دانلود و خرید کتاب اختناق ایران مورگان شوستر ترجمه حسن افشار
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اختناق ایران اثر مورگان شوستر

کتاب اختناق ایران

انتشارات:نشر ماهی
امتیاز:
۴.۰از ۲۹ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب اختناق ایران

کتاب اختناق ایران اثری از مورگان شوستر با ترجمه حسن افشار است. این کتاب به قصه دیپلماسی اروپایی و دسیسه‌بازی شرقی می‌پردازد که باعث سلب حقوق ملی دوازده میلیون مسلمان شد.

درباره کتاب اختناق ایران

اختناق ایران اثری از مورگان شوستر با ترجمه حسن افشار است. این کتاب درباره قصه دیپلماسی اروپایی و دسیسه‌بازی شرقی است که باعث سلب حقوق ملی دوازده میلیون مسلمان شد. مورگان شوستر در سال ۱۹۱۱ سمت خزانه‌دار کل را در ایران بر عهده گرفت. حضور او و اقدامات اصلاحی که انجام داد، مخالفت روسیه و انگلستان را برانگیخت و دولت روسیه ایران را به حمله نظامی تهدید کرد. در حقیقت خروج شوستر از ایران، یکی از موارد اصلی اولتیماتوم روسیه بود. 

مورگان شوستر بلافاصله بعد از بازگشت از ایران، خاطراتش از کار در ایران را که هشت ماه طول کشید، در کتاب اختناق ایران نوشت. این کتاب بعدا یکی از منابع اصلی تاریخی مرتبط با مشروطه شناخته شد. 

او کتاب را با توضیح وضع سیاسی ایران آغاز می‌کند و از سال‌های پیش از مشروطه آغاز می‌کند تا به زمان حضور خود در ایران می‌رسد. این کتاب همچنین پیوست‌هایی از قبیل متن قانون اساسی، قرارداد ۱۹۰۷ روسیه و انگلیس، مقاله شوستر در تایمز لندن در انتقاد از سیاست روسیه و انگلیس، نامه‌نگاری‌های شوستر و سفیر بریتانیا در تهران و... را هم دارد.

کتاب اختناق ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

اختناق ایران برای تمام علاقه‌مندان به مطالعه کتاب‌های تاریخی و تاریخ معاصر ایران جذاب است. 

درباره مورگان شوستر 

ویلیام مورگان شوستر (William Morgan Shuster) ‏۲۳ فوریه ۱۸۷۷ در واشینگتن متولد شد و ۲۶ مه ۱۹۶۰ در نیویورک درگذشت. او حقوقدان، ناشر و کارشناس مالی اهل ایالات متحده آمریکا بود که در سال ۱۹۱۱ (زمان قاجاریان) برای اصلاح مالیه به عنوان خزانه‌دار کل به استخدام دولت ایران درآمد.

مورگان شوستر در سال ۱۸۹۹ به تشکیلات گمرک کوبا پیوست. در سال ۱۹۰۱ به فیلیپین رفت تا مسئول حقوق گمرکی آن کشور باشد و پنج سال بعد عضو هیئت عالی حاکم (آمریکایی) فیلیپین شد. چهار سال بعد از آن، وزیر ایران از آمریکا خواست تا کسی را برای اصلاح امور مالی به ایران بفرستد و ویلیام هاوارد تفت، شوستر را پیشنهاد کرد. او پس از اولتیماتوم روسیه به دولت ایران مبنی بر عزل وی و تهدید نظامی آن کشور، ناچار شد مأموریت خود را نیمه‌تمام رها کند و در ابتدای سال ۱۹۱۲ میلادی ایران را ترک کرد.

مورگان شوستر در سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۳۳ مدیرعامل موسسه انتشاراتی قرن بود و بعد از بازنشستگی مدیریت شرکت Appleton-Century Crofts Inc در نیویورک را بر عهده گرفت. 

بخشی از کتاب اختناق ایران

با وجود توفیق درخشان ملّیون در عزل و تبعید محمدعلی‌میرزا پس از بارها عدول از قول وقرار مراعات قانون اساسی و حقوق ملت، احتمال این‌که ایران بتواند همه مشکلاتش را پشت سر بگذارد و صاحب دولت باثبات و بسامانی شود بسیار ضعیف به نظر می‌رسید. این دولت باید هم احترام و حمایت اکثریت ملت را به دست می‌آورد و هم هر بهانه معقولی را برای مداخله قدرت‌های به‌اصطلاح دوست خود در امور داخلی‌اش از آن‌ها می‌گرفت، قدرت‌هایی که مدعی برخورداری از منافع ویژه در ایران بودند. مدیریت عمومی دولت در عهد شاهان گذشته ــ و مهم‌تر از همه ادارات مالی آن ــ به‌قدری آشفته و ورشکسته بود که ایران نه در خارج و نه در نزد مردم خود اعتبار نداشت و برای خروج از ورطه هرج ومرج و فساد اداری که گریبانگیرش شده بود نیاز به نهایت ازخودگذشتگی و میهن‌پرستی طبقات آگاهش داشت. مشکلات داخلی به‌تنهایی کافی بود تا امید موفقیت را کمابیش به صفر برساند. اما در کنار آن، دشمنی بی‌پرده دولت روس و بیمناکی به همان اندازه زیان‌آور دولت انگلیس هم که دست روس‌ها را در مانع‌تراشی علنی برای حکومت مشروطه باز می‌گذاشت جای خود را داشت. ازاین‌رو دولت مشروطه نوپا از همان ابتدا غیرعادی‌ترین و نامتعارف‌ترین روابط را با بعضی دولت‌های دیگر پیدا کرد و این روابط به دولت ایران، به‌رغم حق استقلالش، تحمیل شده بود.

در ایران هر حکومتی بر سر کار بود گرسنگان در ولایات باید مالیاتی را می‌پرداختند که دیناری از آن خرج خود ایشان نمی‌شد. اینان همیشه قربانی دزدان سرگردنه بودند، خواه به معنی حقیقی و خواه در معنای مجازی، یعنی مقامات دولتی که تقدیر بر سرنوشت آن‌ها مسلطشان کرده بود. مردم آگاهی زیادی نداشتند و تکالیفی را که مشروطیت بر دوش آن‌ها می‌گذاشت و مسئولیتی را که در دولت‌های آزاد مردم‌سالار به مردم سپرده می‌شود نمی‌دانستند. اما فوری‌ترین خطر این بود که تا می‌خواستند برای درک این مقولات آموزش ببینند کشور از دست رفته بود. بنابراین سنگین‌ترین مسئولیت را ایرانیان آگاه و روشنفکری داشتند که در این ۱۸ ماهِ بعد از برکناری شاه سابق به سمت‌های دارای قدرت و نفوذ در حکومت جدید رسیدند. ولی به طور طبیعی این جماعت نیز با پیروی از سنت پیشینیان‌شان مناصب خود را در وهلهٔ نخست خرج ترقی خویش کردند و سپرده‌ای برای تأمین منافع سپرده‌گذاران پنداشتند.

گفتیم که روس‌ها نیروهای زیادی به شمال ایران فرستاده بودند، اگرچه هر دو دولت روس و انگلیس اعلام کرده بودند هر زمان که دیگر نیازی به آن‌ها «برای حفظ حقوق و اموال بیگانگان از احتمال خطر» نباشد بی‌درنگ خارجشان می‌کنند.

از یک سو حضور این نیروها و از سوی دیگر آشوب‌های محلی که در ایران همیشه پیامد وقایع سیاسی از قبیل رویدادهای چهار سال گذشته این کشور بوده است مشکلات تازه و فزاینده‌ای برای دولت مشروطه به وجود آورد. در سپتامبر ۱۹۰۹/شهریور ۱۲۸۸ رحیم‌خان، راهزن مشهور، به شهر اردبیل در شمال ایران تاخت. روس‌ها این را بهانه کردند و سربازان بیش‌تری به ایران فرستادند و عقب‌نشینی موعود نیروهای خود را از قزوین به تعویق انداختند. دولت ایران ناچار شد مبالغ زیادی صرف تجهیز نیرو برای تعقیب او کند، ولی در ۲۴ ژانویه ۳/۱۹۱۰ بهمن ۱۲۸۸ او در محاصره این نیرو که فرماندهی‌اش را یفرم‌خان بر عهده داشت تنها راه فرار را عبور از مرز روسیه دید. دولت روس با تخلف آشکار از ماده ۱۴ عهدنامه ترکمانچای به او امان داد و رحیم‌خان در روسیه ماند تا ژانویهٔ ۱۹۱۱/دی ۱۲۸۹ که دوباره به تبریز برگشت و هزینه و مشکلات دیگری روی دست دولت مشروطه گذاشت.

نظرات کاربران

Mostafa
۱۳۹۹/۱۱/۲۳

مورگان شوستر مستشار مالی آمریکایی به دعوت مجلس دوم و بعنوان خزانه‌دار کل به استخدام دولت درآمد. چنان در کارها دقت و تعهد داشت که داد دو قدرت استعماری روس و انگلیس را درآورد. در نهایت بعد از هشت ماه

- بیشتر
Mahla V.KiyAN
۱۴۰۰/۰۱/۲۱

. .بعد از اینکه محمدعلی شاهِ فاسد، با به‌توپ بستن مجلس تصور کرد کرکره مشروطه را پایین کشیده تا عامل مزاحمی بر کنترل نادانی‌های حکامِ قاجاری در بین نباشد؛ مشروطه‌خواهان به‌دفاع از همان دموکراسی نیم بند و چلاق، از پا ننشستند

- بیشتر
محمد
۱۳۹۹/۱۲/۲۸

اگر می‌خواهید بدانید روسیه چه بلایی سر ایران آورده، این کتاب رو بخونید.

arastou1981@
۱۴۰۰/۰۱/۲۶

جزو بهترین روشنترین بیطرفانه ترین دخالت روس و و انگلیس در زمان اواخر قاجار

maminkhanpour
۱۴۰۲/۱۱/۰۴

کتاب بسیار خوب و مهمی هست. تنها نکته‌ای که باید به آن اشاره کمم آن است که متن ترجمه کتاب بسیار نقص و پریدگی دارد. امیدوارم طاقچه این ایرادات را رفع نماید.

mehrdad
۱۴۰۲/۰۷/۰۴

امیدوارم نسخه صوتی اون هر چه زودتر تهیه بشه تا افراد بیشتری این کتاب رو مطالعه کنن

mz
۱۴۰۱/۰۹/۲۸

در سالهای ابتدایی بعد از فرمان مشروطیت وقایع را خیلی خوب توصیف می کند نقش دول روسیه انگلیس را در مخالفت با اجرای قانون به خوبی نشان میدهد

علیرضا سلامی
۱۴۰۰/۰۸/۲۳

کتاب خوبیه وضعیت مالیه ایران را بعد از مشروطیت توضیح میده و از دخالت روس و انگلیس صحبت میکنه

babak1374
۱۳۹۹/۱۲/۰۱

برنده‌ی ۴۰٪ تخفیف شدی. کد S99NYG2ASX4EF رو در قسمت خرید کتاب وارد کن. فقط ۲ روز برای استفاده از این کد فرصت داری.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۷)
آیا جا ندارد که بر عزت زن محجب ایرانی درود بفرستیم؟ زنی که همچنان اسیر سنت‌های دست‌وپاگیر است، زنی که هنوز بازیچهٔ میل و هوس مردان است، زنی که از همهٔ فرصت‌های تحصیلِ متناسب با آرمان‌های امروزی محروم است، زنی که هنوز پاییده می‌شود و تودهنی می‌خورد و رانده می‌شود ــ با این‌همه، از جام آزادی‌خواهی سیر می‌نوشد و سهم خود را به وطنش ادا می‌کند و با حسادت مادرانه، خادمانش را می‌پاید و حتی در لحظهٔ ناگوار فاجعه خود را نمی‌بازد، لحظه‌ای که دل مردان از ترس فلج‌کنندهٔ زندان و شکنجه و گلوله و طنابی که گریبانگیر دلیرترین مردان وطن شده بود می‌لرزید.
Nafiiis_N__
«دیگر چیزی از عمر من نمانده و اگر بتوانم با ریختن خونم کشورم را از شر این حاکم جبار نجات دهم جانم را به قیمت خوبی فروخته‌ام.»
Nafiiis_N__
شک نیست که ایران قربانی بی‌دفاع بازی کثیفی شده که چند قدرت اروپایی، با مهارتی که حاصل قرن‌ها تجربه است، هنوز بدان مشغول‌اند. قمار بر سر ملت‌های ضعیف‌تر است و حیات و شرف و ترقی کل یک قوم جریمه‌ای است که بازنده می‌پردازد.
Nafiiis_N__
ملت با همهٔ بی‌رحمی‌هایی که دیده راه اعتراض ندارد. ترس، ترس روزمرهٔ چندش‌آور از زندان و شکنجه و طناب دار، نیرویی است که روسیه با آن بر ایران حکومت می‌کند.
Kaviani
در تاریخ، ملتی را سراغ ندارم که توانسته باشد یک‌شبه حکومتی مشروطه یا انتخابی را جانشین سلطنتی استبدادی کند و آنآ شعور سیاسی و تقنینی کاملی از خود به نمایش بگذارد.
Kaviani
استیلای مشترک روس و انگلیس بر ایران آغاز شده است. البته روسیه سهم بیش‌تری دارد، اما این تنها به ناتوانی انگلستان برمی‌گردد و برای ایران فرقی نمی‌کند. ملت ایران محکوم به نابودی سیاسی و بردگی اقتصادی شده است. دنیا صدای آن‌ها را نمی‌شنود، چون ضعیف و آسیایی‌اند و در سایهٔ قفقاز.
Nafiiis_N__
کیپلینگ گفته است در شرق با زور به جایی نمی‌رسید. در این گفته، هم اخطاری نهفته است و هم تأملی.
Kaviani
روسیه همیشه پاانداز فسق وفجور شاهان ایران بوده و شراب به خوردشان داده است تا حقوق ملت را به رایگان بفروشند.
Kaviani
ایران ــ چون بدان انس گیری ــ سرزمین دلکش و جای راحتی برای زندگی است. هر خانه با هر مساحتی باغچهٔ گل و میوه و حوض و فواره‌ای دارد. خدمتکاران، ای، نه خوب‌اند و نه بد. مردم مهربان و مهمان‌نوازند و از قافلهٔ تمدن غربی بازنمی‌مانند. هزاران ایرانی خارج رفته و تحصیل کرده‌اند. عدهٔ زیادی فرانسوی می‌دانند؛ و بیش از پیش انگلیسی هم، مخصوصآ جوان‌ترها.
Kaviani
محاکم عدلیه در ایران، اگر جایی وجود داشتند، در وضعی بودند به‌مراتب نابسامان‌تر از دیگر دستگاه‌های دولتی؛ چنان‌که نه‌تنها مانع از جرم و جنایت نمی‌شدند، بلکه حلقهٔ مهمی از زنجیرهٔ تبهکاری صاحب‌منصبانی را تشکیل می‌دادند که از کد یمین و عرق جبین میلیون‌ها عشایر و کشاورز بی‌سواد ارتزاق می‌کردند و گوشت بر گوشت می‌آوردند.
Nafiiis_N__

حجم

۲٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۵

تعداد صفحه‌ها

۳۲۶ صفحه

حجم

۲٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۵

تعداد صفحه‌ها

۳۲۶ صفحه

قیمت:
۸۰,۰۰۰
تومان