دانلود و خرید کتاب نقطه و نوزده داستان دیگر علیرضا روشن
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نقطه و نوزده داستان دیگر اثر علیرضا  روشن

کتاب نقطه و نوزده داستان دیگر

نویسنده:علیرضا روشن
انتشارات:نشر نون
امتیاز:
۳.۴از ۹ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نقطه و نوزده داستان دیگر

نقطه و نوزده داستان دیگر، مجموعه داستانهای کوتاهی از علیرضا روشن(-۱۳۵۶) نویسنده معاصر ایرانی است. در یکی از داستان‌های این کتاب به نام «راه آزادی» می‌خوانیم: « آقای برهانی در هواخوری زندان به دیوار تکیه داده بود. زندانیان دورِ هواخوری قدم می‌زدند؛ تنها یا باهم، و حرف می‌زدند؛ از آزادی، از خانوادهاشان، از زادگاه‌شان، از اتهام‌شان، از بی‌گناهی یا مجرم‌بودنشان و می‌چرخیدند و می‌رفتند و باز برمی‌گشتند، و هر بار که از مقابل آقای برهانی می‌گذشتند، کلمه‌ای را در هوا جا می‌گذاشتند؛ آزادی، کوه، مادرم، مشت زد، کامپیوتر و مانند اینها. جناب برهانی، در هر یک از این کلمات معنایی می‌یافت و به این فکر می‌کرد معنایی که او از هر کلمه افاده میکند، با آنچه گویندگان آن در نظر دارند، تفاوت می‌کند، تا اینکه دسته‌ای از زندانیان، هنگام عبور از مقابلِ او، ایستادند و منتظر شدند دوست‌شان سیگارش را در پیت‌پاره‌ای که پیش پای آقای برهانی بود، خاموش کند. زندانی ته‌سیگار به‌دست، آخرین پک‌اش را به سیگار زد و هنگامی که سیگار را به دیوارۀ پیت‌پارۀ پلاستیکی می‌مالاند که خاموش کند، به دوستان دیگرش که پابه‌پا می‌کردند، گفت: ـ زمین با سرعتِ ۳۰ کیلومتر در دقیقه دورِ خودش می‌گرده، هر دورشم می‌شه یه روز زندانی به دوستانش پیوست و قدم زد و رفت. آقای برهانی این‌طور پیش خود محاسبه کرد که اگر بتواند به طریقی از روی زمین بالا بپرد ـ بالاتر از دیوارهای بلند هواخوری ـ یک دقیقه بعد از پرش به هوا، به‌دلیل چرخشِ زمینِ زیرِ پایش، ۳۰ کیلومتر دور خواهد شد و با چنین سرعتِ دور شدنی، دستِ هیچ مأموری به او نخواهد رسید. آقای برهانی با خود گفت: به کدام کشور بروم؟»

نظرات کاربران

shabnam
۱۳۹۵/۰۷/۰۸

این کتاب محشررره

نغمه میلانی
۱۴۰۱/۰۵/۲۸

کتاب خیلی جالبه،تصویر سازی های بکر و جدیدی داره که میتونه حسابی ذهن خیال پردازمون رو سرحال بیاره👏👏👏

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱)
«آدمی را که رو به نور می‌رود، دیگران تاریک می‌بینند.»
Nima Rabiei
خودِ آدم هیچ‌وقت دست از سر آدم بر نمی‌دارد.
Nima Rabiei
مردۀ یک بز کوهی با مرده یک پلنگ و یک آدم هیچ تفاوتی نمی‌کند. هیچکس انسان مرده و حیوان مرده را به قفس نمی‌اندازد. همه فقط با زندگی مشکل دارند.
AnnaTehrani
جالب است. آدم‌ها مثل دو موش کور می‌مانند که در زیر زمین گرفتار شده‌اند و برای رسیدن به سطح زمین تونل حفر می‌کنند اما با موش کور یک تفاوت اساسی دارند و آن این است که موش‌های کور هیچ وقت با خاکی که از حفر تونل خودشان پیدا می‌شود تونل دیگری را پر نمی‌کنند اما آدم‌ها درست در موقعی که می‌خواهند نجات پیدا کنند با خاک راه نجات خودشان راه آن دیگری را سد می‌کنند
Nima Rabiei
برای سیگار کشیدنش دلایلی داشت که برای خودش قانع‌کننده بود. می‌گفت: آنها که می‌گویند سیگار ضرر دارد، آیا فکر نمی‌کنند بمب‌ها بیشتر ضرر دارند؟ آیا فکر نمی‌کنند دروغ‌هایی که می‌گویند بیشتر ضرر دارد و پشت‌هم‌بافی‌ها و غیبت‌کردن‌ها و زیرآب زدن‌ها بیشتر ضرر دارند؟ آقای برهانی فکر کرده بود سیگار کشیدن و پشتِ هم سیگار کشیدن بسیار کار پسندیده‌ای‌ست، زیرا زمانی که صرف پک زدن، دود را در سینه حبس کردن و آرام بیرون دادن می‌شود، جلو دهانِ دروغگو و حرف‌های مفت را می‌گیرد و باعث می‌شود آدم بیشتر از وراجی کردن، سکوت کند.
AnnaTehrani
نه تابستانی ماند. نه زمستانی. نه بهاری. نه پاییزی. در جنگ درختی نبود که پاییز شود. درختی نبود که تابستانی شود. درختی نبود که شکوفه کند. درختی نبود که خشک شود.
آناهیتا
هیچکس انسان مرده و حیوان مرده را به قفس نمی‌اندازد. همه فقط با زندگی مشکل دارند.
غَزال_ک
آقای برهانی خم شد و به سوراخِ کلیدِ درِ سلول نگاه کرد. در سوراخِ کلید درختی در دشت بود و دشت در مه بود. آقای برهانی دلش درخت خواست، دشت خواست، مه خواست. آقای برهانی آزاد شد. بیرون از زندان درخت نبود. دشت نبود. مه نبود. آقای برهانی از سوراخ کلید به زندان نگاه کرد. در سوراخ کلید خودش را دید، کنارِ درخت، در مه، در دشت و گفت: - آزادی درونِ این سوراخِ کوچکِ کلید است. و رفت.
Nima Rabiei
آدما حرف راستو قبول نمی‌کنن. فکر می‌کنن هر چی بگی دروغه. حرف دروغی رو که دوست دارن قبول می‌کنن.
AnnaTehrani
آقای برهانی گفت: - شنا سخت نیست. زیرا یک پسر کوچک بلد است شنا کند. و گفت: - شنا سخت است، زیرا یک مرد بزرگ بلد نیست شنا کند.
Arezuwishi

حجم

۵۲٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

حجم

۵۲٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان