دانلود و خرید کتاب آیین پهلوانی و سنت های زورخانه ای خسرو آقایاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آیین پهلوانی و سنت های زورخانه ای اثر خسرو آقایاری

کتاب آیین پهلوانی و سنت های زورخانه ای

معرفی کتاب آیین پهلوانی و سنت های زورخانه ای

کتاب آیین پهلوانی و سنت‌های زورخانه‌ای نوشتهٔ خسرو آقایاری است که انتشارات نیستان آن را منتشر کرده است.

دربارهٔ کتاب آیین پهلوانی و سنت‌های زورخانه‌ای

خسرو آقایاری مقدمه‌ای کامل در ابتدای کتاب ارائه می‌دهد و در آن به تاریخچهٔ ورزش در ایران و جهان می‌پردازد. او همچنین همبستگی میان آیین‌های پهلوانی و ورزش در ایران را بررسی می‌کند. پس از مقدمه به پیشینهٔ سنت‌های پهلوانی در افسانه‌های قدیمی و  سنت کهن و باستانی ایران می‌پردازد.

در بخش اصلی کتاب به قسمت‌های مختلف زورخانه، مقام‌های مختلف، شیوهٔ ورود و معرفی ابزار ورزش سنتی ایرانی در زورخانه می‌پردازد.

در بخش‌های بعد نیز به معرفی ساختار ورزش، مدیریت زورخانه و فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با آن پرداخته شده است.

معرفی آیین‌های عیاری، جشن‌ها و شیوه‌های برگزاری جشن‌های زورخانه‌ای نیز از دیگر بخش‌های این کتاب به شمار می‌رود.

کتاب آیین پهلوانی و سنت‌های زورخانه‌ای به شکلی ساده نگارش شده است و به گفتار پهلوانان ایرانی نزدیک و دارای لحنی شیرین است. 

خواندن کتاب آیین پهلوانی و سنت‌های زورخانه‌ای را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به علاقه‌مندان به تاریخچه و اصطلاحات زورخانه‌ای پیشنهاد می‌کنیم.

دربارهٔ خسرو آقایاری

خسرو آقایاری در سال ۱۳۳۷ به دنیا آمد. او دارای تحصیلات حوزوی است و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش فعالیت‌های ادبی بر عهده داشته است. در حال حاضر خسرو آقایاری نویسنده‌ و کارشناس حوزه‌ٔ ادبیات داستانی و شعر نوجوان و همچنین سردبیر کتاب ماه کودک و نوجوان است. این ماهنامهٔ تخصصی به نقد و بررسی کتاب  می‌پردازد. خسرو آقایاری قصه‌ها و آیین‌های پهلوانی ایرانی را برای نوجوانان در قالب کتاب بازآفرینی کرده است.

بخشی از کتاب آیین پهلوانی و سنت‌های زورخانه‌ای

«زورخانه از اعصار کهن تاریخ به دنیای معاصر رسیده است. برخی نشانه‌ها و نمادها در ساختمان زورخانه و همچنین دسته ای از رفتارها و اعمال اهل زورخانه، بیانگر این حقیقت است که زورخانه ریشه در اعصار بسیار کهن تاریخ دارد.

دسته‌ای از پژوهشگران پیدایش ورزش زورخانه‌ای را به عصر اسلامی و اعمال و رفتارهای آن را صرفاً حرکت‌هایی برای آماده‌سازی بدن و شرکت در رزم‌های تن به تن دانسته‌اند. این محققان اعتقاد دارند در زمان خلیفه دوم که کشور ایران دستخوش تاخت و تاز و هجوم سپاهیان اسلام قرار گرفت، مردمی که از ظلم و ستم بی‌پایان شاهان و روحانیون عصر ساسانیان به جان آمده بودند، از جان و دل در برابر دین جدید که پیام توحید و برابری انسان‌ها در پیشگاه پروردگار و نفی تبعیض‌های نژادی را  شعار خود قرار داده بود، تسلیم شدند و در راه گسترش آن از دل و جان کوشیدند، اما با گسترش اسلام و استوار شدن پایه‌های حکومت خلفا وقتی که با واقعیت و قلب ماهیت پیام دین و فرهنگ نفرت انگیز برتری جویی نژادی عرب مواجه شدند، در برابر روح برتری جویی حکام عرب به پا خاستند و با تقویت جسم و جان جوانان خود کوشیدند تا با اعراب مقابله کنند و استقلال کشور خود را باز بیایند. در این شرایط که اعراب با هرگونه اقدام مقابله جویانه به شدت برخورد می‌کردند و امکان تمرینات رزمی وجود نداشت. جوانان ایرانی با هدایت دانایان جهاندیده، دیوار، نیمکت قرار دارد که تماشاگران بر آنها می‌نشینند و به مراسم نگاه می‌کنند. به هر حال نکته اصلی اشتراک گود و سکوست. در کنار در ورودی زورخانه، مانند معابد مهری، آبدانی وجود دارد که البته امروز مفهوم اصلی خود را از دست داده است. به جای آتشدانی که در معابد مهری، در انتهای صحنه و در دو سوی تصویر مهر قرار دارد، در زورخانه در جلو سردم اجاقی است که امروزه از آن برای گرم کردن ضرب و تهیه نوشیدنی گرم استفاده می‌شود. به همان گونه که بر دیوارهای معابد مهری نقش‌هایی مقدس بود، در زورخانه‌ها نیز نقاشی‌ها و اخیرا عکس‌هایی مربوط به کشتی گرفتن پهلوانان و داستان‌های رستم وجود دارد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۶۲۰ صفحه

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۶۲۰ صفحه

قیمت:
۱۳۹,۵۰۰
۶۹,۷۵۰
۵۰%
تومان