دانلود و خرید کتاب پاسخ به پرسش‌هایی درباره‌ی اقتصاد وقف روح‌الله بیدرام
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
تصویر جلد کتاب پاسخ به پرسش‌هایی درباره‌ی اقتصاد وقف

کتاب پاسخ به پرسش‌هایی درباره‌ی اقتصاد وقف

انتشارات:به نشر
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب پاسخ به پرسش‌هایی درباره‌ی اقتصاد وقف

کتاب پاسخ به پرسش‌هایی درباره‌ی اقتصاد وقف نوشته روح الله بیدرام است. یکی از اموری که لازم است در بنای جامعه اسلامی مورد توجّه و عنایت خاصّ قرار گیرد، احیای سنّت‌های اسلامی است. سنّت‌هایی که اگر به‌طور جدّی در جامعه رایج شوند، قادرند بسیاری از مشکلات و مسائل جامعه را بدون دخالت قوّه قهریه با تکیه بر انگیزه معنوی مردم حل کنند.

این کتاب پاسخ نامه وقف؛ جلد چهارم است و به مساله وقف در دین اسلام می‌پردازد.

کتاب پاسخ به پرسش‌هایی درباره‌ی اقتصاد وقف در شش فصل تدوین شده است: تاریخ وقف، فقه وقف، حقوق وقف، اقتصاد وقف، جامعه شناسی وقف و مدیریت وقف. ، در فصل دوم؛ بحث «فقه وقف» به مفاهیم، واژگان، انوع وقف و شروط آن پرداخته شده است که موضوعات وقف، دلایل و نمونه‌های آن به همراه احام وقف مورد بررسی قرار گرفته شده است.

خواندن کتاب پاسخ به پرسش‌هایی درباره‌ی اقتصاد وقف را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان و پژوهشگران علوم دینی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب پاسخ به پرسش‌هایی درباره‌ی اقتصاد وقف

چه کسانی حق دارند شرکت را وقف کنند؟

سهام یک حق مالی است و اشخاص نسبت به حقوق مالی خود اختیار تام دارند و هرکس می‌تواند نسبت به دارایی خود تصمیم‌گیری کند؛ بنابراین حکم اولی و کلی این است که وقف سهام، جایز است و سهام‌دار رأساً و شخصاً صلاحیت تصمیم‌گیری دارد که البته اما و اگرهایی نیز در این زمینه وجود دارد؛ زیرا ممکن است با حقوق سایر سهام‌داران تعارض پیدا کند. لذا آنچه در وهله نخست باید مدنظر قرار داد، اساس‌نامه و دوم قواعد عمومی کشور است و تعیین متولی نیز برابر قواعد کلی وقف، امری ضروری است که باید توسط واقف صورت گیرد. لذا سهام‌داری که سهام خود را وقف می‌کند، در این خصوص نیز باید در وقف‌نامه تمهیدات لازم را اندیشیده باشد.

آیا آثار هنری را می‌توان وقف کرد؟

آدمی به‌ویژه در این عهد مبارک و میمون که احکام اسلامی و آداب و معارف الهی و شایستگی‌ها و بایستگی‌های معنوی نشاطی دیگر یافته و موقوفات زمان نیز از چنگال وقف‌خوارانِ سال‌های طولانی نجاتی یافته است، از ابزار و ابداع ذوق‌ها و لطافت‌ها در موقوفات خُرد و کلان و وقف‌نامه‌های اشیای ریز و درشت به شگفتی می‌افتد که به‌راستی چه هنرها بر آستان وقف، وقف گردیده و چه وقف‌ها که حافظ و نگهدار هنر بوده و هست. چه هنرهایی و چه موقوفاتی! هنرهایی که به سرپنجه هنرآفرینانِ افسونگر، گویی به افق‌های بیکرانه استعدادهای مودوعه در فطرتِ هنرمند پیوسته و به سوی ابدیت جاودانه، پویا و ره‌سپر است و امّا این لطف و مرحمتِ شرع و شریعت اسلامی است که با عنایتی به‌عنوان وقف مانع از ضایع‌شدن و از ملک و تصرّف خاندان و شایستگان خارج‌شدنِ این همه امانت‌های ظریفه و ارزنده‌شده است و خدای می‌داند که نقش وقف در حفظ آثار هنری و ارزنده عالم اسلامی چقدر بالا و گیرا و مؤثر و کارگر بوده است.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۶ صفحه

حجم

۴۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۶ صفحه

قیمت:
۱۷,۵۰۰
تومان