دانلود و خرید کتاب راهنمای کامل نقد قوه حکم کانت رابرت ویکس ترجمه داود میرزایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب راهنمای کامل نقد قوه حکم کانت اثر رابرت ویکس

کتاب راهنمای کامل نقد قوه حکم کانت

نویسنده:رابرت ویکس
انتشارات:فرهنگ معاصر
امتیاز:
۱.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب راهنمای کامل نقد قوه حکم کانت

کتاب راهنمای کامل نقد قوه حکم کانت نوشتهٔ رابرت ویکس و ترجمهٔ داود میرزایی است و فرهنگ معاصر آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب راهنمای کامل نقد قوه حکم کانت

کتاب راهنمای کامل نقد قوه حکم کانت در سه بخش تنظیم شده است. بخش اول به معرفی کتاب ویکس توسط راشل زوکِرت، نویسندهٔ کتاب خواندنی زیبایی و زیست‌شناسی نزد کانت ــ یکی از مهم‌ترین تک‌نگاری‌هایی که کوشیده هر دو بخش کتاب کانت را در نسبت با هم منظور کند  اختصاص دارد که تصویر روشنی از کتاب ویکس به‌دست می‌دهد. در دو بخش دیگر، به دو ملاحظه در پیوند زیباشناسی کانت با دغدغه‌های معرفتی او در نقد اول و اخلاقی او در نقد دوم پرداخته خواهد شد و مترجم می‌کوشد با انعکاس بخشی از مطالعات خود در این حوزه، تصویر روشنی از این نسبت سمفونیک ترسیم کند.

راهنمای کامل نقد قوهٔ حکم کانت، به‌قلم رابرت ویکس، مطابق با موضوع‌های اصلی آن سازمان یافته است: احکام زیبایی، امر والا، هنرهای زیبا و نبوغ، رابطهٔ بین زیبایی و اخلاق و اهمیت احکام غایت‌شناختی دربارهٔ ارگانیسم‌ها برای اخلاق. ویکس همان نظمِ استاندارد بندهای کتاب را در پیش می‌گیرد و هر بند را به‌طور مجزا توضیح می‌دهد؛ البته غیر از بندهای مربوط به مقدمهٔ دوم (چاپ‌شده). (درون‌مایه‌های این مقدمه ـ امکان شناخت تجربی و علم نظام‌مند ــ در طول کتاب به فراخور موضوع بحث می‌شود، به‌ویژه در دل مباحث احکام غایت‌شناختی.) ویکس، هم دعاوی کانت را در هر بند توضیح می‌دهد و هم خطوط کانونی بحث در هر بخش اصلی را پی می‌گیرد؛ این کار باعث می‌شود تا در طول کتاب، در حدود مباحث کانت باقی بماند که نکتهٔ مهمی برای کتابی است با عنوان راهنمای کامل. 

هم‌چنین، ویکس قصد دارد فهم یکپارچه‌ای از نقد به‌مثابهٔ یک کل پیش روی خواننده بگذارد که بخش‌های مختلف آن، ارتباط ارگانیکی با هم دارند. 

این کتاب منبعی بسیار عالی و کارآمد برای دانشجویان و سایر ناآشنایان با نقد سوم است. این تنها کتاب مقدماتی است که به کلّ نقد می‌پردازد و راهنمای بسیار خوبی برای کتابی کلاسیک با این حد از پیچیدگی است. شرح ویکس از استدلال‌های کانت در نقد سوم و پیوندهایشان با کلّ فلسفهٔ نقدی او به‌نحو تحسین‌برانگیزی پذیرفتنی، روشن و موجز است. او توازن خوبی بین بحث‌های مختلف و پیوستگی آن با خطوط کلی بحث کانت ایجاد و (به‌طرز شگفت‌انگیزی) از تکرار مکررات کانت اجتناب می‌کند. تحلیل‌های او از دعوی‌ها و تمایزهای کانتی بسیار مفید و دقیق است، خصوصاً (هرچند نه منحصراً) مواردی که به زیبایی هنری و مقید و زیبایی به‌مثابهٔ نماد اخلاق مربوط می‌شود. 

خواندن کتاب راهنمای کامل نقد قوه حکم کانت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران فلسفه پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب راهنمای کامل نقد قوه حکم کانت

«تمام احکام شناختی، مبتنی‌بر ترکیب ابتدایی مفاهیم با جزئی‌ها هستند (یعنی از صورت اولیهٔ «P،‌S است» پیروی می‌کنند) و تفاوت بین احکام تعینی و تأملی، همان‌طور که در فصل پیش گفته شد، صرفاً مبتنی‌بر این است که آیا از مفهوم شروع می‌کنیم و به‌دنبال ابژه‌ای مناسب برای آن می‌گردیم یا از ابژه شروع می‌کنیم و به‌دنبال مفهومی مناسب برای آن می‌گردیم. وقتی از مفهوم شروع می‌کنیم و به‌دنبال ابژه‌ای مناسب برای آن می‌گردیم، با حکمی تعینی سروکار داریم؛ وقتی از ابژه شروع می‌کنیم و به‌دنبال مفهومی مناسب برای آن می‌گردیم، سروکارمان با حکمی تأملی است. درمورد اول، کیفیت ابژه را توسط کاربرد مفهوم تعیین می‌کنیم؛ درمورد دوم، دربارهٔ نمایش ابژه تأمل می‌کنیم و مفهومی را بانظربه نمایش آن به کار می‌بندیم.

احکام زیبایی محض و احکام والایی، انواعی از حکم زیباشناختی تأملی‌اند، زیرا در هر دو مورد، ابژه‌ای به ما عرضه می‌شود و به‌دنبال مفهومی مناسب برای آن می‌گردیم. این احکام شخصی‌اند، ولی داعیهٔ اعتبار کلی دارند. باوجوداین، آن‌ها احکام شناختی تأملی نیستند، زیرا تأمل درباب ابژه‌ای داده‌شده ربطی به کاربرد مفهومی معین برای رسیدن به شناخت تجربی ندارد. مهم است که بین احکام شناختی تأملی و احکام زیباشناختی تأملی فرق بگذاریم، زیرا زیبایی و والایی تنها به دومی مربوط می‌شوند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۰۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۴۰۶ صفحه

حجم

۶۰۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۴۰۶ صفحه

قیمت:
۱۲۰,۰۰۰
تومان