دانلود و خرید کتاب بایگانی ادبی پلیس مخفی ویتالی شنتالینسکی ترجمه بیژن اشتری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بایگانی ادبی پلیس مخفی اثر ویتالی شنتالینسکی

کتاب بایگانی ادبی پلیس مخفی

معرفی کتاب بایگانی ادبی پلیس مخفی

کتاب بایگانی ادبی پلیس مخفی نوشته ویتالی شنتالینسکی است. این کتاب به یکی از سیاه‌ترین دوران تاریخ و تاریخچه آزار و شکنجه ادبا و نویسندگان روسی به دست استالین و پلیس مخفی‌اش می‌پردازد. این کتاب را نشر ثالث با ترجمه بیژن اشتری منتشر کرده است.

درباره کتاب بایگانی ادبی پلیس مخفی

در دوران «وحشت بزرگِ» استالینی میلیون‌ها نفر دستگیر و اعدام شدند. قربانیان طیف گسترده و متنوعی را شامل می‌شدند؛ از سیاستمداران و نظامیان تا دانشمندان و اساتید دانشگاه. هیچ بخشی از جامعه نبود که از گزندِ یورش خونین استالین در امان بماند. اهالی فرهنگ و هنر نیز به دلیل حساسیت کارشان در زمرهٔ قربانیان بودند. بیش از دو هزار نویسنده قربانی سرکوب استالین شدند. ادبیات که تا پیش از این ابزاری برای التذاذ روحی و معنوی و آگاهی‌بخشی بود، ناگهان به خون کشیده شد. نویسندگان بی‌رحمانه سلاخی شدند. سرکوب فقط به زندان و اعدام منحصر نمی‌شد. بسیاری از فرط نومیدی و ترس، برای همیشه کار ادبی را کنار گذاشتند.

بایگانی ادبی پلیس‌مخفی حکایت همین دوره‌ی تلخ و خونین است؛ حکایتِ شناعت و جنایتِ یک رژیم مستبد و حکایتِ دروغ‌گویی‌های وقیحانه.

خواندن کتاب بایگانی ادبی پلیس مخفی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریه جهان پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب بایگانی ادبی پلیس مخفی

به او پاسخ دادم: «به گمانم ما باید یک کارگروه درست کنیم که نمایندهٔ دفتر دادستانی، نمایندهٔ کاگ‌ب و نماینده‌ای از کمیسیون ما از اعضایش باشند. بعداً شروع به بررسی پرونده‌های نویسندگان سرکوب‌شده خواهیم کرد؛ یک به یک و با نهایت دقت. هر چیزی که ارزش ادبی یا تاریخی داشته باشد باید منتشر شود و این یعنی اعادهٔ حیثیت هنری. اگر هنوز به فردی قانوناً اعادهٔ حیثیت نشده، پس این وظیفهٔ شماست که...»

آندرییف پرسید: «چه گفتی؟ می‌خواهی یک کارگروهِ سه‌نفره درست کنی؟ نکند می‌خواهی یک ترویکا۸۲ عَلَم کنی؟»

حرفش را قطع کردم و گفتم: «اجازه دهید بگویم این ضدِترویکاست. در دوران استالین مردم به دستور ترویکا و بدون انجام هیچ تحقیقات یا محاکمه‌ای تیرباران می‌شدند. ما باید درست خلافِ این کار را بکنیم و آن احیای حقیقت و عدالت است...»

فضای بحث تا حدودی بهتر و حتی سرخوشانه شد. کارپوف اضافه کرد: «تفاوت دیگری هم وجود دارد. ترویکاهای زمان استالین متشکل از نمایندهٔ دادستانی، نمایندهٔ چکا پلیس‌مخفی و نمایندهٔ حزب بود. اما در ترویکای ما، نویسنده جای حزب را گرفته است...»

من که احساس می‌کردم اوضاع حالا همانی شده که ما می‌خواستیم، گفتم: «دقیقاً، دقیقاً!»

آندرییف گفت: «و شما پیشنهاد می‌کنید چه کسی باید از سوی نویسندگان در این گروهِ کاری حضور داشته باشد؟»

کارپوف خنده‌ای کرد و ضمن اشاره به من گفت: «با اجازهٔ شما، شنتالینسکی نمایندهٔ نویسندگان خواهد بود. هر کسی که ابتکار عمل پیشنهاد می‌کند باید مجازات شود!»

نظرات کاربران

arastou1981@
۱۳۹۹/۰۵/۱۸

عالی، برترین کتاب در معرفی مخوف ترین پلیس مخفی کمونیستی. بریا ،در برخورد با نویسندگان و شعرا و اندیشمندان روسی مخصوصا در زیر سایه مخوف استالین

hossein
۱۳۹۹/۰۵/۲۸

کتابی با ترجمه بسیار روان،و موضوعی بسیار عالی. از سرنوشت تعداد زیادی از نویسندگان بنام شوروی که در اون دوران تیره محو شدن پرده برداری میشه. کتاب خوندنش واجبه.اما بسیار تیره و تاریکه.

❤ محمد حسین ❤
۱۴۰۲/۰۶/۱۸

در دوران حکومتِ استالین، انسانهای زیادی از هر قشری ک فکر کنید، دستگیر، شکنجه، زندانی، تبعید و یا اعدام شدن. در این کتاب به صورت تخصصی در مورد جنایاتی ک رژیم استالین در حقِ نویسنده ها روا داشته، شرح و

- بیشتر
کاربر ۹۸۳۱۶۵
۱۳۹۹/۰۹/۰۷

کتاب عالی که خواندنش رو به همه توصیه میکنم. نویسنده همچون کارآگاهی بدنبال سرنخی از نویسنده های رنج دیده آن دوره هست. ترجمه عالی لذت خواندن این اثر را دو چندان میکند.

مهدی ساداتی
۱۴۰۰/۰۸/۱۴

جالب بود علی الخصوص اونایی که تاریخ شوروی و زمان استالین و تسویه های اونو دنبال میکنن

ستاره
۱۴۰۰/۰۷/۰۲

مطالعه این کتاب، آن هم با ترجمه ای کم نظیر و تقریبا بدون نقص، خالی از لطف نیست

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵۰)
ملتی که از گذشتهٔ خود بی‌اطلاع است هرگز نمی‌تواند هیچ آینده‌ای داشته باشد.
❤ محمد حسین ❤
معتقدم خبرچین‌ها دست به نقد مجازات شده‌اند. کسی که به دیگری خیانت می‌کند، خود به خود مجازات می‌شود و این مجازات عبارت است از: وجدانی که عذاب می‌کشد، انسانیتی که از نابهنجاری رنج می‌برد و روحی که از فساد متعفن شده است.
❤ محمد حسین ❤
آن‌ها می‌گفتند آزادی حق مسلم مردم است اما فقط به شرطی که زیر نظارت مستمرِ حزب کمونیست باشد.
❤ محمد حسین ❤
در همین زمان بود که استالین نویسندگان را «مهندسان روح انسانی» نامید و افزود تولید روح‌ها مهم‌تر از تولید تانک‌هاست.
شهریار
ترس، وحشت شدید را برمی‌انگیزد و وحشت وادارمان می‌کند ابزاری برای دفاع از خویش بیابیم. فردی که بازجویی می‌شود به خودش می‌گوید: «مرگ، این قطعی‌ترینِ قطعیت‌ها، آسان‌تر] از این شکنجه[است!»
Mo0onet
گودال پِی سوسیالیسم با شور و شوق فراوان حفر می‌شود اما سرانجامش چیزی نیست جز یک گور عظیم دسته‌جمعی برای دفن همان‌هایی که حفرش کرده‌اند.
❤ محمد حسین ❤
رژیم تعدادی نویسنده و هنرمند مدیحه‌پرداز در اختیار داشت که این نیز وجهی سرکوبگرانه داشت. شماری از این مدیحه‌پردازان، نویسندگان و هنرمندان بالقوه مستعدی بودند که صرفاً برای زنده ماندن مجبور شده بودند استعدادهای خود را سرکوب کنند و به ابزاری تبلیغی در دست رژیم تبدیل شوند.
❤ محمد حسین ❤
ما می‌دانیم بازجویان پلیس‌مخفی چگونه به آنچه می‌خواستند دست یافتند. علاوه بر تهدیدها و کتک زدن‌ها، شکنجه‌های دیگری هم وجود داشت که ظریف‌تر بودند. برای مثال، قربانی را تهدید می‌کردند اگر همکاری نکند، از اعضای خانواده‌اش انتقام خواهند گرفت. اگر این مدل شکنجه به نتایج موردنظر منجر نمی‌شد، قطعاً آن مدل دیگر کارساز می‌شد.
Mo0onet
آدم‌ها برای لنین چیزی نبودند جز سوختبار شعله‌های انقلاب جهانی.
❤ محمد حسین ❤
رژیم، ارتش وسیعی از خبرچین‌ها را در خدمت داشت. بعضی‌ها استخدام رسمی شده بودند تا در بارهٔ دیگران راپورت بدهند و برخی این کار را داوطلبانه می‌کردند و بعضی دیگر از سرِ باور و اعتقاد. چکا از همان آغاز، از ۱۹۲۱، دستورالعمل ویژه‌ای در بارة «سی پاره نقره‌ای» که چنین مأموری باید دریافت کند، فرمول‌بندی کرده بود: یارانه‌هایی در قالب پول و کالا بدون شک او [خبرچین] را به ما وصل خواهد کرد... او از ترس برملا شدن فعالیت‌هایش، تا ابد بردهٔ ما خواهد شد.
❤ محمد حسین ❤

حجم

۸۸۷٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۴۸۸ صفحه

حجم

۸۸۷٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۴۸۸ صفحه

قیمت:
۲۴۴,۰۰۰
تومان