دانلود و خرید کتاب پاسخ به پرسش‌های درباره‌ی تاریخ وقف روح‌الله بیدرام
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پاسخ به پرسش‌های درباره‌ی تاریخ وقف اثر روح‌الله بیدرام

کتاب پاسخ به پرسش‌های درباره‌ی تاریخ وقف

انتشارات:به نشر
امتیاز:
۱.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب پاسخ به پرسش‌های درباره‌ی تاریخ وقف

کتاب پاسخ به پرسش‌هایی درباره‌ی تاریخ وقف نوشته روح الله بیدرام است. یکی از اموری که لازم است در بنای جامعه اسلامی مورد توجّه و عنایت خاصّ قرار گیرد، احیای سنّت‌های اسلامی است. سنّت‌هایی که اگر به‌طور جدّی در جامعه رایج شوند، قادرند بسیاری از مشکلات و مسائل جامعه را بدون دخالت قوّه قهریه با تکیه بر انگیزه معنوی مردم حل کنند.

درباره کتاب پاسخ به پرسش‌های درباره‌ی تاریخ وقف

این کتاب پاسخ نامه وقف؛ جلد اول است و به مساله وقف در تاریخ دین اسلام می‌پردازد.

پاسخ نامه وقف تالیف روح الله بیدرام؛ در شش فصل تدوین شده است: تاریخ وقف، فقه وقف، حقوق وقف، اقتصاد وقف، جامعه شناسی وقف و مدیریت وقف.

تاریخ وقف در فصل نخست این کتاب به پیش از اسلام و پس از آن تقسیم بندی شده است، در فصل دوم؛ بحث «فقه وقف» به مفاهیم، واژگان، انوع وقف و شروط آن پرداخته شده است که موضوعات وقف، دلایل و نمونه‌های آن به همراه احام وقف مورد بررسی قرار گرفته شده است.

فصل سوم کتاب به «حقوق وقف» و قوانین آن اختصاص دارد، در فصل چهارم کتاب با عنوان«اقتصاد وقف» مباحثی همچون عرضه، تقاضا و هزینه‌های مرتبط با وقف بیان شده است.

و فصل پنجم به «جامعه شناسی وقف» اختصاص دارد که در آن کارکردها، آسیب‌ها و وظایفی که آحاد افراد جامعه درباره وقف بر عهده دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در فصل ششم و آخر این کتاب با عنوان «مدیریت وقف» به مباحث وقف در مورد اشخاص حقوقی و حقیقی پرداخته شده است ونقش عوامل طبیعی در آسیب به موقوفات و مدیریت فرهنگی وقف از دیگر مباحث این فصل می‌باشد.

خواندن کتاب پاسخ به پرسش‌های درباره‌ی تاریخ وقف را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به دین اسلام و پژوهشگران تاریخ اسلام پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب پاسخ به پرسش‌های درباره‌ی تاریخ وقف

در بین مردم دنیا و ادیان مختلف همواره نوع‌دوستی و کمک به هم‌نوعان امری پسندیده و مطلوب بوده است. پیروان این ادیان با بخشش یا وقف قسمتی از اموال خود در راه کمک به هم‌کیشان و برگزاری مراسم مذهبی یا اداره معابد و عبادتگاه‌ها به این مهم می‌پرداختند. این اقدامات نشان می‌دهد بشر از هنگامی که زندگی جمعی را آغاز کرده است، در حل مشکلات، همکاری و مشارکت جامعه را به‌عنوان یک امر مهم و ماندگار تلقی نموده و همواره سعی کرده در عمل نامی از خود به یادگار بگذارد. ازجمله در بخشی از کتاب دانیال نبی که به زبان آرامی است، چنین آمده است: «گناهان خود را به (صیدقا) و خطایای خود را بر احسان‌نمودن بر فقیران فدیه بده.»

حبس پیش از اسلام نیز معروف بوده، گرچه به نام حبس یا وقف نامیده نمی‌شده است. ملت‌ها با وجود اختلاف ادیان و اعتقادات و باورهایشان با انواعی از تصرفات مالی آشنا بودند که از حیث مفهوم از حدود معنای وقف اسلامی دور نبود.

اوقاف ابراهیم خلیل (ع) که تا امروز نیز باقی است، خود بهترین دلیل بر وجود وقف قبل از اسلام است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه