دانلود و خرید کتاب اگر نیچه نهنگ شاخدار بود جاستین گرگ ترجمه رویا مهرگان‌راد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اگر نیچه نهنگ شاخدار بود اثر جاستین گرگ

کتاب اگر نیچه نهنگ شاخدار بود

معرفی کتاب اگر نیچه نهنگ شاخدار بود

کتاب اگر نیچه نهنگ شاخدار بود نوشتهٔ جاستین گرگ و ترجمهٔ رویا مهرگان‌راد است و نشر سنگ آن را منتشر کرده است. آنچه هوش حیوان دربارهٔ حماقت بشر برملا می‌کند در این کتاب آمده است.

درباره کتاب اگر نیچه نهنگ شاخدار بود

جاستین گرگ را می‌توان متخصص روان‌شناسی حیوانات و به طور مشخص، دولفین‌ها و نهنگ‌ها دانست. او دکترای روان‌شناسی خود را سال ۲۰۰۸ از دانشگاه دوبلین و با مطالعه‌ٔ شناخت اجتماعی دولفین‌ها دریافت کرده است. گرگ همچنین به زبان‌شناسی و تکامل زبان علاقه‌مند است و عموم مطالعات و نوشته‌هایش در همین حوزه‌ها هستند. تمرکز او در کتاب اگر نیچه نهنگ شاخدار بود نیز بر رفتارشناسی حیوانات و دیدگاه‌های فیلسوف بزرگ و مهمی چون نیچه در این باره است. گرگ به طرز ماهرانه‌ای بین فلسفه و روان‌شناسی ارتباط برقرار کرده است و کتابش را می‌توان نمونه‌ٔ کاملی از مطالعات بین‌رشته‌ای محسوب کرد. کتابی که هم فلسفی است، هم روان‌شناختی.‌‌

اگر نیچه نهنگ شاخدار بود در هفت فصل تنظیم شده است که در هر کدام از آن‌ها، گرگ با تمرکز بر جنبه‌های مختلف رفتار و زندگی انسان، نظیر دروغگویی، خشونت، مرگ‌آگاهی، اصول اخلاقی و… نشان‌مان می‌دهد که چقدر باید از حیوانات بیاموزیم.

فهرست مطالب این کتاب از این قرار است:

مقدمه

پرسشگرها: ماجرای کلاه‌، شرط‌بندی‌ها و ماتحت خروس

صادق بودن: قدرت و ضعف دروغگویی

مرگ‌آگاهی: ایراد آگاهی از آینده

بار گناهان گذشته‌مان: معضل اصول اخلاقی انسان

راز زنبور شاد: وقت آن رسیده که از خط قرمزها حرف بزنیم

دوراندیشی سطحی: سطحی‌نگری ما در پیش‌بینی آینده

انحصارگرایی انسان: آیا ما برنده می‌شویم؟

کلام آخر: چرا باید حلزون‌ها را نجات دهیم؟

خواندن کتاب اگر نیچه نهنگ شاخدار بود را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران و دوستداران حوزه‌های فلسفهٔ علم، روان‌شناسی، دنیای حیوانات و تاریخ علم پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب اگر نیچه نهنگ شاخدار بود

«ما همیشه به جهان و گونه‌های غیرانسانی موجود در آن از دیدگاه هوش انسانی خودمان نگاه کرده‌ایم. اما چه می‌شد اگر صدایی را که منحصربه‌فردی گونه‌ی ما را فریاد می‌زند، خاموش کنیم و درعوض به داستان‌هایی گوش دهیم که گونه‌های دیگر برای‌مان بازگو می‌کنند؟ چه می‌شد اگر اقرار کنیم که گاهی اوقات دستاوردهای به‌اصطلاح انسانی ما از نظر تکاملی در واقع راهکارهای بسیار احمقانه‌ای هستند؟ با این کار تمام دنیا را زیر و رو می‌کنیم. در این صورت حیواناتی که به‌ظاهر از هوش کم‌تری برخوردارند مثل گاو، اسب و نهنگ شاخدار نابغه به ‌نظر می‌رسند. ناگهان قلمرو حیوانات مملو از ذهن‌های ساده و زیبایی می‌شود که راه‌حل‌های ساده اما هوشمندانه‌ای برای مسئله‌ی بقا پیدا کرده‌اند.

هوش بشر چه فایده‌ای دارد؟ این سؤالی است که نیچه را آزار می‌داد، درست همان طور که مرا آزار می‌دهد. بیایید ببینیم می‌توانیم با هم به آن پاسخ دهیم.»

نظرات کاربران

ر.د.ب
۱۴۰۲/۰۳/۲۸

ترجمه عالی‌ برای یک کتاب عالی. دوستداران دانش و فرگشت مطالعه کنند و لذت ببرند. با تشکر از مترجم و انتشارات. واقعا این جور مترجم ها برای کتاب های علمی عالی هستن. توضیحات تکمیلی خوبی هم ارائه داده. واقعا عالی

شهاب‌الدین آدینه عراقی
۱۴۰۳/۰۱/۱۱

عالی؛ کتاب هم محتوای خوبی داره هم ترجمه‌ای خوب. نویسنده به تفاوت‌های «شناخت» انسان و دیگر جانوران پرداخته... هرچند به نظرم بی‌خودی از نام نیچه استفاده کرده.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
به نظر می‌رسد اصول اخلاقی بیش‌تر شبیه مجموعه‌ای از احکام موروثی است که فرهنگ در آن دست برده است. اگر این مسأله درست باشد، پس ظرفیت ما برای اصول اخلاقی چیزی است که مثل هر ویژگی شناختی دیگری تکامل یافته است. دست‌کم از نظر دانشمندانی که رفتار حیوانات را مطالعه می‌کنند، ظاهراً این‌طور است.
Ludwig McMostang

حجم

۲۲۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۲۲۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان