به رگ‌های مویینی که در اندرون انسان یا لایه‌های فقرات او قرار دارد، می‌برد تا همهٔ این‌ها تغذیه شوند. آرزوی انسان هم تلمبهٔ اوست که کل حرکات انسان را تغذیه می‌کند.

انسان چشم و زبان و دست و پایش را که حرکت می‌دهد و حتی تخیلات و تفکرات او، همهٔ این‌ها از ضربان آن آرزو تغذیه می‌کند. ضربان آرزو را می‌توان در تکلم انسان، نگاه انسان، راه‌رفتن انسان و خواستن انسان و اندیشیدن انسان پیگیری کرد. همان‌طور که پزشکان ضربان قلب را با فشاردادن یک سرخرگ کنار دست آزمایش می‌کنند و از وضع آن ضربان قلب، وضع جریان و کارکرد قلب را تشخیص می‌دهند، انسان نیز در شیوهٔ کلامش شناخته می‌شود. خداوند در قرآن می‌فرماید:

(...وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ...).۶۲

منافقان را از لحن کلامشان می‌شناسی؛ یعنی نمی‌تواند نهاد و آرزوی پنهان وجود آن‌ها در لابه‌لای رگهٔ کلمات آن‌ها پنهان بماند. همان‌طور که طبیب با اشاره‌کردن و دست‌گذاشتن بر رگ، وضع قلبی بیمار را می‌داند، طبیب انسانیت هم باتوجه‌به سخن کسی می‌تواند ضربان قلب آرزوی او را پیدا کند و دریابد که او به چه می‌اندیشد و چه چیز را طلب می‌کند و دنبال چه چیز می‌گردد و چه چیز برای او مهم است،.

پس اگر کسی کارهای زیادی انجام می‌دهد و اعمال و افکارش بسیار است، یک آرزو همهٔ این حرکات را تغذیه کند و همه از آن منبع سرچشمه گیرند. پس اگر آن آرزو بود، این حرکات و فعالیت‌ها هست. اگر آن آرزو متوقف بشود مثل قلب انسانی است که متوقف می‌شود که در آن صورت، اول انسان می‌میرد. انسانی هم که آرزویی ندارد، مرده است و حرکات آن‌که در دل آرزویی ندارد، حرکات مذبوحانه است.

فهرست کتاب تعلق

  • جلسهٔ اول: جایگاه اخلاق در اسلام
  • جلسهٔ دوم: محور تحول در وجود انسان
  • جلسهٔ سوم: حب الدنیا رأس کل خطیئه
  • جلسهٔ چهارم: موضع انسان در برابر دنیا و حقیقت خویش
  • جلسهٔ پنجم: نفسانیت
  • جلسهٔ ششم: آرزو
  • جلسهٔ هفتم: ذکر
  • جلسهٔ هشتم: انسان بین دو کشش
  • جلسهٔ نهم: «سیر» و «تیه»
  • جلسهٔ دهم: پرسش و پاسخ
  • یادداشت‌ها

نظرات کاربران

حسینی
۱۴۰۰/۰۴/۲۹

مبنایی ترین کتابی که خوندم هر چی میبینیم از تعلقاتمونه، چه خوب چه بد... تحول، تغییر تعلقات انسانه... تبین کامل شعر حافظ تو این کتابه که میگه... غلام همت آنم که زیر چرخ کبود ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است...

کاربر ۳۶۸۷۰۵۲
۱۴۰۰/۰۸/۱۲

این کتاب و امثال این کتاب بسیاری از مشکلات روحی روانی و مشکلات زندگی مارو میتونه حل کنه چون ریشه ای مسائل رو بررسی میکنه و موضوعات رو حل میکنه

Ehsanirani_ir
۱۴۰۰/۱۱/۲۰

واقعاً فوق العاده است این کتاب ... مرحوم حائری با بیانی ساده به ماهیت اخلاق و تعلقات مادی و معنوی انسان پرداخته که ریشه بسیاری از مشکلات ما همین هاست و بانگاه متفاوت دینی قابل درک و حل هستند... از

- بیشتر
Alireza
۱۴۰۰/۱۲/۲۸

چند وقت پیش این کتاب رو مطالعه کردم واقعنی لذت بردم هممون احتیاج داریم این کتاب رو بخونیم واقعنی دوای درد روح و روانمونه ... بسیار عالی

کاربر ۴۲۱۷۹۵۰
۱۴۰۰/۱۲/۲۶

عالی حتما بخونید

Z Rezaei
۱۴۰۲/۰۱/۲۶

قلب انسان شبیه کاسه‌ای است در باران رحمت الهی که اگر این کاسه واژگونه باشد و رو به دنیا، طبیعی ست که از باران رحمت الهی که در همه چیز گسترده و فراگیر است خالی بماند. کاسه را رو به

- بیشتر
کاربر 1592279
۱۴۰۲/۱۱/۱۳

عجب کتابیه انصافا.روح انسان را پرورش می‌دهد.کتابی جامع و کاربردی است. در مورد این کتاب باید بگم که با خواندنش تکلیف خودت رو تو این دنیا می‌دونی.

کاربر 7447173
۱۴۰۲/۰۸/۰۶

خوووب

کاربر ۳۶۵۰۹۱۹
۱۴۰۲/۰۳/۲۱

خیلیی خوب بود

کاربر ۳۷۵۰۹۳۴
۱۴۰۱/۱۱/۱۶

چرا من میام این کتابو باز کنم از طاقچه خارج میشه ولی بقیه کتابا نه؟😐

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰۴)
«منِ» هر کسی یعنی تعلق و آرزوی او
محمدرضا میرباقری
ریشهٔ تزلزل انسان، ارتباط او با آرزوهای آسیب‌پذیر است. وقتی به آسیب‌پذیر دل بستی، تو هم آسیب‌پذیر می‌شوی؛
محمدرضا میرباقری
ریشهٔ حرکت انسان آرزوی اوست
محمدرضا میرباقری
سیرشدن از دنیا رأس حرکت انسان و اساس جهت‌گیری و مقدمهٔ آزادی انسان است.
محمدرضا میرباقری
اما اگر این آرزو متناسب نبود، تا موقعی که در این امد است رشدش می‌دهد. از این امد که گذشت، این آرزو به‌جای اینکه او را رشد بدهد، او را متوقف می‌کند، حبس می‌کند، خفه‌اش می‌کند. مگر پوستهٔ تخم مرغ حافظ آن نیست؟ مگر پوسته نیست که جوجهٔ درون خودش را حفظ می‌کند؟ تا موقعی که این جوجه هنوز بال و پر نگشوده، این پوسته برایش بهترین است؛ اما همین‌که جان گرفت این پوسته برایش بدترین است. این آرزو تو را حفاظت می‌کند، تا موقعی که زیر شعاع آن هستی؛ اما همین‌که رشد کردی باید عوضش کنی، باید بشکنی این آرزو را. اگر تو او را نشکنی، او تو را خواهد شکست
Ali
ریشهٔ آرزو دو چیز است: یکی آگاهی انسان، یکی برخورد متعهدانهٔ انسان. اگر انسان با تعقل و با نور با آرزو برخورد کند، درعین‌حال که آن آرزو او را حرکت می‌دهد، خود این حرکت، از طریق رشد آگاهی، موجب تغییر آرزو می‌شود و انسان سیر می‌کند.
محمدرضا میرباقری
(یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أوتیَ خَیْراً کَثِیراً وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبَابِ) [خدا] به هر کس که بخواهد حکمت می‌بخشد، و به هر کس حکمت داده شود، به یقین، خیری فراوان داده شده است؛ و جز خردمندان، کسی پند نمی‌گیرد.
mohaddese
«فَإِنَّ اَلْبُخْلَ وَ اَلْجُبْنَ وَ اَلْحِرْصَ غَرَائِزُ شَتَّی یَجْمَعُهَا سُوءُ اَلظَّنِّ بِاللَّهِ». می‌گوید تو وقتی به خدا بدگمان می‌شوی، ظرفت را پشت به خدا می‌گیری و سوءظن به او داری؛ پس از رحمت او بی‌نصیب می‌شوی. وقتی این‌چنین شدی، بخیل می‌شوی، ترسو می‌شوی، حریص و تنگ‌نظر می‌شوی. ریشهٔ اخلاقیات را اعتقادیات می‌داند. وقتی جهت انسان عوض می‌شود، کل اخلاق انسان عوض می‌شود.
Ehsanirani_ir
(هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ وَ هُوَ بِکلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ).
کاربر ۳۵۹۳۵۴۹
صادق هدایت که مضار دنیا را دیده، ظلم‌ها، تعدیات، کارهای بیهوده را دیده، دل‌خوشی‌ها را بی‌معنا دیده و لذت‌ها را بی‌محتوا دیده است. از این نظر، از آنچه مردم به آن دل بسته‌اند دل بریده؛ اما آن جهتی را که باید بعد از دل‌کندن از دنیا به آن دل ببندد، نیافته است. با خدا آشنا نشده و به این هم بدبین شده و آن را دکان دیگری فرض کرده است؛ یعنی عالم را یک سلسله خدعه و نیرنگ و یک سلسله رنج و اَلَم دیده است. به این جهت دست از دنیا کشیده است و علت اینکه پنج بار خودکشی می‌کند تا بار پنجم موفق به این کار می‌شود، همین است.
Ehsanirani_ir

حجم

۱۰۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۳۲ صفحه

حجم

۱۰۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۳۲ صفحه

قیمت:
۲۹,۷۰۰
تومان