دانلود و خرید کتاب نظم زمان کارلو روولی ترجمه مزدا موحد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نظم زمان اثر کارلو روولی

کتاب نظم زمان

نویسنده:کارلو روولی
انتشارات:نشر نو
امتیاز:
۴.۱از ۶۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نظم زمان

نظم زمان یا (رازگشایی معمای زمان) نوشته کارلو روولی است. او در این به سوالاتی فلسفی و علمی درباره پدیده زمان پاسخ می‌هد.

درباره کتاب نظم زمان

چرا گذشته را به خاطر داریم و آینده را نه؟ آیا ما در زمان وجود داریم یا زمان در ما وجود دارد؟ معنی واقعیِ «گذشتِ» زمان چیست؟ ارتباط زمان با خصایص ما به عنوان فرد، با ذهنیت ما، چیست؟ وقتی به گذشت زمان گوش می‌دهیم، به چه چیزی گوش می‌دهیم؟

کتاب نظم زمان به سه بخش نامساوی تقسیم شده است. در بخش نخست، روولی چیزی را که فیزیک مدرن در مورد زمان فهمیده خلاصه می‌کند، ما عادت داریم زمان را چیزی ساده و بنیادین فرض کنیم که جریانی پیوسته دارد، جریانی مستقل از هر چیز دیگر، از گذشته به آینده و قابل سنجش با ساعت. وقایع عالم در طی زمان با نظم جایگزین هم می‌شوند: گذشته‌ها و اکنون‌ها و آینده‌ها. گذشته تثبیت شده و آینده نامعلوم است... و البته این‌ها غلط از آب درآمده است.

یکی پس از دیگری، ثابت شده است که خصوصیاتِ مشخصهٔ زمان تقریبی‌اند: اشتباهاتی که چشم‌انداز ما به آن شکل داده است، درست مانند مسطح بودن زمین یا گردش خورشید. نتیجهٔ رشد دانش ما، فروپاشیِ تدریجیِ درک ما از زمان است. آنچه ما زمان می‌نامیم مجموعه‌ای پیچیده از ساختارها و لایه‌ها است. با بررسی بیشتر و ژرف‌تر، زمان لایه‌هایش را یکی پس از دیگری از دست داده است. بخش نخست کتاب نظم زمان روایتی از این فروپاشیِ زمان است.

بخش دومِ کتاب، چیزی را که پس از این فروپاشی باقی مانده است توصیف می‌کند: چشم‌اندازی بادخورده و خالی که تقریباً هیچ نشانی از زمانمندی در آن باقی نمانده است. جهانی غریب و ناآشنا، که هنوز ما به آن تعلق داریم.

بخش سوم دشوارترین بخش ولی در عین حال مهم‌ترین بخش کتاب نظم زمان است و تنگاتنگ‌ترین رابطه را با ما دارد. این بخش در سفری به منابع زمان می‌پردازد. این سفرِ بازگشت است، بازگشت به زمانی که در بخش اول کتاب و در جستجوی الفبای بنیادین جهان گم شده بود. اکنون مثل یک رمان معمایی در این بخش به دنبال مجرم هستیم: مجرمی که زمان را خلق کرد. یک به یک اجزای سازندهٔ زمانِ آشنا را کشف می‌کنیم، اجزایی که دیگر ساختارهای بنیادین واقعیت نیستند، بلکه تقریب‌هایی سودمند برای ما موجودات فانیِ‌اند.

خواندن کتاب نظم زمان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

روولی در این کتاب فلسفه و فیزیک را باهم آمیخته است پس علاقه‌مندان به فلسفه و فیزیک را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.

جملاتی از کتاب نظم زمان

این زمان است، آشنا و صمیمی. ما را با خود می‌برد. شتابِ ثانیه‌ها و ساعت‌ها و سال‌ها که ما را به سوی زندگی پرتاب می‌کند و بعد ما را به سمت نیستی می‌کشد... ما ساکن زمان هستیم همچو ماهیان در آب. وجود ما، وجود در زمان است. موسیقیِ باشکوهش ما را تغذیه می‌کند، دریچه‌ای رو به جهان برای ما باز می‌کند، نگران‌مان می‌کند، ما را می‌ترساند و به ما آرامش می‌دهد. عالم، در حالی که توسط زمان کشیده شده به سمت آینده گشوده می‌شود؛ و وجودش مطابق نظمِ زمان است.

نظرات کاربران

Havisht
۱۳۹۸/۱۲/۱۵

محتوا کتاب از این قرار که دیدگاهی و درکی که از زمان داریم نابود میکند و میترکوند و از نو براتون میسازد. حسی که از کتاب داشتم سرشار از هیجان و لذت بود، به دوستداران دانش(Science) و آزاد اندیش توصیه میکنم

- بیشتر
Mohammad
۱۴۰۱/۰۴/۰۱

(۴-۱-[۴۲]) کتاب به صورت خیلی علمی و تخصصی نوشته شده و متنش (یه سری جاها) تا حدودی حالت خشک کتابای درسی رو داره؛ نویسنده ابتدا به شرح علمی زمان پرداخته و عنوان کرده که "زمان" مجموعه پیچیده ای از ساختارها و لایه

- بیشتر
مجتبی
۱۳۹۹/۰۴/۲۷

کتاب را از لحاظ محتوایی میتونیم به دو قسمت کلی تقسیم کنیم قسمت اول بررسی فیزیکی زمان که نظریات علمی را در این باره برسی میکنه. این قسمت بسیار جذاب و ساده توضیح داده شده. قسمت دوم که بیشتر مفاهیم

- بیشتر
مصطفی
۱۳۹۸/۱۱/۰۸

دوستان توجه داشته باشد که کتاب میشه گفت یه کتاب علمیه! اگر در خصوص مساله فیزیکی زمان علاقه دارید استفاده کنید!

arman eghbali
۱۳۹۸/۰۹/۰۴

خیلی وقته منتظر این کتاب بودم!

ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
۱۳۹۹/۰۲/۲۹

کتاب دیدگاهی جدید و متفاوت نسبت به زمان از منظر فیزیک کوانتوم نظریات انیشتن هستی شناسی و فلسفی پرداخته است نظرمونو نسبت به زمان کلا عوض می کنه و یک دیدگاه جدید می سازه 🕦🌆🌃🌍

Ramtin
۱۳۹۹/۰۹/۱۰

سلام کتاب نظم زمان مطالب علمی خوبی داره.... یعنی زمان رو از ابعاد متفاوت بررسی کرده و قطعا برای کسانی که به زمان و فیزیک علاقه مندن جذابه.... ولی چون این مطالب در قالب کتاب درآمده، نیاز به فاکتور های دیگه ایی از

- بیشتر
f_a
۱۳۹۸/۱۲/۱۵

خوب بود

خورشید
۱۳۹۸/۰۹/۰۴

کسی کتاب خونده؟ درباره زمان قبلا شنیده بودم کتاب رو بچه ها پیشنهاد میکنید؟

شیردل
۱۴۰۲/۰۱/۳۱

خیلی کتاب جذاب و مفیدی هست واسه کسایی که میخان دنیای اطرافشون رو بهتر بشناسن

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲۸)
گاهی نیمه‌شب برمی‌خیزم و ساعت‌ها را از کار می‌اندازم...
Mohammad
باید ساعت‌مچی‌ات را خاک کنی باید بکوشی که بفهمی آن زمانی که فکر می‌کنی او اندازه‌اش گرفته فقط حرکت عقربه‌هایش بوده و بس..
Mohammad
"هر روز بی‌شمار انسان می‌میرند و هنوز آن‌هایی که مانده‌اند چنان می‌زیند که انگار نامیرا هستند."(۱۲۸)
پویا پانا
سرعت کودکی که در قطاری متحرک می‌دود یک مقدار مشخص نسبت به قطار (چند گام در ثانیه) و یک مقدار مشخص دیگر نسبت به زمین (یکصد کیلومتر در ساعت) دارد. اگر مادرش به او بگوید که آرام بگیرد، منظورش این نیست که باید خودش را از پنجره پرت کند تا نسبت به زمین متوقف بشود. منظورش این است که باید نسبت به قطار متوقف شود. سرعت یک شیء خاصیتی است نسبت به یک شیء دیگر. کمیتی نسبی است.
Havisht
اکنون. زمان برای ما همین است. خاطره و دلتنگی. رنج غیاب. اما غیاب نیست که باعث غم است. علاقه و عشق است. بدون علاقه و بدون عشق، این غیاب‌ها برای ما رنجی ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل حتی رنجِ ناشی از غیاب هم در نهایت چیز خوبی است و حتی زیباست، چون برگرفته از چیزی است که به زندگی معنا می‌دهد.
arman eghbali
عالم مجموعه‌ای از اشیاء نیست، مجموعه‌ای از وقایع است. تفاوت بین اشیاء و وقایع این است که اشیاء در زمان تداوم دارند؛ وقایع پایداریِ محدودی دارند. سنگ نمونه‌ای از یک "شیء" است: می‌توانیم از خود دربارهٔ مکانش در روز بعد بپرسیم. از سوی دیگر، بوسه یک "واقعه" است. بی‌معنی است که در مورد مکان آن در روزِ بعد پرسشی بکنیم. عالم از شبکه‌ای از بوسه ساخته شده، نه از سنگ.
اهورا م
ما عالم را از طریق شدنِ آن درک می‌کنیم و نه از طریق بودنِ آن. "اشیاء" به خودیِ خود صرفاً وقایعی هستند که برای مدتی یکنواخت شده‌اند. (۵۸) اما فقط قبل از بازگشت به خاک. چون واضح است که دیر یا زود همه چیز به خاک بر می‌گردد.
mjtbaw
دو دوست جدا می‌شوند و یکی در دشت و دیگری در کوه ساکن می‌شود. سال‌ها بعد همدیگر را ملاقات می‌کنند: فردی که پایین مانده بود کمتر زیسته، کمتر پیر شده و چرخ‌دنده‌های ساعت دیواری او کمتر حرکت کرده است. فرصت کمتری برای انجام کارها داشته است، گیاهانش کمتر رشد کرده‌اند و فرصت کمتری برای پرداخت افکارش داشته است... ساده بگویم، زمان در ارتفاع پایین‌تر کندتر از ارتفاع بالاتر می‌گذرد.
Fatemeh.V.Younesi
جرمْ زمانِ گرداگرد خود را کُند می‌کند. زمین جرمی بزرگ است و زمان نزدیک به خود را کند می‌کند. این کند شدن در دشت بیشتر از کوهستان است چون دشت به مرکز زمین نزدیک‌تر است.
Fatemeh.V.Younesi
دستور زبانِ بسیاری از زبان‌های مدرن، افعال را در زمان‌های "حال" و "گذشته" و "آینده" صرف می‌کند. این ساختار تواناییِ چندانی برای گفتن از ساختار واقعیِ زمانیِ هستی ندارد، ساختاری که پیچیدگی بیشتری دارد. دستور زبان قبل از اینکه دریابیم برای توصیفِ ساختار غنی عالم دقت کافی ندارد، طبق تجربهٔ محدودمان رشد یافت.
arman eghbali

حجم

۷۳۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۸۳ صفحه

حجم

۷۳۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۸۳ صفحه

قیمت:
۶۶,۰۰۰
تومان