دانلود و خرید کتاب چرا دروغ می گوییم؟ بهنام مرادیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چرا دروغ می گوییم؟ اثر بهنام مرادیان

کتاب چرا دروغ می گوییم؟

انتشارات:نشر برسم
امتیاز:
۳.۳از ۱۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب چرا دروغ می گوییم؟

کتاب چرا دروغ می‌گوییم نوشته بهنام مرادیان، پژوهشگر حوزه مهارت‌های زندگی و علوم اجتماعی میان رشته‌ای است. کتاب چرا دروغ می‌گوییم به بررسی ریشه‌های زیستی، اجتماعی و روانی دروغ در مقیاس فردی و اجتماعی می‌پردازد.

درباره کتاب چرا دروغ می گوییم

کتاب چرا دروغ می‌گوییم می‌کوشد به این پرسش پاسخ دهد که دروغ به عنوان یک آسیب یا پدیده ناهنجار اخلاقی، چیست، چگونه پدید می‌آید و چگونه گسترش می‌یابد. کتاب می‌کوشد به جای جبهه‌گیری‌های ایدئولوژیک و نصیحت‌محور، روی عوامل عصب‌شناختی، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی تمرکز کند و با رویکردی پژوهشگرانه، ریشه‌های بنیادین دروغ و دروغگویی را در فرد و جامعه بررسی کند.

سرتاسر کتاب همراه است با ارجاعاتی به نوشتارهای علمی پژوهشی روزآمد ژورنال‌های عصب‌شناسی. در کتاب چرا دروغ می گوییم، نویسنده در گام نخست به این موضوع می‌پردازد که گونه انسان هوشمند یا هومو ساپینس، چگونه می‌تواند دروغ بگوید و مغز او چه تفاوتی با بقیه جانداران دارد که به این توانایی دست پیدا کرده است.

در گام بعد، کتاب عواملی را که موجب می‌شود انسان‌ها دروغ بگویند ریشه‌یابی می‌کند و خاستگاه آن را در عوامل روانشناختی و جامعه‌شناختی جستجو می‌کند.

کتاب چرا دروغ می‌گوییم سپس به این پرسش پاسخ می‌دهد که دروغ به عنوان یک پدیده اجتماعی چگونه گسترش می‌یابد؟ سپس در فصل پایانی بر اساس یافته‌های پیشین راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهد تا جلوی گسترش دروغ و دروغگویی را در اجتماع گرفت.

کتاب چرا دروغ می گوییم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

کتاب چرا دروغ می‌گوییم برای کسانی که می‌خواهند نگاهی متفاوت به پدیده دروغ را تجربه کنند جالب خواهد بود. پژوهشگران حوزه روانشناسی، علوم شناختی، جامعه‌شناسی و علوم تربیتی، مخاطبان اصلی این کتاب هستند. این کتاب می‌تواند برای پدر و مادرها، آموزگاران و مجریان آموزشی نیز سودمند باشد.

بخشی از کتاب چرا دروغ می گوییم

نکوهش دروغ در فرهنگ‌ها و مکاتب دینی و غیردینی گوناگون، به دلیل آنکه پدیده اعتماد و قرارداد اجتماعی را هدف قرار می‌دهد، نکوهیده می‌شود. اعتماد یک دشمن اصلی دارد و آن «دروغ» است. دروغ و اشکال گوناگون آن اعتماد را از بین می‌برد و در نتیجه قراردادها و پیوندهای اجتماعی انسانی دچار ضعف و اختلال می‌شود. این به هم ریختگی می‌تواند تا آشوب و سپس فروپاشی کامل پیش برود.

مشکل دوم دروغ در جوامع انسانی، «عدم قطعیت» و پیامدهای ناشی از آن است. انسان‌ها از دید تکاملی، به شناخت و پیش‌بینی علاقه زیادی دارند. زیرا ما انسان‌ها به سبب شناخت و تجزیه و تحلیلی که از جهان پیرامونمان داریم و سپس با پیش‌بینی که از روندها انجام می‌دهیم، بقا یافته‌ایم و به این نقطه رسیده‌ایم. دروغ موجب عدم قطعیت در شناخت و پیش‌بینی می‌شود.

اگر کهن‌ترین آثار اخلاقی و اجتماعی انسان‌ها، از قانون حمورابی، سنگ‌نوشته بیستون، گاتهای زرتشت، تورات (عهد قدیم)، انجیل (عهد جدید) و قرآن گرفته تا آثار اندیشمندان معاصر دوران پسارنسانس را بررسی کنید، چارچوب کلی نکوهش دروغ ثابت است. ما انسان‌ها می‌خواهیم جهان را بشناسیم، پیش‌بینی کنیم و با هم توافق گروهی داشته باشیم. دروغ در این نیاز و فرایند ارضای آن، ایجاد اختلال می‌کند.

نظرات کاربران

مریم کریم زاده
۱۳۹۹/۰۸/۲۲

کتاب جالبی بود,چرا که من معمولا درباره ی دروغ از دیدگاه اخلاقی و نکوهش آن در مذهب شنیده ام. ولی این کتاب از منظر عصب شناختی و روان شناختی و جامعه شناختی به موضوع دروغ پرداخته......... و اینکه دلیل و راهکارهایی

- بیشتر
amir ebrahimi
۱۳۹۹/۱۱/۲۴

مختصر و مفید با کمترین حاشیه و بیشترین فایده حتماً بخونید و معرفی کنید به بقیه شخصاً دنبال این بودم ببینم کی و چطور دروغ میگم و کجا بر حقم و کجا نیستم و کجا میشه بهتر بشم و کجا از عهده‌ام خارجه کتاب

- بیشتر
فواد اعظمی
۱۴۰۰/۰۵/۲۰

من از خوندن این کتاب لذت بردم. با خوندن همچین کتابی میشه بهتر زندگی کرد.

mehdi neshat
۱۳۹۹/۱۰/۱۳

محتوای کتاب بررسی دروغ از منظر جامعه شناختی و عصب شناختی می‌باشد فصل 6و7 جذاب تر بودن از نظر من برای من کاربردی بود بیشتر برای اینکه جلوی دروغای ریز و درشت داداش کوچولوم رو بگیرم از راه درستش این کتاب

- بیشتر
احسان
۱۴۰۲/۰۳/۳۰

کتاب جالبی بود، از جنبه ی فلسفی و علمی دروغ و دلایل دروغ گفتن رو بررسی کرده بود و در آخر با بررسی کنکور و چند عامل دیگه در کشورمون اثبات کرد که اینها یکی از چندین عامل رشد دروغگویی

- بیشتر
آیسان فلاح
۱۳۹۹/۰۸/۲۵

این کتاب چند صفحه است؟؟

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۹)
وقتی فساد در لایه‌های بالای مدیریتی در یک حاکمیت رشد می‌یابد، به تدریج کارمندان پایین‌رده هم تلاش می‌کنند از این نمد برای خود کلاهی بدوزند.
احسان
رفتار پرخاشگرانه پدر و مادر، زمینه‌ساز اصلی دروغ است.
احسان
کودک و سپس نوجوان دروغ می‌گوید چون زمینه‌ای برای ارتباط شفاف و سالم بین او و پدر و مادرش وجود ندارد.
احسان
من در این باره اعتقاد ویژه‌ای دارم به جمله‌ای که شخصیت جوکر در فیلم بتمن در سکانس‌های اولیه داشت: «چیزی که تو را نمی‌کشد تو را عجیب‌تر (پیچیده‌تر) می‌کند.» جامعه ایرانی هم به شدت پیچیده شده است و بسیاری از جامعه‌شناسان و تحلیلگران تاریخی، وضعیت کنونی اجتماع ایرانی را ناشی از تاریخ دشواری که پشت سرگذاشته است می‌داند. البته من باور دارم که تاریخ همه کشورها پرفراز و فرود است و هیچ کشوری در بستری گل و بلبل به جایگاه کنونی نرسیده است. اما به هر روی، اکنون ما در نقطه‌ای هستیم که باید به تحلیل مفاهیم اجتماعی در یک زمینه گسترده بپردازیم. بسیاری باوردارند مشکلات اجتماعی ایرانیان از جمله دروغ و ریاکاری، محصول بی‌ثباتی سیاسی، عدم توزیع برابر و متقارن ثروت و استبدادزدگی تاریخی، از دوران باستان تا دوران حمله مغول و پس از آن تا به امروز است.
مریم کریم زاده
در حقیقت، دروغ تنها یک سویه تاریک از یک توانایی بزرگتر مثبت و کارآمد به نام خلاقیت و قدرت خیال است. کلید فرایند دروغگویی ایجاد تصویر جایگزین است (همان درخت گلابی معروف!). و این امکانی است که به ما کمک می‌کند اختراع و نوآوری کنیم. گوسفندها به این دلیل نمی‌توانند خودرو بسازند، چون نمی‌توانند آن را «تجسم» کنند. ادبیات، شعر، هنر و همه نوآوری‌های فنی، محصول تصور کردن و سپس به واقعیت تبدیل کردن آن تصورات است. اینکه گونه «انسان هوشمند» می‌تواند دروغ بگوید محصول امکانات سخت‌افزاری مغز اوست
مریم کریم زاده
دن آریلی روانشناس آمریکایی، در کتابش «حقایقی صادقانه درباره دروغ» جمله معروفی دارد: «ما انسان‌ها، به دنبال پیدا کردن توضیحی برای هر رفتار یا چیزی در پیرامونمان هستیم. حتی اگر توضیح ما آنقدر ضعیف باشد که هیچ نسبتی با واقعیت نداشته باشد و به عبارتی یک داستان باشد. ما به طور طبیعی (از دید زیستی) داستان‌سرا هستیم. ما برای خودمان داستان پشت داستان می‌گوییم تا به توضیحی برسیم که آن را دوست داشته باشیم و آنقدر به نظرمان منطقی جلوه کند که بتوانیم باورش کنیم. اگر آن داستان بتواند نوری از شرافت و موجه بودن هم بر ما بتاباند، دیگر چه بهتر!» ما برای توجیه رفتارمان شروع می‌کنیم به داستان گفتن و خود را فریب دادن تا آرام شویم. آنقدر داستان‌هایمان را تکرار و آنها را بازنویسی می‌کنیم تا به داستان مورد نظرمان برسیم. داستانی که وجدان (بخش سنجشگر ارزش‌های اجتماعی مغز) را قانع کند. سارقی که خود را رابین‌هودی تصور می‌کند که در حال سرقت از ثروتمندان بدکار است یا دروغگویی که رفتارش را سبب خیر و صلاح جامعه می‌داند، برای ذهن خود قصه‌ای می‌سراید که خودش را درباره درست بودن رفتارش قانع کند.
مریم کریم زاده
با بالارفتن سن، کودکان پختگی بیشتری در دروغ گفتن پیدا می‌کنند. چون می‌توانند از زاویه دید فرد شنونده به موضوع نگاه کنند و این چیزی است که به آن «نظریه ذهن» گفته می‌شود. همچنین دروغ گفتن نیازمند توسعه عملکردهای اجرایی مغز مانند توانایی خودکنترلی، برنامه‌ریزی و توجه است. در این مطالعه کودکان دو ساله‌ای که دروغ گفتند در آزمون مهارت‌های اجرایی مغزی و نظریه ذهن بهتر از همسالان خود بودند که دروغ نگفتند.
مریم کریم زاده
جامعه‌ای می‌تواند خود را در برابر دروغ واکسینه کند که ذهن‌های سنجشگر، پرسشگر و منتقد داشته باشد.
احسان
قفل‌ها شما را از آن یک درصد سارق حرفه‌ای نجات نمی‌دهد. چون آنها اگر بخواهند، هر قفلی را باز می‌کنند. قفل‌ها، خانه شما را از آن اکثریت درستکاری حفظ می‌کند که اگر ببینند در خانه یا ماشین شما باز و بدون محافظ رها شده است، ممکن است وسوسه شوند و دست به سرقت بزنند.»
احسان
تلگرام یا حتی یوتیوب یا توییتر، بخش مجرمانه بالایی ندارند و بسیاری از افراد از آن استفاده درست و سالمی می‌کنند. ولی وقتی آنها فیلتر می‌شود، استفاده‌کنندگان آن به فیلترشکن روی می‌آورند. هنگامی که شما از فیلترشکن استفاده می‌کنید، این بار این فرصت و امکان را دارید که به سایت‌های واقعا مجرمانه و غیراخلاقی هم دسترسی داشته باشید. در حالی که پیش از آن، اصلا تلاشی برای وارد شدن به آن سایت‌های غیراخلاقی و مجرمانه نمی‌کردید.
احسان

حجم

۸۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۹۸ صفحه

حجم

۸۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۹۸ صفحه

قیمت:
۱۹,۵۰۰
تومان