دانلود و خرید کتاب ساده‌دل ولتر . ترجمه محمد قاضی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ساده‌دل اثر ولتر .

کتاب ساده‌دل

نویسنده:ولتر .
انتشارات:نشر مصدق
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۵از ۱۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب ساده‌دل

ساده دل اثر داستانی واقعی و فلسفی بسیار پرمایه‌ای است که ولتر،نویسنده و فیلسوف فرانسوی در سال ۱۷۶۷ نوشت. او در این اثر انتقادی اوضاع زمانه خود را به تصویر کشیده و آن را محکوم کرده است. او در زمان نوشتن کتاب بر اثر فشار حکومت وقت جرأت افشای نام خود را در پایان کتاب نداشت بنابراین نسخه خطی آن را به امضای مستعار پ. کسنل (P.Quesnel) به چاپخانه داد، ولی بعدها کتاب با نام واقعی او به چاپ رسید.

درباره کتاب ساده‌دل

در داستان ساده‌دل، ولتر از زبان مردی ساده‌دل و شریف که دل به خرافات و رنگ و ریای زمانه نبشته، ستم‌ها، ریاکاری‌ها و منفعت‌جویی‌های کشیشان مسیحی را برملا می‌کند و وضع دربار فرانسه را در دوران قبل از انقلاب به بهترین شکل روشن می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه روحانیون و اشراف آن روزگار تیره و تار حیثیت و آزادی و حتی جان مردم شریف را برای تأمین عیش و کامروایی و قدرت و سلطه خود به بازی می‌گرفتند، دست به هر جنایت و تبهکاری در راه تأمین خواسته‌های پلید خود می‌زدند.

 نثر کتاب ساده و روان و بدون پیچیدگی است و از نظر موضوع و صحنه‌های داستان و تیپ قهرمانان آن که همه از آغوش اجتماع زمان نویسنده بیرون کشیده شده‌اند، بر داستان‌های دیگر ولتر برتری دارد.

خواندن کتاب ساده‌دل را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به ادبیات کلاسیک فرانسه را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم

درباره ولتر

فرانسوا ماری آروئه در در روز ۲۱ نوامبر ۱۶۹۴ متولد شد.  تحصیلاتش را در دانشگاه لویی چهاردهم تمام کرد. اخلاق ولتر با طبع آداب‌دان و محافظه‌کار پدرش همخوانی نداشت و همیشه باعث خشم و ناراحتی او می‌شد بنابراین پرد تصمیم گرفت برای تادیب فرزند او را به زندان بیاندازد.

صدور این فرمان به طول انجامید و در همان ایام ولتر به گناه انتشار چند اثر کوچک انتقادی از پاریس به تول و سپس به سولی سورلوار تبعید شد. چندی بعد مجدد به دلیل انتشار هجونامه مختصری تحت تعقیب قرار گرفت و او را برای مدت یازده ماه در زندان باستی زندانی کردند.

ولتر در دوران اقامت یازده ماهه خود در زندان به تألیف حماسه‌ هانریاد و تراژدی اودیپ پرداخت. نمایش اخیر به قدری مورد استقبال قرار گرفت که مقام ادبی و شهرت اجتماعی او را به حد اعلی رسانید و او را جانشین «کورنی» و «راسین» پیشاهنگان و استادان مسلم تراژدی منظوم فرانسه دانستند. در همین هنگام بود که فرانسوا آروئه تخلص ولتر را برای خود انتخاب کرد.

در سال ۱۷۲۶ بار دیگر گذار ولتر به زندان باستی افتاد. علت توقیف مجدد او، شعری بود که در هجو یکی از درباریان، موسوم به شوالیه ـ دوروهان گفته بود. او را به شرط این که از فرانسه برود از زندان آزاد کردند و ولتر به انگلستان رفت و سه سال آنجا ماند. 

در آن سه سال بیکار ننشست و به تحقیق و مطالعه در ادبیات انگلیسی و به خصوص در آثار شکسپیر و در فرضیات نیوتون پرداخت و با بسیاری از نویسندگان و دانشمندان انگلیسی عصر طرح دوستی ریخت. ارمغانِ ادبی او از سفر انگلستان اثر مهمی موسوم به نامه‌های فلسفی بود که در آن ضمن تشریح فرضیات نیوتن ملت فرانسه را با دموکراسی و ادبیات و فلسفه انگلیس آشنا کرد و پاره‌ای از عقاید مذهبی را که با اوهام و خرافات کاتولیک درآمیخته بود به باد تمسخر گرفت اما ان را تا ۱۷۳۴ منتشر نکرد.

پس از بازگشت از انگلستان تراژدی‌های جدیدی موسوم به بروتوس در ۱۷۳۰ و زائیر در ۱۷۲۳ و آدلائید دو گسلن را در سال ۱۷۲۴ منتشر کرد.

در ۱۷۳۴ پس از انتشار نامه‌های فلسفی ولتر دوباره مورد ازار قرار گرفت و به ایالت لورن گریخت بعد از ان هم دیگر در پاریس آفتابی نشد اما آثارش مرتب در پاریس منتشر می‌شد. او  از سال ۱۷۳۴ تا ۱۷۴۳ در قصر کهنسال سیره در ولایت شامپانی و در خدمت بانوی دانشمندی موسوم به مارکیزدوشاتله به سر برد. او انجا هم به مطالعه و تحقیق و انتقاد از وضع جامعه پرداخت. ولتر زندگی پرماجرایی را گذراند و در نهایت به پروس رفت و در کنار فردریک کبیر، امپراطور آلمان به عنوان پیشکار به زندگی ادامه داد. فردریک از مریدان ولتر بود و به او با دیده تحسین می‌نگریست. ولتر در کنار فردریک کتاب قرن لوئی چهاردهم را که بیست سال مشغول تألیف آن بود به پایان رسانید و این اثر بزرگ برای اولین بار در سال ۱۷۵۲ در برلین به چاپ رسید. در نهایت این نویسنده و فیلسوف بزرگ از مصاحبت و معاضشرت با پادشاهان و شاهزادگان هم ملول شد و روزهای اخر عمرش در نزدیکی مرز سوئیس و فرانسه ملکی خرید و بلاخره ماندگار شد. ولتر مردی ثروتمند و نیکوکار بود و کمک به خلق را فریضه الهی می دانست. او در اواخر عمر به ریش سفید فرنه (جایی که در ان می‌زیست) معروف شد. ولتر در واقع مُبلّغ انسان دوستی و یکی از مربیان بزرگ عالم بشری است. مردی که طرفدار حق و عدالت بود و از پافشاری در رفع ظلم و ستم خودداری نمی‌کرد، به روشنایی علم و مضرات نادانی و لزوم فراهم کردن اسباب ترقی و تعالی بشر صمیمانه معتقد بود و درگفته‌هایش حسن تعبیر و نکته‌سنجی و بذله‌گویی‌هایی داشت که سخنش را بسیار دلپذیر می‌کرد. ولتر از کسانی است که فرهنگ را از گوشه‌های انزوا و انحصار بیرون کشید و در دسترس عامه گذاشت.

نظرات کاربران

HtChaR!sMa
۱۳۹۹/۰۱/۱۸

کتاب فوق العاده زیبا از فیلسوف صاحب نظر ولتر ترجمه : بسیار خوب و روان از استاد محمد قاضی ولتر در این کتاب فضای ترسناک جامعه فرانسه پیش انقلاب را به زیبایی هرچه تمام‌تر با طنزی تلخ به تصویر میکشد

- بیشتر
habibi
۱۳۹۹/۰۲/۳۱

کتاب داستان فردی بی آلایش و ساده و معشوق دل پاکش هست که نیرنگ ها و دوگانگی هایی رو در روزگار خودشون تجربه میکنن.

Ali M
۱۳۹۹/۰۹/۱۴

کتابی عالی در مورد جامعه‌ی اروپا در زمان نفوذ کلیسا که فساد و کج فهمی‌های موجود رو با مهارت و با زبانی ساده به رخ می‌کشه داستان این کتاب پیرامون زندگی جوانی است که تازه از دنیای بی‌تمدن پا به قاره

- بیشتر
❦︎𝑭𝒂𝒓𝒏𝒂𝒛❦︎
۱۳۹۹/۱۰/۱۴

داستانی واقعی و فلسفی از اوضاع زمانه که ولتر آن را به شدت محکوم کرده است.

سایه ز.الف
۱۳۹۹/۰۷/۲۵

جوانی که روحی ازاد و اندیشه ای بدون سو گیری دارد اما در طی داستان و زندگی با ادمیانی که تربیتی خلاف طبیعت دارند و قوانینی ساختگی و غیرمنطقی زندگی خود را سخت کرده اند،او هم اجتماع پذیر شده و

- بیشتر
محمود
۱۴۰۰/۱۱/۱۷

کتابی کم‌حجم و سهل‌خوان با ترجمه‌ای روان که از داستان و محتوا پرمایه است. «نویسنده از زبان مردی ساده‌دل و شرافتمند که ذهنش به خرافات و اوهام متداول زمان خود، آلوده نشده است، قیود و تکالیف شاقی را که کشیشان

- بیشتر
فرامرز
۱۴۰۰/۰۸/۱۱

وسطای داستان کمی کسل‌کننده بود ولی وقتی تا آخرش خوندم واقعا قشنگ بود، داستان عاشقانه و غم‌انگیزی داره

FF2UU
۱۴۰۲/۰۲/۱۱

محتوای کتاب , نگاه انتقادی به اوضاع اجتماعی و سیاسی و فرهنگی درآن زمان فرانسه است و به چالش کشیدن بسیاری از اعتقادات و تعصباتی که بر اثر فشار ناآگاهی و نفهمی بر مردم جامعه تحمیل میشود که البته این

- بیشتر
کاربر مسعود شهرانلو
۱۴۰۱/۰۴/۳۱

سلام من نسخه ی چاپی کتاب رو سالها قبل خونده بودم که امانتی از دوستم گرفته بودم ،خوشبختانه از طاقچه پیدا کردم باز هم لذت بردم ،ممکنه یه روزی دوباره بخونم داستانش خیلی جالب و لذت بخشه البته به نظر

- بیشتر
سروش
۱۴۰۱/۰۱/۰۵

کتابی، کاملتر از همه کتاب ها با ترجمه ای استوار و روان. ولتر نگاه شما را به زندگی و انسان ها متحول میکند

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰)
میلیون‌ها خورشید، میلیاردها جهان را روشن می‌سازند و در گوشه‌ای از زمین که من در آن افتاده‌ام موجوداتی هستند که مرا، من بینا و فکور را، از همه این جهان‌ها که چشم من می‌تواند ببیند و نیز از جهانی که خدا مرا در آن بوجود آورده است محروم می‌کنند.
ممد
کتاب خواندن روح را بزرگ می‌کند و دوست روشن ضمیر جان را تسلّی می‌بخشد.
❦︎𝑭𝒂𝒓𝒏𝒂𝒛❦︎
من تصور می‌کنم که اغلب در قضاوت مردم، خیال‌پرستی و پیروی از «مد» و هوی و هوس دخالت دارد.
❦︎𝑭𝒂𝒓𝒏𝒂𝒛❦︎
دانشی منزه از غرض و ریا داشت
مهدی
گشاده‌رویی که خصیصه مردان مسلط بر کار است و ملت را از آن بسیار خوش می‌آید و انجام کلیه وظایف را بی‌تکلف می‌سازد
habibi
من این کسان را به مگسانی تشبیه می‌کنم که تخم خود را در زیر دم شکیل‌ترین اسب‌ها می‌ریزند، و این کار اسب‌ها را از دویدن باز نمی‌دارد.
habibi
چون در دوران کودکی چیزی نیاموخته بود لاجرم چیزی هم از تعصبات و اوهام نمی‌دانست؛ و چون قوه دراکه او بر اثر تعالیم غلط کژی نیافته بود همچنان راست و مستعد به جا مانده بود. او اشیاء را همچنان که هستند می‌دید و حال آنکه ما بر اثر افکاری که در کودکی به مغزمان فرو می‌کنند اشیاء را غیر از آنچه هستند می‌بینیم
FF2UU
از همه جالب‌تر نقش قره نوکرانی است که در خدمت کشیش‌ها و زعمای قوم، به پست‌ترین اعمال تن در داده اصول و مقررات دین و اخلاق را تا آنجا که سد راه تأمین نظر اربابانشان نیست قبول داشته و از آن دفاع کرده‌اند. ولی همین که حس کرده‌اند این اصول با منافع اربابان ظاهرالصلاح و تیره درونشان تضاد پیدا کرده است وقیحانه به نفی آنها پرداخته و کوشیده‌اند تا با یافتن «کلاه شرعی» و توجیهات سفسطه‌آمیز و عوام فریبانه، آنها را به سود مخدومین خود تفسیر و توجیه کنند.
FF2UU
سرپرست دیر به خانه پدر روحانی «دولاشز» رفت. عالیجناب با دوشیزه دوترون (du Tron) دیدار داشت و نمی‌توانست کشیشان را به حضور بپذیرد. ناچار به در خانه اسقف اعظم رفت. اسقف با زن زیبایی به نام بانو لدی گیر (Mme. Lesdiguieres) در باب امور مربوط به کلیسا به خلوت نشسته بود. از آنجا به خانه ییلاقی اسقف «مو» رفت. این یک نیز با دوشیزه مولئون (Mauleon) درباره عشق عارفانه بانو گیون مطالعه می‌کرد.
مهدی
من در اینجا می‌بینم هر روز هزاران کار می‌کنند که اصلا در کتاب شما نوشته نشده است و آنچه در کتاب شما حکم شده است اصلا نمی‌کنند.
مهدی

حجم

۱۱۱٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۴۳ صفحه

حجم

۱۱۱٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۴۳ صفحه

قیمت:
۳۹,۰۰۰
تومان