دانلود و خرید کتاب قدرت خواندن؛ از سقراط تا توییتر فرانک فوردی ترجمه محمد معماریان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قدرت خواندن؛ از سقراط تا توییتر اثر فرانک فوردی

کتاب قدرت خواندن؛ از سقراط تا توییتر

معرفی کتاب قدرت خواندن؛ از سقراط تا توییتر

کتاب قدرت خواندن؛ از سقراط تا توییتر نوشته فرانک فوردی است که با ترجمه محمد معماریان منتشر شده است. مطالعه آگاهی بشر را دگرگون کرده و دنیا را تغییر داده است. فارغ از نقش آن در مقام یک رسانهٔ قدرتمند ارتباطی و منبع لذت، دریچه‌ای به‌سوی دانش دربارهٔ تقریباً همهٔ چیزهای مهم باز کرده است. این کتاب اهمیت مطالعه را بررسی می‌کند.

درباره کتاب قدرت خواندن؛ از سقراط تا توییتر

فرانک فوردی، جامعه‌شناس مشهور مجارستانی، در این کتاب روایتی تاریخی از خواندن و مخاطرات آن در هر دورۀ تاریخی ارائه می‌دهد. او می‌گوید که کلمات مکتوب، از خاستگاه‌های قدیم خود تا کنون، هم بیانگر و هم تهدیدی علیه هنجارهای اخلاقی بوده‌اند و امروز، که هواداران سواد مکرراً برای زوال عادت کتاب‌خوانی سوگواری می‌کنند، عجیب به نظر می‌رسد که در گذشته‌ای نه‌چندان دور دربارۀ مخاطرات مطالعۀ بی‌ملاحظه هشدار می‌دادند.

دلواپسی‌های امروزی هم پیرامون اثر مضر فناوری دیجیتال و اینترنت بر سواد و افراد کتاب‌خوان نابجاست. زیرا پرورش هویت فردی، از طریق مطالعه، امکان‌های بی‌شماری برای رشد فردی فراهم می‌سازد. بنابراین چالش فراروی جامعۀ امروز فرهنگی و سیاسی است، نه فناورانه. به نظر او، «خوانندۀ بصیری که قادر به قضاوت مستقل است» باید ایدئال فرهنگی امروز نیز باشد.

این کتاب توضیح می‌دهد نگرانی‌های امروزی پیرامون اثر مضر فناوری دیجیتال و اینترنت بر سواد و افراد کتاب‌خوان نابجاست. پرورش هویت فردی، از طریق مطالعه، امکان‌های بی‌شماری برای رشد فردی فراهم می‌سازد، و چالش فراروی جامعهٔ امروزْ فرهنگی و سیاسی است، نه فناورانه.

خواندن کتاب قدرت خواندن؛ از سقراط تا توییتر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام پژوهشگران علوم انسانی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب قدرت خواندن؛ از سقراط تا توییتر

سقراط معتقد بود جست‌وجوی حقیقت چنان طاقت‌فرساست که چنین وظیفه‌ای را فقط به معدودی از شهروندان آتن می‌توان سپرد؛ همین نکته یکی از دلایل کراهتش از متن مکتوب بود. او اصرار داشت معرفت «چیزی نیست که مثل سایر علوم بتوان در قالب کلمات درآورد»؛ فقط «پس از مراودهٔ طولانی میان آموزگار و شاگرد در جست‌وجوی موضوع» است که معرفت حقیقی به روح راه می‌یابد. (۴) گویا افلاطون، بیش از آنکه دلواپس متن مکتوب باشد، نگران انتشار آن میان تودهٔ مخاطبان بود:

اگر گمان می‌کردم که می‌شود این‌ها را به قالب کلمات مکتوبی درآورد که برای انبوه مردم مفید باشند، کاری شرافتمندانه‌تر از این در عمرم نمی‌یافتم... که بر ماهیت چیزها پرتو بیفکنم تا همگان ببینند. اما گمان نمی‌کنم «تفحص»، عنوانی که بدین مطالب داده می‌شود، هیچ سودی به حال مردم داشته باشد، الّا معدودی از آن‌ها، یعنی کسانی که با اندکی راهنمایی می‌توانند خودشان حقیقت را کشف کنند. و مابقی برخی دچار حقارتی بی‌بنیاد و ناشایست می‌شوند، و برخی مبتلا به غروری مبالغه‌آمیز و ابلهانه، انگار که چیزی عظیم آموخته‌اند. 

در فرهنگ عمومی دمکراتیک امروزی که آگاهانه سعی در فراگیرشدن دارد، میل سقراط به محدودسازی آزادی مردم در خواندن محتوای دلخواهشان در شرایط دلخواهشان تکفیر می‌شود. اما حتی در قرن بیست‌ویکم نیز عامهٔ مردم را به گونه‌ای جلوه می‌دهند که انگار قربانیان بی‌دفاعی هستند در برابر دست‌کاری رسانه‌ای روزنامه‌ای زرد یا فنون تبلیغاتی. در عصر اینترنت، چنین دغدغه‌هایی چند برابر شده‌اند.

سرچشمهٔ گم‌گشتگی اخلاقی

فیلسوف یونان باستان روی نکتهٔ مهمی دست گذاشت. همین که کلمات مکتوب اجازه یابند «همه‌جا سرک بکشند»، تغییری بازگشت‌ناپذیر در دنیا پدید می‌آید.

مطالعه مردم را قادر می‌سازد به دیدگاه‌ها و ایده‌های متفاوت دربارهٔ مخمصه‌شان دست یابند، و مروج نگرشی می‌شود که خوانندگان را تشویق می‌کند دنیا را به‌طرز جدیدی ببینند. از طریق مطالعه است که آگاهیِ معطوف به تغییر پدید می‌آید و میل به نوشدن امکان می‌یابد. عمل مطالعه همواره قابلیت براندازی پیش‌فرض‌ها را دارد. همچنین وعده می‌دهد که به تجربهٔ بشری معنا دهد. اما چون متن مکتوب طالب نقد است، معنایی که از مطالعه حاصل می‌شود اغلب گذراست. تاریخ مطالعه نشان می‌دهد که خواندن، بیش از آنکه پاسخ به دست دهد، پرسش برمی‌انگیزد. 

نظرات کاربران

mh.norouzi
۱۴۰۰/۰۳/۱۲

بگویم ملال آور بود خدا را خوش نمیاید. بگویم فیض تمام بود و ورق به ورقش خواندنی بود و گیرا، دل را خوش نمیاید. بااین اوصاف اگر مغزتان جان می دهد و دلتان مغز می دهد برای نخواندن، این کتاب

- بیشتر
Mohammad Baran
۱۴۰۰/۰۴/۰۶

سلام لطفا در بی نهایت بزارین ممنون

فواد انصاری
۱۴۰۲/۰۶/۰۱

کل کتاب را میشود در ده صفحه نوشت و ایده جدیدی مطرح نمی‌شود.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵)
تاریخ مطالعه نشان می‌دهد که خواندن، بیش از آنکه پاسخ به دست دهد، پرسش برمی‌انگیزد.
کاربر ۲۲۴۹۲۲۷
در سال ۱۶۰۰ میلادی، نویسندهٔ انگلیسی، بارنابی ریچ، چنین تأسف می‌خورد: «یکی از بلایای بزرگ این عصرْ انبوه کتاب‌هاست، که چنان دنیا را پر کرده‌اند که دنیا از پس هضم محتواهای بیهوده‌ای برنمی‌آید که هر روز زاده شده و پا به دنیا می‌گذارد».
محمد بهرامی
سقراط می‌گفت نوشته‌جات قدرت تمییز ندارند چرا که «به همه‌جا سرک می‌کشند»؛ نوشته میان خواننده‌ای که آن را می‌فهمد و از محتوایش سود می‌برد با کسی که گمراه و سردرگم می‌شود فرق نمی‌گذارد. او اخطار می‌داد که هر نوشته هم به دست آن‌هایی می‌رسد «که آن را می‌فهمند و هم آن‌هایی که به دردشان نمی‌خورد».
Mehrbology_youtube
کتاب‌خوانی همواره سوژهٔ ابهام اخلاقی بوده، چون تأیید فایدهٔ سواد همراه با اضطراب‌هایی پیرامون اثراتش بر خوانندگان بوده است. در طول قرون متوالی، این دودلی پیرامون سواد همراه با یک دل‌مشغولی مدام به چیزی متبلور شد که امروزه به آن «تأثیر رسانه» می‌گوییم. به همین خاطر است که بسیاری از ملاحظات افلاطون همچنان در عصر اینترنت و ارتباطات دیجیتال نیز به‌نوعی بیان می‌شوند. ایدئال‌سازی از عشق به مطالعه به موازات نگرانی عمیق دربارهٔ اثرش بر نظم اخلاقی پیش می‌رود.
esrafil aslani
سنکا، فیلسوف رواقی روم، توصیه می‌کرد که «مطالعهٔ کتاب‌های فراوان مایهٔ حواس‌پرتی» است، که خواننده را «گم‌گشته و ضعیف» می‌سازد، و می‌گفت: «اگر می‌خواهید به ایده‌هایی برسید که محکم در ذهنتان جاگیر شوند، باید در میان تعداد محدودی از بزرگ‌متفکران پرسه بزنید و آثارشان را هضم کنید». (۹)
محمد بهرامی
مطالعه همواره قابلیت براندازی پیش‌فرض‌ها را دارد. همچنین وعده می‌دهد که به تجربهٔ بشری معنا دهد. اما چون متن مکتوب طالب نقد است، معنایی که از مطالعه حاصل می‌شود اغلب گذراست.
کاربر ۲۲۴۹۲۲۷
جست‌وجوی معنا چنان گریزپاست که نسل‌ها یکی پس از دیگری اعلام می‌کنند: «اطلاعات موجود بیش‌ازحد است». سابقهٔ این شکایت حتی از ابداع دستگاه چاپ نیز قدیمی‌تر است، چه رسد به اینترنت.
محمد بهرامی
سنکا، فیلسوف رواقی روم، توصیه می‌کرد که «مطالعهٔ کتاب‌های فراوان مایهٔ حواس‌پرتی» است، که خواننده را «گم‌گشته و ضعیف» می‌سازد، و می‌گفت: «اگر می‌خواهید به ایده‌هایی برسید که محکم در ذهنتان جاگیر شوند، باید در میان تعداد محدودی از بزرگ‌متفکران پرسه بزنید و آثارشان را هضم کنید
محمد بهرامی
نگرانی‌های امروزی پیرامون اثر مضر فناوری دیجیتال و اینترنت بر سواد و افراد کتاب‌خوان نابجاست. پرورش هویت فردی، از طریق مطالعه، امکان‌های بی‌شماری برای رشد فردی فراهم می‌سازد، و چالش فراروی جامعهٔ امروزْ فرهنگی و سیاسی است، نه فناورانه.
seymosa
در قرن هجدهم، برای بسیاری از مفسران اروپایی روشن شد که همه به مطالعه روی آورده‌اند. آن‌ها به انفجار رسانه‌ای در حوزهٔ انتشارات نوآورانهٔ جدید مانند رمان‌ها و روزنامه‌ها اشاره می‌کردند که این ادعا قابل راستی‌آزمایی بود. در بازهٔ ۱۷۸۹ تا ۱۷۹۹، بیش از ۲۰۰۰ روزنامهٔ جدید در پاریس منتشر شدند، و تیراژ روزنامه‌ها در انگلستان در بازهٔ ۱۷۱۲ تا ۱۷۵۷ هشت‌برابر شد. تجاری‌سازی عرصهٔ نشر، که ابتدا در انگلستان پا گرفت، یک بازار ادبی آفرید که به تعداد فزایندهٔ خوانندگان خدمت می‌رساند. یک روایت از این جماعت تازه‌تأسیسِ قادر به خواندن می‌گوید که تبلیغ نیز با خلق تقاضا برای کتاب‌ها «ذوق تازگی را پروراند». (۴) ظهور کتابخانه‌های امانی و باشگاه‌های کتاب، در نیمهٔ دوم آن قرن، تسهیلگر این انقلاب رسانه‌ای شد.
فواد انصاری

حجم

۳۵۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۲۸ صفحه

حجم

۳۵۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۲۸ صفحه

قیمت:
۳۶,۰۰۰
تومان