دانلود و خرید کتاب آشنایی با کنفوسیوس پل استراترن
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب آشنایی با کنفوسیوس

کتاب آشنایی با کنفوسیوس نوشتهٔ پل استراترن با ترجمهٔ کاظم فیروزمند در نشر مرکز چاپ شده است. این کتاب از مجموعهٔ آشنایی با فیلسوفان نشر مرکز است.

درباره کتاب آشنایی با کنفوسیوس

کُنفوسیوس فیلسوف، نظریه‌پرداز سیاسی و معلم چینی است که در چین باستان زندگی می‌کرد. وی در ۵۵۱ پیش از میلاد در ایالت کوچک لو که امروزه بخشی از استان جدید شاندونگ است متولد شد. کنفوسیوس فقیر بود و برای گذران زندگی به کارهایی از جمله دفترداری گندم‌فروشی و مسئول وحوش در محل نگهداری حیوانات مقدس روی آورد. در اوقات فراغت به تاریخ، موسیقی، و نیایش می‌پرداخت و به‌زودی به‌عنوان داناترین شخص در لو شهرت یافت.او به‌زودی شاگردانی جذب کرد. به نظر می‌رسد مدرسهٔ او بسیار شبیه مدارسی بوده است که فلاسفهٔ یونان باستان در قرن‌های بعد تأسیس کردند. مدرسه فضای غیررسمی و بی‌پیرایه داشت. استاد گاهی قدم‌زنان، گاهی نشسته در سایهٔ درختی، با شاگردانش صحبت می‌کرد. گاهی استاد خطابه‌ای مدون ایراد می‌کرد اما درس‌ها غالباً از جلسات پرسش و پاسخ تشکیل می‌شد. آموزه‌های کنفوسیوس اجتماعی بودند نه مذهبی. اندیشهٔ کنفوسیوس اندیشه‌ای انسان‌محور است. وی اولین گام برای شناخت و کشف اصول و مبانی سیاست را شناخت و تحلیل انسان می‌داند و هدف وی رستگاری انسان است و معتقد است که همه چیز تا زمانی وجود دارد که با انسان هماهنگی داشته باشد. کنفوسیوس در ۴۷۹ پیش از میلاد در گذشت.

در هر کتاب از مجموعهٔ آشنایی با فیلسوفان گذشته از ارائه‌ٔ اطلاعات زندگی‌نامه‌ای، افکار هر فیلسوف در‌رابطه‌با تاریخ فلسفه به‌طور‌کلی و نیز در‌رابطه‌با جریان‌ها و تحولات فکری و اجتماعی و فرهنگی عصر او بازگو می‌شود و بدون ورود به جزئیات نظریات و عقاید او، مهم‌ترین نکته‌های آن‌ها با بیانی ساده و روشن و در‌عین‌حال موثق و سنجیده بیان می‌شود. اساس کار در این کتاب‌ها سادگی و اختصار بوده است تا جوانان و نیز همه‌ٔ خوانندگان علاقه‌مندی که از پیش مطالعات فلسفی زیادی نداشته‌اند بتوانند به‌آسانی از آن‌ها بهره بگیرند و چه‌بسا همین صفحات اندک انگیزه‌ٔ پی‌جویی بیشتر و دنبال‌کردن مطالعه و پژوهش در این زمینه می‌شود.

کتاب آشنایی با کنفوسیوس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به فلسفه پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب آشنایی با کنفوسیوس

«کنفوسیوس در هجده سالگی ازدواج کرد و پسری به نام لیو داشت که به معنی «ماهی بزرگ» است. (لیو پدر نامدارش را مأیوس کرد و هرگز آن ماهی بزرگی نشد که کنفوسیوس در نظر داشت.) کنفوسیوس فقیر بود و برای گذران زندگی به کارهایی از جمله دفترداری گندم‌فروشی و مسئول وحوش در محل نگهداری حیوانات مقدس روی آورد. در اوقات فراغت به تاریخ، موسیقی، و نیایش می‌پرداخت و به‌زودی به عنوان داناترین کس در لو شهرت یافت. کنفوسیوس بلندپرواز بود. امیدوار بود مقام بالایی در دستگاه حکومتی به دست آورد تا بتواند افکارش را عملی سازد. معلوم است که فرمانروایان خوش‌گذران نمی‌خواستند یک چنین مزاحمی را برای ادارهٔ امور قلمرو خود به خدمت گیرند و به‌کارگیری کنفوسیوس هرگز از مرحلهٔ مصاحبه بالاتر نرفت. (کنفوسیوس جوانی جدی بود که می‌خواست دانش وسیع خود را در اختیار جهانیان بگذارد نه این‌که به عنوان شیوه‌ای در مصاحبه‌های شغلی از آن سود بَرَد.) در آن زمان، چون امروز، کسانی که نمی‌توانستند در زمینهٔ مورد نظر خود شغلی بیابند غالباً به آموزش دادن آن رو می‌آوردند. ایالت لو به داشتن مدرسه‌هایی فخر می‌کرد که آداب و تشریفات دربار را به درباریان آینده آموزش می‌دادند. این مدرسه‌ها معمولا درباریان پیشین را به کار می‌گرفتند که در آداب پیچیدهٔ درباری دانش تخصصی داشتند اما به خاطر خبط ناخواسته‌ای شغلشان را از دست داده بودند ــ که احتمالا هم‌چنین باعث می‌شد دارایی‌هایی خصوصی را از دست دهند که بسی بیش از حقوق و مواجب‌شان می‌ارزید. کنفوسیوس تصمیم گرفت مدرسه‌ای تأسیس کند که تفاوتی داشت: به مجریان و مدیران یاد می‌داد که چطور حکومت کنند.

خوشبختانه کنفوسیوس شخصیتی گیرا و الهام‌بخش داشت: دربارهٔ صلاحیت‌اش سؤالی نمی‌شد و به‌زودی شاگردانی جذب کرد. به نظر می‌رسد مدرسهٔ او بسیار شبیه مدارسی بوده است که فلاسفهٔ یونان باستان در قرن‌های بعد تأسیس کردند. مدرسه فضای غیررسمی و بی‌پیرایه داشت. استاد گاهی قدم‌زنان، گاهی نشسته در سایهٔ درختی، با شاگردانش صحبت می‌کرد. گاهی استاد خطابه‌ای مدون ایراد می‌کرد اما درس‌ها غالباً از جلسات پرسش و پاسخ تشکیل می‌شد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
«چون از معنای جن می‌پرسیدند، کنفوسیوس پاسخ می‌داد: 'به معنی مهر ورزیدن به همنوعان است.`» بعدها این را بیشتر توضیح داد: «پنج چیز است که هرکس بدان‌ها عمل کند جن است. احترام، مدارا، اعتبار، پشتکار هوشمندانه، و بخشندگی. اگر کسی محترم باشد، بی‌حرمتی نخواهد دید. اگر اهل مدارا باشد، در دل‌ها نفوذ خواهد کرد. اگر معتبر باشد، دیگران مسئولیت به او خواهند داد. اگر باپشتکار و هوشیار باشد به نتیجه خواهد رسید. اگر شفقت داشته باشد، چندان نیک خواهد بود که بتوان اختیار دیگران را بدو سپرد.»
moona

حجم

۲۰۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۶۴ صفحه

حجم

۲۰۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۶۴ صفحه

قیمت:
۱۹,۰۰۰
تومان