دانلود و خرید کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ اخلاق زنانه نگر رزماری تانگ ترجمه مریم خدادادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ اخلاق زنانه نگر اثر رزماری تانگ

کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ اخلاق زنانه نگر

معرفی کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ اخلاق زنانه نگر

کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ اخلاق زنانه نگر نوشتهٔ رزماری تانگ و نانسی ویلیامز و آن دانچین و ترجمهٔ مریم خدادادی است. گروه انتشاراتی ققنوس این کتاب را منتشر کرده است؛ جلد ۴۳ از مجموعهٔ «دانشنامهٔ فلسفهٔ استنفورد».

درباره کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ اخلاق زنانه نگر

کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ اخلاق زنانه نگر (Feminist Ethics Feminist Bioethics; The Stanford Encyclopedia of Philosophy) جلد ۴۳ از مجموعهٔ «دانشنامهٔ فلسفهٔ استنفورد» است. این کتاب با هدف بيان موثق و سنجيدهٔ آرای متعلق به اين نحلهٔ اخلاقی (اخلاق زنانه‌نگر) نوشته شده است. این می‌تواند زمينه‌ای شود برای تعمق جدی و نقدها و بررسی‌های روشنگرانه‌ای كه در فضايی عالمانه شكل می‌گيرند. این اثر فراخوانی است برای آن دسته از اهل فكر و صاحبان قلم كه مايلند از منظرهای گوناگون از جمله منظر دينی، اخلاق زنانه‌نگر را بررسی کنند و از اين راه مباحث اخلاقی را در فضای فكری جامعه غنا بخشند.

دانشگاه استنفورد انتشار این دانشنامه را در سال ۱۹۹۵ میلادی آغاز کرد. پس از مدتی متن کامل مقالات را در اینترنت در دسترس علاقه‌مندان قرار داد. کسانی که در تدوین این دانشنامهٔ بزرگ نقش دارند، از استادان و مؤلفان به‌نام در حوزهٔ فلسفه هستند. این دانشنامه به سرپرستی دکتر «ادوارد ن. زالتا» صدها مدخل دارد و یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی مقدماتی با مباحث فلسفی است. «مسعود علیا» در سال ۱۳۹۲ با همکاری انتشارات ققنوس، تصمیم به ترجمهٔ بعضی از مدخل‌های این دانشنامه گرفت. او به‌همراه مترجمانی نام‌آشنا آخرین ویراست مقالات دانشنامهٔ فلسفهٔ استنفورد را با حفظ سبک و زبان به پارسی برگرداند. انتشارات ققنوس این مجموعه را با کسب اجازه از گردانندگان این دانشنامه (به‌ویژه دکتر زالتا) منتشر کرده است. عناوین بعضی از این جلدها عبارت است از «مفهوم شر»، «فلسفهٔ دین»، «عقل به روایت کانت»، «زیبایی‌شناسی فمینیستی»، «ژاک لکان»، «اخلاق ارسطو»، «باروخ اسپینوزا»، «فیشته» و «پدیدارشناسی».

خواندن کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ اخلاق زنانه نگر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران مطالعه در باب یک نحلهٔ اخلاقی (اخلاق زنانه‌نگر) پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ اخلاق زنانه نگر

«مجلد اول در سال ۱۹۹۹ به دوگانه‌انگاری سنتی ذهن و بدن توجه می‌دهد، به‌ويژه گرايش آن به مشروعيت‌زدايی از زندگی شناختی و عاطفی زنان با تمركز صرف بر پيوندهای نمادين آن‌ها با بدن. اين مجلد از جمله شامل ابعاد سياسی اين مسئله است كه تا كشورهای سابقا سوسياليستی امتداد می‌يابد از آن حيث كه آن‌ها شيوه‌ها و عملكردهای فن‌آورانه غربی را كه بدن زنان را ماشين توليد مثل (و غالبا معيوب) تلقی می‌كند از آنِ خود می‌كنند. نويسندگان مجلد دوم درصددند تا از دوگانگی‌های معمول كه جهان معاصر را به اقتصادهای توسعه‌يافته و در حال توسعه و جوامع را به فن‌آورانه و غيرفن‌آورانه تقسيم می‌كنند فراتر روند تا مجموعه وسيعی از دغدغه‌ها را در محل تلاقی زنانه‌نگری و مسائل جهانی بررسی كنند. چند موضوع دست بالا را دارند. برخی بر اين امر تمركز می‌كنند كه علم تمايل دارد به يك برنامه جمعی جامعه بين‌الملل تبديل شود. برخی ديگر اشاره می‌كنند به تنش‌های ميان فعاليت‌های فرهنگی خاص و خصوصيات مشترك بشر كه تفاوت‌های جغرافيايی، فرهنگی و نژادی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند: زايمان، بيماری، معلوليت و مرگ. نويسندگان همچنين به آن چالش‌های حقوق بشر كه پيش روی سياست‌گذاران سلامت در مواجهه با اچ. آی. وی/ ايدز قرار دارند می‌پردازند. برخی هشدار می‌دهند كه تمركز بيش از حد انحصاری بر خصوصيات جهانی وضع بشر می‌تواند عملكردهای محلی روابط قدرت را كه از جايی به جای ديگر متفاوت‌اند تحت‌الشعاع قرار دهد. مجلد سال ۲۰۰۴ گفتمان حقوق بشر در خصوص مسائل مربوط به سلامت را به كار می‌برد و بسط می‌دهد و بحث درباره اخلاق جهانی را تقويت می‌كند. اين مجلد ملاحظات به‌ندرت بررسی‌شده در مكتوبات اخلاق زيستی از جمله تأثيرات اقتصادی، اجتماعی و سياسی سرمايه‌داری جهانی‌شده و نياز به مذاكره درباره تنش‌های ميان امپرياليسم فرهنگی و نسبی‌گرايی فرهنگی را لحاظ می‌كند و بدين‌وسيله دامنه تحليل را تا نيازهای افراد به حاشيه رانده شده كه به اشكال گوناگون در اقتصاد جهانی جای گرفته‌اند می‌گستراند.

تمامی اين مجلدات ثمره همكاری اخلاق‌دانان زيستی زنانه‌نگر در كشورهای پيشرفته صنعتی و همكاران آن‌ها در نواحی در حال گذار جهان است. آن‌ها اين امر را مستند می‌كنند كه عملكردهای فن‌آورانه غالب غربی به چه شيوه‌هايی از مرزهای جغرافيايی می‌گذرند و بر اقتصادهای در حال توسعه تأثير می‌گذارند و از مداخلات فن‌آورانه غربی تقليد می‌كنند و اغلب جهت منابع كمياب را از سمت خدمات مراقبت بهداشتی پايه كه می‌تواند ميزان بيماری و مرگ قابل پيشگيری را كاهش دهد منحرف می‌سازند. آنچه دارای اهميت خاص است پيامدهای اخلاقی اين امور برای زندگی كسانی است كه فاقد قدرت تغيير وضعيت‌های از بيرون تحميل‌شده‌ای هستند كه بر زندگی آن‌ها حاكم‌اند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۳۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۳۲ صفحه

حجم

۱۳۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۳۲ صفحه

قیمت:
۳۹,۰۰۰
تومان