دانلود و خرید کتاب آشنایی با سقراط پل استراترن ترجمه علی جوادزاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آشنایی با سقراط اثر پل استراترن

کتاب آشنایی با سقراط

معرفی کتاب آشنایی با سقراط

کتاب آشنایی با سقراط نوشتهٔ پل استراترن با ترجمهٔ علی جوادزاده در نشر مرکز چاپ شده است.

درباره کتاب آشنایی با سقراط

آشنایی با فیلسوفان مجموعه‌ای از زندگی‌نامه‌های فیلسوفان مشهـور است که بـرای گشـودن بـاب آشنـایی بـا اندیشـه‌ها و دیدگاه‌های آنان مدخـل مناسب و مغتنمی به‌نظر می‌رسد. در هر کتـاب گذشتـه از ارائـه‌ی اطلاعـات زنـدگـی‌نـامه‌ای، افـکار هـر فیلسوف در رابطه با تاریخ فلسفـه به‌طـور کلی و نیز در رابطه با جریان‌ها و تحولات فکری و اجتماعی و فرهنگی عصـر او بازگو می‌شود و بدون ورود به جزییات نظریات و عقاید او، مهـم‌ترین نکته‌های آن‌ها بـا بـیـانـی سـاده و روشـن و در عین حال موثق و سنجـیده ارائه مـی‌شود. اساس کار در این کتـاب‌ها سادگی و اختصار بوده اسـت تـا جـوانـان و نـیـز هـمـه‌ی خـوانـنـدگان علاقه‌مندی که از پیش مطالعات فلسفی زیادی نداشته‌اند بتوانند به آسانـی از آن‌هـا بـهـره بگیرند و چه بسا همین صفحات اندک انگیزه‌ی پی‌جویی بیش‌تر و دنبال کردن مطالعـه و پژوهـش در این زمینه شود.

درباره سقراط

سقراط فیلسوف یونان کلاسیک اهل آتن و یکی از بنیان‌گذاران فلسفه غرب بود. پدر سقراط سنگ‌تراش و مادرش قابله بود. وی از همسرش اکسانتیپه صاحب سه فرزند شد. سقراط در جوانی در چند جنگ شرکت داشت و در یکی از آن‌ها با دلاوری جان یکی از دولتمردان و سرداران نامی آتن را که مجروح شده بود نجات داد. بعدها خود را یک‌سره وقف فلسفه کرد. در کوچه‌های آتن می‌گشت و مردم را به بحث می‌کشید و با پرسش‌های سمج و پی‌درپی آنان را دچار سرگیجه می‌ساخت و به تأمل وامی‌داشت. سقراط را نخستین فیلسوف اخلاق در غرب می‌دانند. او در سال ۴۷۰ پیش از میلاد متولد شد و در سال ۳۹۹ پیش از میلاد وفات یافت. سقراط نوشته‌ای از خود به‌جای نگذاشت و عمدتاً از طریق نویسندگان باستان مانند آنتیستنس، آریستیپوس و آریستوفان و شاگردانش همچون افلاطون و گِزِنُفون به دنیا معرفی شد. احترام و علاقهٔ بی‌حدی که سقراط در نزد شاگردانش داشت، نه‌تنها به‌خاطر سابقهٔ افتخارآمیز او در میدان جنگ، یا بی‌اعتنایی به مظاهر دنیا، بلکه بیش از همه به سبب فروتنی سقراط در عقل و حکمت بود. او مدعی حکمت نبود، بلکه تنها می‌گفت که با شور و شوق به دنبال آن می‌رود. مبدأ فلسفهٔ او همانا اعتراف به جهل خویشتن بود، آن‌چنان که می‌گفت: «دانم که ندانم». در سال ۳۹۹ پیش از میلاد، نزدیک به دو هزار و پانصد سال پیش در دادگاهی تحت‌نظر فرمانروای حکومت وقت، سقراط را به اتهام «فاسد کردن جوانان» و «بی‌اعتقادی به خدایان» ، توسط یک هیئت قضائی حکومت خودکامه، سقراط محاکمه و به اعدام محکوم گردید. سقراط در مقام دفاع از خود برمی‌آید. او منکر آن است که جوانان را فاسد کرده باشد. سقراط: تنها علمی که دارد، علم به جهل خویشتن و ناچیزی علم بشر در برابر علم خداست.

کتاب آشنایی با سقراط را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این اثر به علاقه‌مندان به فلسفه پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب آشنایی با سقراط

«سقراط به زودی دریافت که فرضیاتی از این دست درباره طبیعت جهان متضمن هیچ نفعی برای بشریت نیست. از دید یک متفکر ظاهرآ عقل‌گرا، سقراط موضع ضدعلوم طبیعی داشت. از این نظر او قطعآ تحت تأثیر یکی از بزرگترین فلاسفه پیش از خود یعنی پارمنیدس اهل الئا قرار داشت. حتی گفته شده که سقراط جوان را با پارمنیدس سالخورده ملاقاتی هم دست داد که طی آن سقراط بسیاری مطالب را از او آموخت. پارمنیدس اختلاف فلاسفه مختلف می‌گفت از چیزهای مختلف تشکیل شده است، به سادگی با نادیده گرفتن همه آنها به کناری نهاد. از نظر پارمنیدس جهانی که ما می‌بینیم توهمی بیش نیست. از این رو مسئله اصلی این نیست که جهان از چه ساخته شده است زیرا که این جهان اساسآ (در خارج از ذهن ما) موجود نیست. تنها حقیقت واقعی همانا «وجود» ازلی است که نامحدود، بی‌تغییر و غیرقابل تجزیه است. برای چنین وجودی گذشته و آینده وجود ندارد و او تمامی جهان و هر چه را که در جهان می‌تواند واقع بشود در بر می‌گیرد. اصل بنیادی پارمنیدس این بود: همه چیز یک چیز است. تنوع و تغییری که ما در جهان شاهدیم تنها ظاهر و نمودی از این وجود جهان‌شمول ثابت و غیرمتغیر است. روشن است که چنین رویکردی به جهان به زحمت مورد قبول علوم طبیعی واقع می‌شود. اگر چنین دیدگاهی درست باشد دیگر چرا باید به خود زحمت تحقیق و تفحص در مورد جهانی را که چیزی جز توهم و خیال نیست، بدهیم.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
فیلسوف دیگر پیش از سقراط که در پایه‌گذاری تفکر علمی امروزین نقش عمده‌ای داشت. دموکریتوس بود. او جهان‌را متشکل از اتم‌ها می‌دانست. بیش از دو هزار سال طول کشید تا دانشمندان به این دیدگاه برگشتند.
سپیده اسکندری

حجم

۶۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

حجم

۶۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان