دانلود و خرید کتاب آنیما در شعر شاملو الهام جم‌زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آنیما در شعر شاملو اثر الهام جم‌زاده

کتاب آنیما در شعر شاملو

انتشارات:انتشارات نگاه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۰از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب آنیما در شعر شاملو

«آنیما در شعر شاملو» نوشته‌ی الهام جمزاد(-۱۳۶۰) است. این کتاب متنی پژوهشی است در خصوص وجود کهن‌الگوی آنیما در اشعار احمد شاملو. کهن الگوها مفاهیمی مشترک هستند که از گذشته‌های دور، از اجداد بشر،‌ نسل به نسل منتقل شده‌اند و در ژرفای ضمیر ناخودآگاه، جای گرفته‌اند. مهم‌ترین کهن الگوها از نظر روان پزشک بزرگ سویسی، کارل گوستاو یونگ، عبارتند از: سایه،‌ پرسونا،‌ خود، آنیما و آنیموس. آنیما از مهم‌ترین مفاهیم کهن الگویی است. به عقیده‌ی یونگ آنیما (روان زنانه)، «تجسم تمام تمایلات روانی زنانه در روح مرد است، مانند احساسات و حالات عاطفی مبهم، قابلیت عشق شخصی، احساس خوشایند نسبت به طبیعت و رابطه‌ی او با ضمیر ناخودآگاه» این صور مثالی برای رسیدن به مرزهای خودآگاهی در نمادهای گوناگون طبیعی جلوه‌گر شده‌اند و در آثار هنرمندان نمود پیدا کرده‌اند. آنیما از مهم‌ترین کهن‌الگوهای یونگ است که به روان زنانه‌ی مرد اشاره دارد. آنیما می‌تواند در عناصر مختلف طبیعت ظهور نماید و با اثربخشی بر اعمال، رفتار، ذهن و زبان هنرمند، آثار وی را تحت تأثیر خود قرار دهد. در این کتاب، تلاش شده است که این کهن‌الگو در اشعار بزرگ شاعر معاصر ایران، احمد شاملو بازنگری شود و موارد تأثیرگذاری آنیما بر افکار و سروده‌های شاملو،‌ مورد بررسی قرار گیرد.

نظرات کاربران

Hemmat
۱۳۹۶/۰۳/۲۵

عرض ادب و احترام _ ضمیر ناخودآگاه جمعی _ آرکی تایپ « archetype » _ یونگ _ شاملو و « نقد اسطوره ای و مدرن» مهمترین مفاهیم و اصطلاحات کلیدی تحقیق حاضر به شمار میروند. ۱) ساخت ضمیر ناخودآگاه از اصطلاحات کاربردی است که

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹)
«یونگ معتقد است، به دلیل این‌که ذهنیت و تصویر زن درون ناخودآگاه است همیشه ناخودآگاه بر معشوق فرا فکنده می‌شود و عامل عمده در عشق یا نفرت همین آنیماست» (شمیسا، ۱۳۸۳، ص:‌ ۵۴).
الهام
یونگ معتقد است: «گرچه، چهره‌ی مادر بدان‌گونه که در فرهنگ‌های قومی ظاهر می‌شود کمابیش عام است اما هنگام ظهور در روان فردی به وضوح تغییر می‌یابد»
الهام
«هر مردی حوا را در درون خود دارد»
الهام
نخست دیر زمانی در او نگریستم چندان که چون نظر از وی بازگرفتم در پیرامون من همه چیزی به هیأت او در آمده بود. آن گاه دانستم که مرا دیگر از او گریز نیست
Mina.bassami
زیبایی تو لنگری‌ست ـ نگاهت شکست ستمگری‌ست ـ و چشمانت با من گفتند که فردا روز دیگری‌ست
Mina.bassami
سنگ‌های زندانم را به دوش می‌کشم بسان فرزند مریم که صلیبش را
Mina.bassami
رابطه‌ی اثر با شاعر،‌ همان رابطه‌ی کودک با مادر است» (یونگ، ۱۳۷۹، ص: ۲۴۴).
الهام
از نظر یونگ «هنر و ادبیات نیز مانند خواب، محل تجلی صور مثالی و ظهور ناخودآگاه جمعی است» (شایگان فر، ۱۳۸۰، ص: ۱۳۹). همچنین معتقد است: «شاعر کسی است که از پشت واژه‌ها، فعلی بدوی را طنین‌انداز سازد» (همان،‌ ص: ۱۳۷).
الهام
«هنرمند، مفسر رازهای روح زمان خویش است بدون این‌که خواهان آن باشد. مانند هر پیامبر راستین. او تصور می‌کند که از ژرفای وجود خود سخن می‌گوید، اما روح زمان است که از طریق دهانش سخن می‌گوید و آن‌چه که وی می‌گوید وجود دارد، زیرا تأثیرگذار است» (یونگ، ۱۳۷۹ ص: ۲۴۲).
الهام

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۴۰۰ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۴۰۰ صفحه

قیمت:
۸۵,۰۰۰
۴۲,۵۰۰
۵۰%
تومان