دانلود و خرید کتاب اضطراب منزلت آلن دوباتن ترجمه رضا اردلان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اضطراب منزلت اثر آلن دوباتن

کتاب اضطراب منزلت

معرفی کتاب اضطراب منزلت

خلاصه‌کتاب اضطراب منزلت نوشتهٔ آلن دوباتن و ترجمهٔ رضا اردلان است و شنیدار آن را منتشر کرده است. این کتاب بررسی فلسفی و تاریخی اضطراب منزلت است.

درباره خلاصه‌کتاب اضطراب منزلت

مقام و منزلت اجتماعی را از منظر فلسفی و تاریخی ارزیابی کنید.

در رمان «سرخ و سیاه» اثر تحسین‌شده‌ٔ استاندال، داستان جولین سورِل را می‌خوانیم؛ پسر نجاری که از طرفداران سرسخت ناپلئون بود، چراکه ناپلئون سیستم فئودالیته و اشرافی‌‌ را از بین برد و به جای آن شایسته‌سالاری را مورد حمایت قرار داد. بسیاری از مقامات ارشد کابینه ناپلئون از طبقات پایین جامعه بودند و همین مسئله جولین را نسبت به آینده امیدوار می‌کرد. او آرزو داشت که با هوشمندی و توانایی‌های خود مسیر ناپلئون را بپیماید و به جایگاه او برسد.

متأسفانه جولین در زمانه‌ای زندگی می‌کرد که طبقه‌بندی‌های سخت اجتماعی مجدداً در حال پررنگ‌شدن بود. او به‌سختی می‌توانست وضعیت اجتماعی خود را تغییر بدهد و سرانجام برای رسیدن به جایگاه مورد‌نظرش به سراغ روش‌های شرم‌آوری رفت. او ابتدا همسر شهردار را اغوا کرد؛ سپس با فریبکاری، دختر مردی نجیب‌زاده را شیفته‌ٔ خود ساخت و کم‌کم به این باور رسید که هرچه فریبکارتر و فرصت‌طلب‌تر باشد، می‌تواند زودتر به اشرافیتی که آرزویش را دارد، برسد؛ اما آنچه در نهایت نصیب جولین شد، تیغ تیز گیوتین بود.

شرایط روحی که جولین در طول زندگی خود تجربه می‌کرد، «اضطراب منزلت» نامیده می‌شود و به دلیل سلسله‌مراتبی که در جوامع مختلف وجود دارد، تقریباً بین تمام انسان‌ها مشترک است. شاید منطقی‌ به نظر برسد که «جایگاه و منزلت» را بخشی اجتناب‌ناپذیر از زندگی انسان‌ها بشماریم، اما آیا این هم طبیعی است که افراد به دلیل موقعیتی که دارند، در نردبان سلسله‌‌مراتبیِ جامعه تحت فشار قرار بگیرند؟ چرا ما انسان‌های عصر مدرن با اینکه نسبت به هر زمان دیگری پیشرفته‌تر شده‌ایم، همچنان از نارضایتی و عدم خوشحالی رنج می‌بریم؟ آیا ما همیشه و در تمام طول تاریخ، چنین اضطراب‌ منزلت شدیدی را تجربه کرده‌ایم؟

خلاصه‌کتابی که پیش رو دارید ادعا می‌کند ترس دائمی ما از ناتوانی در دستیابی به معیارهای موفقیت جامعه، پدیده‌ای کاملاً جدید و حاصل شکل‌گیری تمدن است. این کتاب، ابتدا به بررسی علل «اضطراب منزلت» می‌پردازد و سپس راه‌حل‌هایی برای مقابله با آن ارائه می‌کند.

در این خلاصهٔ کتاب به پرسش‌های زیر پاسخ داده می‌شود:

۱. اولین اسنوب‌ها یا خودوالاپندارها چه کسانی بودند؟

۲. چگونه یک نقاشی گلابی باعث شد یک کاریکاتوریست به زندان بیفتد؟

۳. آثار باستانی و بناهای ویران شده چه درس‌هایی به ما می‌آموزند؟

خواندن خلاصه‌کتاب اضطراب منزلت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که دچار اضطراب منزلت هستند پیشنهاد می‌کنیم.

درباره آلن دوباتن

آلن دو باتن، نویسنده، فیلسوف و مجری تلویزیونِ ساکن بریتانیا که دغدغه‌اش نوشتن دربارهٔ زندگی روزمره به شیوه‌ای فلسفی است. او در تمام نوشته‌هایش می‌کوشد فلسفه را وارد زندگی عادی انسان کند.

آلن دوباتن نویسنده‌ٔ فلسفی در سال ۱۹۶۹ در شهر زوریخ سوئیس به دنیا آمده است. او اکنون در لندن زندگی می‌کند و مشغول مدیریت در موسسه‌ خود یعنی مدرسه‌ٔ زندگی است. این نویسنده اکنون به‌عنوان نویسنده‌ٔ فلسفه‌ٔ روزانه شناخته می‌شود. او درباره‌ٔ موضوعاتی می‌نویسد که هرروزه همه‌ٔ انسان‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. موضوعاتی مانند عشق، سفر، هنر، معماری و ادبیات. کتاب‌های آلن دوباتن تاکنون به بیشتر از سی زبان دنیا ازجمله فارسی ترجمه‌ شده‌اند.

دوباتن دورهٔ دکتری فلسفه را در دانشگاهِ هاروارد آغاز کرد؛ ولی برای نوشتن کتب فلسفی به زبان ساده، آن را نیمه‌کاره رها کرد. مهم‌ترین کتاب‌های آلن دوباتن، تسلی‌بخشی‌های فلسفه و هنر سیر و سفر نام دارند.

اولین کتاب آلن دوباتن به نام جستارهایی در باب عشق، در سال ۱۹۹۳ زمانی که او ۲۴ سال داشت، منتشر شد. کتابی که خیلی زود در لیست کتاب‌های پر فروش قرار گرفت و بیش از دو میلیون نسخه از آن به فروش رفت.

آلن دوباتن مؤسس مدرسه‌ای به نام مدرسه‌ٔ زندگی است. او با این باور که فرزندان ما در مدرسه راه و روش زندگی کردن را نمی‌آموزند مدرسهٔ زندگی را تأسیس کرد. دوباتن معتقد است این فقدان دانش باعث می‌شود کودکان در زندگی بالغانه‌شان با مشکلات زیادی مواجه شوند.

موضوعاتی که در مدرسه زندگی تدریس می‌شوند متنوع‌اند. اما همه‌ٔ این آموزش‌ها در راستای افزایش خودشناسی هستند. زیرا گردانندگان این مدرسه معتقدند تنها با خودشناسی است که می‌توانیم زندگی برتر و رضایت‌بخش‌تری داشته باشیم. مجموعه‌ٔ آموزش‌های این مدرسه در شش دسته‌ٔ کلی تقسیم‌بندی می‌شود. خودشناسی، ارتباطات (Relationships)، کار، آرامش، رفتار‌های اجتماعی و فرهنگ و فراغت.

نویسندگان و فیلسوفان باتجربه‌ای هم در این موسسه کار می‌کنند. نکته‌ٔ جالب این است که با توجه به تفاوتِ روش‌های یادگیری، مدرسه‌ٔ زندگی آلن دوباتن، آموزه‌ها یا محصولاتش را به روش‌های مختلفی، مانند کتاب، کارگاه، ویدیو، جلسه‌ روانکاوی و... ارائه می‌کند.

آلن دوباتن تاکنون کتاب‌های بسیاری منتشر کرده است. از میان این آثار، کتاب‌های جستارهایی در باب عشق، تسلی ‌بخشی‌های فلسفه، هنر سیر و سفر، اضطراب منزلت، دین برای خداناباوران، سیر عشق، هنر همچون درمان و تعدادی از کتاب‌های مدرسهٔ زندگی به فارسی ترجمه‌ شده‌اند و همه‌ٔ آن‌ها در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار قرار گرفته‌اند.

بخشی از خلاصه‌کتاب اضطراب منزلت

«نیاز ما به عشق، اشتیاقمان را به جاه و مقام افزایش می‌دهد.

چه عاملی باعث می‌شود که یک نفر بخواهد ثروتی هنگفت جمع‌آوری کند؟ پاسخی که بلافاصله به ذهن خطور می‌کند ممکن است بسیار ساده باشد: حرص و طمع! اما یک اشکال کوچک در این پاسخ وجود دارد؛ اگر حرص و طمع تنها عامل است، پس چرا برخی افراد پس از آنکه به ثروتی می‌رسند که ممکن است تا پنج نسل بعدی هم تمام نشود، باز به دنبال ثروت بیشتر هستند؟ اگر افراد فقط به دلایل مادی ثروت جمع کنند، مثل خرید خانه‌ای بزرگ‌تر یا خرید خودرویی مجلل، بالاخره باید به نقطه‌ای برسند که خسته و منصرف شوند؛ اما چیزی که در واقعیت مشاهده می‌کنیم کاملاً برعکس است! پس شاید بهتر باشد به دنبال دلایل دیگری بگردیم.

بیایید نحوه برخوردمان با افراد بلند مرتبه را با نحوه برخوردمان با افراد سطح پایین‌تر مقایسه کنیم. پس از یک بررسیِ صادقانه خواهیم دید که حتی لحن صحبت کردن ما درباره هر گروه متفاوت است. به عبارت دیگر، افرادی که جایگاه مهمی در جامعه دارند، برای ما آدم حسابی به شمار می‌روند و در مقابل، دیگران انگار هیچکس نیستند و ارزشی ندارند. البته که هیچکس بودن به طور کلی غیرممکن است؛ اما اغلب اوقات افرادی که منزلت کم‌تری در جامعه دارند، هویت خود را نادیده می‌گیرند و یا حتی انکار می‌کنند. بنابراین گرایش برای کسب مقام ممکن است به دلیل کسب احترام و حتی عشق باشد؛ نه صرفاً عشق رمانتیک، بلکه این احساس که وجود شما برای دیگران مهم است، به نظراتتان گوش می‌دهند، از شکست‌های شما چشم می‌پوشند و خواسته‌هایتان برای آن‌ها مهم است.»

معرفی نویسنده
عکس آلن دوباتن
آلن دوباتن

آلن دو باتن فیلسوف، نویسنده و مجری تلویزیونی در ۲۰ دسامبر ۱۹۶۹ میلادی در زوریخ به دنیا آمد. او نویسنده‌ی کتاب های مشهوری مانند آرامش و خودشناسی است. او فرزند ژاکلین و ژیلبر دو باتن بود. ژیلبر در اسکندریه در مصر زاده شده بود و پس از این‌که به خاطر به قدرت رسیدن جمال عبد‌الناصر مجبور به خروج از مصر شد، برای کار و زندگی به سوئیس مهاجرت کرد و هم‌بنیان‌گذار موسسه‌ی مالی-اعتباری جی‌ای‌ام شد (ثروت خانواده‌ی او در سال ۱۹۹۹ م. حدود ۲۳۴ میلیون یورو تخمین زده شد). مادر آلن متولد سوئیس و از اهالی اشکنازی و پدرش از خانواده‌ی یهودیان سفاردی‌ از شهر باتن در کاستیا و لئون بود.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
حتی دنیای مدرن غرب هم دقیقاً نمی‌داند که چه چیزهایی باعث خوشبختی ما می‌شود. ما انسان‌ها هر چقدر هم خود را در فکر و اندیشه مستقل بدانیم، باز هم به طرز ترسناکی در درک نیازهای خود و پیدا کردن راه‌های شادمانی ناتوان هستیم. ذهن ما دائماً در معرض گزند صداهای بیرونی است که به ما دیکته می‌کنند چه چیزی برای خوشحالی خود نیاز داریم.
Hana
اسنوب به معنی خودوالاپندار است و به فردی گفته می‌شود که به افرادی که جایگاه اجتماعی ویژه‌ای ندارند، نگاهی از بالا به پایین دارد. اسنوب‌ها متعصبانه اعتقاد دارند که ارزش انسانی هر کسی را جایگاه، ثروت و درجه اجتماعی او تعیین می‌کند.
Hana
چرا ما تا این حد به آنچه همسایگانمان دارند اهمیت می‌دهیم؟ به این دلیل که برای انسان‌ها عواملی مانند ثروت، شهرت و اعتبار خود به خود و به تنهایی قابل سنجش و ارزیابی نیست. ما به یک گروه مرجع که از افراد دیگر تشکیل شده باشد نیاز داریم تا از طریق آن‌ها میزان موفقیت خود را بسنجیم.
Hana

حجم

۳۳٫۲ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۴ صفحه

حجم

۳۳٫۲ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۴ صفحه

قیمت:
۷,۰۰۰
تومان