دانلود و خرید کتاب خودشناسی آلن دوباتن ترجمه علی معتمدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب خودشناسی

کتاب خودشناسی یکی از کتاب‌های مجموعه مدرسه زندگی اثر فیلسوف و نویسنده مشهور معاصر آلن دوباتن است. دوباتن در کتاب‌های مجموعه مدرسه زندگی پیوندی میان فلسفه و زندگی روزمره برقرار کرده و می‌کوشد پیپه‌هایی را که در زندگی روزمره با آنها روبه روییم از منظر فلسفی تشریح و تحلیل کند.

درباره کتاب خودشناسی

ما بر این باوریم که گام نخست در مسیر موفقیت خودشناسی است. تنها وقتی درک و تصور درستی از خودمان و شخصیت‌مان داشته باشیم می‌توانیم تصمیم‌های مطمئن، بخصوص در زمینه‌ی مسائل عاطفی و کاری، بگیریم.

متأسفانه، ابزار مناسب و تکنیک‌های درستِ خودشناسی و کسب موفقیت را نمی‌توان به‌سادگی پیدا کرد. این جور مسائل را نه در مدرسه، نه در دانشگاه، و نه در محیط کار به ما آموزش نمی‌دهند. بسیاری از ما درگیر زندگی می‌شویم بدون آنکه اصلاً بفهمیم در پسِ ذهن‌مان چه می‌گذرد.

به همین دلیل، مدرسه‌ زندگی شکل گرفت؛ تا منبعی باشد برای کمک به ما در جهت فهم خودمان و بهبود روابط‌مان هم در حوزه‌ی کاری و هم اجتماعی. می‌خواهیم با کمک مدرسه‌ زندگی یاد بگیریم به آرامش برسیم و از زندگی‌مان بیشتر لذت ببریم.

 دوباتن در کتاب خودشناسی به درک ناقص و ناچیز ما از ذهن خودمان اشاره می‌کند و می‌گوید از ویژگی های ذهن ما این است که شاخت ناکافی و ناکاملی از آن داریم. دوباتن در این کتاب سعی نموده است ذهن ما و زوایای پنهان آن را بیشتر و بهتر به ما بشناساند. از چیزهایی بگوید که باعث اشتباه ما در خودشناسی می‌شوند و راهکارهایی بدهد که با کمک آنها بتوانیم ذهن و ویژگی‌های خاصش را شایسته‌تر از پیش بشناسیم.

 خواندن کتاب خودشناسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به کتاب‌هایی درباره ذهن و خودشناسی و دوست‌داران کتاب‌های حوزه فلسفه و زندگی مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب خودشناسی

مراقبهٔ فلسفی با این پرسش آغاز می‌شود: الان بابت چه چیزی مضطرب هستم؟

زندگی عموماً فراتر از حدّ انتظار ما دلهره‌زا است. ما در این دنیای متزلزل مدام باید حواسمان باشد راه صحیح را پیدا کنیم. ما گروگانِ دائمیِ سرنوشتِ هوس‌باز هستیم. در هر دقیقه از بیداری، یک رادارِ بی‌قرار در بخشی از ذهن ما مشغول پاییدن یک افق گسترده و تا حدّی غبارآلود است تا منابع تازه‌ای از بلاتکلیفی و ریسک را ثبت کند: جلسه چطوری پیش خواهد رفت؟ کِی باید برویم؟ چه اتفاقی برای نامه‌ها افتاد؟ پنج سال دیگر اوضاعمان چطوری است؟ نزدیک‌ترین دستشویی کجاست؟ ما همیشه به اندازهٔ یک واحد ریسک (نه بیشتر) از آسیب، رسوایی، و تباهی فاصله داریم.

در طول مراقبه باید به تمام اضطراب‌های خود فرصت ابرازِ وجود بدهیم، زیرا سه‌چهارم تشویش‌های ما هیچ علّت بیرونی ندارند، بلکه چون به نگرانی‌های خود وقت کافی جهت بررسی و درک آن‌ها اختصاص نداده‌ایم به صورت تشویش درآمده‌اند. تنها با گوش دادن به آن‌هاست که می‌توانیم شدّت اضطراب خود را تخفیف دهیم. اگر قرار بود سِیر ناخودآگاه در حالت تشویش و سراسیمگی را ثبت کنیم، نتیجه پریشان‌گویی‌های گیج‌کننده می‌شد: «...دوباره که بیسکوئیت ریختی همه‌جا، از دست تو، آخه چرا، مگه کوری، ای وای قرارداد فروش، نه اونا نمی‌تونن از پسش بربیان، دستشویی رو نگاه، فردا به قرار ساعت ۱۰:۳۰ نمی‌رسم، چرا خودم رو قاطی این قضیه کردم، فاکتور عوضی، چرا من، تقصیر خودمه، شاخه‌های درخت، خوابم نمی‌بره...»

این نهر خروشان را می‌توان کم‌کم از شتاب انداخت، انرژی‌اش را گرفت، و تبدیلش کرد به چند جویبار تا رفته‌رفته خشک شود و هیجانش گرفته شود. وقتی بنشینیم و اضطراب‌های خود را هدفمندانه واکاوی کنیم، حالت عصبانیت و دلشورگی‌مان از بین می‌رود.

ما باید مهار اضطراب‌های خود را به دست بگیریم و خودمان را ملزم کنیم که در خیال خود ببینیم اگر تهدیدهای آن‌ها به بروز فاجعه عملی شود، چه اتفاقی خواهد افتاد: اگر تمام دلشوره‌ها و نگرانی‌های ما واقع شوند چه اتفاقی برای‌مان خواهد افتاد؟ به فرض که این اتفاق بیفتد، از کجا معلوم من آسیب ببینم؟ بازی خیالی با وخیم‌ترین عواقبِ احتمالی بهترین راه برای خنثا کردن دل‌نگرانی‌هایی است که اگر به آن‌ها بی‌اعتنایی شود، ما را عاصی می‌کنند. باید تک‌تک آن‌ها را به همین صورت در ذهنمان احضار کنیم؛ خواهیم دید که این روش در اکثر موارد نجات‌بخش است.

تمرین: تفسیر اضطراب

بنویسید بابت چه چیزی مضطرب هستید؛ دست‌کم هشت مورد نام ببرید. در این مرحله، هر مورد باید تک‌کلمه‌ای باشد (یا فوقش چند کلمه).

اشکالی ندارد اگر بعضی از اضطراب‌هایتان خیلی پیش‌پاافتاده یا به نحو جالب و غم‌انگیزی دامنه‌دار باشند. اگر برای‌تان مشکل است، در هر یک از مقوله‌های زیر دنبال مواردی بگردید که برای‌تان اضطراب‌آفرین هستند:

- کار و کسب

- روابط عاطفی

- فرزندان / والدین

- سلامت

- پول

- کارهایی که باید انجام دهم

وقتی فهرست خود را تکمیل می‌کنید، حس شگفت‌آور رهایی به شما دست می‌دهد.


معرفی نویسنده
عکس آلن دوباتن
آلن دوباتن

آلن دو باتن فیلسوف، نویسنده و مجری تلویزیونی در ۲۰ دسامبر ۱۹۶۹ میلادی در زوریخ به دنیا آمد. او نویسنده‌ی کتاب های مشهوری مانند آرامش و خودشناسی است. او فرزند ژاکلین و ژیلبر دو باتن بود. ژیلبر در اسکندریه در مصر زاده شده بود و پس از این‌که به خاطر به قدرت رسیدن جمال عبد‌الناصر مجبور به خروج از مصر شد، برای کار و زندگی به سوئیس مهاجرت کرد و هم‌بنیان‌گذار موسسه‌ی مالی-اعتباری جی‌ای‌ام شد (ثروت خانواده‌ی او در سال ۱۹۹۹ م. حدود ۲۳۴ میلیون یورو تخمین زده شد). مادر آلن متولد سوئیس و از اهالی اشکنازی و پدرش از خانواده‌ی یهودیان سفاردی‌ از شهر باتن در کاستیا و لئون بود.

نظرات کاربران

متین خسروی
۱۴۰۰/۰۸/۰۶

کتابی مفید از مجموعه‌ی مدرسه‌ی زندگی آلن دوباتن. کتاب به صورت عملی به پارامترهای مهمی که در خودشناسی باید بررسی شوند می‌پردازد، اهمیت آن را می‌گوید، و راه‌های شناخت و بهبود را معرفی می‌کند. متن روانی داشت و برای مطالعه در

- بیشتر
کاربر ۲۷۹۲۳۲۷
۱۴۰۰/۰۷/۱۸

فقط ۶۰ صفحه از کتاب بود و کاملا نصفه و ناقص

Zahra Sh
۱۴۰۰/۰۴/۲۱

کتاب یه جوری تموم شد انگار ناقصه

کاربر ۵۱۸۸۶۸
۱۴۰۱/۰۵/۰۸

من ۱۸سالمه ، کتاب رو سرسری خوندم چون دنبال معیاری بودم ک توی فردام به تحلیل رفتارم بپردازم اما چیز خاصی دستگیرم نشد(شاید بخاطر سرسری خوندن من بوده!) و پیشنهاد نمیکنم چون نظر من اینه کتاب بیشتر سعی میکنه احساسات امروز

- بیشتر
کاربر ۶۸۳۴۲۳۷
۱۴۰۲/۰۵/۱۴

این کتاب واقعا خوب هست م این کتاب رو همه توصیه میکنن چون ما. برای هر چیزی لول باید خودمون رو بشناسیم چون خودشناسی یکی از واجبات زندگی ما آدم ها هست اگر خودمون رو بشناسیم میتوانیم به ایده و

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۲)
شخصیت امروزِ ما در بزرگسالی تا حدّ بسیار زیادی متأثر از رویدادهایی است که تا قبل از جشن تولد پانزده‌سالگی‌مان رخ داده است.
صدیقه
اعتمادبه‌نفس یک مهارت است، نه یک عطیهٔ الهی
صدیقه
کسی در مسیر خودشناسی موفق عمل می‌کند که در پایان به این درک برسد که چقدر شناخت ما از خودمان کم است و احتمالاً چقدر در شناخت خود ناتوان هستیم.
صدیقه
برای کسی که به فقدان خویشتن‌دوستی مبتلا است برقراری رابطهٔ عاشقانه تقریباً ناممکن است، زیرا برای این‌که فرد ظرفیت و لیاقت پذیرش عشق دیگری را داشته باشد باید قبل از آن بتواند خودش را دوست داشته باشد، و این علاقه به خویشتن میلی است که در طول سالیان و عمدتاً در دوران کودکی شکل می‌گیرد.
ASMA
- الان بابت چه چیزی مضطرب هستم؟ - الان بابت چه چیزی ناراحت هستم؟ - الان بابت چه چیزی هیجان‌زده هستم؟
دلداده سید علی
میزان علاقهٔ ما به خودمان بیش از هر چیز در مواجهه با تهدیدهایی مشخص می‌شود که از جانب دیگران احساس می‌کنیم. وقتی با یک غریبه‌ای برخورد می‌کنیم که چیزهایی دارد که ما نداریم (شغل بهتر، یار/ همسر بهتر، و غیره)، اگر درجهٔ خویشتن‌دوستی ما پایین باشد، بلافاصله احساس بی‌ارزش بودن به ما دست می‌دهد. یا اگر درجهٔ خویشتن‌دوستیِ ما قابل‌ملاحظه باشد، از چیزی که داریم و اینی که هستیم احساس رضایت خواهیم کرد.
ASMA
همچنین از اثرات روان‌شناسی این باور بوده که بلوغ یعنی تلاش مداوم برای تبدیل ناخودآگاه به خودآگاه؛ تا از این طریق بتوانیم خودمان را بشناسیم.
ASMA
آیا به‌راحتی عذرخواهی می‌کنیم؟ اگر اندوختهٔ خویشتن‌دوستی ما قابل‌توجّه باشد، این حس را داریم که می‌توانیم به اشتباه خود اقرار کنیم بدون این‌که عزت نفسمان دچار خدشه شود. اما اگر خویشتن‌دوستی ما شکننده باشد، برای‌مان مقدور نیست که به گناه و اشتباه خود اعتراف کنیم؛ این اعتراف ته‌ماندهٔ حرمت نفسمان را هم از بین خواهد برد. در نتیجه، زودرنج و گوشه‌گیر می‌شویم.
کاربر ۴۰۰۴۰۵۷
کسی در مسیر خودشناسی موفق عمل می‌کند که در پایان به این درک برسد که چقدر شناخت ما از خودمان کم است و احتمالاً چقدر در شناخت خود ناتوان هستیم.
احسان
سطح خویشتن‌دوستی ما تأثیر بسزایی در زندگی ما دارد. این احساس ممکن است ما را وسوسه کند که خیال کنیم هرچه بیشتر به خودمان سخت بگیریم، حتا اگر عذاب هم بکشیم، نتیجه‌اش به نفعمان خواهد بود. با تازیانه‌هایی که به خودمان می‌زنیم ممکن است احساس کنیم که این شیوه ما را از خطرات آسان‌گیری و افراط‌کاری دور نگه می‌دارد. اما اگر این فقدان همدردی با خود مستمر شود خطراتی برابر، اگر نه بزرگ‌تر، ما را تهدید خواهد کرد. یأس، افسردگی، و خودکشی خطرهای کوچکی نیستند.
ASMA

حجم

۴۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

حجم

۴۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

قیمت:
۲۹,۵۰۰
تومان