دانلود و خرید کتاب قدرت و حاکمیت سلین اسپکتور ترجمه عباس باقری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قدرت و حاکمیت اثر سلین اسپکتور

کتاب قدرت و حاکمیت

معرفی کتاب قدرت و حاکمیت

کتاب قدرت و حاکمیت در تاریخ اندیشه غرب نوشتهٔ سلین اسپکتور و ترجمهٔ عباس باقری است و نشر نی آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب قدرت و حاکمیت در تاریخ اندیشه غرب

چنین می‌نماید که امروز پرسش از ماهیت قدرت به‌دلیل همه‌جایی بودنش با ابهام روبه‌رو شده و این تناقض آشکاری است که شگفتی ندارد: از بس آن را در همه‌جا، در تمام گستره‌های زندگانی روزانه خود، به اشکال گوناگون می‌بینیم (از آموزگار، از روزنامه‌نگار، از ثروتمند و از نماینده‌های مجلس تا مأمورین انتظامی) از یاد می‌بریم که قدرت مفهوم واحدی فراتر از صور تجربی و محسوس آن دارد. آیا توانایی، قدرت، این اسم فعلِ مصدر توانستن نمایانگر جوهری ذاتی است؟ آیا عمل یا نتیجه عمل است؟ شاید که قدرت دقیقاً بیانگر توانایی، توانایی انجام امور ممکنی باشد که تنها در صورت نیاز فعلیت می‌یابد. در این حالت مقام و موقع این امر بالقوه چه خواهد بود؟ ماهیت فلسفی قدرت بین امکان ساده و منطقی (غیرممکن نیست که چنین کنم) و امکان واقعی (جداً وسایل انجام آن را هم اینجا و هم اینک دارم) در نوسان است. قدرتِ انجام عملی را داشتن، توانستن یا دارای موقعیتی طبیعی یا صاحب فنی مصنوعی‌بودن است که انجام عمل را میسر می‌سازد. عمل متکی به توانایی است. 

هرکس دارای قدرتِ درمان باشد قدرت نابود کردن نیز دارد و هرکس قدرت نیکی کردن به کشور خویش را دارد قدرتِ به نابودی کشاندن آن را نیز خواهد داشت.

هیچ‌چیز بیش از دست یازیدن به خشونت ستمگرانه و ناموجه و مکرر، مردم را از شهریار متنفر نمی‌کند. از این رو تمام طرح‌ریزان قدرت، هر اندازه هم که «بی‌شرم» بوده‌اند منطق خشونت را به کمک نظریه‌ای مناسب با قدرت، و با موقعیت و هدف‌های آن تلطیف کرده‌اند و از این راه تا حد ممکن محدودیتی در قدرت فراهم آورده‌اند که به کاربرد نابهنگام زور نیاز نباشد.

«عدالت بی‌قدرت، ناتوان است. قدرت بی‌عدالت، خودکامگی است. با عدالت بی‌قدرت، معاوضه می‌شود زیرا که همیشه شرورانی وجود دارند. قدرت بی‌عدالت در معرض اتهام است. پس باید عدالت و قدرت را در هم آمیخت.»

اگر قدرت از قلمرو مشروعیت خود تجاوز کند، اگر «پیمان اعتماد» را که متضمن تکالیف خاصی برای حکومت است بشکند خودکامه خواهد بود. به عبارت دیگر از بین رفتن اعتماد، شرایطی استثنایی به وجود می‌آورد که مانند غلبه‌‌ٔ قدرت بیگانه، انگیزه‌ٔ سقوط حکومت می‌شود، این‌جا دیگر حکومت‌ها هستند که پیمان‌شکنی کرده‌اند و دست به شورش زده‌اند نه ملت‌ها.

خواندن کتاب قدرت و حاکمیت در تاریخ اندیشه غرب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران علوم سیاسی، فلسفه و جامعه‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب قدرت و حاکمیت در تاریخ اندیشه غرب

«افلاطون در نظریه خود می‌خواست سیر انحطاطی قوانین اساسی را پی گیرد تا به تشریح بهترین نظام برسد اما ارسطو، در اینجا، پرسش راجع به شناخت شکل حکومت را دنبال می‌کند و می‌کوشد تا به سهم خود معیار رضایت‌بخشی برای ارزشیابی آن به‌دست دهد. بدین‌سان، در جایی که افلاطون تمام نظام‌های مقلوب را، که تنها به منافع گروه حاکم توجه دارند و نه به مصالح همگان، بی‌اعتبار می‌شناسد، ارسطو که خود را تنها به یک نوع نظام آرمانی محدود نمی‌کند تا نظام‌های دیگر را بدل‌هایی از آن بداند قوانین اساسی گوناگونی را «درست» تشخیص می‌دهد. ارسطو شمار حاکمان را، آن‌گونه که افلاطون عقیده داشت، معیار کافی نمی‌شناسد. برای آنکه داوری ارزش هر یک از قوانین اساسی امکان یابد، باید به هدف آنها، به جوهر دولتشهر و نیز به جوهر اقتدار سیاسی توجه کرد. اگر اجتماع طبیعی که دولتشهر است هدفش «زندگی‌کردن» است پس نمی‌توان آن را تا سطح انجمنی برای رفع نیازهای حیاتی (این نقش خانواده است که حکومتش، برخلاف گفته افلاطون نمی‌تواند الگویی مانند حکومت دولتشهر داشته باشد) یا حتی سازمانی اداری برای امور قضایی و مذهبی (و این نقش دهکده است) پایین آورد. پس هدف دولتشهر محدود به نگهداری و دفاع از ساکنان آن است. البته اقتداری که اداره آن را به عهده دارد به ذات با اقتداری که یک اجتماع خانگی را می‌گرداند متفاوت است: آن اقتدار درواقع حاکم بر موجوداتی برابر و آزاد است برخلاف اقتدار پدر در برابر فرزندان که بر موجوداتی نابرابر و آزاد اعمال می‌شود و یا قدرت ارباب در برابر بردگان که بر موجوداتی نابرابر و ناآزاد اعمال می‌شود. بدین‌سان معیار تبعیض که امکان تمیز قوانین اساسی «درست» را از قوانین اساسی «نادرست» فراهم می‌آورد، می‌تواند نتیجه این دو اصل باشد: آیا اقتدار، مصالح حکومت شوندگان را در نظر دارد یا نه؟ و آیا برابری شهروندان را رعایت می‌کند؟ درحالی‌که قدرت استبدادی، منافع اربابان را اساسآ، و مصالح بردگان را تصادفاً در نظر می‌گیرد، رعایت جایگزینی پیاپی بین حکومت‌کنندگان و حکومت‌شوندگان، یعنی نه‌تنها برابری همگان در برابر قانون (برابری در برابر قانون را سولون در آتن مطرح کرد) بلکه مشارکت همگان در قدرت‌های شورایی و قضایی که دقیقاً نمایانگر شهروندی است (و البته بردگان و زنان و کشاورزان و صنعتگران که کاردستی می‌کنند یا ناتوان از مشاوره‌اند از آن جمله نیستند. سیاست، کتاب سوم، فصل ۴.) با جوهر قدرت سیاسی‌ای سازگار است که هدفش اساساً منافع حکومت شوندگان باشد. تنها این جایگزینی پیاپی، که با اشرافیت‌گرایی افلاطون مغایر است و لذا باید معلوم می‌شد که آیا شکلی از مردم‌سالاری است یا نه، هم حوزه عمل قدرت و هم هدف آن را رعایت می‌کند. از اینجا مسلم می‌شود که اشکال دیگر قدرت (خودکامگی، حکومت خواص یا اولیگارشی، و مردم‌سالاری، که صور انحرافی نظام‌های پادشاهی، اشرافی یا اریستوکراسی، و جمهوری‌اند) همه به ذات فاسدند.»

آرش کمانگیر
محمد محرابی
صفر تا صد لاراول
احمد بادپی
تولید کنجد، چالش ها و راهکارها
حمید صادقی گرمارودی
نوروز آیین صلح و زندگی
سمیه کریمی
نهج‌البلاغة (چینی) 辞 章 之 道
شمس‌الدین جانگ جی هوا
پیشاهنگ های بلوطی
سارا دیلارد
زنانی که در من زیسته اند
رها رحمانی
مهمانی با کلاغ‌ها
زهرا پورقربان
درمان هستی گرا - انسان مدار
کرک اشنایدر
ام البنین دوست دار فرزندان حضرت فاطمه (س)
منصوره مصطفی‌ زاده
بیمه، مهریه، نفقه و اجرت‌المثل
اکرم اکبری
آیدا
الف شهسوار
بسی ناگفته ها
الن بیتس
دوازده گام به سوی زندگانی با مهربانی
کارن آرمسترانگ
افسانه جزیره کبودان
سمیه سیدیان
زندگی هچل هفت آیدا پیرپور ۱
سولماز خواجه وند
تب چشمان تو
فاطمه کیانی
کبودی همه‌ی سپیدی‌ها؛ جلد دوم
سریا داودی حموله
سینما و معماری
سولماز صدقی
جولیوس گورخر؛ درگیری با رومی ها
گری نورتفیلد
خون دلی که لعل شد
سید‌علی خامنه‌ای
جهاد تبیین
سید‌علی خامنه‌ای
فوتبال علیه دشمن
سایمون کوپر
کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم
اسلاونکا دراکولیچ
چرا ملت ها شکست می خورند؟
محمدحسین نعیمی‌پور
صداهایی از چرنوبیل
سوتلانا آلکسیویچ
ده روز با داعش
علی عبداللهی
قدرت بی‌قدرتان
احسان کیانی‌خواه
فلسفه‌ی سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای
محسن مهاجرنیا
صلحی که همه صلح ها را بر باد داد
دیوید فرامکین
سرزمین موعود
باراک اوباما
ما چگونه ما شدیم
صادق زیباکلام
توتالیتاریسم
هانا آرنت
چهل تدبیر
محمد علی الفت‌پور
فوتبال علیه دشمن
سایمون کوپر
کار کار انگلیسی هاست
جک استراو
فتنه‌‌ی تغلّب
مصطفی غفاری
غرب چگونه غرب شد؟
صادق زیباکلام
رهبر عزیز
علی دنیوی ساروی
روایت رهبری
سید یاسر جبرائیلی
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۵۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۶۷ صفحه

حجم

۲۵۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۶۷ صفحه

قیمت:
۹۴,۰۰۰
تومان