دانلود و خرید کتاب آزادی ام ده رز وایلدر لین ترجمه بابک واحدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آزادی ام ده اثر بابک واحدی

کتاب آزادی ام ده

انتشارات:مهرگان خرد
امتیاز:
۴.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب آزادی ام ده

«آزادی ام ده» خاطرات رز وایدرلین نویسنده و فعال سیاسی آمریکایی برگشته از کمونیسم است. رز وایلدر لین در ۵ دسامبر ۱۸۸۶، حوالی دِ سمِت، در منطقه‌ی داکوتا متولد شد. لین چهار ساله بود که خانواده‌اش داکوتا را ترک کرده و به منسفیلدِ میسوری کوچ کردند، بعد از مدتی رز تصمیم گرفت سفر کند، او پس از چندبار شغل عوض کردن و ازدواجی ناکام کار خود را به عنوان روزنامه‌نگار آغاز کرد، او نوشتن در سن فرنسیسکو بولتن، مطبوعه‌ی کارگری رادیکال، را با ستون زنان شروع کرد و سپس مجموعه‌ای روزانه و ۱۵۰۰ کلمه‌ای نوشت. چهار سال پس از به قدرت رسیدن بلشویک‌ها به اتحادیه‌ی شوروی رفت. او هم مثل بسیاری‌ شیفته‌ی تصویر کمونیستی از یک زندگی بهتر بود اما به زودی از کمونیسم سرخورده شد و پس از بازگشت از شوروی همانطور که در این کتاب می‌گوید دیگر یک کمونیست نبود زیرا به آزادی شخصی باور پیدا کرده بود. وقتی کارش گرفت که برای آمریکن مرکوری، کانتری جنتلمَن، گود هاوس کیپینگ، هارپرز، لیدیز هُم جورنال، مک کال و ساتردی ایونینگ پست و دیگران نوشت. او رمان‌هایی درباره‌ی زندگیِ مهاجرانِ نخستین نوشت و بازیگر معروف، هلن هایِس، یکی از رمان‌های لین، یعنی «بگذار طوفان بغرّد»، را در رادیو اجرا کرد. لین درباره آزادی مقالات زیادی در روزنامه‌ها نوشت و کتابی با نام «کشف آزادی، جنگ انسان علیه اقتدار». این کتاب تأثیر بزرگی داشت و مثل یک اثر کلاسیک زیرزمینی دست‌به‌دست می‌چرخید. الهام آن باعث شد سازمان‌هایی در جهت ترویج آزادی راه‌اندازی شوند که از آن میان می‌توان به «بنیاد آموزش اقتصادی لئونارد رید»، «موسسه‌ی شفقت پژوهی اف. اِی. هارپر» و «مکتب آزادی رابرت ام. لوفور» اشاره کرد. یکی از آثار لین داستان «خانه کوچک بر فراز چمنزار» است. لین این رمان را بر اساس دستنوشته‌های مادرش نوشت که در سال ۱۹۷۴ شبکه ان.بی. سی سریال ۲۰۰ قسمتی «خانه کوچک» را از روی آن ساخت. بعدها طبق توافقی ساخت این سریال تا مدت‌ها و نزدیک به ربع قرن ادامه یافت و از تلوزیون ایران هم چندین بار پخش شد. بخشی از کتاب: «دولتِ نماینده نمی‌تواند بیانگرِ ارادهٔ تودهٔ مردم باشد، زیرا هیچ تودهٔ مردمی وجود ندارد. مردم هم مثل حکومت افسانه و خیالی بیش نیست. به‌هیچ طریق نمی‌توان به ارادهٔ تودهٔ مردم دست یافت حتی در میان چند ده نفری که همه می‌خواهند به پیک‌نیک بروند. تنها تودهٔ انسانی‌ای که ارادهٔ مشترکی دارد تودهٔ اوباش است و آن اراده هم جنونی موقت. در واقعیت جمعیتِ یک کشور کثرتی از انسان‌هایِ ناهمگون با تنوعی بی‌حدوحصر از مقاصد و امیال و اراده‌های در نوسان است.»

نظرات کاربران

AS4438
۱۴۰۱/۰۶/۲۹

خوب بود ولی ضدونقیض فراوانی داشت ، بعضی جاها امریکائیها را میکوبید، وچندسطر بعد ازشان تمجید میکرد، ولی مطالب واقعی ودرستی ازعقاید آمریکائیها بیان کرد.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱)
مردم می‌گذرونن. مردم یه کشورو می‌سازن. فقط یه چیزو نمی‌فهمم، چطور کسی می‌تونه بگه که دولت می‌تونه از ما حمایت کنه، وقتی ماییم که از دولت حمایت می‌کنیم.
Vahid
در اقتصادِ برنامه‌ریزی‌شده و کنترل‌شده هیچ چیز تازه‌ای وجود ندارد.
Vahid
یک غربی میانِ روس‌ها که می‌افتد اغلب فکر می‌کند همه‌شان دیوانه‌اند.
Vahid
وقتی سرمایه‌دار از بین برود، چه‌کسی تولید را مدیریت خواهد کرد؟ دولت. و دولت چیست؟ مجموعه‌ای از کارگرانِ زحمت‌کش. این‌جا بود که نخستین شک در جانِ ایمانِ کمونیستیِ من افتاد.
Vahid
از آن‌جا که پیشرفتِ علوم و ابداعات اجازه می‌دهد بیش‌تر از میزانِ مصرفمان تولید کنیم، هیچ‌کس نباید از هیچ‌چیزِ مادّی‌ای محروم بماند.
Vahid
هیچ‌کس که ارادهٔ کسِ دیگری بتواند حیاتِ او را سلب کند، آزاد نیست.
Vahid
امریکایی‌ها هنوز دارند بهایِ آزادیِ فردی را می‌پردازند، آزادی‌ای که به معنی مسئولیت‌پذیریِ فردی و ناامنی است.
Vahid
منافع اقتصادی درهم‌آمیخته و گره‌خورده هستند، بدهکار بستانکار هم هست، تولیدکننده مصرف‌کننده نیز هم. شرکتِ بیمه گندم می‌کارد، کشاورز محصولش را در هیئتِ تجارت پیش‌فروش می‌کند. همه‌چیز سرآخر به خودش بازمی‌گردد؛ هیچ‌کس نمی‌تواند سر از امور درآورد و هر تصویرِ شسته‌رفته و منظمی که از این آشفته‌بازار ارائه دهید نادرست خواهد بود.
Vahid
هیچ طرح و برنامه، هیچ قصد، هیچ سیاستِ ثابتی هیچ‌کجا وجود نداشته؛ این آنارشی است، این هرج‌ومرج است. این فردگرایی است. این چیزی بود که آمریکایِ ما را در کم‌تر از یک قرن ساخت.
Vahid
ویژگیِ تاریخ امریکا این است که به‌نظر می‌رسد هر رخدادی تصادفی روی داده است. هیچ‌چیز برنامه‌ریزی شده یا عمدی به‌نظر نمی‌رسد. دیگر کشورها سیاست‌هایی را در پیش می‌گیرند و پیگیرشان می‌شوند؛ تاریخِ آن‌ها را تصادمِ این سیاست‌ها با دیگر سیاست‌هایِ برنامه‌ریزی‌شده در جاهایِ دیگر شکل می‌دهد. اما امریکا به‌نوعی از بی‌راهه پیش می‌رود.
Vahid

حجم

۷۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۹۲ صفحه

حجم

۷۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۹۲ صفحه

قیمت:
۲۱,۶۰۰
تومان